Griekenland

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-22 13:51

Albertina71 schreef:
Ik ben in Nederland, maar volg wel het nieuws over Kreta, specifiek de Messara vlakte. De laatste 2 weken is er zo vaak brand %) echt niet normaal.
Er wordt gespeculeerd dat een aantal branden aangestoken is. En de burgemeesters roepen dat er geen verbrand land bebouwd mag gaan worden, of volgezet met zonnepanelen. In die richting denken ze dus. Maar er is ook veel wind (zoals zo vaak in Juli) en met hoge temperaturen en gortdroge natuur gaat het heel makkelijk mis.

Ja er hoeft maar een glasscherf ergens te liggen met de zon er op.

Fitzroy

Re: Griekenland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-07-22 14:08

Er worden altijd veel branden aangestoken in Griekenland.

Maar ik heb dus geboekt voor Lesbos := En ik zal het jullie nog erger vertellen: ook nog all inclusive. En wel om de simpele reden dat het uit eten in mijn eentje mij de laatste keer weer heel slecht bevallen was. Nu zit ik gewoon in het hotel daar en weet iedereen na 2 x dat je alleen bent. Ik ben heel benieuwd hoe het me gaat bevallen. Ik las wel hele goede recensies over het eten, vers gemaakt uit eigen tuin.

Bonnelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-22 14:29

Fitzroy, waarom niet allin?! Iedereen zijn ding toch! En wij doen dat ook soms wel hoor. Gewoon voor het gemak. En willen we elders eten kan dat ook gewoon.

Wat betreft de bosbranden hoorde ik tijdens mijn rondreis afgelopen mei. Dat dit ook vaak aangestoken is. Ze willen de wet hierin wel veranderen, maar tot nu, of tot voor kort, mocht er indien er een brand was geweest de bestemming voor dat stuk grond worden gewijzigd. Zijn enkele jaren terug in d buurt van Athene 2 vrouwen aangehouden die dit in opdracht, voor een paar centen hadden veroorzaakt.

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-07-22 14:36

Nou ja, als er iets geen all inclusive land is, is het Griekenland naar mijn mening. Dat vind ik nog steeds. Maar de drempel om alleen uit eten te gaan wordt bij mij steeds hoger ipv lager. Vandaar deze keuze. (En de prijs stond me ook wel aan: 580,- voor een week :+ , normaal ben ik al 200,- kwijt voor het eten)

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-22 15:36

Fitzroy schreef:
Nou ja, als er iets geen all inclusive land is, is het Griekenland naar mijn mening. Dat vind ik nog steeds. Maar de drempel om alleen uit eten te gaan wordt bij mij steeds hoger ipv lager. Vandaar deze keuze. (En de prijs stond me ook wel aan: 580,- voor een week :+ , normaal ben ik al 200,- kwijt voor het eten)

Nee inderdaad. Griekenland vind ik echt totaal geen all in land.
Maar in je eentje kan ik het wel heel goed begrijpen dat je voor die keuze gaat.

Albertina71

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-22 17:10

@bonnelover Dank je! Nu snap ik de verdenkingen beter én het steeds roepen dat het verbrandde land agrarisch/bos moet blijven.

Snorlex

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-22 18:01

Jeetje dat wist ik helemaal niet (regelgeving na brand bestemmingsplan wijzigen).

Hier nog 15 dagen tot Kefalonia *\o/*

fabske

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-22 18:23

Heerlijk zeg al die verhalen over het mooie Griekenland en ook leuk om over de verschillen te lezen.

Ik ga pas over 24 dagen.
Vlieg met easyjet vanaf Schiphol.
Kon afgelopen weekend al online inchecken.

Heb er zin in

Suor

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-22 19:09

Leuk Fitzroy! All inclusive is ook niet mijn ding, maar zo alleen snap ik het inderdaad wel en soms is het (vind ik) toch ook wel fijn om savonds niet meer op pad te hoeven en iets te eten te zoeken.

Het heeft hier bij Gythio vorig jaar ook flink gebrand, vanaf het strand kun je de brandgrens zien liggen. In de buurt van Olympia brandt het ook weer erg. Blijft altijd triest om te zien zoveel verbrandde natuur.

baudyh

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-22 19:23

Ik heb ook all in. Ga ook alleen. En dan eet ik net zo graag in het hotel.
Maar als ik onderweg ben lunch ik natuurlijk ergens anders.

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-07-22 20:17

Gythio vind ik zo’n leuk stadje. Wij gingen daar vanuit Stoupa wel naartoe. Mooi strand ook bij de campings.

Albertina71

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-22 20:44

Geen idee of ik ook in Gythio geweest ben, maar bijna 20 jaar geleden, hadden we een huis gehuurd via Ross Holidays in Agios Nikolaos en wandelden we soms naar Stoupa om daar aan het strand te gaan liggen. Daar in Stoupa hebben we kennisgemaakt met de Pita Gyros! :Y) <3

Suor

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-22 21:23

Gythio is zeker leuk!! Ik kwam hier vroeger als kind vaak op de camping en de laatste keer was 18 jaar geleden.. En er is eigenlijk niks veranderd haha!

Stoupa is inderdaad ook leuk!!
Dit deel tot de westkust Peloponnesos is en blijft toch wel echt mijn favoriete stuk Griekenland, hier voel ik me zo thuis.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-22 14:48

Gythio vond ik ook erg leuk.

Wij zijn nu op Leros. Ben weer erg enthousiast over de Dodecanese.

Cyclades waren prachtig maar erg druk. Veel rustiger hier.

E4D

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-22 21:49

Ik mij al eerder hier gemeld maar ik heb definitief geboekt naar Lesbos (groepsreis dus georganiseerd). Maandag ochtend vlieg ik, nu is er gevraagd of we alvast willen nadenken over welke excursies we zouden doen (is nog niet definitief). Nu zijn de aangeboden excursies tot nu toe vooral (boot) trips waarvan meerdere naar Rabbit Island/Saint George. Rabbit Island/Saint George lijkt me sowieso wel heel leuk om te doen maar daar zijn dus hele dagtochten van die aangeboden worden maar ook minicruises dus een dagdeel. Wat zijn jullie adviezen?
Daarnaast leek mij dagtrip naar Turkije ook heel leuk maar de reisleiding gaf aan dat dat afgeraden wordt ivm lange bustochten met de warmte (zelf kan ik wel wat hebben en denk dan in de ochtend weg, dan is koeler en avond terug).

Verder nog tips die ik echt gezien/gedaan moet hebben? Ik ben er 8dagen.

Snorlex

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-22 23:11

Ik ben ooit op vakantie geweest in Turkije en het leukste aan die vakantie was de boottrip naar Rhodos. Dus persoonlijk zou ik de dagtrip naar Turkije overslaan :Y)

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-22 07:11

E4D schreef:
Ik mij al eerder hier gemeld maar ik heb definitief geboekt naar Lesbos (groepsreis dus georganiseerd). Maandag ochtend vlieg ik, nu is er gevraagd of we alvast willen nadenken over welke excursies we zouden doen (is nog niet definitief). Nu zijn de aangeboden excursies tot nu toe vooral (boot) trips waarvan meerdere naar Rabbit Island/Saint George. Rabbit Island/Saint George lijkt me sowieso wel heel leuk om te doen maar daar zijn dus hele dagtochten van die aangeboden worden maar ook minicruises dus een dagdeel. Wat zijn jullie adviezen?
Daarnaast leek mij dagtrip naar Turkije ook heel leuk maar de reisleiding gaf aan dat dat afgeraden wordt ivm lange bustochten met de warmte (zelf kan ik wel wat hebben en denk dan in de ochtend weg, dan is koeler en avond terug).

Ik heb met mijn broertje de boottocht gemaakt waar je naar allerlei mooie zwem plekjes ging met BBQ aan boord. Dat was echt super leuk.
Fijne sfeer en niet te prop volle boot.

Ook heb ik de ouzo toer gedaan.
Met de bus naar een ouzo fabriek.
Daarna ging je door naar een dorpje voor een wandeling omhoog door dat dorpje met gids. Eenmaal beneden gingen we met een boot naar een leuk strand. Daar kon je ook eten bij een taverne. En daarna met die bus weer naar huis.
Dat was ook een leuke dag.

KleinBoefje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-22 11:10

Hallo allemaal, ik kom hier ook even binnenvallen. Na al een tijdje hier te hebben meegelezen, gaan wij eind augustus voor het eerst naar Griekenland! Ontzettend veel zin in natuurlijk. *\o/* Wij gaan naar Zakynthos en het is dan natuurlijk wel gebruikelijk om ook per boot naar het bekende shipwreck beach te gaan. Alleen ik ben gauw zeeziek.. Ik zou heel erg graag die excursie willen doen, maar ben bang dat ik misselijk wordt. (Daarnaast heb ik emetofobie, dus ik krijg ook erge paniek als anderen misselijk zijn en/of moeten overgeven.)

Heeft iemand hier ervaring met zo'n boottocht?

CairnTerrier

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-22 11:32

Ik heb de boottocht wel eens gedaan op Zakynthos. Dat was toen ergens einde augustus. De zee was wat ruig en konden toen helaas ook niet aanmeren bij het shipwreck. Er waren heel veel mensen misselijk en ja: ik deel je ervaring met emetofobie :+ Het was voor mezelf ook geen pretje om mensen continu over de reling te zien hangen of de hoeveelheid plastic zakjes welke rond gingen :r

Mijn ervaring helpt misschien niet mee voor jou, maar misschien valt het bij jou wel mee tijdens de tocht :Y)

WenK

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-22 11:57

KleinBoefje schreef:
Hallo allemaal, ik kom hier ook even binnenvallen. Na al een tijdje hier te hebben meegelezen, gaan wij eind augustus voor het eerst naar Griekenland! Ontzettend veel zin in natuurlijk. *\o/* Wij gaan naar Zakynthos en het is dan natuurlijk wel gebruikelijk om ook per boot naar het bekende shipwreck beach te gaan. Alleen ik ben gauw zeeziek.. Ik zou heel erg graag die excursie willen doen, maar ben bang dat ik misselijk wordt. (Daarnaast heb ik emetofobie, dus ik krijg ook erge paniek als anderen misselijk zijn en/of moeten overgeven.)

Heeft iemand hier ervaring met zo'n boottocht?

Wij hadden een iets onrustige zee, daardoor een aangepaste vaartocht. Mijn advies is om contact op te nemen met Nefis Travel. Zij doen dit soort excursies, zijn betaalbaar en denken echt mee. Zo is ons dagje Shipwreck toen verplaatst ivm mijn zwangerschap toen. De 1e dag waren de golven nog meer nl en dat vonden ze niet verantwoord. De 2e keer dus nog iets onrustige zee, maar daarom een andere route naar Shipwreck (meerdere zwangeren toen op die boot).

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-22 12:00

Ooh dat misselijk aan boord zijn is echt hel.
3 jaar terug hadden wij er eentje mee, we waren de haven nog niet uit of hij hing al over de reling.
En dat was een hele dagtocht op zee.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-22 12:58

Gewoon een primatoertje slikken en voldoende water blijven drinken
En niet benedendeks gaan zitten blijf in de frisse buitenlucht
En naar de horizon blijven kijken

Leros is echt prachtig <3

_Mel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-22 15:02

Wat betreft naar het scheepswrak willen gaan per boot en snel zeeziek zijn is mijn tip: Vooral geen boottocht boeken bij een excursiebedrijf van meerdere uren.. Mocht je een auto huren, rijdt dan gewoon zelf naar Porto Vromi of naar Skinari en ga vanaf daar met een bootje mee, die varen tig keer per uur. Het is echt een hel als je zeeziek wordt en je moet nog een paar uur verplicht mee met een langere excursie tocht.

raket

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-22 15:40

Ik vond de White rocks bij het schildpaddeneiland veel mooier eigenlijk. En de boottocht was rustiger.

Lotus83

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-22 17:47

E4D schreef:

Rabbit Island is leuk voor een dagdeel maar geen hele dag.

Er zijn ook boottochten naar Skala Sikemineas.. ook een halve dag, klein leuk vissersplaatsje waar je lekker kan lunchen.

Welke opties heb je nog meer?
Turkije zou ik niet doen, maar goed ik heb niks met Turkije en zou het zonde vinden om daar een hele (lange) dag voor uit te trekken als je maar zo kort op Lesbos bent.