Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
barrye schreef:.Tja, even los van alles wat er al ovder gezegd is. hoeveel van jullie hebben al eens geprobeerd een shetland veulen, of jaarling mee te laten lopen aan een touwtje , wanneer het diertje altijd gewoon los / in het wild heeft gelopen, geen halster om heeft gehad, geen opvoedoing genoten. en dan ineens wordt hij gevangen en mee genomen naar de markt. die is het na de reis en een poos staan, spuug zat en is gewoon helemaal niet van plan om mee te lopen. Zijn moeder of vriendjes zijn al uit de buurt, hij heeft helemaal geen zin om mee te lopen. Waarom zou hij. Dus zijn ze dan nog erger dan ezeltjes.
Ze verrekken het om mee te werken, ze snappen het niet, nooit wat geleerd. Dus zie ze maar mee te krijgen. Dragen lukt vaak niet. Wat dan wel wil helpen is staartje omhoog doen en iemand ervoor en een erachter, en hem zo in beweging zien te krijgen , mee lopen met de rest. Tja en dan zijn er zeer hardnekkige dieren die gewoon halsstarrig blijven, dan krijg je filmpjes zoals hier vertoond. Niet al te fraai, dat ben ik met jullie eens, maar de eerste opzet was niet zo verkeerd.
Maar dan een vraag aan allen die dit pure dieren mishandeling vinden: " hoe krijg je die pony dan wel op een fatsoendelijke manier mee"
Ik zou zeggen probeer het eens in de praktijk zelf. Hoe ga je dit verder oplossen i.p.v. een paar schoppen geven ( dat hoeft voor mij ook niet) Geen oplosingen uit boekje, vanachter de computer, mmar in de praktijk zelf uitgeprobeerd........ Ben benieuwd.
barrye schreef:Tja, even los van alles wat er al ovder gezegd is. hoeveel van jullie hebben al eens geprobeerd een shetland veulen, of jaarling mee te laten lopen aan een touwtje , wanneer het diertje altijd gewoon los / in het wild heeft gelopen, geen halster om heeft gehad, geen opvoedoing genoten. en dan ineens wordt hij gevangen en mee genomen naar de markt. die is het na de reis en een poos staan, spuug zat en is gewoon helemaal niet van plan om mee te lopen. Zijn moeder of vriendjes zijn al uit de buurt, hij heeft helemaal geen zin om mee te lopen. Waarom zou hij. Dus zijn ze dan nog erger dan ezeltjes.
Ze verrekken het om mee te werken, ze snappen het niet, nooit wat geleerd. Dus zie ze maar mee te krijgen. Dragen lukt vaak niet. Wat dan wel wil helpen is staartje omhoog doen en iemand ervoor en een erachter, en hem zo in beweging zien te krijgen , mee lopen met de rest. Tja en dan zijn er zeer hardnekkige dieren die gewoon halsstarrig blijven, dan krijg je filmpjes zoals hier vertoond. Niet al te fraai, dat ben ik met jullie eens, maar de eerste opzet was niet zo verkeerd.
Maar dan een vraag aan allen die dit pure dieren mishandeling vinden: " hoe krijg je die pony dan wel op een fatsoendelijke manier mee"
Ik zou zeggen probeer het eens in de praktijk zelf. Hoe ga je dit verder oplossen i.p.v. een paar schoppen geven ( dat hoeft voor mij ook niet) Geen oplosingen uit boekje, vanachter de computer, mmar in de praktijk zelf uitgeprobeerd........ Ben benieuwd.
Froukje1993 schreef:geerke schreef:gewoon op marktplaats met die pony...scheelt een hoop stress.
En dan? Wachten tot er iemand komt die denkt het met grondwerk op te kunnen lossen? Dan moeten ze ook eerst nog de trailer op. En IK ga geen uren staan wachten tot ze er zelf inlopen.
Froukje1993 schreef:Blijkbaar is het grote verschil de mate van het zielig vinden waar iedereen een andere mening over heeft.
En idd, er komen steeds minder paarden. Juist omdat tegenwoordig alles zielig gevonden wordt en heel veel handelaren zat zijn om aan al die regels te moeten voldoen.
Echt, begrijp me niet verkeerd, mishandeling moet niet, mag niet en moet direct afgestraft. Maar verder.. Nee, als je zo anti mishandeling bent kun je je beter op een ander doel focussen.
Rotte appels heb je altijd, maar dat maakt niet gelijk de hele markt een drama.
randalinpony schreef:Froukje schreef:En dan? Wachten tot er iemand komt die denkt het met grondwerk op te kunnen lossen? Dan moeten ze ook eerst nog de trailer op. En IK ga geen uren staan wachten tot ze er zelf inlopen.
Wat n banketstaaf, wij fokken minis, nou die gaan ook wel eens jong de trailer op hoor. Heb er nog nooit een aan zijn staartje de trailer op hoeven dragen. Schoppen en slaan ook niet, potdorie, het zijn minis, geen dinosaurussen, wat moeten ze doen als ze niet willen?![]()
En nee kost geen uren, koffie zetten, pony op de trailer, koffie drinken.
randalinpony schreef:Precies. Dat loopt binnen een week naast moeders mee aan halster, is bekapt voor het 2mnd oud is, weet van ontwormen. Het komt in de hand, als het wat mankeert zijn we er gelijk bij.
En weet je wat? Als de handel slecht is fokken we minder, of niet. Zodat we onze dieren kunnen houden tot ze een goed, particulier adres vinden.![]()
Maar ook die vlaag ponys die niet in de hand komt en dan met 6 (en vaker nog met 3-4 mnd) als 'overschot' op de markt belandt, is gefokt.
De grote vraag is: waarom?????
Electra63 schreef:randalinpony schreef:Precies. Dat loopt binnen een week naast moeders mee aan halster, is bekapt voor het 2mnd oud is, weet van ontwormen. Het komt in de hand, als het wat mankeert zijn we er gelijk bij.
En weet je wat? Als de handel slecht is fokken we minder, of niet. Zodat we onze dieren kunnen houden tot ze een goed, particulier adres vinden.![]()
Maar ook die vlaag ponys die niet in de hand komt en dan met 6 (en vaker nog met 3-4 mnd) als 'overschot' op de markt belandt, is gefokt.
De grote vraag is: waarom?????
Maar jij hoeft er niet mee op een markt te staan om ze kwijt te raken. Een goede fokker heeft dat niet nodig, die verkoopt omdat hij/zij kwaliteit levert.Die hoeft niet eens te adverteren.
Het zijn de "kneusjes" die op de markt terecht komen.De broodfokkers of diegene die voor de lol een veulen fokt, zonder gedegen kennis en visie. Voorbeelden staan er genoeg op Bokt.
Electra63 schreef:Wat fijn dat jullie zoveel verstand hebben, dat jullie net die (toekomstige) kampioen eruit pikken, jullie zijn natuurlijk niet te vergelijken met de gemiddelde koper of bokker.
![]()
Die kampioen compenseert dan de verwaarloosde, niet opgevoede shet met beenafwijkingen. Dus daar zullen wehet maar niet over hebben, dat is maar een enkeling
Electra63 schreef:Nee hoor, maar het ontkennen dat er misstanden zijn op de markt, komt mij niet echt realistisch over.