Algemeen wintersporttopic - waar gaan we naartoe?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Boemklatsch

Re: Wintersport 2017/2018/2019.

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-19 11:24

Het zal drukker worden vandaag, Wagrain is volledig dicht en hier enkele liften open. := Afbeelding

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-19 12:00

Laag blijven zo te zien.

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-19 12:06

Ik ben blij dat wij dan dit jaar wat later gaan. Al is in "ons" skigebied volgens mij alles gewoon open. Wij skiën in Dachstein-West en op de Karkogel.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-19 12:10

Wij zijn blij niks geboekt te hebben. Ik zou denk ik vakantie cansellen als ik nu Daarheen zou moeten
Als sneeuw meewerkt feb naar Winterberg.

miccamaaike

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-19 14:30

Zit nu de webcam te bekijken en t is echt prachtig nu! Wat een sneeuw en nu een prachtige blauwe lucht erbij. Een van de sneeuwmeters kun je niet eens meer zien, die is dus over de 2,5 meter heen :+
https://www.damuels-mellau.at/de/service/webcams
Laatst bijgewerkt door miccamaaike op 15-01-19 14:39, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-19 14:37

sureido

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-19 14:39

Volgens mij verschilt het echt per gebied hoor, sommige heb je nergens last van en sommige wel.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-19 14:41

Ik zat er in, maar het verschilt heel erg per gebied of het verstandig is om te gaan. In principe is het veilig als het gebied open en toegankelijk is. Ze nemen geen enkel risico en bij teveel risico sluiten ze direct.
Je moet wel met deze omstandigheden goed je hoofd erbij houden, lekker op de piste blijven en zorgen dat je geen lawines veroorzaakt en de veiligheidsvoorschriften van het personeel opvolgen. De Oostenrijkers weten prima hoe ze met zulke situaties om moeten gaan. Wij raken al in de stress van 10cm, maar voor hen is dit hun werk en hun leven ;)

Ik heb geen spijt dat ik ben gegaan. Heerlijk lekker elke dag veel verse sneeuw :+
Laatst bijgewerkt door verootjoo op 15-01-19 14:42, in het totaal 1 keer bewerkt

miccamaaike

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-19 14:41

De voorspellingen voor de komende 2 weken zijn volgens mij toch wel een stuk minder heftig, zie iig een hoop zonnetjes voorbij komen.
Ik zou wel gaan als ik dit weekend moest vertrekken. De afgelopen 2 weekenden had ik wel sterk getwijfeld. Gelukkig gaan we in februari pas.

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-19 14:42

verootjoo schreef:
Ik zat er in, maar het verschilt heel erg per gebied of het verstandig is om te gaan. In principe is het veilig als het gebied open en toegankelijk is. Ze nemen geen enkel risico en bij teveel risico sluiten ze direct.
Je moet wel met deze omstandigheden goed je hoofd erbij houden, lekker op de piste blijven en zorgen dat je geen lawines veroorzaakt en de veiligheidsvoorschriften van het personeel opvolgen. De Oostenrijkers weten prima hoe ze met zulke situaties om moeten gaan. Wij raken al in de stress van 10cm, maar voor hen is dit hun werk en hun leven ;)

Wait, what? Is dat mogelijk op de gewone piste?

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-19 14:43

Marjoow schreef:
verootjoo schreef:

Wait, what? Is dat mogelijk op de gewone piste?

Ja dat is altijd mogelijk. Maar als de kans daarop te groot is, wordt de piste gesloten. Ik bedoelde meer geen lawines veroorzaken door over afgesloten pistes of offpiste te gaan ;)

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-19 14:44

Maar hoe veroorzaak je dan een lawine? Komt dat doordat er teveel sneeuw op de piste ligt?

Ik heb daar nog nooit van gehoord joh :')

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-19 15:05

Ja dat is juist het probleem met offpiste skiërs als er lawinedreiging is :P

Als er zoveel sneeuw valt krijg je verschillende sneeuwlagen en die kunnen gaan schuiven doordat de onderste laag dan plat en hardbevroren is en de bovenste lagen zacht. En die wordt steeds zwaarder doordat er steeds meer sneeuw op valt. En dan kan de boel gaan schuiven. Dat kan spontaan, of bv door wind, maar je kan de lagen ook aansnijden met je ski’s en dan veroorzaak je dus een lawine waar je midden in zit en dan ben je best wel erg de pineut.
Daarom worden sommige pistes wel eens afgesloten omdat het gevaar op spontane of veroorzaakte lawines te groot is.

Als je graag offpiste skiet kan je een lawinecursus doen om te leren beoordelen wat het lawinegevaar is als je ergens naar beneden gaat en wat je moet doen als je toch in een lawine terecht komt om je kansen zo groot mogelijk te maken.

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-19 15:21

verootjoo schreef:

Als er zoveel sneeuw valt krijg je verschillende sneeuwlagen en die kunnen gaan schuiven doordat de onderste laag dan plat en hardbevroren is en de bovenste lagen zacht. En die wordt steeds zwaarder doordat er steeds meer sneeuw op valt. En dan kan de boel gaan schuiven. Dat kan spontaan, of bv door wind, maar je kan de lagen ook aansnijden met je ski’s en dan veroorzaak je dus een lawine waar je midden in zit en dan ben je best wel erg de pineut.
Daarom worden sommige pistes wel eens afgesloten omdat het gevaar op spontane of veroorzaakte lawines te groot is.

Als je graag offpiste skiet kan je een lawinecursus doen om te leren beoordelen wat het lawinegevaar is als je ergens naar beneden gaat en wat je moet doen als je toch in een lawine terecht komt om je kansen zo groot mogelijk te maken.

Ja inderdaad. Nou ga ik nooit offpiste maar ik ga er wel vanuit dat als de gewone pistes open zijn dat je daar niet veel kwaad kan toch? :)

Maar moet je op de gewone pistes ook extra materiaal meenemen dan uit voorzorg? Of is dat niet nodig

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-19 15:23

Marjoow schreef:
verootjoo schreef:

Ja inderdaad. Nou ga ik nooit offpiste maar ik ga er wel vanuit dat als de gewone pistes open zijn dat je daar niet veel kwaad kan toch? :)

Maar moet je op de gewone pistes ook extra materiaal meenemen dan uit voorzorg? Of is dat niet nodig

Nee, op de gewone pistes hoef je daar niet bang voor te zijn. Want die staan onder controle van deskundige pistebeheerders.
Die evalueren dagelijks overal het lawine gevaar en nemen daar echt geen risico mee. Bij een beetje risico sluiten ze pistes en liften af. En dan moet je dat natuurlijk niet negeren. ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-19 15:26

Dit lijkt me toch wel redelijk extreem hoor, kan me niet herinneren dat het gevaar eerder zo groot was op zo'n grote schaal.
Afbeelding

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-19 15:33

Is ook zeker extreem. Heb het overigens wel eerder meegemaakt, zoveel lawine gevaar. Is nl niet alleen afhankelijk van de hoeveelheid sneeuw maar ook van andere omstandigheden.

Maar ze weten daar in Oostenrijk echt wel wat ze doen, mi is het overdreven om thuis te blijven vanwege angst. Als de pistes gewoon open zijn, kun je er vanuit gaan dat je daar veilig kan skiën. En als de wegen open zijn kun je er vanuit gaan dat je daar kan rijden.
Het enige wat je absoluut niet moet doen is tegen de adviezen en veiligheidswaarschuwingen ingaan. In een dorp mocht bv een paar dagen niemand zn huis uit vanwege lawinegevaar. Als je dat negeert, neem je wel een erg risico.

Josien_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-19 15:40

Ja het is nu daar wel erg heftig!
Ik denk niet dat ik er voor thuis zou blijven, maar ik ben nu wel blij dat ik pas in maart ga en naar Italië :) .
Zul je zien dat je tegen die tijd daar een soortgelijke situatie hebt :D .

sureido

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-19 15:57

Ik denk ook dat ik gewoon zou gaan. Nederland is nogal een paniekland, en vooral als het over sneeuw gaat.

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-19 16:02

Oh ik zou zeker gaan. Ook zonder te skiën geniet ik altijd wel in Oostenrijk :D

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-19 16:03

Ik ben geen paniekdoos.maar wil ook niemand voor de voeten lopen. Maar als ik de locale overheid hoor oproepen blijf weg want we hebben handen al vol aan de mensen die er nu zijn. Moet je dat negeren ivm je vakantie.

Het zal per gebied bekeken moeten worden of het veilig is of niet, maar de lokale mensen zullen denk ik het beste advies kunnen geven.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-19 16:15

Het gaat niet om de paniekers in Nederland, het gaat om de situatie daar. Ik heb genoeg beelden gezien de afgelopen dagen om te bedenken dat er heen rijden niet echt simpel is. Daarnaast moet je hopen dat pistes open zijn en ik zou persoonlijk wel de kriebels krijgen van lawinegevaar :P

Nog niet te noemen dat ik geen zin heb om 3 uur er over te doen om mn auto uit te graven, nadat ik m met alle moeite gevonden heb :P

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-19 16:40

Joolien schreef:
Het gaat niet om de paniekers in Nederland, het gaat om de situatie daar. Ik heb genoeg beelden gezien de afgelopen dagen om te bedenken dat er heen rijden niet echt simpel is. Daarnaast moet je hopen dat pistes open zijn en ik zou persoonlijk wel de kriebels krijgen van lawinegevaar :P

Nog niet te noemen dat ik geen zin heb om 3 uur er over te doen om mn auto uit te graven, nadat ik m met alle moeite gevonden heb :P

De wegen zijn nu prima hoor :) afgelopen zaterdag nog gereden. En er wordt niet zoveel meer verwacht als dat ene weekend wat idd een drama was.
En in de meeste gebieden zijn de meeste pistes wel open, maar niet alle. En als er gebieden dicht zijn is dat tot nu toe maar voor een paar dagen, om de lawines af te schieten/op te ruimen. Daarna kun je er gewoon weer in.

En de overheid zegt helemaal niet dat we niet mogen komen Karuna?

sureido

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-19 16:47

Ze moeten in 4 maanden geld verdienen aan toeristen dus volk weigeren gaan ze niet doen.

Dat ene weekend dat het drama werd was omdat zoveel mensen naar huis moesten, zonder die sneeuw was er ook wel file. Wij hebben er 12 u over gereden met bus zaterdagnacht. Maar wij zijn omgereden! Is ook een tip, niet de fernpass over maar gewoon een stukkie om. Het was in ieder geval in mijn ervaring veel minder erg dan op het nieuws in Nederland gezegd werd.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-19 16:52

De Fernpaß is dicht :P En die andere Bweg de grens over ook. Bij ons moest iedereen via kufstein afgelopen zaterdag.
Afgelopen zaterdag viel het goed mee, die zaterdag ervoor vond ik wel een drama :') Veel files, maar ook veel sneeuw.
Maar ik ga voor de sneeuw op vakantie, dus wil verder niet zeuren over de sneeuw :P
En toeristen weigeren kost klauwen met geld idd dus gaan ze echt niet doen. Maar ze doen er echt alles aan om alles veilig te laten verlopen :)
En het lawine gevaar is hoog, maar als je er normaal mee omgaat niet gevaarlijker dan normaal. En er is heeeel erg veel sneeuw, maar zelf vind ik dat een voordeel :D
In NL blazen ze dingen nu eenmaal een beetje op.