Het stedentrip topic

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Foaly

Re: Het stedentrip topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-23 12:46

Edinburgh is leuk :D Wel vrij toeristisch (het centrum dan), maar echt veel sfeer en als je natuur wilt ben je ook zo de stad uit :j

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-23 12:50

Herfstblad schreef:
Is Edinburgh een aanrader om alleen heen te gaan? Ik moet toegeven ik heb niet zoveel met cultuur, geschiedenis. Ik ben nog altijd zoekende wat ik nu leuk vindt op een citytrip. Voor mij is dat denk ik toch meer de sfeer proeven, winkelen, mooie gebouwen, lekker eten en drinken.

Dankje wel! Ja, ik ga met de trein. Ben benieuwd hoe dit gaat bevallen.

Ja, het is een mooie stad, niet te groot en er zijn veel verschillende dingen te doen. Het is dus een beetje de vraag wat je leuk vind.

Wij zijn de eerste avond naar de Kelpies gereden voor avondfoto's. Dat is wel iets om de auto bij je te hebben want dat is een stuk buiten de stad. Falkirk Wheel idem.

Wat wij gedaan hebben is een B&B net buiten Edinborough en dan met de bus de stad in. Kost je 2 pond pp; daar kun je gezeik van parkeren en alsnog einden lopen niet voor hebben. De bus stopte naast de B&B +:)+

Herfstblad

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-23 22:22

Hele gekke vraag wat voor tas zouden jullie mee nemen naast je gewone bagage? Dus om mee te nemen de stad in.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-23 23:41

Herfstblad schreef:
Hele gekke vraag wat voor tas zouden jullie mee nemen naast je gewone bagage? Dus om mee te nemen de stad in.

Zo'n katoenen dingie, simpeler dan simpel, opvouwen en in je jaszak.

Ik ga er dan vanuit dat je er geen shop-till-you-drop trip van maakt :D

Herfstblad

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-23 11:43

ikke schreef:
Herfstblad schreef:

Zo'n katoenen dingie, simpeler dan simpel, opvouwen en in je jaszak.

Ik ga er dan vanuit dat je er geen shop-till-you-drop trip van maakt :D

Ik bedoel eigenlijk een tas waar je je paraplu, flesje water, boek, deo, handschoenen ed in mee neemt.

desi92

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-24 13:14

Het is al een tijdje stil.
Maar ik waag er toch maar een gokje op.
Wij zijn met een groepje van 3 op zoek naar een stedentripje binnen Europa in het eerste weekend van oktober.
Engeland valt af ivm dat 2 mensen alleen id kaart hebben en geen paspoort.
Hebben jullie nog tips voor leuke steden, mag ook best een beetje out of de box.
Krakau, Praag, Lissabon, Sevilla, Valencia, Berlijn zijn we al geweest.

Muurp

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-24 13:16

desi92 schreef:
Wij zijn met een groepje van 3 op zoek naar een stedentripje binnen Europa in het eerste weekend van oktober.
Hebben jullie nog tips voor leuke steden, mag ook best een beetje out of de box.

Stockholm? Rome?

Foaly

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-24 13:18

Florence? Niet zo giga druk als Rome of Venetië en ik vond het erg mooi :D

Wat meer out of the box: Helsinki vond ik ook een erg leuke stad, evt kun je nog een dagtripje doen naar Tallin aan de overkant van de Oostzee :D

Faringo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-24 15:01

Barcelona

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-24 15:20

Athene, niet duur, heerlijk weer en heel veel te doen, als je wil.

shaddy82

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-24 20:03

Wij zijn recent naar Oslo geweest en vonden dit een erg leuke bestemming, en in ons geval lag er ook een lekker pak sneeuw, wat het extra leuk maakte.
Wel wat prijzig, maar dat is met alle Scandinavische steden zo, Kopenhagen schijnt ook erg mooi te zijn

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-24 22:00

shaddy82 schreef:
Wij zijn recent naar Oslo geweest en vonden dit een erg leuke bestemming, en in ons geval lag er ook een lekker pak sneeuw, wat het extra leuk maakte.
Wel wat prijzig, maar dat is met alle Scandinavische steden zo, Kopenhagen schijnt ook erg mooi te zijn

Om heel eerlijk te zijn, duur is niet het beeld dat Kopenhagen bij mij achter gelaten heeft.

Het prijspeil ligt wat hoger dan in NL maar niet schokkend.
Voor m'n werk twee dagen op, naar verluid, de duurste straat van Kopenhagen gegeten; dat rijtje huizen waar iedereen Kopenhagen aan herkend en dan dat grote, gele pand, en ja het was daar iets duurder dan we in NL gewend zijn maar voor mijn Britse collega's was het een vrij normale prijs en dat is ook onze ervaring in GB.

Verder is het een vriendelijke stad. We gaan daar zeker nog eens terug. Voorproefje op Fyn is goed bevallen :j

Wil je minder ver; wat is er mis met Keulen of Aken? Met name Keulen is met de trein een eitje zowel in tijd als verbinding (diverse rechtstreekse treinen).

ikkeniet

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-24 23:39

Hier hebben we bedacht dat we op het laatste moment toch nog weg kunnen.
Ik ga met de jongste (14) een paar dagen naar Rome toe.
Rustig door de stad heen lopen.
En als wij dan terug zijn, gaat half maart mijn man met onze oudste (15) per boot naar Newcastle toe en dan richting Edinburgh. Blijven daar 5 dagen en weer terug naar Newcastle voor de boot.
Iemand een paar tips voor verblijf daar. Ze willen ook graag iets van de omgeving zien.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-24 00:51

ikkeniet schreef:
Hier hebben we bedacht dat we op het laatste moment toch nog weg kunnen.
Ik ga met de jongste (14) een paar dagen naar Rome toe.
Rustig door de stad heen lopen.
En als wij dan terug zijn, gaat half maart mijn man met onze oudste (15) per boot naar Newcastle toe en dan richting Edinburgh. Blijven daar 5 dagen en weer terug naar Newcastle voor de boot.
Iemand een paar tips voor verblijf daar. Ze willen ook graag iets van de omgeving zien.

Ik had 'm in het schotland-topic al genoemd maar als je van sterke verhalen en bijzondere ontbijten houdt, is dit wel een aardige: https://eskbankhotel.co.uk/

Hier krijg je 's morgens een moot verse gebakken vis als ontbijt en nog zo wat bijzondere, Schotse dingen dus je moet wel wat ruimdenkend zijn in je ontbijt :j

De bus stopt op 25mtrs van de inrit en voor 2 pond p.p. sta je downtown Edinborough en je kunt gewoon per pin betalen.
Veel simpeler kan ik het je niet bieden :D

Oh en de Indiër op 100mtr lopen is GOED https://www.itihaasrestaurant.com/ en de pub The Sun Inn die hij je aanbeveelt een stukje buiten het dorp (10 min met de auto) is op hun eigen manier (hele andere kaart) ook GOED!

xxxmh

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-25 23:05

Iemand tips voor een hotel in Valancia?

lonimma

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-25 00:17

desi92 schreef:

Sarajevo! Echt prachtig!

Exitium

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-25 00:18

Muurp schreef:
desi92 schreef:

Stockholm? Rome?

Ik wilde ook Rome zeggen, erg mooie stad en toen ik er een keer in december was ook prima weer. Ook Dublin is wel de moeite waard :)

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-25 12:50

Iemand ervaring met Sofia? Op een of andere manier blijft dat een wens voor mijn man en mij om eens naar toe te gaan, maar de adviezen en ervaringen van anderen zijn vooralsnog alleen maar negatief. Aangezien het ook nog eens niet goedkoop is om die kant op te gaan (eten en drinken vast wel betaalbaar), willen we niet het risico om tegen een zware tegenvaller op te lopen. Dus moeten we deze stedentrip inderdaad links laten liggen of juist wel vol aangrijpen?

Narya

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-25 15:58

Als Sofia hoog op jullie lijstje staat, gewoon doen. Ik ben daar ooit eens bij toeval beland en vond het echt een verrassend leuke, veelzijdige stad (en belachelijk goedkoop op het moment dat je daar eenmaal bent) <3

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-25 17:59

Kijk, dat geeft weer wat motivatie om toch eens te kijken wat de mogelijkheden zijn. Nu moet ik wel zeggen dat wat ik tot nu toe op Internet tegenkom (reis + hotel) nogal prijzig is. Zo'n beetje dezelfde prijzen als de hoog-toeristische landen. Kijk ik dan niet goed of kan dat wel kloppen dat het duur is?

Travel_me

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-25 18:57

Ik ben in september naar Sofia geweest, vond het echt een leuke stad en goed betaalbaar! Wij vlogen voor 80 euro retour met Wizzair en appartement was iets van 35-40 euro per nacht voor 2 personen. Vond dat vrij goedkoop :)

Wanneer wil je gaan en waar kijk je voor prijzen? Wil best meekijken namelijk

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-25 20:32

Oh, maar dat zijn nog eens andere prijzen!
We zouden in september wel die kant op willen en dan voor een dag of 5, niet voor maar 2 of 3 dagen.

_AB_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-25 21:14

desi92 schreef:

Dublin of Kopenhagen!

Travel_me

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-25 21:18

Shenavallie schreef:
Oh, maar dat zijn nog eens andere prijzen!
We zouden in september wel die kant op willen en dan voor een dag of 5, niet voor maar 2 of 3 dagen.

Dag of 5 is best lang. Wij waren er 3 dagen (1 dag dagtrip naar het Rilaklooster). Het centrum van Sofia is niet zo groot, dus dat kun je in principe in een dag of 2 wel gezien hebben. Maar iedereen heeft een andere stijl van reizen natuurlijk :)

Wij hebben toen redelijk last minute geboekt (denk maand van te voren), Ik zie nu 80 euro enkele reis, dat is dus wel het dubbele. Kan zijn dat de prijzen nog wel gaan zakken, maar dat is altijd een risico.

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-25 12:21

Wij zijn zelf niet zo van de steden zelf, hoewel een dagje kijken wel leuk is, maar willen graag dingen in de omgeving bekijken om een beter beeld van het land zelf te krijgen. Vandaar dat we aan 5 dagen denken (2 reisdagen en 3 echte aanwezigheidsdagen).