Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
verootjoo schreef:Ik zat er in, maar het verschilt heel erg per gebied of het verstandig is om te gaan. In principe is het veilig als het gebied open en toegankelijk is. Ze nemen geen enkel risico en bij teveel risico sluiten ze direct.
Je moet wel met deze omstandigheden goed je hoofd erbij houden, lekker op de piste blijven en zorgen dat je geen lawines veroorzaakt en de veiligheidsvoorschriften van het personeel opvolgen. De Oostenrijkers weten prima hoe ze met zulke situaties om moeten gaan. Wij raken al in de stress van 10cm, maar voor hen is dit hun werk en hun leven
Marjoow schreef:verootjoo schreef:Ik zat er in, maar het verschilt heel erg per gebied of het verstandig is om te gaan. In principe is het veilig als het gebied open en toegankelijk is. Ze nemen geen enkel risico en bij teveel risico sluiten ze direct.
Je moet wel met deze omstandigheden goed je hoofd erbij houden, lekker op de piste blijven en zorgen dat je geen lawines veroorzaakt en de veiligheidsvoorschriften van het personeel opvolgen. De Oostenrijkers weten prima hoe ze met zulke situaties om moeten gaan. Wij raken al in de stress van 10cm, maar voor hen is dit hun werk en hun leven
Wait, what? Is dat mogelijk op de gewone piste?
verootjoo schreef:Ja dat is juist het probleem met offpiste skiërs als er lawinedreiging is
Als er zoveel sneeuw valt krijg je verschillende sneeuwlagen en die kunnen gaan schuiven doordat de onderste laag dan plat en hardbevroren is en de bovenste lagen zacht. En die wordt steeds zwaarder doordat er steeds meer sneeuw op valt. En dan kan de boel gaan schuiven. Dat kan spontaan, of bv door wind, maar je kan de lagen ook aansnijden met je ski’s en dan veroorzaak je dus een lawine waar je midden in zit en dan ben je best wel erg de pineut.
Daarom worden sommige pistes wel eens afgesloten omdat het gevaar op spontane of veroorzaakte lawines te groot is.
Als je graag offpiste skiet kan je een lawinecursus doen om te leren beoordelen wat het lawinegevaar is als je ergens naar beneden gaat en wat je moet doen als je toch in een lawine terecht komt om je kansen zo groot mogelijk te maken.
Marjoow schreef:verootjoo schreef:Ja dat is juist het probleem met offpiste skiërs als er lawinedreiging is
Als er zoveel sneeuw valt krijg je verschillende sneeuwlagen en die kunnen gaan schuiven doordat de onderste laag dan plat en hardbevroren is en de bovenste lagen zacht. En die wordt steeds zwaarder doordat er steeds meer sneeuw op valt. En dan kan de boel gaan schuiven. Dat kan spontaan, of bv door wind, maar je kan de lagen ook aansnijden met je ski’s en dan veroorzaak je dus een lawine waar je midden in zit en dan ben je best wel erg de pineut.
Daarom worden sommige pistes wel eens afgesloten omdat het gevaar op spontane of veroorzaakte lawines te groot is.
Als je graag offpiste skiet kan je een lawinecursus doen om te leren beoordelen wat het lawinegevaar is als je ergens naar beneden gaat en wat je moet doen als je toch in een lawine terecht komt om je kansen zo groot mogelijk te maken.
Ja inderdaad. Nou ga ik nooit offpiste maar ik ga er wel vanuit dat als de gewone pistes open zijn dat je daar niet veel kwaad kan toch?![]()
Maar moet je op de gewone pistes ook extra materiaal meenemen dan uit voorzorg? Of is dat niet nodig
Joolien schreef:Het gaat niet om de paniekers in Nederland, het gaat om de situatie daar. Ik heb genoeg beelden gezien de afgelopen dagen om te bedenken dat er heen rijden niet echt simpel is. Daarnaast moet je hopen dat pistes open zijn en ik zou persoonlijk wel de kriebels krijgen van lawinegevaar![]()
Nog niet te noemen dat ik geen zin heb om 3 uur er over te doen om mn auto uit te graven, nadat ik m met alle moeite gevonden heb