Nog meer Zweden fans?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

gabyfedde

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-15 21:42

Fangio schreef:
@ Gaby, hoe gaat het nu met je Zweeds, nu je lessen klaar zijn? Zo lang heb je helemaal niet les gehad toch? Of had je thuis ook al veel geleerd?

Zweeds gaat beetje bij beetje, steeds wat beter. Heb 2 maanden les gehad wat (in ieder geval voor mij) absoluut niet genoeg was. Had wel een kleine basis ivm vele vakanties in Zweden.

missje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-15 21:52

Fangio schreef:
Veel plezier Missje!

Dank je, het was geweldig mooi.
volgende keer als er sneeuw ligt denk ik :j

gabyfedde

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-15 09:25

Gisteren was het hier 'Valborgsmässoafton', het feest waarbij tegenwoordig het begin van de lente gevierd wordt.

Bij 'lente' denk ik alleen niet aan hetgeen ik vanmorgen bij het wakker worden zag...

Inmiddels is er al zo'n 20 centimenter nieuwe sneeuw gevallen en het sneeuwt nog steeds....

Afbeelding

DieL_Zor

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-15 09:55

<3 hmmmm

Nog steeds naar je zin daar?

gabyfedde

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-15 09:59

DieL_Zor schreef:
<3 hmmmm

Nog steeds naar je zin daar?

Ja :) Maar wilde vandaag gaan fietsen -O- :brr:

KarmaChansy

Re: Nog meer Zweden fans?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-15 10:44

haha sneeuwscooter beter idee :D

ik vlieg volgende week zaterdag weer :j voor een week. hopelijk in juli permanent :D

gabyfedde

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-15 11:19

kirri schreef:
haha sneeuwscooter beter idee :D

ik vlieg volgende week zaterdag weer :j voor een week. hopelijk in juli permanent :D

Nee, dat gaat ook niet meer. Sneeuw is veel te zacht. :(

KarmaChansy

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-15 11:44

ow das jammer dan :(

Fangio

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-15 12:21

Langlaufen dan? =D
Of skijoring ;)

anoukwendy

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-15 13:25

Jeetje gaby haha
Hier hebben we er niks aan gedaan, regende dus hadden er geen zin in.
Sneeuwscooter lijkt me wel een keer gaaf!

Leuk kirri :D veel plezier

Hier hebben we een oud klasgenootje van mn moeder met haar gezin. Wel gezellig, net een rondje met dino gedaan, haar dochter rijd ook paard. Gaat dus steeds over paarden haha

gabyfedde

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-15 22:09

Kaatastrof

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-15 09:13

Hier ook Zweden fan :D Echter.. ik ben er nog niet geweest. Maar binnen een dikke maand komt daar wel verandering in ;)

Sinds ik samen ben met een jongen die van origine Ests is, ben ik meer in contact gekomen met het Noorden. Hijzelf heeft meer in België gewoond dan in Estland, maar toch. Overigens heeft hij 2 jaar in Zweden gewoond, in Göteborg. Nu heeft hij nog een hele goede kennis die wonende is op het archipelego Åland. Dit is natuurlijk Finland, maar de inwoners zelf beschouwen zich eerder Zweeds dan Fins, en dat is dan ook de voertaal :)

Dus.. gaan we samen 2 weken naar het huis van die kennis toe. Lekker op ons gemak genieten van de prachtige natuur van Åland.. Ik kan niet wachten! (Hijzelf is ook zijn hart verloren op dit eiland en zou het liefst van al hier later wonen..) De laatste 2 dagen doen we ook nog rondje Stockholm.

Ik ben altijd al fan geweest van Zweden en het Noorden. En het liefst van al zou ik er in de toekomst willen wonen - maar eerst maar eens alle studies hier afwerken :Y)

MRM25

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-15 09:58

Mag ik me hier ook melden? :D
Ik loop voor mijn studie 4 maanden stage in Uppsala. Ben 3,5 week geleden aangekomen en vind het tot nu toe super! Heel fijn land :)
Ik heb tot nu toe enkel de omgeving van Uppsala en Stockholm gezien (en een week veldwerk in de buurt van Nyköping, maar dat valt onder dezelfde noemer), maar ga in juni een aantal dagen een roadtrip doen met mijn zus!

Daarnaast zat ik er aan te denken de inlandsbanan te nemen deze zomer als ik voldoende tijd heb. Heeft iemand daar ervaring mee?

Fangio

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-15 10:09

Leuk geschreven weer Gaby! Had hem op facebook al voorbij zien komen. Is je oma zo bang dat je huis opgeslokt wordt door een rivier? ;) Wel balen dat het minder gaat met je opa, dat zijn echt wel de tijden dat het niet leuk is om ver van huis te zijn.

@ Marion, Uppsala is leuk! Ben er maar een paar dagen geweest, maar het heeft een goede indruk achter gemaakt ;) Ik vind met de trein reizen in Zweden wel relaxed, ze rijden eigenlijk altijd wel goed op tijd. Ben zelf ook eens met de trein helemaal naar het noorden gegaan om daar het noorderlicht te gaan bekijken en dat was ook echt de moeite waard.
Waar loop je stage als ik vragen mag?

gabyfedde

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-15 14:42

Marion_ schreef:
Mag ik me hier ook melden? :D
Ik loop voor mijn studie 4 maanden stage in Uppsala. Ben 3,5 week geleden aangekomen en vind het tot nu toe super! Heel fijn land :)
Ik heb tot nu toe enkel de omgeving van Uppsala en Stockholm gezien (en een week veldwerk in de buurt van Nyköping, maar dat valt onder dezelfde noemer), maar ga in juni een aantal dagen een roadtrip doen met mijn zus!

Daarnaast zat ik er aan te denken de inlandsbanan te nemen deze zomer als ik voldoende tijd heb. Heeft iemand daar ervaring mee?

Welkom!! Uppsala schijnt erg leuk te zijn en Stockholm is natuurlijk prachtig.
Ik heb geen ervaring met de inlandsbanan, maar schijnt erg mooi te zijn. Ik woon aan het Noordelijke eindstation geloof ik. Misschien ga ik er ook eens een ritje mee maken van de zomer.

Fangio schreef:
Leuk geschreven weer Gaby! Had hem op facebook al voorbij zien komen. Is je oma zo bang dat je huis opgeslokt wordt door een rivier? ;) Wel balen dat het minder gaat met je opa, dat zijn echt wel de tijden dat het niet leuk is om ver van huis te zijn.

Die is bang voor alles (of eerder: bang dat mij of iemand anders wat overkomt). Ja ik baal nu af en toe wel van de afstand. Maar het enige alternatief, terugverhuizen, zie ik niet zitten. Dus het is niet anders.
Laatst bijgewerkt door gabyfedde op 14-05-15 14:44, in het totaal 1 keer bewerkt

anoukwendy

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-15 19:26

gaaf jackytje, ik kan alleen maar zeggen dat het voor ons echt geweldig is en als het echt je droom is, volg hem! als je het niet doet heb je kans dat je spijt krijgt.

uppsala ben ik nooit geweest, we willen van de zomer wel een paar dagen naar stockholm misschien.

oh fiango dat lijkt me ook wel gaaf! weet je nog wat je daarvoor betaald heb?

gaby die afstand is nu inderdaad wel vervelend maar terugverhuizen lijkt me ook wat overdreven als je nog steeds geniet.

ik kan misschien werken, in de paarden. 6 dagen per week van 7 tot 5. wat zouden jullie willen verdienen per maand? ze wil dat ik dit aangeef. aan de ene kant vind ik het veel te veel (slechte heupen/knieen/rug/schouders) maar aan de andere kant is wat geld wel lekker natuurlijk. ze wil het met spoed weten dus zal haar vanavond denk ik nog terug bellen. ik vind het heel moeilijk om te zeggen omdat ik niet weet wat normaal is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-15 22:15

Wat voor werk in de paarden? En zonder kost/inwoning neem ik aan? Ik zou dan bedenken wat je per uur wilt verdienen (of zoek eens op wat het minimumloon is). En is het wit of zwart. Voor zwart is iets minder per uur niet zo erg. Er gaat tenslotte ook geen belasting vanaf en is wat vrijblijvender om evt. mee te stoppen.

Marion, jij vermaakt je wel daar he? *nog steeds lichtelijk jaloers*

Gaby, ik ga binnenkort eens lezen wat je hebt geschreven. Laptop/internet is zooooo traag. Dus moet even zien om dat weer in orde te krijgen. Is echt zo vervelend als niks wil laden.

anoukwendy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-15 07:34

Volgens mij is het gewoon wit. Het gaat om de verzorging, neem aan gewoon mesten/opzadelen enz. Ga zaterdag met haar praten, praat wat makkelijker als aan de telefoon.
In het weekend zou ik dan meegaan op wedstrijd om te groomen.
Ik kwam iets tegen van 18.000-22.000kr per maand, 5 dagen in de week. Maar dat lijkt me wat veel? In nederland had ik 6 euro per uur, zwart.
Ik zou t echt niet weten, heb nooit een baan voor elke dag gehad, voordat ik hier kwam werkte ik op een stal maar was door de week stage en op zondag kreeg ik ervoor betaald.

Fangio

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-15 10:09

Hmm, dat vind ik moeilijk om iets over te zeggen Anouk, klopt je leeftijd in je profiel? In Nederland zit je dan nog aan het jeugdloon vast, maar ik zou echt niet weten hoe dat in Zweden zit... Misschien dat hier nog iets tussenstaat waar je wat aan hebt? http://lonestatistik.se/
Ik zou in ieder geval wel goed bespreken wat er moet gebeuren als je het toch niet meer zit zitten, als je zegt dat je eigenlijk niet zulke goede gewrichten heb is het misschien wel wat veel in 1 keer? Maar wel ontzettend leuk dat je die kans aangeboden krijgt ^^

@ Gaby, het andere alternatief, gewoon je hele familie ook daarheen verhuizen ;)
Zo hoorde ik overlaatst een collega praten die was benaderd om naar Australie te gaan om daar in een rusthuis voor dementerende te gaan werken. Daar hadden ze namelijk wat problemen met de oude Nederlandse immigranten, die hadden toendertijd wel engels geleerd, maar nu ze gingen dementeren vielen ze steeds meer terug op hun moedertaal, nederlands, waardoor de verpleegkundigen daar hun niet meer konden verstaan. Ik vond het wel apart om te horen eigenlijk

anoukwendy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-15 11:57

Ik heb in nederland ook 6 dagen per week gewerkt maar zondag was meestal van 8 tot 1 en door de week van 8 tot meestal 4 uur. Dus 2 uurtjes korter alleen nam ik dan geen tijd voor pauze, had ik nooit zin in :')
Ik vind het idd wel super vet! Kan ook vragen of het alleen voor de zomer kan natuurlijk. Ze hebben er nu haast mee. En het is natuurlijk wel goed dat ik dan ervaring met werken heb in zweden.
Het kost me sowieso 2800kr om elke dag heen en weer te gaan per maand, slapen daar wil ik niet want ik heb mn eigen paarden hier natuurlijk ook. Dat wil ik dus minimaal natuurlijk en ik wil er wat aan overhouden, gratis werken kan ik overal. Is echt niet zo dat ik een toploon hoef maar is wel leuk als ik er wat aan over hou.

aikon

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-15 13:19

Hier nog een zweden fan :D Al ben ik er nog nooit geweest (moeder heeft daar vakantie huis :') ) toch trekt het land erg. Bos, bergen, veel natuur, rust, ruimte, droger/stabieler klimaat <3 Niet te vergeten het land van de vikingen :Y) Ook helemaal fan van :D

Het is inmiddels zover dat ik de knoop door gehakt heb en deze zomer daar heen verhuis. Met honden, pony's en katten.
Hier in NL kom ik alleen nog maar in aanmerking voor rijtjes huurhuizen wat ik dus niet meer wil na 14 jaar. Erger me kapot aan de mentaliteit tegenwoordig van de mensen hier in NL. Ik wil rust en ruimte en pony's bij huis :Y)

anoukwendy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-15 14:29

Waar heeft ze dat huis?
Hahah droger? Hmm helaas :') het heeft hier de afgelopen tijd veel meer geregend als bij jullie
Wel gaaf!! Waar ga je heen? :D

Kan je hier wel meekletsen als je wil :)
[HK] Emigreren, waar heen en waarom

aikon

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-15 17:34

Ze heeft het huis in munkfors, värmland.

Ik bedoel de luchtvochtigheid :D NL heeft zeeklimaat = altijd vochtig, midden/noord zweden hebben land/sneeuwklimaat = veel lagere luchtvochtigheid. Dus ja, zweden is "droger"

Ik ga voor midden zweden, värmland of jämtland. Heb daar (voor mij) interessante huisjes te koop gezien met minimaal 3000 m² grond.

Dat topic ben ik al aan het doorspitten ;)

anoukwendy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-15 18:36

Ah zo, jaa daar heb je gelijk in haha. Blont :')
Oow dat is hier in de buurt! Maar munfors ligt niet in värmland? Munkfors is naar beneden bij ons vandaan en värmland omhoog. Of zijn er meerdere munkfors? Net zoals ryd

Welke site kijk je trouwens?
Op blocket.se of hemnet.se staan ook huizen

aikon

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-15 19:14

Ze zitten recht boven karlstad, is toch echt värmland (heb nu de kaart van zweden voor mijn neus :D ) En vind maar 1 munkfors :?

Ik kijk op hemnet.se, blocket.se, en wat ik maar kan vinden. Mijn moeder en stiefvader zijn nu in zweden en kijken daar ook voor mij en hun vrienden en kennissen ook. Mijn lijstje met "hebbuh" word steeds groter :D