Nog meer Zweden fans?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

anoukwendy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-15 21:28

Oow raar haha, mn mobiel zegt dat t 150km naar beneden is.. Ach t zal wel haha
Hahah dat herken ik, lijkt me echt leuk om een eigen huis te hebben, wij huren nu iets. Al wil ik niet het huis uit, wel met mn mammie :')

Ik was net aan het galoperen, maakt meneer een noodstop en springt opzij. Ik moest lachen en hoorde iets in het bos rennen. Liep er 20 meter voor onze neus een eland over het pad heen :D was te laat met mn camera om foto's van dichtbij te maken maar heb er wel wat kunnen maken :D dat is zoooo gaaf!!
Afbeelding
Afbeelding

Fangio

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-15 08:35

En je hebt je gsm niet op z'n kop Anouk? ;) Wel leuk, elanden op je buitenrit tegenkomen ^^

Ik wil in de toekomst ook naar Zweden verhuizen, maar eerst moet m'n vriend 'ff' werkervaring opdoen. Hij heeft nogal een apart studieveld, waar in Zweden niet veel werk in is, dus zonder werkervaring komt hij er niet tussen helaas :(

anoukwendy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-15 09:04

Hahaha nee :P
Wel balen, ik hoop dat het jullie gaat lukken. Hij wil wel naar zweden?

Ik kom ze trouwens niet alleen levend tegen :')
Afbeelding

gabyfedde

Re: Nog meer Zweden fans?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-15 10:15

Aikon: je wilt emigreren, maar bent er nog nooit geweest? Je koopt er voor bijna niets een huis, dat klopt. Maar die prijzen zijn niet voor niets zo laag, werkgelegenheid is er namelijk niet. Daarom trekken de Zweden zelf weg. Je verhaal klinkt veel te mooi, lijkt alsof je beeld van Zweden nogal overgeromantiseerd is.

Fangio

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-15 11:17

gabyfedde schreef:
Aikon: je wilt emigreren, maar bent er nog nooit geweest? Je koopt er voor bijna niets een huis, dat klopt. Maar die prijzen zijn niet voor niets zo laag, werkgelegenheid is er namelijk niet. Daarom trekken de Zweden zelf weg. Je verhaal klinkt veel te mooi, lijkt alsof je beeld van Zweden nogal overgeromantiseerd is.

Dit dacht ik ook, maar wou het niet zeggen. Maar als je een uitkering hebt is dat niet echt een probleem natuurlijk =)

@ Anouk, gaaf, zo'n kaak! Lijkt me wel vet om zo'n hele schedel te hebben =D
Hij wil op zich wel mee naar Zweden, het maakt hem niet zoveel uit, als hij er maar werk kan krijgen ook =)

Kelly_ann

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-15 11:27

Dag Zweden liefhebbers, mag ik aansluiten?

Ik heb een half jaar als groom gerwerkt iets boven Göteborg. En nog steeds ga ik 1 of twee keer per jaar terug.

Fangio

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-15 11:28

Natuurlijk, gezellig! Heb je daar destijds geen topic over gehad? Volgens mij heb ik dat toendertijd gevolgd... Of het was iemand anders die ook in Zweden zat :P

Kelly_ann

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-15 11:33

Ik heb wel wat fototopics gehad, en een blog op waarbenjij.nu maar hier op bokt zal wel iemand anders geweest zijn

aikon

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-15 12:46

Gabyfedde je had kunnen lezen dat ik geen werk zoek in zweden. Ik ben afgekeurd en neem mijn iva uitkering mee. (nederland heeft hierover een verdrag met zweden) Inkomen is het probleem niet, huis kopen ook niet. Ik heb eigen vermogen waar ik een mooi huisje met lap grond kan kopen en zo dus geen kosten heb aan huur/hypotheek. Een hypotheekje is iets wat ik in nederland niet meer voor elkaar krijg. Anders was ik hier gebleven. Over romantiseren doe ik niet. Heb mij al goed verdiep in het leven in zweden, daarbij heb ik al familie die erg bekent is met zweden en het leven daar.

Kelly_ann

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-15 12:50

Klinkt alsof je het goed voor elkaar hebt hoor! Beter dan ik... Succes met de emigreerplannen!

Het platteland is een bitch, prachtig, ruim, stil, vooral stil... Dat kennen wij hier in NL niet. Ik ben blij dat ik aan de rand can bevolkt gebied zat. Met een half uurtje zat je onder de mensen. Of in de middle of nowhere. Wat een contrast!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-15 12:55

Ik snap wel wat ze bedoelt. Er is een groot verschil tussen "van horen zeggen/andermans verhalen en ervaring" als zelf ergens wonen/zijn geweest. Jij hebt een beeld op basis van informatie van andere. En het idee dat dat perfect bij je past. Maar nog nooit in het land zelf geweest om al die aspecten te ervaren. Zou persoonlijk toch zelf eerst eens erheen gaan op vakantie/familie bezoek. Dan weet je of het daadwerkelijk bij je past en of je gevoel goed zit.

Bedoel ik ben er ook maar 1x 2 weken geweest. Maar weet daardoor wel dat het bij mij past. En ondanks dat goede gevoel zou ik voor definitief heengaan (dus echt huis kopen, alle spullen overbrengen, paard mee), nog x terug willen en liefst in de winterperiode. Tegenvallen kan het dan op lange termijn alsnog. Maar de kans daarop is dan wel kleiner.

Xyris

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-15 13:00

Hier ook een Zweden fan, 10 maanden geleden voor het eerst naar Zweden gegaan (stockholm Nynasahm, Gotland) en ben verliefd thuis gekomen op het land en mijn huidige partner ^^. Zodra er weer centen zijn ga ikn weer terug en op langer termijn wil ik er ook gaan wonen.

Ik heb een aantal praktische vraagje m.b.t. een kleinschalige pensionstal. Heeft iemand toevallig het geduld om deze vragen te beantwoorden? ^^

Kelly_ann

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-15 13:18

Heb je je liefde daar gevonden? Wat leuk!

Ergens op vakantie gaan is zelfs al weinig om een idee te krijgen van het leven. Zo ben ik ooit vol enthousiasme vertrokken naar het Zuid-Spaanse platteland. En dat viel aardig tegen. De cultuur en maatschappij sluit niet aan bij de manier waarop je jelf bent opgegroeid. En dat is zwaar!

aikon

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-15 13:51

Xyris, dus je had eerst een zweed aan de haak geslagen en nu het land bezocht? Ook een leuke volgorde :D

Een idee van hoe daar het leven is kan je alleen ervaren door er te leven. Vakantie zet geen zoden aan de dijk wat dat betreft, je bent op vakantie en dat geeft een ander beeld dan er echt wonen en leven. Het zelfde is in een geheel onbekende gemeente gaan wonen, daar zijn ook al verschillen met waar je oorspronkelijk vandaan komt.

Kelly_ann dat was voor mij de reden om niet naar spanje te willen gaan, al heb ik verscheidene aanbiedingen gehad om daar in nederlandse gemeenschappen te komen wonen. Het zelfde met frankrijk, ik heb niks met de taal, cultuur of mentaliteit. Ik zou mij daar heel eenzaam voelen.

Xyris

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-15 14:29

Haha soort van aikon, alleen alles via Internet dus eigenlijk was er nog niks tot we elkaar ontmoetten (hij had mij uitgenodigd) maar we hadden al wel een klein oogje op elkaar ^^.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-15 14:42

@Aikon

Wij hebben al 10 jaar een huis in Zweden, als vakantiehuis, en sinds kort verhuren we ook apartementen en B&B kamers, maar alleen in de vakanties als we er zijn.

Mijn vader probeert al jaren om werk in Zweden te vinden, omdat hij liever daar dan hier zou wonen. Echter is er gewoon helemaal geen werk te vinden, en blijft hij dus gewoon hier werken. Er was wel een paar keer werk beschikbaar, maar de Zweden zullen altijd iemand kiezen die ook Zweeds is, ook al heb jij misschien meer capaciteiten.

Ik wil mogelijk veearts worden en wil me dan specializeren in paarden. Het zou geweldig zijn als ik in Zweden iets kon beginnen, we hebben al een enorm stuk land en oude gebouwen die omgebouwd kunnen worden. Klanten zouden dan in de appartementen kunnen slapen, we zouden er ook misschien een paardenvakantie van kunnen maken.

MAAR, de kans is gewoon zo klein dat dat lukt, Zweden is een groot land, Zweden zijn niet bepaald de makkelijkste mensen, en daarom neem je een groot risico als je zoiets probeert. Zeker zonder ervaring. Eerst hier maar ervaring opdoen, dan zien we wel verder.

Daarom is het zeker moeilijk on werk te krijgen als je nog geeneens ervaring met Zweden hebt. Ga er eerst een paar keer op vakantie, en dan niet in de touristische gebieden. Werk vinden in Zweden is al moeilijk voor de bewoners zelf, voor buitenlanders dus al helemaal. Ons huis is niet voor niets nog steeds ons vakantiehuis, als het had gekund, waren we al lang geëmigreerd.

Edit: Sorry, zie nu dat je geen werk zoekt! :D

anoukwendy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-15 15:58

Aikon de meeste zweden zijn ontzettend lui en valt geen afspraak mee te maken. Veel komen ze toch niet na.
De zweden zijn van zichzelf ook best afstandelijk, niet zoals wij ze kennen. Ze zijn ook niet echt van het op bezoek komen. Maar als je ze eenmaal goed kent helpen ze je wel maar dat kan een hele tijd duren. Ligt we wel aan waar je zit maar zo staan de zweden bekend
Als je helemaal alleen heengaat heb je kans dat je vereenzaamt..

Resistance, heb je die opleiding in nederland gedaan? Volgens mij gelden medische opleiding niet hier, ik deed paraveterinair via het mbo maar heb er hier niks aan dus ben maar gestopt.
Ze willen wel graag nederlanders hebben omdat die hard werken.

Mijn moeder heeft er ook een jaar over gedaan om werk te vinden en heeft nu nog geen vast contract dus er is natuurlijk kans dat ze straks weer zonder zit helaas.

Leuk xyris!!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-15 16:47

anoukwendy schreef:
Aikon de meeste zweden zijn ontzettend lui en valt geen afspraak mee te maken. Veel komen ze toch niet na.
De zweden zijn van zichzelf ook best afstandelijk, niet zoals wij ze kennen. Ze zijn ook niet echt van het op bezoek komen. Maar als je ze eenmaal goed kent helpen ze je wel maar dat kan een hele tijd duren. Ligt we wel aan waar je zit maar zo staan de zweden bekend
Als je helemaal alleen heengaat heb je kans dat je vereenzaamt..

Resistance, heb je die opleiding in nederland gedaan? Volgens mij gelden medische opleiding niet hier, ik deed paraveterinair via het mbo maar heb er hier niks aan dus ben maar gestopt.
Ze willen wel graag nederlanders hebben omdat die hard werken.

Mijn moeder heeft er ook een jaar over gedaan om werk te vinden en heeft nu nog geen vast contract dus er is natuurlijk kans dat ze straks weer zonder zit helaas.

Leuk xyris!!

Ik heb nog geen opleiding gedaan, zit nog op school in Havo 5, en ga volgend jaar door naar VWO 5. :) En als je aan Universiteit Utrecht diergeneeskunde studeert, mag je daarna in heel Europa, Amerika en Canada aan het werk.

Niet alle Zweden zijn trouwens zo afstandelijk, wij hebben toevallig een dorp getroffen waar het heel gezellig is. Altijd samen avondeten, lange zomeravonden aan het meer met zijn allen... heerlijk! :) Je moet het dus maar net treffen.

Fangio

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-15 19:24

Toch ben ik het er wel mee eens dat er nog nooit geweest zijn en alle informatie van "horen zeggen" hebben echt geen goed begin is van een emigratie. Maargoed, ieder zijn eigen keuze =) Ook heb je in dit topic nooit gezegd dat je een uitkering had, dat had ik in je postgeschiedenis gelezen, dus het is niet raar dat mensen aannemen dat je daar werk nodig hebt ;)

Mijn ervaring is inderdaad ook dat je net moet treffen met waar je zit, ik heb al plekken gehad waar de mensen bij wijze van spreke door je heen keken alsof je een spook was, maar ook plekken waar er wel gezellige mensen waren. Vandaar ook mijn voorkeur om een plek eerst eens te bezoeken voor ik er heen zou verhuizen :P Zo heb ik toch al een aantal plaatsen op m'n do-not-want-lijstje staan.

@ Anouk, hangt er volgens mij heel erg vanaf welke opleiding precies. Diergeneeskunde aan Utrecht is wel erkend. En verpleegkunde op hbo niveau ook, maar daaronder is ook weer lastig.

@ Xyris, geen ervaring met pensionstallen daar, dus daar kan ik je niet bij helpen =)

Kelly_ann

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-15 19:50

Zweden is ook heel divers natuurlijk, of je in Stockholm woont of op het platteland ter hoogte van Umea.

Ik heb niet het hele topic gelezen, maar welke mensen hier wonen al in Zweden en zo ja welke regio?

anoukwendy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-15 19:51

Wij moeten die zweed ook nog ontmoeten hoor haha. Maar zo staan ze bekend dus altijd handig om te weten denk ik.
Oow maar das wel fijn dat het dan gwn kan.

Ik ben het ook wel met fiango eens maar dat is inderdaad eigen keuze.
Ik wist idd niet dat dat zo was, dacht dat het met alle opleidingen was, dat is ook wat mij is verteld.. Ach ben er nu toch al mee gestopt en ga er hier niet mee verder :P

anoukwendy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-15 19:52

Ik woon in zweden, in rörvik, jönköpings län.

KarmaChansy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-15 20:00

Ik woon in Göteborg :) Ik vind het hier heerlijk, alles is te bereiken met het openbaar vervoer en een stukje met de auto en ik ben zo in een bosrijke omgeving.

Fangio

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-15 20:08

Ik woon nu weer terug hier, maar wel met de intentie om terug naar Zweden te gaan, wanneer is alleen nog een beetje afhankelijk van m'n vriend :+
Woonde aan de rand van Jönköping, aan het meer, heerlijk wonen daar =)

@ Kirri, long time no see, hoe is het ondertussen met je persoonsnummer?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-15 20:22

Ik woon er half, wij zijn er heel vaak en hebben er een eigen huis. Het ligt ongeveer 70 km ten noorden van Karlstad in het dorpje Älvsbacka, dichtbij Molkom en Munkfors.

Wij hebben overigens ook een site:

www.sodrahalla.nl