Zuidlaardermarkt 2014

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Tendance

Re: Zuidlaardermarkt 2014

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-14 10:31

Maar ook die kneusjes van paarden zijn voor 95% voortgekomen uit slecht fokken, dus zijn de fokkers alsnog de "kneusjes".

Oftewel:
-Slecht gefokt.
-Zonder kennis gefokt.
-Geen zicht/kennis van kwaliteit.

Klinkt mij als hoofdzakelijk "kneusjes" met hun dieren op de markt.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-14 10:41

Tendance schreef:
Maar ook die kneusjes van paarden zijn voor 95% voortgekomen uit slecht fokken, dus zijn de fokkers alsnog de "kneusjes".

Oftewel:
-Slecht gefokt.
-Zonder kennis gefokt.
-Geen zicht/kennis van kwaliteit.

Klinkt mij als hoofdzakelijk "kneusjes" met hun dieren op de markt.

Ja dat klopt.

Happinez

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-14 11:05

Tendance schreef:
Volgens mij wordt er niet bedoeld, dat de pony's de kneusjes zijn, maar de fokkers zonder kennis.
Als deze fokkers wel kennis hadden gehad van hun waren , dan hadden ze een kampioen herkend en nooit op de markt gezet.
En als een fokker zo'n bekende goede fokker was, dan was op de markt zetten niet nodig, want dan komen ze op een andere manier wel van hun dieren af voor vaak veel meer geld.

En laat dat nou niet opgaan.
niet alles kan kampioen zijn ( binnen het stamboek), er staan genoeg dieren die misschien Nét niet goed genoeg zijn voor het stamboek.

Voorbeeld : Welsh A wil zware types , als ze te licht zijn kwa type gaan ze weg.
Dieren uit prima bloedlijnen ( zelfs incl. de diverse predicaten ), prima beweging en verder goed in elkaar .. maar omdat ze te luxe zijn voor wat ze binnen het stamboek willen, gaan ze weg en belanden ze in sommige gevallen op de markt.

Fokken = gokken
je kan veel uitsluiten met goede keuzes te maken maar dan nog blijft het een verassing wat eruit gaat rollen. Je kan nooit alles uitsluiten.

Markt is "snelle " handel. Gaat sneller vaak dan particuliertjes die langs huis komen , kijken .. over na denken .. nog een keer willen kijken en dan kopen of niet kopen.
Het dier wat ik uit ZL heb , had ik niet gehad als hij niet op ZL stond, want was niet zoekende. Neemt niet weg dat ik minder blij met hem ben dan de andere dieren die hier geboren/particulier/fokker gekomen zijn.
Zelf zou ik niets mee nemen naar de markt , omdat ik graag wel weet waar m'n dieren heen gaan.
Maar ook genoeg mensen die dat minder uitmaakt. Dan zie ik ze liever op de markt verschijnen dan via achterdeur naar achterdeur.

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-14 11:48

Precies happinez. Veel fokkers willen en kunnen geen hengstjes aanhouden waardoor ze toch weggaan, goed of niet goed. Dat er een keer een kampioen tussenstaat wil niet zeggen dat die fokker het niet gezien heeft.
Veulen uitselecteren kan gewoon moeilijk zijn. Een gemiddeld veulen kan uitgroeien tot een topppony terwijl een mooi veulen als 3 jarige tegen kan vallen. Gemiddeld probeer ik ze tot 3 jaar aan te houden. Heb een jaarling die extra kan bewegen en gewoon een beste pony wordt maar gewoon nu niet genoeg is om bv ook maar eens te showen. Mijn vroegere hengst kon niemand geloven dat dat wat zou worden en kijk hoe die in een keer als 4jarige eruit zag.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-14 11:55

Als je jullie positieve verhalen lees, ben je eigenlijk dom om niet op de markt te kopen, er is niets mis met de paarden en pony's op de markt :D . Foto's en video's die circuleren op internet zijn gemanipuleerd of een momentopname. Alleen de echte paardenkenner kijkt daar doorheen. ;)

Froukje
Forever young

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-14 12:01

Blijkbaar een vraag waar je geen antwoord op wil geven Electra, want is is al vaker gevraagd. Maar, ben je er zelf wel eens geweest?

Emita

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-14 12:08

Emita schreef:
Ik was helemaal verliefd op dit arabiertje (? Ik denk dat het een arab was). Heeft iemand deze gezien en meer info?
[ Afbeelding ]

Ik quote mijzelf even, m'n foto valt weg in de gaande discussie hier. O:)

Happinez

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-14 12:18

Electra63 schreef:
Als je jullie positieve verhalen lees, ben je eigenlijk dom om niet op de markt te kopen, er is niets mis met de paarden en pony's op de markt :D . Foto's en video's die circuleren op internet zijn gemanipuleerd of een momentopname. Alleen de echte paardenkenner kijkt daar doorheen. ;)

Nee dat zegt niemand, maar het zwarte beeld wat gespiegeld word is ook niet realistische

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-14 14:16

Froukje1993 schreef:
Blijkbaar een vraag waar je geen antwoord op wil geven Electra, want is is al vaker gevraagd. Maar, ben je er zelf wel eens geweest?

Ik ben op ZL nog nooit geweest, ligt niet echt in mijn buurt. Op anderee markten ben ik wel geweest. Maar is inmiddels al jaren geleden. Ik vind het namelijk geen uitje :D

Maar..... ik begrijp dat je alleen mag reageren op misstanden als je er zelf bent geweest?
Geldt dat voor alle misstanden en onrecht op deze wereld? Of geldt dit alleen voor ZL ?
Foto's en filmpjes zijn niet voldoende om te constateren of er sprake is van dierenleed?

Ymor

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-14 14:28

Je mag er wel iets over zeggen maar je hebt er geen realistisch beeld van. Maar blijkbaar snap je dat zelf nog niet. Word ook pas een paar keer benoemd.
Laatst bijgewerkt door Ymor op 26-10-14 14:28, in het totaal 1 keer bewerkt

Froukje
Forever young

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-14 14:28

Nee, natuurlijk niet.
Het punt is, als je alle filmpjes en foto's van de zielepieten op een rij zet je een heel ander beeld krijgt dan dat het in werkelijkheid is.

Als ik volgend jaar een foto reeks maak om te laten zien dat het echt niet alleen maar zielig is, krijg je een heel ander beeld.
En dat geldt ook voor het zelf aanwezig zijn, dan krijg je ook een heel ander beeld.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-14 14:57

Ymor schreef:
Je mag er wel iets over zeggen maar je hebt er geen realistisch beeld van. Maar blijkbaar snap je dat zelf nog niet. Word ook pas een paar keer benoemd.

Ja ik loop pas bija 40 jaar mee in de paarden, dus het kan best dat ik naief ben :D .
Grappig, dat jullie zo verbeten de toestanden op die markten verdedigen. Eigen belang misschien?

Froukje
Forever young

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-14 15:05

Ho, nu snap ik het niet meer.

Waarom moeten wij het wel respecteren dat jullie er zo tegen zijn, maar als dat wederzijds gevraagd wordt is dat ineens eigen belang :?

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-14 15:13

Zolang ik het niet als dramatisch zielig heb ervaren ga ik dat ook niet verkondigen. Ik heb er verder geen eigen belang bij, maar nogmaals ik heb geen wantoestanden kunnen zien in de tijd dat ik daar was.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-14 15:18

Als je iets niet ziet, dan wil dat niet zeggen, dat het niet bestaat of gebeurt.
Maar ik ben niet thuis, ik heb niet zo veel zin in stukken op mijn telefoon te typen, ik ben wel klaar met deze discussie. :evaw:

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-14 16:03

Een pony die geen kampioen is op de show, is niet per definitie een mindere pony. Tussen wat men op een show graag wil zien en wat een fijne sportpony is zit vaak ook een discrepantie. Neem de welsh: voor de mensport hoef ik die concave koppies niet zo. Of die types met lange rug en te verticaal aangezette halzen. Dus als een fokker iets van de hand doet wat niet scoort op een show, kan ik er juist wel een superdier aan hebben.
Of wat dacht je van het nNew foreststamboek, dat nu als missie heeft het Golden Wonderbloed te lozen.? Beest heeft prima nakomelingen. Hij was alleen vermoedelijk niet een raszuivere forest. Volgens mij is er ook bestwel wat van dat bloed via de markt 'geloosd'.

Dus ja, Ik snap wel dat er niet alleen kneuzen van kneuzenfokkers staan.

robert45

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-14 16:29

Een shetlandermerrie die wij hebben meegenomen vorige week is 9 jaar en kroonmerrie, Zelf uitstekende resultaten gehaald en een super papier er achter, alleen maar predicaten en goede lijnen

Maar ook dit is dus een flinke kneus begrijp ik -O-

Froukje
Forever young

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-14 16:34

robert45 schreef:
Een shetlandermerrie die wij hebben meegenomen vorige week is 9 jaar en kroonmerrie, Zelf uitstekende resultaten gehaald en een super papier er achter, alleen maar predicaten en goede lijnen

Nee, jij bent een kneus :P

Want als het zo'n goede merrie zou zijn, had je d'r niet op de markt hoeven verkopen.

Aldus een aantal hier.

MarvanTom

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-14 16:59

Een paardenmarkt is iets wat al eeuwen wordt georganiseerd.
1 voorbeeld: http://www.isgeschiedenis.nl/toen/juli/paardenmarkt_in_voorschoten/
Toen had het een duidelijk doel.
De braderie en kermis zijn er later bij gekomen.
Daar komen veel mensen op af, gezinnetjes met kinderwagens eerst ff langs de paardjes en dan de braderie en kermis.
Iedereen wil geld verdienen aan een paardenmarkt.

Het geld verdienen óp een paardenmarkt kan je op 2 manieren zien: meestal wordt er een aanbrengpremie betaald en het zal de handelaar een worst zijn of ie verkoopt of niet.
Sommigen vragen zo'n hoge prijs dat er niks verkocht wordt, op een enkele gek na die die prijs betaald, maar de aanbrengpremie is makkelijk 'verdiend'.
Dus men trekt de wei leeg met hun inteelt, jaagt ze in een veewagen, vastbinden en hetzelfde ritueel met retour.
Dát zijn imo de kneuzen op de paardenmarkt.

De oudere 'boertjes' , die met pet en stok en die niet op je af vliegen als je een paardje bekijkt, staan daar om hun paardjes te verkopen.
Soms ook keurig gepoetst en geknot.
Die hebben geen internet oid en dus geen prachtige website voor hun aanbod; dit is dan een goede manier, naast de mond op mond-reclame, om wat van de veestapel kwijt te raken voor de winter.
Winter kost geld nl. ;)

Ik ben voor de paardenmarkt, maar tegen alle randevenementen.
Haal al die commerciële herrie eromheen weg en de paardjes staan met heel wat minder stress.
Maar ja, dat commerciële gedoe trekt mensen en er wordt veel geld verdiend door 'aanhangsels' dus dat zal ook niet meer veranderen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-14 17:30

Froukje1993 schreef:
robert45 schreef:

Nee, jij bent een kneus :P

Want als het zo'n goede merrie zou zijn, had je d'r niet op de markt hoeven verkopen.

Aldus een aantal hier.

Yep. En hij had haar weg moeten doen met een contract, waarin afgesproken staat dat hij haar elke maand mag bezoeken. En dat ze alleen met 24 uur weidegang en een schuilstalletje gehuisvest mag worden. En dat hij elke week foto's toegestuurd krijgt. En dat ze alleen bitloos en boomloos bereden mag worden en nooit met een zweep. En dat als ze ooit weer verkocht wordt, ze naar hem terug moet natuurlijk. :')

Miepie77

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-14 17:45

er waren bijna 1600 paarden en pony's. nu gaat er een filmpje rond van een handje vol zielige exemplaren, denk je niet dat als je zoveel paarden aan huis bezoekt dat je ook zo'n aantal tegenkomt, nu staan ze alleen op een groot veld ipv door het hele land

robert45

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-14 17:55

Ik lees dat ik niet heel duidelijk was. Deze merrie hebben wij juist aangekocht.

Maar toch bedankt voor de reacties haha :P

Froukje
Forever young

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-14 18:03

Oh, nouja dan was die andere handelaar de kneus! Want met zulke prestaties moet je ze toch wel zonder markt kwijt kunnen. :+

MarvanTom

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-14 18:11

Miepie77 schreef:
er waren bijna 1600 paarden en pony's. nu gaat er een filmpje rond van een handje vol zielige exemplaren, denk je niet dat als je zoveel paarden aan huis bezoekt dat je ook zo'n aantal tegenkomt, nu staan ze alleen op een groot veld ipv door het hele land

Zeker weten.
Zielige paardjes worden vaak aangeboden op zo'n markt om er idd vanaf te komen (emotie-aankoop) of iig de aanbrengpremie op te strijken.
Het gaat om geld, over paardenruggen heen.

En sommige mensen kopen er een echt toppaardje aan met de juiste verzorging en begeleiding, sommigen krijgen alleen (DA) ellende.
Dat is het risico, maar dat ga je aan op het moment dat je iets koopt op een paardenmarkt.

Tendance

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-14 19:11

Jullie?
Ik heb nergens iets over de markt ansich gezegd. Alleen dat de goede fokkers daar niet staan.
De echte goeden verkopen ook die hengstjes vanuit huis.
Ook zeg ik nergens, dat er alleen kneusjes verkocht worden op de markt. Maar of je hebt dan heel veel mazzel. Of te hebt te maken met iemand zonder verstand van goede dieren.
Maar het gros van de pony's zijn gewoon simpele manegepony-achtige beestjes.