[VOLG] Onze emigratie naar Canada en Frankrijk

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-22 14:11

Bij mij lopen ze ook gewoon los in de tuin, ze blijven redelijk bij het huis in de buurt, op een stuk van zo'n 2500m2 denk ik scharrelen ze een beetje.

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-22 17:26

Hier ook los overdag. Ze hebben de tuin, de rijbak en 1 ha aan weiland om rond te koersen.
Met de korte pootjes van die cochin krieltjes is de tuin, de bak en een klein stukje land al meer dan ver genoeg :')
Maar ik sta er toch steeds van te kijken hoeveel afstand die kleine kipjes op een dag afleggen :P

JudithO

Re: [VOLG] Onze emigratie naar Canada en Frankrijk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-04-22 19:01

Nou nog kijken waar ik Poule de Bresse kippen kan vinden. Een ander ras willen we eigenlijk niet, haha. Tenzij iemand hier nog een suggestie heeft voor een groot dubbeldoelras zonder veren op de poten... Ik hou me aanbevolen. Nooit te beroerd om wat nieuws te proberen ;)

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-22 19:33

Voor kippen kun je misschien Fardoe vragen hier in Frankrijk. Haar partner fokt meen ik kippen. Ik kan met niet herinneren dat ik pluimen op de poten heb gezien.

Maar gaaf dat jullie 6 mei al kunnen tekenen! Top. Wij hadden ook een eigen notaris met de laatste twee aan- en verkopen hier in fr. Wordt eigenlijk altijd wel aangeraden. Als de een sloom is, wil de ander graag zijn kundigheid bewijzen en beter zijn best doen. Kost jou niets extra's.

Als je geen safer hebt, kun je vragen of voorlopige en acte authentique op dezelfde datum mogen.

Septic vorige huis, afgekeurd. Je kunt dan officieel per jaar een bekeuring krijgen. Die weegt echter niet op tegen de aanleg van een nieuwe septic. Dus vorige huis hebben we het gewoon lekker afgekeurd gelaten en we hebben ook nooit een boete gehad.
Dit huis is hij niet afgekeurd, maar ook niet op norm. Er groeien bomen omheen en dat mag niet. Te dichtbij. We gaan die bomen niet kappen, veel te zonde, dus we merken het wel als er een controle komt.

De DPE is in feite een wassen neus. Ook al zou het hele huis vol met termieten zitten, lood, gif en weet ik al niet wat en is de isolatiewaarde nul, als jij het huis daarmee wilt hebben, dan mag dat gewoon. Het is niet zo dat deze controle de verkoop kan tegenhouden. Het is alleen maar een handvat voor jou om af te dingen of om te beslissen het huis niet te nemen. Daarom moet je ook altijd wachten met bieden op de dpe, maar ik snap dat dat niet handig zou zijn geweest met dit huis. Dan had het je neus voorbij gegaan.

Leuke tijd breekt er voor jullie aan!

Hoe was de internetverbinding daar?

Thioro

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-22 20:01

Over die dpe: ik heb ook geboden vooraleer die dpe te kennen. De ramen gelijkvloers moeten vervangen, dat weet ik, heb ik al een kostenraming voor en is meegeteld in het bod dat ik gedaan heb. Verder hadden ze zelf de zolder geisoleerd en ingericht.
Wat voor mij de doorslag gaf was dat het huis bij elk bezoek warm was, geen condens op de ramen en nergens vochtplekken te bespeuren. Dankzij een nieuwe, moderne houtkachel.
Tijdens de controle vielen ze dus idd over die ramen, de muren zouden te dun zijn en best isoleren langs de buitenkant (ga ik dus niet doen bij authentieke muren uit 1900) en daar de eigenaars de factuur van hun isolatiewerken niet meer vinden wordt de zolder ook als niet geïsoleerd beschouwd :roll: . Dus een dpe van G ofzo en zogenaamd zeer hoge verwarmingskosten. Mijn hand in het vuur dat mijn stookkosten niet zo hoog zullen uitvallen als ze voorspellen (ben zelf ook al meer het dekentje-dikke-trui-en-kat type dan de verwarming telkens omhoog te zetten, ken m'n stookgedrag en weet wat m'n kosten zijn in bepaalde dpe's).

Die controleurs zoeken ook wel elke komma waarover ze zouden kunnen struikelen. Is hun werk. Maar zolang jij de ins en outs weet kan je het huis kopen of laten staan met inachtneming van de al dan niet aanwezige gebreken die al dan niet doorwegen.

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-22 20:06

Is dat DPE verplicht? Een soort bouwkundige keuring?

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-22 20:19

Klinkt als energielabel voor huizen. In NL ook verplicht tegenwoordig.

Jes

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-22 20:20

DPE is energie, zit inderdaad bij een keuring, niet enkel bouwkundig want bij ons stonden ook de oude konijnenhokken erop die mogelijk asbest zouden bevatten.
Staat ook de mogelijke Radon straling, aard verschuiving en aardbeving, overstroming risico op.

Kippen geen idee, ik heb kippen die we van de buurvrouw hebben gekregen. Hebben 3 Sussex kippen die een stukje groter en zwaarder zijn dan de andere en elke dag een ei.

Ons huis wisten we ook al dat er andere ramen en deuren in moesten, elektriciteit moest ook gedaan.
We gingen er echter vanuit dat de isolatie goed was verder en dat was niet het geval.
Hier ook bomen bij de septic tank en officieel een te kleine septic tank.
Mijn man wilde de bomen wel gekapt hebben maar nu drie jaar later nog steeds geen controle gehad.

JudithO

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-04-22 20:26

Monique, die actes tegelijk laten passeren kan niet, er moet nog een mini-hypotheek worden aangevraagd.
De DPE weet ik dat het verplicht is voor de informatie, verder niet.
Maf dat jullie nooit een controle en boete hebben gehad voor de septic, je leest idd overal dat het echt binnen een jaar voor elkaar moet zijn. We hadden vorige week ook een ander huis gezien en daar was hij niet op norm, omdat de norm inmiddels het vloeiveld vergroot had en die ruimte was daar niet eens op het perceel... Dus soms kun je het ook gewoon niet op norm brengen.
De internetverbinding is een beetje iffy. Een hele trage ADSL verbinding (logisch) of satelliet. Je zit net op het randje 4G, dus dat wordt hem niet voor een 4G box helaas. We kijken naar Starlink, dat is een beetje satelliet + zeg maar. Ook qua kosten, maar goed internet is nu eenmaal essentieel om centjes te verdienen. Tot er ooit fibre aangelegd wordt moeten we het daarmee doen.

De uitslag van de DPE kan me echt gestolen worden. We gaan de boel grondig aanpakken. De informatie uit de DPE gaan we alleen gebruiken om evt giftig afval als asbest af te voeren. Anders niet.

Thioro, nergens vochtplekken heb ik nog in geen enkel huis gezien. Ook in ons huis zitten er vochtplekken, maar dat is optrekkend vocht en we weten hoe we dat op moeten lossen.

Ook hier moeten er ramen vervangen worden, alle welteverstaan. Op de begane grond is alles enkelglas en zijn de kozijnen verrot, boven is superdun dubbelglas uit het jaar 0. Alle dakramen lekken daarnaast ook. We willen overal dubbel glas en liefst kunststof kozijnen in.

Dit huis gaan we zowel buiten als binnen isoleren. Binnen isolatie, buiten alleen bekleding, waarschijnlijk hout. Het zijn saaie betonnen muren dus in ons geval geen probleem. Maar ik kan me voorstellen dat het bij die ouderwetse echte Auvergnate huizen vloeken in de kerk is, want dan zie je dat spul allemaal niet meer. Zou ik ook absoluut nooit doen, dat is echt zonde.

DPE is inderdaad een soort bouwkundige keuring, al gaat hij niet helemaal de constructie bij langs. Wel de staat van elektra en septic tank, aanwezigheid van asbest of loodhoudende verf, etc. Het rijtje wat ik geloof Monique eerder opnoemde. Is altijd voor de verkoper om dat te regelen, verplicht onderdeel bij de verkoop van een huis.

tamary, idd officieel alleen energie, maar er is er nog 1, DPnogwat en die covert de rest.

Thioro

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-22 20:52

Mja, ik heb er toch echt geen gevonden.

Dpe is alleen energie, isolatiewaarde en gasemissie van het huis. Lood, asbest, elektriciteit, termieten zit daar apart van.

Lood heb ik ook zogenaamd, zit in de verf van de ramen beneden. Komt mooi uit dat die vervangen worden :P .
Asbest zit er misschien in de schuilstal buiten, aka het gammel hok dat sowieso afgebroken wordt.
De sceptic tank is ook niet naar norm (zijn ze nooit) en hier komt het domweg omdat de controleur niet weet hoe groot het vloeiveld is. Belletje naar de spanc om te vragen hoe en wat. Ow ja, nja er staat gras rond de tank dus we weten niet of er een vloeiveld is en hoe groot en zelfs de spanc zelf zegt dat ik gewoon moet laten verifiëren wat er ligt (aka, iemand met een schop optrommelen). Wettelijk moet het binnen een jaar maar zowel de notarissen als de spanc zelf geven tussen neus en lippen toe dat ze sterk achterlopen met controles. Dus ik zie het wel.

Bij dat huis dat geen plaats had voor een groter vloeiveld kunnen ze een microstation zetten om het naar norm te krijgen. Heeft ook een prijskaartje.

Kippen moet ik ook eens kijken wat ik ga zetten. Ik hoop een beetje dat de lokale kippenboer z'n actie verlengt. Die kreeg om weet niet meer welke reden z'n stal niet leeg en heeft gewoon een oproepje in de lokale krant gezet: wie met een doos komt mag voor 3€ per kip een stel legkippen komen ophalen :') .
De verkopers laten ook hun koppel schapen staan, scheelt mij weer maaien.

JudithO

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-04-22 21:08

Beetje vocht ben ik niet bang voor gelukkig. Zodra het veel wordt is het lastig. Maar dat is bij ons gelukkig niet het geval.

Klinkt als een goede deal bij die kippenboer!

Wij zoeken geen legkippen, maar echt dubbeldoel. Zonder veren aan de poten want dan is het risico op bevroren pootjes groter in combinatie met sneeuw. We willen wel echt een ras ivm verkoop broedeieren, kuikens en volwassen dieren. Ik ga er zelf ook maar eens goed voor zitten.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-22 21:11

Wyandotte? Dubbeldoel ras, kale poten en kleine kam, dus daar ook geen bevriezingsgevaar in de winter.

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-22 21:39

Mijn Marans heeft geen veren aan de poten, is vrij groot. New Hampshire zou ook kunnen.

De Mechelse koekoek weet ik niet meer of ze veren eraan hadden. Waren wel zware kippen.

Maflinger_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-22 21:40

Zo leer ik nog eens iets over de voordelen van kale kippenpoten.

Tinka

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-22 21:49

Wij kregen na een jaar controle van de Spanc, maar kregen een jaar uitstel omdat we er niet woonden. Er was overigens helemaal geen septic tank, alleen een buis naar buiten, het riool liep zo de berg af.
Nuttige tips van Spanc meneer gekregen omdat wij geen uitloop veld kunnen maken, niets is vlak hier.
We hebben toen een Nederlander met graafmachine ingehuurd en maar meteen de septic tank geïnstalleerd, die kon je zo kopen bij de Gedimat.
Volgend jaar kwam Spanc weer, die was helemaal verbaasd dat we zo snel waren. En heeft toen dus alle formulieren ingevuld, was dus eigenlijk vooraf had gemoeten, maar was geen probleem.
Alles bij elkaar heeft het iets van 6000 euro gekost.

JudithO

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-04-22 21:54

Prairy, Mechelsen hebben wel veren aan de poten ja. Wij fokten die in Nederland.
Marans hebben we toen ook een ronde gedaan maar die gaan we niet nog eens doen.

New Hampshire en Wyandotte zal ik eens bekijken.
Voorkeur gaat nog steeds uit naar poule de bresse though :D

Dank voor jouw ervaring Tinka. Ik had ook begrepen dat papierwerk prima achteraf kan, zolang je maar kunt aantonen hoe eea aangelegd is. Foto's maken tijdens het proces is dus wel handig.

Maar goed, misschien is het wel gewoon op norm. Zou me verbazen, maar je weet het nooit ;)

lizy29

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-22 22:10

Ach wij wonen hier inmiddels 2,5 jaar en hebben nog geen controle gehad. Ook geen geld voor een nieuwe sceptic trouwens :')

Kijk voor kippen ook eens naar Australorps.

irmaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-22 22:20

Ik kom even onder mijn steen uit, ik volg dit topic al vanaf het begin en geniet van jullie zoektocht en de foto's. Proficiat met jullie huis op de berg!

Als dubbeldoel kip is het Franse ras 'Blue de Landes' misschien iets voor jullie, die zijn echt gefokt als dubbeldoel. Het zijn vriendelijke, grote, grijze kippen, die ook flinke eieren leggen en vrij veel. Ze leggen ook lang door. Ik heb hier 2 dames van 7 jaar oud gehad die nog 3 a 4 eieren per week legden. Jonge hennen leggen rustig 6 a 7 eieren per week. En belangrijk: ze hebben geen veren aan de poten :D

Jes

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-22 22:37

lizy29 schreef:
Ach wij wonen hier inmiddels 2,5 jaar en hebben nog geen controle gehad. Ook geen geld voor een nieuwe sceptic trouwens :')

Liz, voor de grootte telt het aantal slaapkamers (niet het aantal bewoners ;) ) en ze mogen niet binnen komen kijken naar het aantal slaapkamers dus ze moeten afgaan op jouw verhaal.

lizy29

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-22 22:47

Jes schreef:
lizy29 schreef:

Liz, voor de grootte telt het aantal slaapkamers (niet het aantal bewoners ;) ) en ze mogen niet binnen komen kijken naar het aantal slaapkamers dus ze moeten afgaan op jouw verhaal.

Formaat is het probleem niet. Wel het feit dat die bij verkoop huis 10 jaar geleden al niet 'au norm" was :')

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-22 12:54

Voor de kippen ...New Hampshire of Sussex. Ook prima dubbeldoel en zonder sokjes aan de poten :D

Dat van die veren en bevroren poten wist ik ook niet. Weer wat geleerd -:)

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-22 19:07

Juud, er staat veel in Franse papieren, maar Fransen zijn Fransen. Ze zijn rebels en lappen de wet aan hun r*et. Dat mag ik wel. Wij zijn goed geïntegreerd en lappen daarom ook dergelijke onzinwetten aan onze r*et. Soms voel ik me heel erg fransoos, hahaha.

DPE is in feite volgens mij alleen energielabel. Diagnostics is de hele lijst van controle asbest, lood, wormen, mieren. Spank zijn de lui die de septic behoren te controleren. Vaak doet bij verkoop 1 bedrijf dit allemaal, en voor het gemak noemt iedereen het gehele rapport de DPE.

Boeien, jij hebt je huis!

JudithO

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-04-22 19:54

Precies die laatste zin Monique.
Boeien :D

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-22 00:40

Heerlijk :')

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-22 08:55

:') Me like too.
Als belg zijn we daar ook redelijk goed in. Beetje een volk van achterpoortjes ook :+