Turkije 2008

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Nathalie

Re: Turkije 2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-08 11:46

Karadeniz is idd errug mooi! Daar ben ik ook wel eens geweest.
De ouders van een vriend van me wonen daar. Die hebben zo'n geweldig groot huis hoog in de bergen! Super! Haha!

Nouja ik ben me na die tijd in Turkije heel erg gaan ergeren aan het bekeken worden in het binnenland.
Het eerste jaar/ander half jaar vond ik het wel grappig. Maar aan 't eind was t zover dat ik de deur niet uit ging als we in een niet-toeristische plaats waren.
Voelde me net een marsmannetje soms.
Ik was eens in Ankara waar we even moesten wachten vlakbij een basisschool. Zaten we daar op 't muurtje, hingen wel zowat 100 kindjes om me heen en ook echt proberen me aan te raken en weet ik veel wat. Dat was echt niet grappig.
Eerste jaar vond ik dat dus super leuk. Ging het nichtje van mijn vriend ophalen van school enzo, super. Vond het toen ook heel leuk dat die kleine schoolkindjes probeerden engels te praten enzo.
Maar inmiddels vind ik het echt niet meer grappig. Haha!

Mijn vriend komt idd uit een dorp (vind ik, zij noemen het nog net een stad Nagelbijten / Gniffelen ) maar wel vlakbij een grote stad. (Çorum)
En daar was het ook precies hetzelfde. Als ik me er niet zo aan zou ergeren dat iedereen keek, had ik me daar ook wel kunnen vermaken opzich...
Maar als we ergens wat zaten te eten, dan werd ik vanuit alle kanten in de gaten gehouden... Dat werd ik dus echt heel erg zat!
Maargoed ik heb dan ook wel bijna spierwit haar dus ik val al heel erg op daar. Nagelbijten / Gniffelen

In het begin maakte ik me eigenlijk niet zo druk om de taal. Maar ik leerde wel heel snel. De eerste tijd zaten we dus in huis bij mijn schoonfamilie en zij leerde me allerlei woordjes. Maar ik heb nooit echt geleert. Nooit boeken gehad of weet ik veel.
Toen ik op een gegeven moment twee betere vriendinnen had gingen we met zijn 3e 1 vaste avond in de week Turks leren en in die periode kwam ik erachter dat ik al Turks kende; het alleen nooit gebruikte....
Ik heb het dus helemaal uitmezelf geleert maar het helaas niet zoveel gebruikt omdat ik het zelf niet door had.
Alleen de laatste pakweg 8 maanden heb ik hier en daar Turks gepraat en wisten mensen dat ik Turks kende.
Dat is eigenlijk heel erg raar gegaan.

Waar ik trouwens heel veel aan heb gehad is de TV zender CNBC-e.
Heb jij die ook?
Op de digitale televisie kun je die krijgen en dat is dus een van oorsprong amerikaanse zender. Zij zenden dus amerikaanse series uit zoals de series die je hier ook op tv hebt. (Gilmore Girls, E.R., Cold Case, Heroes, Prison Break en noem maar op Knipoog )
Ze zijn dan in het engels gesproken en met Turkse ondertiteling; leuk om te kijken en geloof me, je leert er héééél veel turks van!

(ohjaa ik betrap me zelf er weer op dat ik niet meer te stoppen ben... leuk dat er iemand is die ook in TR woont.. Haha! Bloos )

BokitoZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-08 11:55

misschien een bokt TR international meeting Knipoog lijkt me leuk

crazy_funky

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-08 12:06

wil dat trouwens veel zeggen dat als een jongen zegt dat je zn familie maar moet komen ontmoeten als je eens daar bent (en als t seizoen is afgelopen)?

ik heb nog steeds elke dag contact met hem en hij stuurt me steeds hele lieve berichtjes en komt voor mij (zegt ie dan he Tong uitsteken ) speciaal op msn tussen z'n werkuurtjes door..

ik vertrouw hem wel, maarja je weet natuurlijk nooit.. ze kunnen je zo goed inpalmen..
hoe weet je of zo'n jongen echt te vertrouwen is.. waaraan kun je dat merken?

of moet je gewoon op je gevoel afgaan?

BokitoZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-08 12:11

das tegenwoordig erg moeilijkom te bepalen je kan mensen tegenwoordig zo verkeerd inschatten je weet het meestalals het telaat is Haha!

Nathalie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-08 12:19

Tja eigenlijk weet je het nooit echt zeker natuurlijk.
Er zijn geen 'regeltjes' aan verbonden. Haha!
Wel zijn er dingen waar je gewoon voor op moet passen. Zo hoor je vaak dat ze met verhalen komen dat ze geld nodig hebben. Zo ken ik verschillende mensen die er helaas zijn ingetrapt nadat vriendlief's moeder zogenaamd op sterven lag en ze de operatie niet konden betalen, of zij dan even dit en dat over wilde maken om te helpen. Zulke dingen hoor je best vaak en tja als je zoiets gevraagt wordt moet je gewoon weten; het is fout.
Ook dingen als telefoon is kapot (nieuwe telefoon?), geen geld voor beltegoed, geen geld om te eten etc..

Een van mijn beste vrienden is al 4 jaar samen met een Nederlands meisje. Ze zijn verloofd en het zit in de planning dat hij naar Nederland gaat over een jaartje waarschijnlijk.
Maar ondertussen werkt hij in de toeristenbranche> zij denkt in een supermarkt. Hij verdient 1200 lira p/m > zij denkt 450. (wat er voor zorgt dat hij elke 2e van de maand netjes 1000 euro op zijn rekening krijgt....) En daarbij gaat hij nog zo verschrikkelijk veel vreemd ook.
Het is geen verkeerde jongen, tis toch wel zon beetje mijn beste vriend. Zit verder niks verkeerds in die jongen. Hij gebruikt dat meisje gewoon heel erg. (Ik wilde er dan ook nooit wat mee te maken hebben en hou me daar buiten natuurlijk, maar heb hem daarbij ook nooit geholpen met meisjes ofzo..)

Een fatsoenlijke Turkse jongen is vaak al te trots om geld van je aan te nemen. Dus als ze dat wel doen en zelfs gaan vragen om geld zit het vaak al niet goed.
Verder moet je gewoon niet op een roze wolk blijven zitten en er rekening mee blijven houden dat het wel eens anders kan zijn zoals je gehoopt had. Ik denk dat als je je ogen en oren goed open houdt en altijd goed oplet dat je er wel achter komt. Veel van die meisjes die ik ontmoet heb, zijn zooo naief.... Zo kende ik een meisje die een gouden ring kreeg van haar vriend> Nu moest hij wel gek op hem zijn want hij gaf zoveel geld aan haar uit! Maar wat die vriend allang voor plannetje bedacht had... Zij gaf hem een gouden ring terug, hij ruilde die weer om toen ze terug naar Engeland was en tadaa hij had en zijn centen weer terug én een meisje dat 100% zeker wist dat hij zo gek op haar was! Nagelbijten / Gniffelen

Overigens als ze willen dta je de familie ontmoet zit het vaak wel goed. Maar lang niet altijd, helaas.
Maar denk zelf maar eens, als ik 10 jongens zou hebben dan nam ik ze ook niet mee naar huis, dat doe je alleen als je serieus bent...
En als je dan ook echt zijn familie ontmoet merk je wel hoe hij met je omgaat in het bijzijn van hun etc. Lachen

BokitoZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-08 12:27

@nathalie: ben jij op dit moment in turkije ?

crazy_funky

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-08 12:30

nou dat van het geld zit bij hem wel goed.. hij zegt dat ie genoeg geld heeft enzo.. want ik vroeg hem dus of t mogelijk was dat hij ook eens naar ned kon komen.. hij zei dat t wel kon omdat ie wel eens eerder n visum heeft gekregen en hij genoeg geld op zn rekening heeft en goedkeuring van zn baas en ouders of weet ik allemaal wat voor een goedkeuringen ze nodig hebben.. maar dat was allemaal geen probleem..

maar dan nog wil t niets zeggen..
hij vertelde me ook dat ie al over mij gesproken had met zn ouders..

tuurlijk zit je op een roze wolk als je verliefd bent of iemand heel erg leuk vind.. maar ik blijf wel realistisch.. nu heb ik ook tijd om er over na te denken.. en kan ik zien hoe hij naar mij doet nu ik er niet ben, of die me wel terug smst, wat ie dan smst..

Nathalie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-08 12:30

Nee wij wonen sinds een tijdje in Nederland. Lachen

Zqw39

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-08 12:32

Ik ga van de herfst nog even 8 dagen naar Turkije. Side ofzo? Ik zal even het hotel opzoeken Vingers aflikken

BokitoZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-08 12:32

Eff een lesje turks: Hoe vraag je in het turks iemand of die het met zn ouders al besproken heeft? dus bv Heb je je ouders al verteld van ons?? of iets in die richtingg???

Nathalie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-08 12:34

Precies gewoon realisisch blijven, meer kun je toch niet doen. Lachen
Je moet die jongen natuurlijk ook wel het vertrouwen geven. Anders kan zoiets nooit werken.

Dat visum. Opzich als hij al ooit eens hier is geweest wordt het wel makkelijker om nog eens een vakantie visum te krijgen. (als hij zich goed gedragen heeft Haha! )
Als ik het me goed herinner moet hij voor elke dag dat hij in NL verblijft €15,- op zijn rekening hebben. Goedkeuring van baas werkt idd heel erg goed mee. Bewijs van dienstverband (dus een contract) en bewijs dat zijn baas hem op een bepaalde datum terugverwacht werkt heel erg goed mee! Ouders letten ze niet echt op.
Wel is het zo dat er iemand een garantverklaring moet tekenen voor als hij wat uitspookt in Nederland. Dus jij of je ouders. En als hij met die papieren én een gereserveerde retourvlucht dan naar de ambassade gaat, en hij heeft al eerder een visum gehad, moet het niet zo heel moeilijk zijn hoor. Als hij ook een normale periode vraagt natuurlijk. Als hij meteen 3 maanden wil, dan is het vaak moeilijker.

Maar hierover kun je alles vinden op de site van de IND. Ik geloof gewoon ind.nl Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-08 12:39

Volgende week zit ik in 't vliegtuig! Go jij! Go jij!
Lekker 2 weken nixs doen Haha!

crazy_funky

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-08 12:44

ja dat dienstverband is niet moeilijk, hij werkt al een paar jaar bij t zelfde bedrijf en blijft daar nog wel even werken..
maar ik zal eens op de site kijken, dank je!

maargoed eerst ga ik daarheen in oktober, kijken hoe dat gaat als hij vrij is, en het geen vakantie periode is, en dan zien we wel verder..

Samy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-07-08 13:12

oktober is toch nog vakantie periode?!

BokitoZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-08 13:12

geen nederlandse school vakantie

Samy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-07-08 13:14

oktober wel hoor, herfstvakantie Knipoog
bijna alle hotels zijn tot eind oktober open ...

crazy_funky

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-08 13:15

ja maar heel rustig is t dan, dan kan hij makkelijker vrijkrijgen..

BokitoZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-08 13:18

ohw Tong uitsteken hahaah ja weet ik veel ik ziet niet meer op school blond Tong uitsteken

_fenna_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-08 17:57

ik moet nog 4 weken wachten voordat ik ga....

20 augustus naar alanya... 1e keer turkije voor mij dus ben benieuwd...

Samy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-07-08 17:59

welk hotel ga je?

Nathalie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-08 19:16

In oktober is er echt heel weinig te doen inderdaad. Tong uitsteken

En JumpingQueen, je hebt antwoord op je vraag via de PB. Tong uitsteken

BokitoZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-08 19:48

Misschien in International Turkisch Bokt meeting In nederland Tong uitsteken

KSB

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-08 09:29

Ik ben ook weer terug uit alanya!!

Het was echt geweldig! Haha!
hebben gedoken, naar de Dimcay rivier geweest en via Beachmasters samen met nog een groep hollanders helemaal losgegaan in de grote clubs!

Vond het alleen jammer dat we niet naar de grootste openlucht dicotheek Summergarden zijn geweest, maar ach, wieweet wat er nog komt! Tong uitsteken

Ben wel een beetje ziek van de airco op het vliegveld Antalya,het waaide daar gewoon, haha!
En de turkse keuken is me niet echt bevallen, terwijl ik echt een alles eter ben!

Maar zou absoluut een keer terug willen, dat is zeker! Haha!

Liiszle

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-08 17:04

Sorriso

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-08 19:17

Volgens mij heeft mijn vader al eens online ingecheckt, maar dat was een reis naar de VS...

Ik vertrek over 2 weken en 4 dagen! Nog 10 dagen werken... YESSSSS!