Kampeertopic, tips en tricks! Waar zijn die kampeerders?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Barramundi

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-26 05:55

Bloodymary schreef:
Hoe werkt dat eigenlijk met zo'n daktent als je even weg gaat? Moet je die dan steeds helemaal inklappen? Want dan ben je eigenlijk net zo weinig mobiel als met een camper (al menen campergasten juist dat ze heel mobiel zijn). Wij rijden vanaf onze camping dagelijks weg voor uitstapjes, en 's avonds naar restaurants en zo. Of gaat dat dan ook nog heel makkelijk?
Het hangt ervan af wat je mobiel vindt denk ik. Je moet het idd weer helemaal inklappen om weg te kunnen.
Wij hebben de daktent in eerste instantie vnl gebruikt voor 4WD trips en toen wilden we juist niks achter de auto hebben om het rijden makkelijker te maken. Maar dan is de route de bestemming zeg maar. We staan dan zelden meer dan 1 nacht op dezelfde plek.
Nu hebben we hem net als Wendy op een aanhanger gezet en blijven we weleens ergens een paar dagen staan. En mochten we weer eens een pittigere 4WD route willen doen, zit hij ook zo weer op de auto.
Mijn ouders hebben jarenlang met de camper gereisd en die deden dan idd ook reizen waarbij ze (bijna) elke dag een andere plek opzochten. En fietsen mee voor een boodschapje of even uiteten.
Maar je hebt gelijk, als je een week (of langer) op 1 plek staat, ben je wat beperkter. Ik denk ook niet dat je met die insteek een daktent kiest als slaapplaats.

Marije_jiplover

Re: Kampeertopic, tips en tricks! Waar zijn die kampeerders?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-26 07:10

Onze kampeerbus is een tent op wielen, zeggen wij altijd. Het is zo'n Volkswagen California.
En idd, wanneer we willen reizen, moeten de slaappillen (dekbed en kussens) uit de tent onder het dak, anders kan het dak niet dicht.

Maar toen we nog met de tent kampeerden, maakten we er ook een sport van om de auto op de parkeerplaats te laten staan en alles lopend en op de fiets te doen. De auto was alleen voor de reis er naartoe.
Dat doen wij met onze kampeerbus nu ook.
Zodra die staat, gaan wij lopend en op de fiets de omgeving verkennen en boodschappen doen, etc.

En wanneer we weer doorreizen, kunnen we evt een tussenstop maken bij iets wat niet lopend of per fiets bereikbaar was.
Of wat grotere boodschappen in 1x doen ofzo.
Maar de basis voor ons is dat we zolang we op 1 plek staan, de kampeerbus laten waar die is en er niet mee gaan rijden. We kiezen ook doorgaans voor kleine, groene campings waar niet over het terrein gereden mag worden, behalve tijdens aankomst en vertrek, dat zijn campings waar wij ons het prettigst voelen.

Een daktent op een aanhangwagen, dat klinkt voor mij als een vouwwagen opnieuw uitgevonden.
Wat is het voordeel van een daktent op een aanhanger t.o.v. een reguliere vouwwagen?

Barramundi

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-26 07:59

Marije_jiplover schreef:
Een daktent op een aanhangwagen, dat klinkt voor mij als een vouwwagen opnieuw uitgevonden.
Wat is het voordeel van een daktent op een aanhanger t.o.v. een reguliere vouwwagen?
Wij kregen de daktent gratis bij de auto die we kochten dus die hadden we al. Het was toen voordeliger om een trailer te kopen en daar de daktent op te bouwen dan een goede offroad campertrailer / vouwagen te kopen. Overigens was onze trailer vroeger ook vouwwagen maar de vorige eigenaar had hem jarenlang in de regen buiten gelaten dus de tent was grotendeels beschimmeld. Die tent hebben wij dus weggedaan en zijn op de kar gaan bouwen. Was ook een leuk project tijdens corona.

Josien_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-26 09:04

Je ziet inderdaad ook wel eens een daktent op een trailer, zitten ook veel voordelen aan inderdaad!
We zagen er ook verschillende met een daktent op de trekhaak, die kun je dan ook laten staan, maar dat lijkt mij dan weer minder handig.

Ik zie kamperen met een daktent een beetje zoals kamperen met een simpele camper. Het heeft zo zijn voor en nadelen, maar je kijkt meer naar zoiets als je van het rondtrekken bent denk ik :D .
We gaan mee maken wat we er op de lange termijn van vinden op vakantie :Y) .

Bloodymary

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-26 13:20

pluklief schreef:
Zodra je me de auto weg wil moet je de boel inklappen. Het gaat wel snel als de luifel er niet aan hangt zijn wij met een paar minuten ingepakt. Mijn vriend kapot de tent in terwijl ik de stoelen, tafel en ander spul in de auto gooi. Luifel kost een paar minuten extra.

Als je dan dus op dezelfde plek wilt blijven staan moet je dan dus na je uitstapje of het eten weer alles opzetten. Lijkt mij niet ideaal. Tenminste niet voor de manier hoe wij op vakantie gaan, voor mensen die het anders doen wel natuurlijk.

Wij zetten de tent ergens neer voor een dag of 3 of 4 en dan gaan we overdag tripjes maken in de omgeving en we eten alleen buiten de deur.

Bloodymary

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-26 13:22

wendy1987 schreef:
Inklappen daktent is opzich zo gedaan.
Maar wij wilden wel vrijheid en daktent, maar niet op auto om die reden. Wij hebben hem dus op aanhanger staan. Dan is de auto vrij, maar geen zware caravan achter de auto. ( dat was onze eis haha)
Zo zelfs meer ruimte en kleine aanhanger rijd echt top achter de auto

Dat lijkt me nog wel een goed idee ja! Waarom kies je dan eigenlijk voor een daktent en niet voor een gewone tent? Voor het gemak van het opzetten neem ik aan? Al staat onze grote tent (opblaasbaar) ook in een kwartier.

zonnebloem18

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-26 13:26

Bloody Mary daarom hebben wij een vouwwagen. De basis staat in een half uur en is met een half uur weer opgeruimd. Als we ergens langer staan dan ongeveer een uur omdat we dan meer neerzetten of beter vastzetten.

Bloodymary

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-26 13:27

Ja die hebben wij vroeger ook gehad een vouwwagen. Ook erg handig. Gaan we denk ik weer naar toe over als we niet meer goed in een tent kunnen en op de grond slapen. Maar dat gaat nu gelukkig nog prima.

Josien_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-26 13:29

Ik vond zelf een tent opzetten voor een paar dagen te veel gedoe, daarom gingen we altijd alleen met de tent als we ergens minimaal 5 dagen stonden. Ik hoop dat de daktent ons daarin meer een gevoel van vrijheid geeft :D .

Bloodymary

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-26 13:32

Josien_ schreef:
Ik vond zelf een tent opzetten voor een paar dagen te veel gedoe, daarom gingen we altijd alleen met de tent als we ergens minimaal 5 dagen stonden. Ik hoop dat de daktent ons daarin meer een gevoel van vrijheid geeft :D .

Ja zeker voor zo'n reis als jullie gaan maken is dat wel heel prettig denk ik.

Josien_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-26 13:34

Klopt, ik moet ook toegeven dat de keuze ook deels gemaakt is omdat wildkamperen met een daktent toch iets veiliger voelde dan met een tentje op de grond. :')

zonnebloem18

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-26 13:37

Bloodymary schreef:
Ja die hebben wij vroeger ook gehad een vouwwagen. Ook erg handig. Gaan we denk ik weer naar toe over als we niet meer goed in een tent kunnen en op de grond slapen. Maar dat gaat nu gelukkig nog prima.

Haha, wij zijn al zo oud dat we niet meer op de grond willen liggen. :o
En het voordeel is dat we wat meer binnenruimte hebben als het toch een keer slecht weer is. Na 2 jaar met een tent zijn we nu alweer 5 jaar met de vouwwagen op vakantie. We moeten voor deze zomer alleen nog wel 1 kopen.

Tijdens corona een grote Alpenkreuzer gehad, we stonden toch 2 a 3 weken op 1 plek. Vorige jaar getrokken met een Trigano Odyssee om te testen. Nu willen we een nieuwere versie van de Odyssee.

Bloodymary

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-26 13:39

Josien_ schreef:
Klopt, ik moet ook toegeven dat de keuze ook deels gemaakt is omdat wildkamperen met een daktent toch iets veiliger voelde dan met een tentje op de grond. :')

Haha, nou dat!

Wij hebben in de tent wel eens een slang gehad, een egel en vaak katten, maar die laatsten vinden we wel gezellig. Maar in Noorwegen loopt vast wel wat spannenders rond.

pluklief

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-26 14:30

F_T schreef:
Josien_ schreef:

Klopt, het is vergelijkbaar met een camper.
Als je met de auto weg wilt dan moet de boel ingeklapt worden.
Dat inklappen zou wel zo gepiept moeten zijn :D !

Camper is als je niet alles uitgepakt hebt 10 minuten, daktent lijkt me meer omdat àlles eruit moet en het volledig correct ingeklapt moet worden.

Met de camper schuif ik de lompe dingen in een kast die dicht kan, en ik ben pleitte :')

Dat valt wel mee. Als wij 10 minuten bezig zijn met inpakken dan zijn we traag geweest. Wij halen alleen de kussens uit de tent de rest van het beddengoed blijft liggen. Verder hebben wij nauwelijks spullen in de tent alleen kleding voor de volgende dag. Het inklappen is bij de onze ook mega simpel. Een stokje verwijderen en dan inklappen en hoes er weer over.

Als je meerdere dagen altijd ergens blijft staan zou ik zelf niet snel voor een daktent kiezen. Wij staan in het voorjaar van wel weekendjes met de daktent op een plek, dan nemen wij altijd een extra shelter tent mee waar we onze spullen in kunnen zetten. In de zomer trekken wij rond met de daktent. We hebben de auto dan zo ingedeeld dat we eigenlijk overal bij kunnen en alleen de stoelen, tafel en het kooktoestel zetten we dan op.

Wij zijn er heel blij mee. Prachtige momenten met dat ding gehad die we met een ander kampeermiddel toch minder snel gehad zouden hebben. In Denemarken ooit eens aan een klifje aan de Oostzee gestaan waar we vanuit ons bed naar de zonsopgang hebben liggen kijken terwijl er bruinvissen voorbij zwommen.
Ik heb het alleen vervloekt toen we in Noorwegen eerst naar de kjeragbolten gelopen waren en de volgende dag naar de preikestolen toen kwam ik 's avonds met moeite naar boven door de spierpijn :')

wendy1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-26 20:16

Wij hebben voor op de aanhanger gekozen, 1, kosten.
2, van de grond af
3, kleiner dan vouwwagen en dus ook lichter
4, snel op en af gebroken
5, los makkelijk te verkopen als we het toch niets vonden.

Al met al vorig jaar erg veel plezier van gehad. Kleine tent ernaast voor beschutting ( maar bij mooi weer niet nodig)
Dit ligt heel mooi stil achter mijn auto, ik merk er niets van en hij loopt niet duurder ermee want weegt niet veel.
Voor ons, nu ideaal.
Ooit wordt het een camper denk ik.
En we kunnen caravan schoonouders ook meepakken maar ik wil niet zo'n eind rijden met zo'n ding, dan huur ik liever een huisje zeg maar.
Dit was ons compromis

Josien_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-26 08:14

Zo'n kleine aanhanger lijkt mij ook best fijn inderdaad!
Ik hoop ook af en toe in Nederland te gaan kamperen en dan het paard mee te kunnen nemen, dan moet je toch je trekhaak vrij hebben :D .

PSvanLot

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-26 21:21

Leuk al die verschillende manieren van kamperen! Het heeft allemaal zijn charme en mooi op te zien hoe iedereen van iets anders blij wordt!

Met dit mooie weer begint het echt te kriebelen.

Ik wil in de meivakantie een paar dagen weg. Of alleen of met een van de kinderen, de ander blijft dan thuis met vader want die moet gewoon werken.

Alleen, met de hond, vind ik ook wel lekker. Maar hoe ga ik de voortent opzetten. Kan het goed met 2, maar alleen? Kan idd iemand op de camping vragen, maar ben zo graag onafhankelijk.

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-26 21:25

Heb je in je eentje de voortent wel nodig?

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-26 06:29

Een deeltent nemen of een luifel

Obelink heeft veel deeltenten, ook marktplaats veel te vinden

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-26 07:29

Wij hebben een hele lichte, kleinere voortent. Die zou je ook alleen op kunnen zetten. Idd bij Obelink. Vinden hem veel fijner dan de voortent die bij de caravan zat. Wij gaan eind april voor het eerst een weekje zonder dochter, die blijft thuis. Zijn niet ver weg, weekje Veluwe. Heerlijk tussen de vogeltjes en de eekhoorntjes. Die hebben we daar vorig jaar ook veel gezien.

Josien_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-26 11:36

Wat is jullie ervaring met Decathlon slaapzakken?
Onze slaapzakken zijn aan vernieuwing toe en wij hebben veel fijne Decathlon spullen, maar ben benieuwd of de slaapzakken ook zo goed zijn en lekker warm :) .

xSannee

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-26 11:55

Wij zijn heel tevreden met onze Decathlon slaapzakken :D
Hebben er met 4 graden in Schotland in geslapen en dat was ook goed te doen haha.
Weet niet precies meer welk model we hebben. Je kunt ze in ieder geval aan elkaar ritsen zodat het 1 grote tweepersoons slaapzak wordt.

blijven ook netjes in de was :j

PSvanLot

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-26 12:32

Echwel schreef:
Een deeltent nemen of een luifel

Obelink heeft veel deeltenten, ook marktplaats veel te vinden

Vind het in de avond zonde om binnen te gaan zitten. Vandaar dat ik een tent wil.

Zag wel een kleine opblaasbare, misschien is dat wat

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-26 12:39

Obelink fiesta
1 stok kan tent en luifel zijn

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-26 15:00

Is dan een luifel niet gewoon voldoende?
In een tent zit je toch ook binnen?