Curaçao 2022

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-22 22:54

DiantaM schreef:
https://www.worldanimalprotection.nl/ni ... lecht-idee

Lees dit eens. Ik heb het ooit ook gedaan omdat het er daar juist zo fijn uit ziet. Maar met de kennis van nu zou ik het niet meer doen.

Helaas is dit inderdaad waar.

En zo heb je als duiker (niet in Curacao overigens) ook soms de mogelijkheid om met haaien te duiken die ze dan lokken met voer. En omdat voeren dus niet meer zo geaccepteerd is zijn ze overgestapt op 'chummen'. Dat zijn restjes bloed of voer in het water houden als geurspoor om alsnog de haaien te lokken.

In Pueorto Aventuras was ik enorm blij dat ik de eerste avond 2 manatees zag in de haven. Maar een dag later overdag bleek dat deze dieren in een arm gehouden worden waar geen boten komen en dat er onder water gewoon een net hangt zodat ze er helemaal niet uit kunnen. Hetzelfde met de dolfijnen daar.

Ik denk echter wel dat in Curacao de dolfijnen het best gehouden worden. En het is gewoon een feit dat je dolfijnen wel degelijk kunt trainen, kijk maar naar de kunstjes die ze in dolfinaria doen. In hoeverre dit anders is dan het berijden van een paard weet ik niet. Ook bij een paard kun je niet vragen of ze het leuk vinden. Ik denk dat je als trainer van zowel dolfijn als paard ogen moet ontwikkelen om te zien wat de happy athlete is. Dus ik denk dat als je het wilt doen, dat Curacao wel 1 van de beste plaatsen is. Al sta ik er ook niet 100% achter.

Zonnetje81

Re: Curaçao 2022

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-22 23:43

Zo kijk ik er tegenaan. Als dit alles zielig is moeten we stoppen met paardrijden en paarden jonden katten vogels hamster konijnen etc te houden. Gewoon alle dieren.

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-22 23:48

Ik sta er zeker niet achter. Deze dolfijnen zijn niet zelfredzaam helaas. Ze komen helemaal niet vrijwillig terug. Ze kunnen zelf niet jagen en komen voor het voer.

Je kunt op zoveel plaatsen ter wereld dolfijnen spotten in het wild.

Zonnetje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-22 23:50

poes schreef:
Ik sta er zeker niet achter. Deze dolfijnen zijn niet zelfredzaam helaas. Ze komen helemaal niet vrijwillig terug. Ze kunnen zelf niet jagen en komen voor het voer.

Dan moeten we ook oa alle straatkatten en honden laten verhongeren en vooral niet redden.

Deze dolfijnen zijn toch ook gered?

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-22 23:51

Ik houd er ook niet van. Ik voel me eigenlijk al bezwaard als er zoveel mensen tegelijk aan het snorkelen zijn in een baai.

Britt_xxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-22 00:05

Zonnetje81 schreef:

Neuh. Uit het wild gevangen en de nakomelingen daarvan.

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-22 00:15

Zonnetje81 schreef:
poes schreef:

Dan moeten we ook oa alle straatkatten en honden laten verhongeren en vooral niet redden.

Het voeren van zwerfkatten gebeurt niet door de mensen die het probleem van zwerfkatten mee in stand houden.
Er wordt actief gewerkt om de populatie in te dijken of op zijn minst niet te laten groeien.
Er worden geen activiteiten met de katten gedaan met toeristen tegen betaling.
Elke persoon die deze katten voert zou willen dat het niet hoefde.

Ik zie de gelijkenis niet.

DiantaM

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-22 09:03

Ik vind het absoluut niet vergelijkbaar met paarden houden. Dolfijnen worden vaak spijtig genoeg juist niet in gevangenschap geboren maar vaak met jachten gevangen, weggerukt bij de familie. In Curaçao worden ze ook in gevangenschap geboren, maar dat geldt niet voor alle dolfijnen. Dolfijnen in gevangenschap hebben vaak allerlei huisproblemen door de aanraking met mensen.

En je ziet veel verveling bij de dieren. Zelfs in Curaçao zie je dat ze eeuwig rondjes aan het zwemmen zijn door verveling. Daarnaast zijn er regelmatig nog wat incidenten omdat dolfijnen soms agressief worden door de stress en seksuele driften.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-22 09:12

De vergelijking naar paardrijden snap ik wel. Een paard heeft ook geen keuze en wij willen rijden. Dat wordt gelukkig geaccepteerd.

Een olifantenrit in de jungle heb ik ook nog steeds niet zo veel moeite mee hoor. Olifanten mogen wel gebruikt worden om bomen te slepen voor de begeleider, maar niet om met toeristen rond te sjokken? Het blijven deels wilde dieren, maar als de begeleider vervangen moet worden door een ander is dat soms een groot probleem. Dus kennelijk hecht zo'n olifant zich toch aan de begeleider.
Maar let als toerist wel op hoe de olifanten gehouden worden. Een olifant hoort niet aan zee bijvoorbeeld. De ketting om de poot? Zit die er altijd om of niet? Een paard staat ook wel eens vast immers. De olifant valt ook wel eens een mens aan, net als een dolfijn, een haai of een paard.

Zoals ik al zei denk ik dat de dolfijnen in Curacao zeker niet het slechtst af zijn. Eigenlijk vind ik het niet kunnen jagen helemaal geen probleem als ik eerlijk ben. Er zijn zo veel dieren die niet kunnen jagen en door de mens in leven gehouden worden. Zijn die dieren dan meteen ongelukkig? Ze hebben wel meer ruimte dan een zwembadje in veel dolfinaria of dierentuinen.
Daarom zou mijn keuze als ik zou willen zwemmen of duiken met dolfijnen zijn om het daar te doen. Het geluk van duiken met dolfijnen afwachten of ik ze ooit tegen ga komen is ook af te kopen denk ik dan, en misschien is dat niet eens de slechtste keuze (al vind ik het dan in Curacao wel weer te duur).

In Amerika zijn aquaria waar je zelfs met walvishaaien kunt duiken. Die haaien worden 10 meter lang. En dan zitten ze weliswaar in een groot bassin, maar niet in open zee. Zijn ze dan gelukkig of ongelukkig? Daar komt ook veel commentaar op.

Ik zal in ieder geval volgende week zonder schaamte plaatsnemen in een rendierslee en me door husky's laten voorttrekken. Ook al weet ik dat die dieren puur voor toeristen gehouden worden.
Bij de rendiertochten zitten de dieren soms vastgeknoopt aan de voorgaande slee en vooraan aan een sneeuwscooter.
Voor als je even wilt zien hoe het trainen gaat, hier een filmpje. En vergelijk dat dan eens met de eerste keer op sommige paarden. Is er wel verschil? Ik denk het niet. Maar het lijkt in het filmpje niet of het dier het leuk vindt:
https://www.youtube.com/watch?v=i55unODf3-s

Dus, hoewel ik niet geheel achter een dolfijnensnorkeltour kan staan, als jij er goed over nadenkt en de keuze maakt om het wel te doen dat dat niet fout hoeft te zijn. En dat Curacao dan 1 van de beste plaatsen is.

Als mensen de happy athlete kunnen herkennen in de dieren vind ik niet dat het direct verboden hoeft te worden. Maar denk er wel over na. Ik voel in ieder geval geen schaamte door op een olifant te stappen, of me te laten voorttrekken door rendieren en hysky's. Of er daadwerkelijk goed voor de dieren gezorgd wordt ga ik zien en daar zal ik dan wel een verslag van schrijven.

verstijnen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-22 10:22

Nou Winsel, ben je er al over uit? :D

Zonnetje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-22 10:56

germie schreef:
De vergelijking naar paardrijden snap ik wel. Een paard heeft ook geen keuze en wij willen rijden. Dat wordt gelukkig geaccepteerd.

Een olifantenrit in de jungle heb ik ook nog steeds niet zo veel moeite mee hoor. Olifanten mogen wel gebruikt worden om bomen te slepen voor de begeleider, maar niet om met toeristen rond te sjokken? Het blijven deels wilde dieren, maar als de begeleider vervangen moet worden door een ander is dat soms een groot probleem. Dus kennelijk hecht zo'n olifant zich toch aan de begeleider.
Maar let als toerist wel op hoe de olifanten gehouden worden. Een olifant hoort niet aan zee bijvoorbeeld. De ketting om de poot? Zit die er altijd om of niet? Een paard staat ook wel eens vast immers. De olifant valt ook wel eens een mens aan, net als een dolfijn, een haai of een paard.

Zoals ik al zei denk ik dat de dolfijnen in Curacao zeker niet het slechtst af zijn. Eigenlijk vind ik het niet kunnen jagen helemaal geen probleem als ik eerlijk ben. Er zijn zo veel dieren die niet kunnen jagen en door de mens in leven gehouden worden. Zijn die dieren dan meteen ongelukkig? Ze hebben wel meer ruimte dan een zwembadje in veel dolfinaria of dierentuinen.
Daarom zou mijn keuze als ik zou willen zwemmen of duiken met dolfijnen zijn om het daar te doen. Het geluk van duiken met dolfijnen afwachten of ik ze ooit tegen ga komen is ook af te kopen denk ik dan, en misschien is dat niet eens de slechtste keuze (al vind ik het dan in Curacao wel weer te duur).

In Amerika zijn aquaria waar je zelfs met walvishaaien kunt duiken. Die haaien worden 10 meter lang. En dan zitten ze weliswaar in een groot bassin, maar niet in open zee. Zijn ze dan gelukkig of ongelukkig? Daar komt ook veel commentaar op.

Ik zal in ieder geval volgende week zonder schaamte plaatsnemen in een rendierslee en me door husky's laten voorttrekken. Ook al weet ik dat die dieren puur voor toeristen gehouden worden.
Bij de rendiertochten zitten de dieren soms vastgeknoopt aan de voorgaande slee en vooraan aan een sneeuwscooter.
Voor als je even wilt zien hoe het trainen gaat, hier een filmpje. En vergelijk dat dan eens met de eerste keer op sommige paarden. Is er wel verschil? Ik denk het niet. Maar het lijkt in het filmpje niet of het dier het leuk vindt:
https://www.youtube.com/watch?v=i55unODf3-s

Dus, hoewel ik niet geheel achter een dolfijnensnorkeltour kan staan, als jij er goed over nadenkt en de keuze maakt om het wel te doen dat dat niet fout hoeft te zijn. En dat Curacao dan 1 van de beste plaatsen is.

Als mensen de happy athlete kunnen herkennen in de dieren vind ik niet dat het direct verboden hoeft te worden. Maar denk er wel over na. Ik voel in ieder geval geen schaamte door op een olifant te stappen, of me te laten voorttrekken door rendieren en hysky's. Of er daadwerkelijk goed voor de dieren gezorgd wordt ga ik zien en daar zal ik dan wel een verslag van schrijven.

Jij kan dat goed opschrijven. Precies wat ik bedoel. Een kat in huis kan ook niet het natuurlijke instinct nabootsen. En zo kan je steeds verder gaan.

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-22 11:57

Katten worden op zoveel manieren gehouden. Er wordt, ook bij binnenkatten, wel degelijk ingespeeld op het jachtinstinct in veel huishoudens. Denk maar aan spelen, voedselverrijking, looproutes langs de muren bouwen, etc. En we hebben het hier over dieren die (op eigen initiatief) al duizenden jaren gedomesticeerd zijn en dus al uitstekend aangepast aan samenleven met de mens. En toch gaat het nog extreem veel fout bij katten ook. Katten hebben ook helemaal niet het enorm complexe sociaal samenleven in familieband, jagen niet samen, communiceren niet zo enorm uitgebreid als dolfijnen. Het is wel degelijk een compleet andere soort met compleet andere behoeften.

Olifanten rijden ben ik extreem tegen. Daar moet je echt jezelf niets wijsmaken: er wordt er geen 1 zonder geweld opgeleid. Waar dat wél gebeurt, zal er altijd een wand tussen trainer en olifant zitten, of zal er zeker niet gereden of gesleept worden. Ik vind ook niet dat je ze moet inzetten in bosbouw.
Ik heb inmiddels meer dan 1000 olifanten gezien en soms hoefde ik maar de hand uit te steken en had ik ze kunnen aanraken. Ik zoek die extreme nabijheid absoluut niet op, maar soms word je verrast, ook door die enorme olifanten haha :D Maar die dieren leven in vrijheid en zo vind ik het het machtigst om ze te bekijken. Ook al vaak dolfijnen gezien. Vanaf het strand, naast de boot, ... Allemaal ervaringen die echt onvergetelijk zijn! Waarom zou je meer willen?

Het is in de wereld altijd simpel: follow the money. Als je ergens voor betaalt, zit er een business achter, en zijn er mensen bij gebaat die business, koste wat kost, in stand te houden. En dat gaat ver.

Denk maar aan 'dierenopvangen' waar ze altijd 'verweesde' leeuwen hebben (die je nog eens mag aaien ook), dolfijnen die uit vrije wil bij de mens leven, olifantenritjes waar zolang jij erbij bent geen geweld aan te pas komt, op de foto gaan met volwassen tijgers, filmpjes op tiktok van 'reddingen'... Vaak zit er heel wat anders achter dan ze je laten zien.
Lees je op zijn minst in, stel vragen, en kijk kritisch.
Maak ook voor jezelf uit hoever het voor jou mag gaan (en durf je mening gerust regelmatig te herzien, niets staat in steen gebeiteld). Vind je het ok dat ze op een private game resort regelmatig dieren moeten afschieten? Vind je het ok om naar een dierenpark te gaan waar de verblijven toch mooi ruim zijn? Het is maar zelden echt zwart-wit, net zoals bij paarden en katten houden... Soms gaat het prachtig en soms helemaal niet maar meestal zit het er ergens tussenin.

En vraag je altijd af: is deze hele business mijn pleziertje waard? Kan ik dat voor mezelf rechtvaardigen? Ben ik zeker dat het hier gaat zoals ze zeggen? Wordt er open op vragen geantwoord? Wat is het effect op de dieren hier en nu, maar ook op de lange termijn?

Je wegsteken en niet het hele plaatje uitzoeken is ook een optie, maar dan weet je op voorhand dat je mogelijk degene bent die leed mee in stand houdt. Als je daarmee kunt leven, is dat ook je goed recht.

WinSel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-02-22 13:31

Nou dat het zo'n discussie geeft, zegt wel genoeg haha. Ik denk dat wij het gewoon niet gaan doen. Er is genoeg anders leuks te doen en wie weet spotten we wilde dolfijnen tijdens onze snorkeltrip waar we 5u op een boot zitten

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-22 15:48

WinSel schreef:
Nou dat het zo'n discussie geeft, zegt wel genoeg haha. Ik denk dat wij het gewoon niet gaan doen. Er is genoeg anders leuks te doen en wie weet spotten we wilde dolfijnen tijdens onze snorkeltrip waar we 5u op een boot zitten

Wij hebben dolfijnen gezien onderweg terug van klein Curaçao :) Kans is best heel groot dat je ze spot geloof ik.

Maar ik heb ze ook al eens in/om Nederland gezien volgens mij. Weet alleen niet meer hoe en wat :')

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-22 15:59

Ik heb ze in Florida wel eens naast de kayak gehad, en manatees ook. Ik ben meer van de dieren in het wild.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-22 17:55

Geen dolfijnen gezien bij klein Curacao.

verstijnen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-22 18:13

Janine1990 schreef:
WinSel schreef:

Wij hebben dolfijnen gezien onderweg terug van klein Curaçao :) Kans is best heel groot dat je ze spot geloof ik.

Maar ik heb ze ook al eens in/om Nederland gezien volgens mij. Weet alleen niet meer hoe en wat :')

De kans om ze daar te spotten is juist niet zo groot.

Wij hebben ze bijna elk jaar nog gezien bij ons resort. Coral estate

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-22 19:00

Niet op KC hè? Onderweg op open water...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-22 19:16

Ook daar is de kans volgens mij niet groot. Lucky basterd :))

verstijnen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-22 20:41

Janine1990 schreef:
Niet op KC hè? Onderweg op open water...

Dan heb je geluk gehad! Je treft ze daar niet vaak.

Wij hebben ze vorig jaar gezien op Dominicaanse inclusief een walvis. In het wild is het toch extra bijzonder!

DiantaM

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-22 21:26

Ik heb ze in de 30 keren Curacao misschien een stuk of 7 x gezien. Dus je ziet ze niet heel vaak, maar je kunt altijd geluk hebben :) .

Ik herinner me dat als er slecht weer aan kwam dat ze vaak richting land gingen.

De gaafste keer was op Porto Mari, laatste avond van de vakantie. Toen was er een groep dolfijnen aan het jagen voor mijn neus. Heb een half uur van het schouwspel mogen genieten.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-22 22:01

Ik heb nooit dat geluk. Ik was een keer bezig met macrofotografie op de vroege ochtend. Kom ik het water uit vraagt men of ik de dolfijnen gezien heb. Nou nee. Bleken ze over me heen gezwommen te zijn, maar dat hoor je niet en je hebt geen ogen in je rug. Bovendien als ik ze wel gezien had, dan had ik ze nog niet op de foto kunnen zetten.
Daarna nog 12 dagen elke dag rond hetzelfde tijdstip het water in, met de groothoeklens. Nooit dat er weer dolfijnen langskwamen.

verstijnen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-22 22:46

DiantaM schreef:
Ik heb ze in de 30 keren Curacao misschien een stuk of 7 x gezien. Dus je ziet ze niet heel vaak, maar je kunt altijd geluk hebben :) .

Ik herinner me dat als er slecht weer aan kwam dat ze vaak richting land gingen.

De gaafste keer was op Porto Mari, laatste avond van de vakantie. Toen was er een groep dolfijnen aan het jagen voor mijn neus. Heb een half uur van het schouwspel mogen genieten.

Fantastisch! Gaaf om te zien.

WinSel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-02-22 15:08

Zou mooi zijn als we ze gaan zien! Maar ik ga er dan maar niet vanuit haha.

Ben benieuwd wat ze donderdag op de persconferentie gaan zeggen.

Zijn er op dit moment Bokkers op Curaçao?

mirtedl

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-22 17:05

weet iemand of je vooraf al moet reserveren voor de test op de 3e dag daar?