[VOLG] Leven als Callas in Frankrijk! Mo & Co in: Het tij keren deel 2

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Monique1963

Re: [VOLG] Leven als Callas in Frankrijk! Mo & Co in: Het tij keren deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-05-25 13:19

Nou dat vind ik helemaal helder, kat ezel, hond paard. Superduidelijk en ik snap meteen wat je bedoelt.

Ik denk dat pony's er dan tussenin zitten.

Regen en voetjes weet ik indd.

Wat een lief verhaal van moeder en dochter. Dat ze zwanger was, leuke verrassing!

En wat een leeftijden ook joh. Zo mooi dat ze dan hun hele leven al familie zijn. Ik denk dat ze wel blij zullen zijn met je emigratie naar Spanje!

Marilu

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-25 14:36

Ik denk het ook, dat pony's middenin zitten.

Zo ook IJsje (al mag je van een IJslands paard niet zeggen dat het een pony is - daar zijn ze in IJsland streng op), die is echt een mélange van paard en ezel, waarbij ze van de ezels dus het eigenzinnige heeft. En ze kan héél duidelijk laten merken wat haar niet aanstaat :D

Voor de ezels zou Spanje inderdaad een verbetering van leefklimaat moeten inhouden, dat zegt onze smid ook met volle overtuiging.
Maar ik denk dat ook zij de groene grasjes van hier gaan missen ...

Moeder ezel hebben we destijds gekocht als gezelschap van mijn toenmalige paard (degene die in 2012 overleden is). Die kon toen eindelijk, na diverse jaren op pensionstal/manège, bij ons aan huis komen staan en die had uiteraard gezelschap nodig.
Ik had toen eerder een pony in gedachten, maar mijn man had graag een ezeltje.
En zo is dus geschied :D En 1 werd 2 ;)

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-05-25 15:26

Ja dat dacht ik idd al, dat pony ertussen in zitten.

Leuk zoals de dingen gaan in het leven. Ik denk dat jouw ezeltjes vooral blij zullen zijn met de zon.

Voor wie wil zien hoe ver we met verbouwen zijn én van Franse dorpjes houden, echt weer een geweldige tref, kijkt hier:

https://youtu.be/k0MPrH8Zp3A

Tinka

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-25 19:18

Het is niet alleen de voeten van de ezels die niet tegen vocht kunnen, maar ook de organen, ze worden dus ziek door het Nederlandse klimaat.

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-05-25 19:43

Tinka schreef:
Het is niet alleen de voeten van de ezels die niet tegen vocht kunnen, maar ook de organen, ze worden dus ziek door het Nederlandse klimaat.

O jeetje echt? Wat doet het vocht met organen? Longen?

Tinka

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-25 20:15

Chinees gezien vooral de milt, eigenlijk de spijsvertering. En die heeft ook weer invloed op andere organen longen, lever etcetera.

Muga

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-25 22:02

Was weer leuk!! Hoe komen jullie erop om elke keer weer een dorpje ta gaan ontdekken?

Zo droog, jouw humor dan niet het aquaduct. Maar die trommel, "als je hem omdraait, heb je een vaas". _O-

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-05-25 22:09

Tinka schreef:
Chinees gezien vooral de milt, eigenlijk de spijsvertering. En die heeft ook weer invloed op andere organen longen, lever etcetera.

aha, ja daar weet ik allemaal niets van.

Muga schreef:
Was weer leuk!! Hoe komen jullie erop om elke keer weer een dorpje ta gaan ontdekken?

Zo droog, jouw humor dan niet het aquaduct. Maar die trommel, "als je hem omdraait, heb je een vaas". _O-

Dank je, hahahaha droge humor in het aquaduct... Ja hahaha, vreselijk die vaas. En dit keer kwamen we daar omdat we die muziekapparaten op gingen halen via de franse marktplaats en omdat het best een eind rijden was, dacht ik, dan maken we er een picknickuitstapje van. En dan kijk ik wat er in de buurt is. Nou dat was dan Lauzerte dat geweldige dorpje en dat meer, maar dat bleek privé. Maar wij hadden niet gezien dat er een ketting over de weg lag die normaal omhoog zit, tja, we hebben lekker gepicknickt aan het meer.

Marilu

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-25 10:32

Ondernemende Nederlanders in het filmpje :D
Op alle vlak : weer aan het werk, weer op pad, weer met nieuwe dingen bezig ...

Lauzerte ligt zo te zien toch wel een eindje van jullie weg, niet ?
Als daar al pelgrims richting Santiago de Compostella lopen, dan hebben die nog wel een héél eind te gaan, zeg !

Mijn schoonbroer heeft enkele jaren terug een tocht gemaakt naar Compostella. Hij is toen ergens in Frankrijk vertrokken, maar ik weet niet meer waar juist ... In ieder geval toch al een flink stuk dichter bij de grens. Ik geloof dat hij, en zijn meestappende vriend, zo'n 990 km gestapt hebben. Vind ik al méér dan voldoende :D

Erwin lijkt wel héél blij met zijn muziekinstrumenten :D
Ze zien er allemaal nog in goeie staat uit. Dus, daar kan hij nog wel wat mee.
Maar eerst maar eens lessen volgen voor de accordeon, niet ;)

Ik vul nog even aan : heb net opgezocht hoeveel kilometer het te voet is van Lauzerte naar Compostella en dat blijkt dus toch ook zo'n 990 km te zijn. Dus, misschien is het ook wel vanuit die regio dat mijn schoonbroer vertrokken is.

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-25 15:03

Marilu schreef:
Ondernemende Nederlanders in het filmpje :D
Op alle vlak : weer aan het werk, weer op pad, weer met nieuwe dingen bezig ...

Lauzerte ligt zo te zien toch wel een eindje van jullie weg, niet ?
Als daar al pelgrims richting Santiago de Compostella lopen, dan hebben die nog wel een héél eind te gaan, zeg !

Mijn schoonbroer heeft enkele jaren terug een tocht gemaakt naar Compostella. Hij is toen ergens in Frankrijk vertrokken, maar ik weet niet meer waar juist ... In ieder geval toch al een flink stuk dichter bij de grens. Ik geloof dat hij, en zijn meestappende vriend, zo'n 990 km gestapt hebben. Vind ik al méér dan voldoende :D

Erwin lijkt wel héél blij met zijn muziekinstrumenten :D
Ze zien er allemaal nog in goeie staat uit. Dus, daar kan hij nog wel wat mee.
Maar eerst maar eens lessen volgen voor de accordeon, niet ;)

Ik vul nog even aan : heb net opgezocht hoeveel kilometer het te voet is van Lauzerte naar Compostella en dat blijkt dus toch ook zo'n 990 km te zijn. Dus, misschien is het ook wel vanuit die regio dat mijn schoonbroer vertrokken is.

Dank je Marilu, ja Lauzerte is wel een flink eind rijden. Ik denk wel iets van 1,5 uur of zo. Daarom maakten we er ook een dagje uit van met picknick. En als we dan zo'n eindbestemming hebben van vorige keer die muziekinstrumenten ophalen, dan kijk ik meteen of er interessante dingen in de buurt zitten, dat was dan Lauzerte en het aquaduct. Maakt zo'n uitstapje exta leuk.

En heel goed mogelijk idd dat je zwager vanuit Lauzerte vertrokken is naar Compostella. Er zijn mensen die nog van veel verder komen, en ja 1000km lopen, lijkt mij ook enorm. Knap dat ze het afgerond hebben.

Muziekles zal Erwin niet nemen, hij is nu bezig het zichzelf aan te leren. Het fenomeen dat je lucht moet trekken en duwen op geluid te krijgen bij de accordeon is nog best heel lastig. Soms leert hij ook van internet, maar hij kan bijv bijna geen noten lezen, dus het is autodidactisch, maar dat vindt hij ook de sport eraan.
Ik moet zeggen dat ik met de nieuwe isolatie boven, het bijna niet hoor als hij in zijn muziekkamer zit, dus dat is fijn.

Wat anders ik zal binnenkort weer eens een mooie serie foto's van de paarden maken. Prisca is op haar donkerst en al bijna aan het appelen. Erg fraai.

Marilu

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-25 15:40

Ik heb het toch even opgezocht ;) De Facebook-pagina die ze er destijds voor geopend hebben bestaat nog. Ze zijn met de trein naar Saint-Jean-Pied-de-Port gereden en dus ook van daaruit vertrokken aan hun tocht. Dat is als ik op Google-Maps kijk 'slechts' 730 km te voet. Dus heel wat minder dan ik dacht :D

Dus, ofwel herinner ik het me allemaal niet goed meer (blijkt al in 2019 gebeurd te zijn), ofwel hebben ze ons bij de neus genomen met het aantal kilometer die ze gezegd hebben gewandeld te hebben ;)

Laat maar komen, de foto's van de paarden !! Hier hebben ze allemaal nog wat wintervacht. De laatste loodjes/haartjes !

Tinka

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-25 15:41

Filmpje gekeken, jullie waren richting ons. Gisteren zijn we wel 6 keer de Garonne over gestoken trouwens, ook soms met die bruggen als in het filmpje.
Over 2 weken is er een paardenfestijn in Montaigu de Quercy, ik overweeg om er naar toe te gaan.
Was het niet handiger geweest om eerst te witten en daarna die sierbalken te plaatsen? Scheelt een hoop werk aan afplakken.

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-25 21:00

Tinka schreef:
Filmpje gekeken, jullie waren richting ons. Gisteren zijn we wel 6 keer de Garonne over gestoken trouwens, ook soms met die bruggen als in het filmpje.
Over 2 weken is er een paardenfestijn in Montaigu de Quercy, ik overweeg om er naar toe te gaan.
Was het niet handiger geweest om eerst te witten en daarna die sierbalken te plaatsen? Scheelt een hoop werk aan afplakken.

Waren we erg dicht bij jou?
Leuk dat jullie ook op tocht waren, prachtig is de Garonne. Wij waren om die muziekinstrumenten op te halen dus in Montaigu de Quercy. Lauzette is daar 8 km vandaan ongeveer. Zou ik echt ook even aanwippen als ik jou was.

Ja hebben we over gedacht idd om eerst te witten en dan die planken. En de planken eerst schilderen en er dan tegenaan te doen. Maar soms gaat het hier minder logisch dan in onze vrouwenbrein logisch is. Van die dingen ;-)

Marilu schreef:
Ik heb het toch even opgezocht ;) De Facebook-pagina die ze er destijds voor geopend hebben bestaat nog. Ze zijn met de trein naar Saint-Jean-Pied-de-Port gereden en dus ook van daaruit vertrokken aan hun tocht. Dat is als ik op Google-Maps kijk 'slechts' 730 km te voet. Dus heel wat minder dan ik dacht :D

Dus, ofwel herinner ik het me allemaal niet goed meer (blijkt al in 2019 gebeurd te zijn), ofwel hebben ze ons bij de neus genomen met het aantal kilometer die ze gezegd hebben gewandeld te hebben ;)

Laat maar komen, de foto's van de paarden !! Hier hebben ze allemaal nog wat wintervacht. De laatste loodjes/haartjes !

Nou ruim 700km lopen ook erg heftig hoor. Petje af.

Poupette komt niet goed door haar haar heen, dus ik overweeg scheren. De smid had het over een hormooninjectie eens per jaar waardoor oudjes wel kunnen verharen. Verharen heeft volgens hem te maken met leeftijd en minder hormonen aanmaken.

Weet iemand daar iets van?

Tinka

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-25 21:09

Kan ze geen ppid hebben? Kwaal die veel oude paarden krijgen, is het behandelden met medicijnen.
Montaigu de Quercy is 1 uur rijden bij ons vandaan.

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-25 21:11

Dat kan ook dat ze dat heeft. Wat zijn nog meer symptomen?

Dan waren we dicht bij jullie! Dat plaatsje dat ik bedoelde heet Lauzerte.

SjonnieZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-25 21:25

Leuk filmpje weer Monique, leuk om de voortgang te zien en een inkijkje in wederom een prachtig Frans dorpje.

Wat poupette betreft als ze op leeftijd is dan is PPID, voorheen cushing genoemd zeker mogelijk. Uiterlijk zie je dan een lange, meestal wat krullende vacht, maar dat laatste hoeft niet.

Zonder medicatie kunnen ze allerlei kwalen krijgen waaronder hoefbevangenheid.
Verder zie je dat vaak aankomen doordat ze vermageren of hun bespiering veranderd.
Deze paarden drinken en veel plassen ook veel.

Gelukkig is er tegenwoordig medicatie voor die het proces afremt/ tegenhoudt.

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-25 21:33

SjonnieZ schreef:
Leuk filmpje weer Monique, leuk om de voortgang te zien en een inkijkje in wederom een prachtig Frans dorpje.

Wat poupette betreft als ze op leeftijd is dan is PPID, voorheen cushing genoemd zeker mogelijk. Uiterlijk zie je dan een lange, meestal wat krullende vacht, maar dat laatste hoeft niet.

Zonder medicatie kunnen ze allerlei kwalen krijgen waaronder hoefbevangenheid.
Verder zie je dat vaak aankomen doordat ze vermageren of hun bespiering veranderd.
Deze paarden drinken en veel plassen ook veel.

Gelukkig is er tegenwoordig medicatie voor die het proces afremt/ tegenhoudt.

Dank je. Ja erg gaaf dorpje weer. Heerlijk van die middeleeuwse dorpjes.

Ik ga eens lezen over ppid. Tot nu toe herken ik niets. Geen HB, niet mager, geen veranderde bespiering, drinkt normaal of bijna nooit eigenlijk of erg weinig en plassen weet ik niet, maar ik heb het haar nog nooit zien doen. Maar ik ga er eens over lezen. Ik denk niet dat het iets ernstigs is, gewoon ze komt niet door haar haar. En dan ws door ouderdomshormonen of het gebrek eraan.

Tinka

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-25 21:40

Ze hebben lang niet altijd alle symptomen. Soms maar 1, slecht door de vacht heen komen is er 2 van. De diagnose is eenvoudig te stellen met bloedonderzoek.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-25 22:00

Verharen vraagt extra eiwit. Mijn welshje heeft wel een jaar 2 vachten bont verhaard door te weinig eiwit in het rantsoen. PPID getest, maar nee (gelukkig 11 is daar jong voor). Na weekje subli atleet (aminozuren supplement) en later grasbrok bijvoeren werd het rap beter. Wat sojaschroot werkt vaak ook goed. Hitte zorgt ook voor minder eiwit in het gras/hooi.

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-05-25 08:15

Dank voor jullie tips. Haar haar krult in ieder geval niet. En ze is verder zo vief als een hoentje. Eiwittekort zou ook kunnen, natuurlijk. Ik ga eens peinzen.

Vandaag de belastingpapieren doen. Digitaal, maar blijft vervelend.

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-05-25 14:27

Sorry voor alle bokkers die in Frankrijk wonen, jullie belasting gaat volgend jaar een stuk omhoog. Ik heb net 1.5 uur aan de foon gehangen met de belastingdienst, ik kwam er niet uit, het gaat altijd goed, maar er was een nieuw rij vakjes en daar ging ik mis. Had ik niet moeten aanvinken en ik bleef in een foutcirkel zitten. Erg aardige mevrouw, ook erg gelachen met haar, helaas wist ze niet alles, moest ik naar afdeling buitenland, kwam ik weer terug bij haar, nam zij digitaal mijn scherm over en vulde ze verder de belasting voor me in. Hoe leuk en lief en aardig. Maar ja, die mevrouw kost wel geld natuurlijk, dus ik denk dat nu de belasting omhoog gaat ;-) :j

TinkerTreas

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-25 14:45

Nou, lekker dan Monique....
Kan dan beter in Nederland blijven :D _O-

CrazyCat

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-25 15:14

Sintara schreef:
tamary schreef:
Kastanjes knippen smid, zwilwratten?

Dat dacht ik ook inderdaad, dat je zwilwratten bedoelde haha. In het Engels noemen ze ze chestnuts

In het Duits is het ook Kastanie

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-05-25 15:43

TinkerTreas schreef:
Nou, lekker dan Monique....
Kan dan beter in Nederland blijven :D _O-

Hahaha, ja dat. Maar wel superaardig en fijn dat het kan bij de belastingdienst.

@CrazyCat, wat grappig dat zoveel talen het een kastanje noemen, behalve nederland. En knipte jij ze ook zelf?

Marilu

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-25 18:51

Monique1963 schreef:
Maar ja, die mevrouw kost wel geld natuurlijk, dus ik denk dat nu de belasting omhoog gaat ;-) :j

Haha, grapjas :D