De vergelijking naar paardrijden snap ik wel. Een paard heeft ook geen keuze en wij willen rijden. Dat wordt gelukkig geaccepteerd.
Een olifantenrit in de jungle heb ik ook nog steeds niet zo veel moeite mee hoor. Olifanten mogen wel gebruikt worden om bomen te slepen voor de begeleider, maar niet om met toeristen rond te sjokken? Het blijven deels wilde dieren, maar als de begeleider vervangen moet worden door een ander is dat soms een groot probleem. Dus kennelijk hecht zo'n olifant zich toch aan de begeleider.
Maar let als toerist wel op hoe de olifanten gehouden worden. Een olifant hoort niet aan zee bijvoorbeeld. De ketting om de poot? Zit die er altijd om of niet? Een paard staat ook wel eens vast immers. De olifant valt ook wel eens een mens aan, net als een dolfijn, een haai of een paard.
Zoals ik al zei denk ik dat de dolfijnen in Curacao zeker niet het slechtst af zijn. Eigenlijk vind ik het niet kunnen jagen helemaal geen probleem als ik eerlijk ben. Er zijn zo veel dieren die niet kunnen jagen en door de mens in leven gehouden worden. Zijn die dieren dan meteen ongelukkig? Ze hebben wel meer ruimte dan een zwembadje in veel dolfinaria of dierentuinen.
Daarom zou mijn keuze als ik zou willen zwemmen of duiken met dolfijnen zijn om het daar te doen. Het geluk van duiken met dolfijnen afwachten of ik ze ooit tegen ga komen is ook af te kopen denk ik dan, en misschien is dat niet eens de slechtste keuze (al vind ik het dan in Curacao wel weer te duur).
In Amerika zijn aquaria waar je zelfs met walvishaaien kunt duiken. Die haaien worden 10 meter lang. En dan zitten ze weliswaar in een groot bassin, maar niet in open zee. Zijn ze dan gelukkig of ongelukkig? Daar komt ook veel commentaar op.
Ik zal in ieder geval volgende week zonder schaamte plaatsnemen in een rendierslee en me door husky's laten voorttrekken. Ook al weet ik dat die dieren puur voor toeristen gehouden worden.
Bij de rendiertochten zitten de dieren soms vastgeknoopt aan de voorgaande slee en vooraan aan een sneeuwscooter.
Voor als je even wilt zien hoe het trainen gaat, hier een filmpje. En vergelijk dat dan eens met de eerste keer op sommige paarden. Is er wel verschil? Ik denk het niet. Maar het lijkt in het filmpje niet of het dier het leuk vindt:
https://www.youtube.com/watch?v=i55unODf3-sDus, hoewel ik niet geheel achter een dolfijnensnorkeltour kan staan, als jij er goed over nadenkt en de keuze maakt om het wel te doen dat dat niet fout hoeft te zijn. En dat Curacao dan 1 van de beste plaatsen is.
Als mensen de happy athlete kunnen herkennen in de dieren vind ik niet dat het direct verboden hoeft te worden. Maar denk er wel over na. Ik voel in ieder geval geen schaamte door op een olifant te stappen, of me te laten voorttrekken door rendieren en hysky's. Of er daadwerkelijk goed voor de dieren gezorgd wordt ga ik zien en daar zal ik dan wel een verslag van schrijven.