Zuidlaardermarkt 2014

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

geerke

Re: Zuidlaardermarkt 2014

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-14 13:53

gewoon op marktplaats met die pony...scheelt een hoop stress.

Miepie77

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-14 14:00

barrye schreef:
Tja, even los van alles wat er al ovder gezegd is. hoeveel van jullie hebben al eens geprobeerd een shetland veulen, of jaarling mee te laten lopen aan een touwtje , wanneer het diertje altijd gewoon los / in het wild heeft gelopen, geen halster om heeft gehad, geen opvoedoing genoten. en dan ineens wordt hij gevangen en mee genomen naar de markt. die is het na de reis en een poos staan, spuug zat en is gewoon helemaal niet van plan om mee te lopen. Zijn moeder of vriendjes zijn al uit de buurt, hij heeft helemaal geen zin om mee te lopen. Waarom zou hij. Dus zijn ze dan nog erger dan ezeltjes.

Ze verrekken het om mee te werken, ze snappen het niet, nooit wat geleerd. Dus zie ze maar mee te krijgen. Dragen lukt vaak niet. Wat dan wel wil helpen is staartje omhoog doen en iemand ervoor en een erachter, en hem zo in beweging zien te krijgen , mee lopen met de rest. Tja en dan zijn er zeer hardnekkige dieren die gewoon halsstarrig blijven, dan krijg je filmpjes zoals hier vertoond. Niet al te fraai, dat ben ik met jullie eens, maar de eerste opzet was niet zo verkeerd.

Maar dan een vraag aan allen die dit pure dieren mishandeling vinden: " hoe krijg je die pony dan wel op een fatsoendelijke manier mee"

Ik zou zeggen probeer het eens in de praktijk zelf. Hoe ga je dit verder oplossen i.p.v. een paar schoppen geven ( dat hoeft voor mij ook niet) Geen oplosingen uit boekje, vanachter de computer, mmar in de praktijk zelf uitgeprobeerd........ Ben benieuwd.
.
Precies want wat hadden ze dan moeten doen, je kan hem moeilijk laten liggen,zitten, dan is dat weer zielig, hoe denk je dat ze eeen veulen die niet de trailer in wil de trailer inkrijgen, die van mij hebben we er met 3 man uiteindelijk in moeten tillen, tuurlijk gaan we nu oefenen, maar hij moet toch mee op dat moment.

Froukje
Forever young

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-14 14:22

geerke schreef:

En dan? Wachten tot er iemand komt die denkt het met grondwerk op te kunnen lossen? Dan moeten ze ook eerst nog de trailer op. En IK ga geen uren staan wachten tot ze er zelf inlopen.

Froukje
Forever young

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-14 14:24

barrye schreef:
Tja, even los van alles wat er al ovder gezegd is. hoeveel van jullie hebben al eens geprobeerd een shetland veulen, of jaarling mee te laten lopen aan een touwtje , wanneer het diertje altijd gewoon los / in het wild heeft gelopen, geen halster om heeft gehad, geen opvoedoing genoten. en dan ineens wordt hij gevangen en mee genomen naar de markt. die is het na de reis en een poos staan, spuug zat en is gewoon helemaal niet van plan om mee te lopen. Zijn moeder of vriendjes zijn al uit de buurt, hij heeft helemaal geen zin om mee te lopen. Waarom zou hij. Dus zijn ze dan nog erger dan ezeltjes.

Ze verrekken het om mee te werken, ze snappen het niet, nooit wat geleerd. Dus zie ze maar mee te krijgen. Dragen lukt vaak niet. Wat dan wel wil helpen is staartje omhoog doen en iemand ervoor en een erachter, en hem zo in beweging zien te krijgen , mee lopen met de rest. Tja en dan zijn er zeer hardnekkige dieren die gewoon halsstarrig blijven, dan krijg je filmpjes zoals hier vertoond. Niet al te fraai, dat ben ik met jullie eens, maar de eerste opzet was niet zo verkeerd.

Maar dan een vraag aan allen die dit pure dieren mishandeling vinden: " hoe krijg je die pony dan wel op een fatsoendelijke manier mee"

Ik zou zeggen probeer het eens in de praktijk zelf. Hoe ga je dit verder oplossen i.p.v. een paar schoppen geven ( dat hoeft voor mij ook niet) Geen oplosingen uit boekje, vanachter de computer, mmar in de praktijk zelf uitgeprobeerd........ Ben benieuwd.

_O_ Heb hier nog 2 stuks oefen materiaal staan. Ben zeer benieuwd, want met lieve woordjes is het me nog niet gelukt.

kellaxy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-14 15:45

Dat kun je op geen enkele vriendelijke manier oplossen. Daarom moet je het ook voorkomen!! Ze moeten die beesten OF voorbereiden op het vast staan, afspenen, wat dan ook OF gewoon niet meenemen. Maar dat is mijn mening. Veel te veel stress in 1 keer. Maar goed, daar hebben de "ik mot geld verdienen" boeren geen tijd voor.

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-14 17:47

Froukje1993 schreef:
geerke schreef:

En dan? Wachten tot er iemand komt die denkt het met grondwerk op te kunnen lossen? Dan moeten ze ook eerst nog de trailer op. En IK ga geen uren staan wachten tot ze er zelf inlopen.

Wat n banketstaaf, wij fokken minis, nou die gaan ook wel eens jong de trailer op hoor. Heb er nog nooit een aan zijn staartje de trailer op hoeven dragen. Schoppen en slaan ook niet, potdorie, het zijn minis, geen dinosaurussen, wat moeten ze doen als ze niet willen? :+

En nee kost geen uren, koffie zetten, pony op de trailer, koffie drinken. :Y)

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-14 18:01

Froukje1993 schreef:
Blijkbaar is het grote verschil de mate van het zielig vinden waar iedereen een andere mening over heeft.

En idd, er komen steeds minder paarden. Juist omdat tegenwoordig alles zielig gevonden wordt en heel veel handelaren zat zijn om aan al die regels te moeten voldoen.

Echt, begrijp me niet verkeerd, mishandeling moet niet, mag niet en moet direct afgestraft. Maar verder.. Nee, als je zo anti mishandeling bent kun je je beter op een ander doel focussen.

Rotte appels heb je altijd, maar dat maakt niet gelijk de hele markt een drama.

Best wel interessant, deze opmerking.

Want wat zijn dan die eisen, behalve dat je paard een paspoort en chip moet hebben en enigszins gezond moet zijn (wat gezien de fotos alleen maar de excessen eruit zift), en dat je hem niet meer met grof geweld de trailer in en uit mag rossen?

Froukje
Forever young

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-14 19:42

randalinpony schreef:
Froukje schreef:

Wat n banketstaaf, wij fokken minis, nou die gaan ook wel eens jong de trailer op hoor. Heb er nog nooit een aan zijn staartje de trailer op hoeven dragen. Schoppen en slaan ook niet, potdorie, het zijn minis, geen dinosaurussen, wat moeten ze doen als ze niet willen? :+

En nee kost geen uren, koffie zetten, pony op de trailer, koffie drinken. :Y)

Ja, jij fokt ze. Dus ik neem aan dat die van jou mensen gewend zijn, en niet aan hun lot worden overgelaten tot ze 6 maanden zijn om ze vervolgens uit het land te plukken.

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-14 20:17

Precies. Dat loopt binnen een week naast moeders mee aan halster, is bekapt voor het 2mnd oud is, weet van ontwormen. Het komt in de hand, als het wat mankeert zijn we er gelijk bij.
En weet je wat? Als de handel slecht is fokken we minder, of niet. Zodat we onze dieren kunnen houden tot ze een goed, particulier adres vinden. :)

Maar ook die vlaag ponys die niet in de hand komt en dan met 6 (en vaker nog met 3-4 mnd) als 'overschot' op de markt belandt, is gefokt.

De grote vraag is: waarom?????

Froukje
Forever young

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-14 20:24

Sja, dat is mijn grote vraag ook. Wij hebben er nu ook 2 hengstjes staan, gekregen (Ja echt, geen cent voor betaald!) van iemand die er niet vanaf komt.. 2de jaar op rij nu, en elk jaar fokt ie weer. En elk jaar zijn ze zo mensenschuw als de pest.

Gewoon, voor de lol! En dààr kan ik ook met mijn verstand niet bij.
Maar dat heeft niets met wel of niet naar de markt gaan, want daar staat ook genoeg volwassen spul tussen.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-14 21:08

randalinpony schreef:
Precies. Dat loopt binnen een week naast moeders mee aan halster, is bekapt voor het 2mnd oud is, weet van ontwormen. Het komt in de hand, als het wat mankeert zijn we er gelijk bij.
En weet je wat? Als de handel slecht is fokken we minder, of niet. Zodat we onze dieren kunnen houden tot ze een goed, particulier adres vinden. :)

Maar ook die vlaag ponys die niet in de hand komt en dan met 6 (en vaker nog met 3-4 mnd) als 'overschot' op de markt belandt, is gefokt.

Maar jij hoeft er niet mee op een markt te staan om ze kwijt te raken. Een goede fokker heeft dat niet nodig, die verkoopt omdat hij/zij kwaliteit levert. :D Die hoeft niet eens te adverteren.
Het zijn de "kneusjes" die op de markt terecht komen.De broodfokkers of diegene die voor de lol een veulen fokt, zonder gedegen kennis en visie. Voorbeelden staan er genoeg op Bokt.

Ymor

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-14 21:14

Het zijn echt niet alleen de kneusjes. Er zijn ook voorbeelden van mensen die er goedgekeurde hengsten (nmprs) vandaan halen of welshjes met goed papier

Dustinlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-14 21:15

Electra63 schreef:
randalinpony schreef:

Maar jij hoeft er niet mee op een markt te staan om ze kwijt te raken. Een goede fokker heeft dat niet nodig, die verkoopt omdat hij/zij kwaliteit levert. :D Die hoeft niet eens te adverteren.
Het zijn de "kneusjes" die op de markt terecht komen.De broodfokkers of diegene die voor de lol een veulen fokt, zonder gedegen kennis en visie. Voorbeelden staan er genoeg op Bokt.

Heb al de hele tijd meegelezen, maar dit is niet waar. Bijna al mijn mini's 2e en 1e premie paardjes heb ik op de markt gekocht. Dus nee er staat absoluut niet alleen rotzooi, je moet alleen een beetje verstand hebben en dan nog kun je soms iets kopen wat niet helemaal goed is tuurlijk. Maar niet alleen de kneusjes staan daar.. Of als een paardje dag/algemeen en erekampioen is geworden moet dat onder kneusje verstaan :P

Dustinlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-14 21:16

Wat romy zegt dus :P

Ymor

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-14 21:17

Ik had jou ook oa in mijn hoofd haha

Dustinlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-14 21:18

Ik kan wel even spammen wat er op een markt staat als je maar je ogen goed open doet.. :P

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-14 21:20

De uitzondering bevestigt altijd de regel.
De kampioen was een lucky shot en de verkoper herkende de kwaliteit niet. Als hij namelijk wist dat hij een toekomstig kampioen in bezit had, verkocht hij hem niet op de markt.

Fotografie91

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-14 21:22

wij hebben er ook alleen nog maar paarden vandaan gehad die goed waren maar ja je moet er kijk op hebben en weten wie je kan vertrouwen en wie niet.

3 jaar geleden mijn welsh als veulen gekocht bij een welsh handelaar op de markt en die pony bevalt goed en ik had fijn contact met hem
en dit jaar stond die er met een 11 jarige hengst die ik mee naar huis heb genomen aangezien ik wist dat het bij hem goed was en hij gewoon eerlijk was over de hengst en het klopt heb er een top pony aan.

en als ik weer een pony zoek bel ik hem als eerste, omdat ik weet dat het goed is en ik graag iemand die netjes de waarheid verteld een goede klantenbinding heeft en of die op zuidlaren staat of niet je moet altijd eerlijk zijn over je paard of pony want mensen praten en als het goed is komen ze terug of sturen ze andere naar je toe :)

Happinez

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-14 21:27

Electra63 schreef:
De uitzondering bevestigt altijd de regel.
De kampioen was een lucky shot en de verkoper herkende de kwaliteit niet. Als hij namelijk wist dat hij een toekomstig kampioen in bezit had, verkocht hij hem niet op de markt.

Hij was al kampioen voor hij op de markt verscheen ;)

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-14 21:30

Wat fijn dat jullie zoveel verstand hebben, dat jullie net die (toekomstige) kampioen eruit pikken +:)+ , jullie zijn natuurlijk niet te vergelijken met de gemiddelde koper of bokker. :D
Die kampioen compenseert dan de verwaarloosde, niet opgevoede shet met beenafwijkingen. Dus daar zullen wehet maar niet over hebben, dat is maar een enkeling ;)

Happinez

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-14 21:33

Electra63 schreef:
Wat fijn dat jullie zoveel verstand hebben, dat jullie net die (toekomstige) kampioen eruit pikken +:)+ , jullie zijn natuurlijk niet te vergelijken met de gemiddelde koper of bokker. :D
Die kampioen compenseert dan de verwaarloosde, niet opgevoede shet met beenafwijkingen. Dus daar zullen wehet maar niet over hebben, dat is maar een enkeling ;)

Kinderachtig hoe je reageert.

Ik heb hier ook een dier uit ZL ( 2013 ) lopen, geen kampioen maar prima dier , en geen kneusje.
Toen niet en nu nog steeds niet.

Tunnelvisie ... Alles wat op de markt verschijnt is slecht, krom en kapot 8)7

Je kan het ook slecht treffen , absoluut maar vergeet niet dat dat ook prima lukt bij de gemiddelde particulier of handelstal die je via marktplaats treft kan gebeuren.
Want de "kneusjes" , slecht behandelde dieren die ik (heb) gehad kwamen toch echt via mp hier binnen.
Laatst bijgewerkt door Happinez op 25-10-14 21:35, in het totaal 1 keer bewerkt

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-14 21:35

Nee hoor, maar het ontkennen dat er misstanden zijn op de markt, komt mij niet echt realistisch over.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-14 21:38

Electra63 schreef:
Nee hoor, maar het ontkennen dat er misstanden zijn op de markt, komt mij niet echt realistisch over.

inderdaad...ik zou zeggen,kijk het filmpje van de shet nog eens :j
Maar goed,het meerdendeel vind dat normaal omgaan met een pony.Het zijn immers kleine eigewijze rotpony's die niets willen begrijpen.

en begrijp me niet verkeerd,mijn shethengst krijgt heus wel eens een roei...maar dan alleen als hij iets doet wat niet mag.Niet als hij het niet begrijpt.

kuzznathalie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-14 21:41

Ik vind het zoooo jammer dat altijd alleen het slechte getoond wordt. Net kwam ik op FB ook weer iets tegen met foto's, zo heb ik het absoluut niet gezien. De mensen die deze foto's maken, de mensen die een oordeel hebben, hebben die wel eens een gesprek gevoerd met verschillende handelaren op de markt, hebben ze dit zelf gezien? Of oordelen ze alleen maar naar aanleiding van wat foto's?
Ik krijg ook zo'n naar gevoel als mensen heen gaan, al met de instelling van, ah we gaan zielige paardjes kijken, de afdankers staan op de markt. Er stonden genoeg paarden met super papieren. En tuurlijk is het niet leuk om de hele dag stil te staan. Maar er waren ook genoeg handelaren die af en toe een stukje gingen lopen met hun paarden 1 voor 1 (en nee niet om ze te laten zien aan een koper). En ook goed dat ze omriepen dat de ezels afgedekt moesten worden. Dat werd dan ook in de meeste gevallen gedaan. Ook heb ik politie en controle vaak voorbij zien komen. Dus ik neem aan, dat het goed gecontroleerd is. Foto's zijn ook naar een moment opname, net als die korte filmpjes. Wat moest die man van die shet anders? Laten liggen op straat? Wie zegt dat dat beestje niet meer kon? Ik praat het absoluut niet goed, maar er is ook niemand in deze moment opname die er wat aan doet. Dat die dwergen trouwens toegelaten zijn vond ik wel apart. Maar dat zal wel niet in de regels staan. Misschien een puntje voor de organisatie.

Mijn eigen paarden stonden die dag ook zielig in het land, nat geregend. Ja dat krijg je als het regent. Ik was zelf ook tot m'n ondergoed nat :Y) En nee die gaan niet schuilen als dat kan, die blijven lekker in de regen staan.
Laatst bijgewerkt door kuzznathalie op 25-10-14 21:42, in het totaal 1 keer bewerkt