Zuidlaardermarkt 2014

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Dustinlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-14 21:42

Dat zijn dus al 8 markt pony's en ik kan nog wel eventjes doorgaan..

Dus nee dat is klinkklare onzin die je probeert te verkopen ;)

kellaxy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-14 21:45

sumic

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-14 21:46

Prachtige ponys dustinlover

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-14 21:53

Dustinlover schreef:
Dat zijn dus al 8 markt pony's en ik kan nog wel eventjes doorgaan..

Dus nee dat is klinkklare onzin die je probeert te verkopen ;)

Ik ken jouw pony's, ze zijn moeilijk over het hoofd te zien, ik kom ze vaak tegen hier op Bokt :D .
ze zijn ook leuk +:)+ , het zou toch wel erg treurig zijn als er helemaal geen leuke en gezonde pony's aanwezig zijn. Maar er worden nog steeds excuses en smoesjes aangevoerd in dit topic over de pony's die niet gezond zijn of slecht behandeld worden. Zelfs foto's worden ontkend. Er is voor mij trouwens een verschil met een pony in de regen in de wei of een pony die vastgebonden staat in de regen, neem daarbij de stress en andere indrukken.

Dustinlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-14 21:54

Kellaxy allemaal lekker overdreven aangedikt.. Als het regent staan mijn pony's ook gewoon buiten en bibberen ze ja.. En waarom bibbert een paard, omzich zelf warm te houden, maar wij mensen maken hun te menselijk met onze dekentjes enzovoorts enzovoorts...
Heb je haar uitspraak ook gelezen dan, dat pony's van de markt dood gaan als mensen ze thuis hebben blabla... Er zijn inderdaad dingen die beter zouden kunnen, maar het verbeterd ieder jaar.. Denk dat je bij handelaren thuis ergere gevallen zult zien ;)

Dankje Sumic!

Happinez

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-14 21:55

geerke schreef:
Electra63 schreef:
Nee hoor, maar het ontkennen dat er misstanden zijn op de markt, komt mij niet echt realistisch over.

inderdaad...ik zou zeggen,kijk het filmpje van de shet nog eens :j
Maar goed,het meerdendeel vind dat normaal omgaan met een pony.Het zijn immers kleine eigewijze rotpony's die niets willen begrijpen.

en begrijp me niet verkeerd,mijn shethengst krijgt heus wel eens een roei...maar dan alleen als hij iets doet wat niet mag.Niet als hij het niet begrijpt.

Als jij je mening baseert op dat filmpje en de dingen die je in de media ziet zou ik toch eens beter laten inlichten.
Ik heb het filmpje gezien, en keur het absoluut niet goed.
maar waar ik wel benieuwd naar ben hoe jij het dier naar de trailer had willen krijgen in dit geval ?

Kellaxy , de goede dingen/zaken zijn niet heel interessant in de media, trekt geen zieltjes en medeleven.
Of het moet gaan om heldendaden , dan weer wel.
Kijk eens een gemiddelde nieuws uitzending ? een en al ellende .... negatief nieuws maar weinig positief nieuws. En raad eens hoe dat komt ?
( zoals ik al eerder in het topic gezegd keur ik de dingen die "slecht" gaan niet goed en mogen ook absoluut aangepakt worden. Maar een fb pagina vol zielige filmpjes geeft gewoon een totaal vertekend beeld )

kuzznathalie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-14 21:55

kellaxy schreef:
Ja en alles wat op de Facebook van deze dame staat dan??

Maar nee, door al die toppers geeft dit niet toch?

https://m.facebook.com/anna.d.wit?fref=nf&pn_ref=story&ref=bookmark

Deze foto's bedoel ik. Ik wil niks goed praten, maar bekijk de foto's eens en lees wat er bij staat. 'Ik vrees het ergste' 'koud' 'wond van het halster'. Aannames en meningen. Als mijn paard toevallig haar halster nog om heeft een gaat debiel liggen rollen, kan ze ook een wond van het halster krijgen. Wie zegt dat dit op de markt is gebeurd.
'Ja maar het paard kijkt zielig' ja dat lijkt bij die van mij ook als ze natgeregend is en toevallig net op het moment van de foto haar oren ook nog eens naar achteren doet.
Ik heb trouwens die tinker met die wond op zijn kont niet gezien, jammer, want ik had geen foto gemaakt maar er even naar gevraagd.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-14 21:59

Kuzznathalie, je praat het wel goed, je verzint zelf excuses.Hetzelfde geldt voor Dustinlover.

kuzznathalie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-14 22:02

Electra63 schreef:
Kuzznathalie, je praat het wel goed, je verzint zelf excuses.Hetzelfde geldt voor Dustinlover.

Oké ik praat het goed, die ander praat het fout. Het blijft toch een welles-nietes spelletje omdat de een zijn gevoel anders ligt als dat van een ander.

Letsdunit

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-14 22:03

robert45 schreef:
Wij hebben zelf 6-7 stuks de avond van te voren verkocht, deze dieren hebben hier een dag of 5 gestaan. Hier hebben ze een prima verzorging en komen ze niets te kort. Allen afkomstig van particulieren die er om een of andere reden geen tijd of zin meer in hebben. Of gewoon een overschot hebben gefokt.

Wat ik daarmee wil zeggen is het volgende, stel er had een schraal paard tussen gezeten dan is dat dier niet in die paar dagen vet. Dus is dat dan ons te verwijten dat een dier schraal zou zijn? Elke serieuze handelaar zal een grote doorloop hebben in zijn paarden, en waar komen die paarden vandaan? Inderdaad bij de particulier, die er dus toch niet altijd even goed voor zorgt... Paarden op hoekjes land hier en daar... Meer hooi nodig dan ze krijgen want het kost al genoeg....Ontworming kost ook het nodig, hoeven bekappen kost ook het nodig.... Voor een hoop mensen met paarden is het de eindjes aan elkaar knoppen en dan krijg je al snel bezuinigingen op het een of ander...

Er zullen altijd rotte appels tussen zitten en daar ben ik het ook niet mee eens. Op dit moment zijn er nog steeds een hoop paarden en minder vraag vanuit Nederland omdat mensen het gewoon niet meer kunnen betalen.

Helemaal mee eens, heb afgelopen jaar ook wat ponies een beter leven kunnen geven, allemaal bij particulieren vandaag die zogenaamd zo goed voor hun dier zorgen, ik heb ze hier gehad met wormen, schurft, ontstekingen, schimmels, krullende hoeven en zo kan ik nog wel even door gaan....en ja daar zaten ook bokkers tussen. Zo rooskleurig hebben veel paarden en ponies het niet ook particulier niet !

Dustinlover

Re: Zuidlaardermarkt 2014

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-14 22:14

Vind dat je overdrijft electra... Ben blij dat mijn paardjes op de markt stonden en ik denk dat misschien net 1 op de 10 er niet gezond bij liep..

En net wat letsdunit hierboven zegt, bij particulieren die ozo goed voor hun paardjes zijn staan genoeg schrijnende gevallen tussen... Misschien nog wel meer als op de markt ;)

kellaxy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-14 22:15

Ik zeg nog steeds niet dat het alleen maar dit soort gevallen zijn maar dat maakt het toch niet goed ineens? En nee, geen enkele vorm van dierenmishandeling mag worden goed gekeurd maar aan deze kunnen we wellicht wat doen. Dan is het jammer voor de goede paarden maar die vinden anders ook wel een huisje via mp. Die "kneusjes" mogen gewoon niet meer gefokt worden. Ik vind het dieptriest. En ja een paard rilt in de kou en dat is niet perse slecht. Maar is dat beestje met dat halstertje zo strak en bijna in zijn oog, zeker gewoon een momentopname?

Happinez

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-14 22:17

wegstoppen en verkopen via MP en zorgen dat we het niet zien.
Struisvogel.....

kellaxy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-14 22:21

Nou dat zei ik ook niet hoor?

kuzznathalie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-14 22:22

Dat keur ik ook zeker niet goed, dat hadden ze net wat losser moeten doen. En zo te zien zijn het koeienhalsters en niet zelf gefabriceerd. Maar blijkbaar was het niet zo erg, anders was er vast wel iemand/controleur? die er wat van gezegd had of het wat losser zou doen.
Wij liepen ook langs een paard die net niet bij zijn hooi kon, even op een subtiele manier wat gezegd en het touw werd direct wat losser gedaan.

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-14 22:23

Ik heb toch bij heel wat reacties het idee dat mensen niet weten waar ze het over hebben. Ik heb niets negatiefs ervaren en was er 3u. Op zo n aantal gebeurt altijd wat. Maar kan bij particulieren net zo. Niet alles is verkeerd daar. Er zijn handelaren waar ik met gerust hart zou kopen. Zoals de ponys van veenstra stonden er suprr netjes op. Die konden zo wel voor de keuring.

loriene

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-14 22:48

Cemlys schreef:
Ik heb toch bij heel wat reacties het idee dat mensen niet weten waar ze het over hebben. Ik heb niets negatiefs ervaren en was er 3u. Op zo n aantal gebeurt altijd wat. Maar kan bij particulieren net zo. Niet alles is verkeerd daar. Er zijn handelaren waar ik met gerust hart zou kopen. Zoals de ponys van veenstra stonden er suprr netjes op. Die konden zo wel voor de keuring.

Wij hebben vorig jaar een palomino hengstveulen bij hem gekocht,een week voor de zuidlaarder markt.Anders was hij ook meegegaan daarheen.
Hij had toe wel een stuk of 8 die daar heen gingen,zagen er allemaal prima uit.
Hengst is een fijn dier met super beweging en karakter.

dadabo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-14 23:18

Ymor schreef:
Het zijn echt niet alleen de kneusjes. Er zijn ook voorbeelden van mensen die er goedgekeurde hengsten (nmprs) vandaan halen of welshjes met goed papier

Klopt! Ik heb dit jaar ook weer een heel leuk A merrietje met papier gekocht. Niks mis mee.

Afbeelding

babet1991

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-14 00:29

Wat allemaal een plaatjes ! Los van de discussie wat nou wel of niet zielig is en kan en mag ,

Sappos

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-14 00:45

Waar was mijn lieve kleine scharminkeltje geweest als er geen markt was?

Afbeelding

Ik heb er een hard hoofd in dat hij het bij iedereen had overleefd. Hij was echt zo extreem mager. Maar het is geen kromme kapotte bok verder. Hij was alleen broodmager.

Afbeelding

Met de prijzen die er voor de dieren worden betaald (de simpele shetten dan) verdient een handelaar er alsnog niets op. Een paspoort en chip zijn duurder dan 20-25 euro en daarvoor gaan wel dieren weg. Snap dus ook niet dat er nog gefokt wordt.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-14 02:56

Electra63 schreef:
Maar er worden nog steeds excuses en smoesjes aangevoerd in dit topic over de pony's die niet gezond zijn of slecht behandeld worden. Zelfs foto's worden ontkend. Er is voor mij trouwens een verschil met een pony in de regen in de wei of een pony die vastgebonden staat in de regen, neem daarbij de stress en andere indrukken.

Beetje realistisch zijn kan geen kwaad.
Op een markt waar ruim 2000 paarden worden aangevoerd met eigenaren van divers pluimage, verwacht jij daarvan dat die allemaal tiptop in orde zijn? Dat is gewoon niet realistisch.
Heb je zelf enig ervaring in handel, jonge paarden, markten? Ben je ooit in zuidlaren geweest?

Linnie050

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-14 05:05

Ben eerder benieuwd hoe deze shet opgeladen is, van de trailer gehaald is en dan zo omhoog getrokken wordt en hoe hij weer de trailer of vrachtwagen opgetrokken of geschopt is om naar huis te gaan.
Filmpje een paar dagen geleden gezien word nu nog boos.
Als ik zo iemand zie was hij nog niet klaar geweest.
Ben bang dat ik mij niet in had kunnen houden.
Belachelijk.
Geld, geld, geld.....kan die man dat nou schelen. Het zou niet mogen gebeuren. Ook al doen ze het ook op Shetlander veilingen wat sommige zeggen. Dat komt omdat mensen dat niet weten. Is toch ziek en gestoord. Het valt niet goed te praten.
Fijn dat andere leuke of goede paarden hebben staan of gekocht hebben.
Net als sommige ezeltjes wat is nou de moeite ook als het al bekend is en omgeroepen wordt dekentje om of beschut staan en het niet te doen ...
GELD.
Zulke mensen verpesten het en dit soort gevallen zijn niet goed te praten net als de dwergjes....

edit quoten wil niet.

inderdaad...ik zou zeggen,kijk het filmpje van de shet nog eens :j
Maar goed,het meerdendeel vind dat normaal omgaan met een pony.Het zijn immers kleine eigewijze rotpony's die niets willen begrijpen.

en begrijp me niet verkeerd,mijn shethengst krijgt heus wel eens een roei...maar dan alleen als hij iets doet wat niet mag.Niet als hij het niet begrijpt.[/quote]

Als jij je mening baseert op dat filmpje en de dingen die je in de media ziet zou ik toch eens beter laten inlichten.
Ik heb het filmpje gezien, en keur het absoluut niet goed.
maar waar ik wel benieuwd naar ben hoe jij het dier naar de trailer had willen krijgen in dit geval ?

Kellaxy , de goede dingen/zaken zijn niet heel interessant in de media, trekt geen zieltjes en medeleven.
Of het moet gaan om heldendaden , dan weer wel.
Kijk eens een gemiddelde nieuws uitzending ? een en al ellende .... negatief nieuws maar weinig positief nieuws. En raad eens hoe dat komt ?
( zoals ik al eerder in het topic gezegd keur ik de dingen die "slecht" gaan niet goed en mogen ook absoluut aangepakt worden. Maar een fb pagina vol zielige filmpjes geeft gewoon een totaal vertekend beeld )

Ymor

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-14 05:26

Electra63 schreef:
Nee hoor, maar het ontkennen dat er misstanden zijn op de markt, komt mij niet echt realistisch over.

Niemand ontkent dat.. Wij proberen jullie alleen in te laten zien dat het niet alleen maar dramatisch is wat je daar ziet. En dat wil echt niet zeggen dat als er maar een paar misvormde staan dat het oké is. Maar er wordt toch aan gewerkt? Elk jaar wordt het al beter. Er zijn ontzettend veel dieren die er een fijn huis aan over houden. Denk daar ook eens aan. Wat zou daar mee gebeuren als ze niet op de markt waren gekomen. Sommige mensen zijn niet bewust op zoek maar worden gewoon verliefd en denken ach toe maar ik heb nog wel een warme stal voor je.

Tendance

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-14 09:56

Volgens mij wordt er niet bedoeld, dat de pony's de kneusjes zijn, maar de fokkers zonder kennis.
Als deze fokkers wel kennis hadden gehad van hun waren , dan hadden ze een kampioen herkend en nooit op de markt gezet.
En als een fokker zo'n bekende goede fokker was, dan was op de markt zetten niet nodig, want dan komen ze op een andere manier wel van hun dieren af voor vaak veel meer geld.

Jullie willen lezen dat de paardjes de kneusjes genoemd worden, maar volgens mij is dat niet wat er bedoeld wordt.
Het zijn de koopman, die gekscherend zo genoemd worden door Electra.
En dat is toch ook maar goed ook?
Anders hadden jullie die toppers nooit gehad.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-14 10:15

Tendance schreef:
Volgens mij wordt er niet bedoeld, dat de pony's de kneusjes zijn, maar de fokkers zonder kennis.
Als deze fokkers wel kennis hadden gehad van hun waren , dan hadden ze een kampioen herkend en nooit op de markt gezet.
En als een fokker zo'n bekende goede fokker was, dan was op de markt zetten niet nodig, want dan komen ze op een andere manier wel van hun dieren af voor vaak veel meer geld.

Jullie willen lezen dat de paardjes de kneusjes genoemd worden, maar volgens mij is dat niet wat er bedoeld wordt.
Het zijn de koopman, die gekscherend zo genoemd worden door Electra.
En dat is toch ook maar goed ook?
Anders hadden jullie die toppers nooit gehad.

Deels heb je gelijk. Een goede fokker/koopman herkent een toekomstige topper en heeft de markt niet nodig om zijn fantastisch fokprodukt op de markt te brengen.
Maar er zijn natuurlijk wel zat kneusjes. Waar gefokt is zonder een goedgekeurde hengs of zonder kennis. Waar afwijkende beenstanden en rugafwijkingen voorkomen. Pony's die niet ontwormd zijn of al heel lang niet bekapt zijn.
Paarden die niet via de gewone wegen snel kunnen worden verkocht, die belanden op de markt. En natuurlijk zijn daar plaatjes bij en natuurlijk is het fijn als zo'n dier een fijn huis krijgt. Maar van mij mag de verkoop op markten verboden worden.