[VOLG] Op mijn stalen ros, het vierde avontuur: Slovenië!

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Suliko

Re: [VOLG] Op mijn stalen ros, het vierde avontuur: Slovenië!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-08-25 06:56

Wat een lief bericht Suzanne! <3
Leuk om te lezen dat er zoveel meegenieten!

Hier nog de rest van de foto’s van het grotgenot.
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-25 07:25

Wat gaaf! Die grotten hebben er vele duizenden jaren over gedaan om zo te worden denk ik. Hoeveel generaties voor ons hebben die gezien en hoeveel na ons krijgen die nog te zien? Bizar.
Zaten er geen beesten in die grotten?
Die foto van jullie schaduw op de weg is leuk!

Suliko

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-08-25 20:44

Tof hé, Suzanne! In de open grotten die wij tegenkwamen zaten vast en zeker vleermuizen. In de grotten van Postojna leeft de olm, of grottensalamander, een troglobiete amfibie. Die hebben we ook gezien, in een soort donkere bak met water, zij kunnen niet tegen licht.

Sloveense liefkozing - Zowie

Het eerste incident van de reis heeft plaatsgevonden. Ik heb een slang overreden en ik voel me er nog steeds schuldig over. Het ging ook allemaal heel snel. We zaten in een kleine afdaling op een grindpad en opeens stak ze over, vlak voor mijn wiel en ik kon niet meer stoppen, dus ik reed er zo overheen. Ik schreeuw, stop en kijk achterom, Sal zag het ook gebeuren. De slang ligt stil op de weg. We lopen samen naar de slang en buigen ons eroverheen. Het is maar een klein slangetje trouwens, en ze lijkt intact, maar ligt er wel heel stil bij. Ik wil haar niet met iets porren om te kijken of ze nog leeft, dan stoor ik haar nog meer. Zo staan we een tijdje. Dan opeens kronkelt ze soepel de bosjes in waar ze uitkwam, we slaken een zucht van opluchting. Dan zien we dat ze een stoffige afdruk van het profiel van mijn band op haar rug heeft. ‘Het spijt me’ mompel ik voor we teruglopen naar de fiets. Opgelucht en een heel klein beetje grinnikend om de bandenafdruk en ook nog steeds met een naar schuldgevoel vervolgen we onze weg.

Waar de Italiaanse dorpjes half in verval en verlatenheid waande, zie je bij de Sloveense dorpjes verschillende stadia van oudheid en modernisering, maar lijkt er aan elk huis wel gewerkt te worden. Er heerst een kalme, maar levendige sfeer in de dorpjes, met vele gekoesterde moestuinen en de velden worden goed benut. Geen monoculturen, maar een circulaire bewerking van het land met diverse groenten en fruitbomen, die duidelijk voor eigen gebruik zijn en niet voor massaproductie. In de ochtenden en avonden komt de omgeving tot leven, families en buren van verschillende generaties zijn dan gezamenlijk op het land bezig. Met kruiwagens, tractoren die onze leeftijd ver overstijgen en brommertjes met gammele houten karretjes erachter wordt oogst verzameld. We zijn onder de indruk van de gemoedelijke, maar ijverige sfeer van het Sloveense leven en de focus op eigen voorziening.

In de avond kijken we uit naar een wildkampeerplek, maar we zitten op een best schuinoplopende heuvel. Ik stel voor om af te dalen en het dorpje te doorkruisen, naar velden waar ook bossen zijn. Eerder die dag had ik het er met Sal over dat ik ook wel eens aan mensen wilde vragen om op hun land te mogen kamperen. Dat vragen voelde wel buiten mijn comfortzone en dat hield me tot nu toe tegen. Het voelt toch wat invasief en je moet maar net de juiste mensen treffen. Op de rand van het dorp, vlak voor de velden beginnen, staan we stil om te overleggen welke kant we op gaan. Er zijn nog steeds mensen aan het werk op het veld, we willen niet te opvallend zijn, maar zo spoorloos mogelijk te werk gaan. Rechts van ons staat een schuur met een veld erachter, waarop ik honden trainingstoestellen zie. Er loopt een man op ons af die vriendelijk oogt. Niet nadenken, gewoon doen. Hij lijkt wat overvallen van de vraag, maar stamelt wel gelijk een soort ja. Hij begint iets te roepen naar zijn vrouw die op het balkon zit bij het huis aan de andere kant van de weg. Ze staat op, ziet ons, legt haar hand op haar hart en roept: “of course!!”, de man wijst naar het veld en zegt “it’s all yours!”.

Terwijl we de tent opzetten komt de dochter langs en vraagt of we pizza willen, die zijn ze aan het maken. Wat volgt is een gezellige avond. Ik vertel ze dat ik zag dat het echte hondenmensen waren en daardoor de invulling maakte dat het wel goede mensen moesten zijn, daar werd flink om gelachen. En echte hondenmensen, dat waren het, ze redden en heropvoedden honden en trainen ze om vermiste personen te vinden. We leerden een beetje Sloveens, met name de uitspraak, we blijven struikelen over de vele medeklinkers in plaatsnamen. Met name de ‘r’ die ze overal weten tussen te proppen. Het zou een ‘eur’ klank kunnen geven, zoals bij de Krn (keurn) berg, maar het hangt af van het woord, de context en regio. We leerden over het opgroeien en leven in een Sloveense dorp. We krijgen knuffels van hun honden en t-shirts met het logo van hun hondenschool en voor het slapen gaan kijken we naar de sterren. We zien een stuk of vijf vallende sterren, waarvan enkele met een hele lange witte staart.

We ontwaken na een heerlijke nachtrust en terwijl we de tent afbreken krijgen we koffie aangeboden. Inmiddels volgen moeder, vader en dochter ons op instagram en laten wij een briefje achter die onze dankbaarheid luid verkondigt voor we verder fietsen. Onderweg oefenen we met de uitspraak van plaatsnamen, maar het geeft vaker een error dan zelfvertrouwen. Het zuidoostelijke heuvellandschap van Slovenië blijft ons verbazen, de eindeloze velden, bossen en de gemoedelijke dorpjes. We zoeken naar de juiste woorden om te omschrijven wat we zien. Liefkozing, er zit een zekere liefkozing vanuit de Slovenen naar de natuur, het land en de huizen.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Lucia88

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-25 21:13

Hele topic gemist maar ga nu volgen! Wat schrijf je fijn!! En wat een mooie foto's!

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-25 21:24

Wat leuk dat jullie daar zo hartelijk werden ontvangen. Ik zie geen hondenfoto’s. Is dat waar de trekker met de eenden ook is? Die groene vallei met die bossen, zo mooi. Dat nodigt uit om overheen te galopperen.
De mensen spraken dus wel Engels gelukkig. Anders is vragen echt handen en voetenwerk.

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-25 22:00

Dat landschap is minder spectaculair maar even mooi en oogt vriendelijker. Gelukkig was het slangetje ongedeerd!

jeetje77

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-25 22:06

Wat een fantastische reis zijn jullie weer aan het maken. Ik geniet van jullie berichten. En Slovenië hoor ik echt steeds meer positive verhalen over. Leuk om nu ook beeld te hebben.

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-25 03:39

Wat liefdevol beschreven. Prachtig, met veel taalgevoel!
Heb je plannen om een boek te schrijven?

En natuurlijk van harte gefeliciteerd met je verjaardag, een gezellige dag gewenst :)F

Suliko

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-08-25 07:02

Suzanne, nee dat is later pas, heb geen foto van de honden. Die kwamen een paar keer wild enthousiast voorbij voor knuffels en gingen toen naar binnen.
Ze spreken enorm goed engels in Slovenië! Zelfs de oudere generaties, maar dan iets wisselender. Veel beter dan de Italianen. := Heb al van meerdere Slovenen gehoord dat Italianen weigeren Engels te leren (‘high school’ bevat vaak een soort uitwisselprogramma’s tussen Italië en Slovenië).

Senna, geen plannen voor, ik hou denk ik meer van korte verhaaltjes en gedachteroerselen op schrijven.

Suliko

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-08-25 21:58

Vakantie in vakantie - Salomé

Via Warm Showers, een soort couch surfing voor en door biketravelers, heeft Zowie het aanbod gekregen om een paar dagen op een kat te passen en te chillen in een huis terwijl de eigenaren een lang weekend weggaan. Dat hoef je ons geen twee keer te vragen. We houden van katten en hoewel ons tentje één en al perfectie is, heeft een huis met muren en deuren en een keuken en een toilet ook zo z’n charme.

3 hele dagen op de zelfde plek blijven, een soort vakantie in een vakantie. Zowie wilde natuurlijk rennen; nog één long run om de kilometers in de benen te houden. Maar natuurlijk werd er op de andere twee dagen ook gerend want zie die meid maar eens stil te zetten. De twee kortere loopjes heb ik mee gedaan, want ik realiseerde me ineens weer dat ik eind september 28km ga lopen bij de zevenheuvelentrail dus mijn benen kunnen ook wel wat kilometers gebruiken.
Maar de dag dat Zowie 32km ging lopen, had ik bedacht, ga ik helemaal niks doen. De hele dag niks. Het voelde een beetje ongemakkelijk. Misschien deels omdat mijn eetlust nog net zo onstilbaar is als tijdens de actieve dagen, misschien omdat ik toch niet 100% relaxed was met Zowie in het berenbos, misschien omdat Garmin vind dat ik ondanks de afgelopen 2,5 week nauwelijks productief ben en mijn fysieke belasting laag is. Met een Garmin heb je geen toxische relatie meer nodig, wat een uitkomst.

Zowie ging dus lopen in het berenbos. Er zitten hier echte beren, bruine, dus je moet doen alsof je dood bent als je ze tegen komt: if its black, fight back, if its brown, lay down and if its white, goodnight. IJsberen overleef je blijkbaar sowieso niet. Google vertelt mij dat de Europese bruine beer een dagdier is maar in verstoorde gebieden komen ze alleen ‘s nachts tevoorschijn. Hun dieet is voor 85% plantaardig maar ze kunnen dieren zo groot als elanden vangen en een snelheid van 60km per uur halen. Voor wie Zowie niet persoonlijk kent; ze is kleiner dan een Eland en verdomt snel maar niet zo snel. Gelukkig hebben de beren zich koest gehouden. In tegenstelling tot de muggen. Maar, zo theoretiseerde we vanmiddag, misschien heb je er minder last van naarmate je meer muggenbulten hebt. Of tolereren we het gewoon beter. Of geen van beide en kunnen we alleen nog hopen op betere tijden.

De kat waarop we passen heet Max en is erg schuw. De eerste avond hoorde we alleen zijn hongerige miauw, maar hij durfde zich nog niet in ons zicht te wagen, ondanks het heerlijke maaltje dat we voor hem hadden klaarstaan. Later die nacht heb ik hem wel mogen aanschouwen en vroeg in de ochtend durfde hij mij zelfs wakker te miauwen voor meer eten. Wegens de hitte sliep ik op de bank op de veranda in plaats van het houten huisje dat Suzana en Renato speciaal voor Warm Shower gasten hebben gebouwd. Iedere nacht/ochtend hadden Max en ik een momentje samen en vanochtend, de ochtend van vertrek, kreeg ik zelfs knuffels en knorretjes van Maxie Max. Zo noemt Suzana hem en ik kan haar geen ongelijk geven, Max is behoorlijk aan de maat. Net zoals het tonnetje op pootjes van de buren, hond Gipsy, die zo ongeveer ieder uur even bij ons kwam checken of wij het wel netjes hielden.

Gisteren gingen we na ons verhitte hardlooprondje zwemmen in de Krka, wat je uitspreekt als Kurka, denk ik. Deze rivier heeft hele vette watervalletjes die trapsgewijs als een soort natuurlijke dammen in de rivier liggen. Kneuterig pakken we een fietstas in met chips, e-readers, alcoholvrije radler en handdoeken. We hebben nog een overleg over of we een kleedje mee nemen, maar die kunnen we niet vinden, en daarna over welke handdoek dan het handigst is om op te zitten. Alsof we naar het stand gaan. Je kent het wel.

Na heerlijk afgekoeld te zijn in het water nemen we plaats op onze handdoekjes die we vakkundig net niet in een hondendrol leggen. Terwijl ik regelmatig van houding wissel, waarbij ik zowel rekening probeer te houden met mn inkijk, mn vetrolletjes en dat mn benen semi bij elkaar blijven, ontken ik hardnekkig de zeurende pijn in mijn onderrug. Het is een populaire zwemplek onder de lokale testosteronbommetjes. Vandaar mijn niet zo feministische zelfbewustzijn.

Dit houd ik ongeveer twee uur vol. Zowie is inmiddels ook zichtbaar oncomfortabel en ineens realiseer ik mij iets. Weken, nee, maanden voor vertrek hielden we ons al bezig met het stoeltjes vraagstuk. Wel of geen stoeltje mee? Zowie had al een iets wat zwaar stoeltje, ik nog niet. Maar als ik een stoeltje zou kopen, dan zou ik, geheel in character, een ultralichte, ultracompacte, ultradure stoel kopen. En omdat die van Zowie toch te waar en te bulky zou zijn, zou ze alsnog ook een ultra-ultra-ultra stoeltje willen want op de grond zitten naast iemand die op een superultra stoeltje zit, dat is gewoon sneu. Ik ben een gearofiel met een matige impulscontrole dus ik ben tegenwoordig trotse eigenaar van een Helinox Zero, evenals Zowie. Super blij mee. Dat zeggen we ook steeds tegen elkaar. Dat we zo blij zijn met die stoeltjes.

Dus terwijl ik daar met kramp in mn reet op die handdoek de naderende 30 ligt te vervloeken, kan ik mijzelf wel voor mijn kop slaan dat we niet aan onze stoeltjes hebben gedacht. Een dieptepunt, met als kers op de taart de realisatie dat dit ook hèt moment was geweest voor de frisbee die ik 2,5 week geleden in mijn tas heb gestopt en sindsdien nog niet heb gebruikt. Gelukkig kwamen er toen hele leuke hondjes die ons over onze teleurstelling heen hielpen.

Om dit alles emotioneel te verwerken bakte Zowie haar fantastische bananenbrood. Goede tip voor iedereen die ooit met Zowie in huis gaat wonen: koop een tros bananen, laat ze een tijdje liggen en het wordt vanzelf verwerkt in een bananenbrood.

Het brood was natuurlijk in de eerste plaats als bedankje bedoeld voor Suzana en Renato, als dank voor dat we een aantal dagen op hun veranda mochten leven. Inclusief buiten keuken en een buiten douche met het mooiste uitzicht. Ook lieten we een grote pan soep voor ze achter, waarin onder andere zelfgeplukte groente uit de moestuin zaten.

Zowie schreef iets in hun warmshowers-gastenboekje over Reciprocity, wat mij iets te eloquent klonk maar het betekend wederkerigheid. En dat snap ik wel. Suzana en Renato zijn doorgewinterde fietsreizigers die echt de hele wereld al over zijn geweest. Dat ze ons onderdak en een goed gevulde voorraadkast ter beschikking stellen voelt als een gigantisch geschenk. We willen het doorgeven, deels in de vorm van bananenbrood en een goedgevulde kattenbuik, maar ik denk dat het uiteindelijk om iets groters zal gaan. Misschien niet iets wat direct bij hen terecht hoeft te komen, maar juist iets wat mag voortbewegen, opweg naar nieuwe geluksvogels.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-25 09:33

Dat was geen straf dus, dat oppassen. Wat een mooie plek weer.

Puera

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-25 09:58

Wat is het toch genieten om jullie verslagen te lezen! <3

MarrieLeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-25 10:15

Idd heerlijk jullie verhalen en prachtige foto's! <3

Daar was ik idd nog wel benieuwd naar met fietsen en hardlopen, is er niet veel groot wild daar, wolven en beren etc? En met wild kamperen niet gevaarlijk? Of zijn dat alleen specifieke plekken?

BusyMissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-25 12:57

Wat een warm nest zijn jullie in terecht gekomen. Hond op de foto lijkt niet dik? Of is dat niet de hond van de buren?

Stoer? dat je in het berenbos hebt gerend Suliko.

Alles levert weer mooie herinneringen op
en prachtige plaatjes.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-25 14:36

Wat spannend zo’n berenbos. Je zal er maar een tegenkomen. Wat leuk dat jullie een vakantiehuisje hadden voor een paar dagen.

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-25 15:15

Dat vakantiehuisje klinkt wel leuk :)

Komen jullie dat vaker tegen? En hoe groot is dat? Wat zit er in qua faciliteiten/spullen?

Misschien wel een idee om zoiets te maken bij onze molen in Frankrijk.

Verder weer een heel leuk verslag!