Slechte ervaring Tunesie, Douz, Ranch Bedouin

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

quera

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-12 20:20

pniekepnak schreef:
Bedouin, als jij een plan maakt en hard aan het werk gaat om verbetering te krijgen, en mij daarvan op de hoogte houdt, ben ik best bereid om bijvoorbeeld over een jaar (ik ga er vanuit dat er tijd nodig is om alles op de rit te krijgen) te komen kijken en je van advies te voorzien. Ik sta aardig stevig in mijn schoenen en door mijn werk en opleiding in de psychiatrie heb ik ook aardig wat communicatieve skills in huis.

Dat wil zeggen: onder voorbehoud natuurlijk. Het hangt van een hoop zaken af, onder ander hoe het bij jou zal lopen, en ook hoe het bij mij loopt natuurlijk. Maar dat valt te bespreken allemaal.

Misschien zijn er meer bokkers bereid om zoiets te doen.

In ieder geval staat mijn pb-box open. ;)

Ik pb je even

Thenexttry

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-12 20:21

ik ga dan toch na alleen meegelezen te hebben, reageren.

het verhaal heeft inderdaad twee kanten. toch kan het zijn dat ts en andere de man van bedouin verkeerd begrepen hebben en verschillende dingen verkeerd hebben opgevat.. door dit te zeggen keur ik.niet alles goed!

Maar wat vaak zo is, is dat sommige dingen niet eens verkeerd bedoelt hoeven te zijn, maar dat als iemand een verhaal leest en daar zelf ook is geweest, gebeurtenissen misschien anders gaat bekijken, terwijl op dat moment misschien niets aan de hand is.

kijk ik ben er niet bij geweest en mocht het allemaal echt zo erg zijn, is het inderdaad niet normaal.

Toch heb ik het idee dat Bedouin wel haar best doet. en vind ik haar reacties tot nu toe niet aanvallend, extreem verdedigend of wat dan ook over komen.
ik heb namelijk als ik haar reacties lees wel het idee dat ze haar best doet, een eerlijk is. wanneer het haar allemaal niks zou interesseren zou ze denk ik ook niet reageren, of als ze zou weten dat ze fout zat.

ik wil alle betrokkenen nog sterkte wensen.
ts en andere met het verwerken van een nare ervaring.

en bedouin met je bedrijf en jezelf en man.

Fellow

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-12 20:22

Heel goed van je Bedouin! Ik ben helaas te jong om helemaal naar Tunesie te komen, maar als je je verhaal genoeg update enzo, help ik ook graag een handje mee vanachter mijn computer! :)

Mareng

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-12 20:23

In het plan van aanpak zal gastvriendelijkheid moeten staan! De gast is koning! Droog brood en water? Zorg voor een voedzaam ontbijt, erg belangrijk in die hitte! Vers fruit met yoghurt bijvoorbeeld! Kost geen drol daar! Als alle stallen zijn gedaan, samen ontbijten, verse muntthee aanbieden, is goed in die bloedhitte. Haal toastbrood in huis voor je gasten, voorverpakt is lang houdbaar, kook een eitje voor ze.. Zorg voor een schoon fornuis! Maak savonds couscous met kip en tahine, is er in veel varianten.

Samen het eten voorbereiden is een leuke bezigheid!

rOcky_lofz

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-12 20:23

girlyggirl schreef:
wat ik denk?! dat ze zich er heel vakkundig uit l*lt ;) en netjes blijven reageren? ja ze zal wel moeten! wil ze nog paardenmensen vanuit nederland . komop mensen, zoveel mensen met de zelfde ervaring... zitten ze er dan allemaal naast? overdrijven ze allemaal of zitten ze er naast?! denk t niet

Waarom denk je dat ? misschien wilt ze wel degelijk haar zaak redden ?
Nee, denk niet dat de mensen er naast zitten en het er wel degelijk iets niet goed is..

Thenexttry

Re: WAARSCHUWING Tunesie, Douz, Ranch Bedouin

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-12 20:26

@mareng

volgens mij heeft alleen ts gezegt dat ze alleen maar water en brood kreeg bij andere reacties ging hey naar mijn idee over goed en genoeg eten..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-12 20:26

Mareng schreef:
Droog brood en water? Zorg voor een voedzaam ontbijt, erg belangrijk in die hitte! Vers fruit met yoghurt bijvoorbeeld! Kost geen drol daar!

Hoewel ik het eens ben met de strekking van je bericht, zou ik het geen lange hete dag volhouden op fruit en yoghurt hoor :D Gegarandeerd binnen 2 uur weer honger. Voor "erbij" wel errug fijn!

Mareng

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-12 20:28

Nouks schreef:
Mareng schreef:
Droog brood en water? Zorg voor een voedzaam ontbijt, erg belangrijk in die hitte! Vers fruit met yoghurt bijvoorbeeld! Kost geen drol daar!

Hoewel ik het eens ben met de strekking van je bericht, zou ik het geen lange hete dag volhouden op fruit en yoghurt hoor :D Gegarandeerd binnen 2 uur weer honger. Voor "erbij" wel errug fijn!

Er stond ook toastbrood en een eitje!

Sientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-12 20:30

bedouin schreef:
Sientje de quotes komen uit pb's om inzicht te geven hoe ik heb geschreven aan 1 meisje die met haar ouders wilde overleggen, ik heb nog veel en veel meer geschreven maar niet hier gequote.
Dit schijf ik verder niet aan deelnemers aan de trektochten.

Dank je voor je reactie en opheldering in deze. Maar dan nog vind ik dat je nogal algemeen praat terwijl nogmaals, de problemen zijn ontstaan bij jou thuis in het contact met je echtgenoot. Of misschien heb je dat geschreven in het deel dat je niet hebt gequote? Er is écht een wezenlijk verschil tussen op straat onheus te worden bejegend, of door een gastheer bij wie je ook nog in 1 huis slaapt. Ongeacht of dit om massages, woede-aanvallen of whatever gaat. Had je dat vooraf aan dat meisje geschreven, dat de gastheer op z'n minst onberekenbaar was, geloof ik nooit dat die ouders ermee hadden ingestemd.

Edit:
Er kunnen hier 100 bokkers meedenken, wil ik ook nog wel doen, want volgens mij is je basis-idee echt heel mooi, maar in the end zit dáár de kern van het probleem. En is dat dus iets wat jij persoonlijk met hem zult moeten oplossen. Inderdaad is jouw privé-leven privé, maar zolang het zo'n grote uitwerking op je bedrijf heeft, zul je dus in die kern iets moeten zien te veranderen.
Hoe staat hij daar zelf tegenover? Als hij zo onmisbaar is voor de ritten, ziet hij dan in dat hij op deze manier in zeer rap tempo jullie bedrijf om zeep aan het helpen is? Kun je dat op deze manier met hem bespreken? Dat hoop ik, want dat zou het begin van een nieuwe start kunnen zijn. Kun je hem niet een tijdje op stage naar NL sturen? Dan kan hij ten eerste ervaren hoe het is om in een vreemd land volledig overgeleverd te zijn aan de mensen die je daar ontmoet, en bovendien kennismaken met de westerse cultuur, zoals die hier is, dus niet alleen vanuit de gasten die bij jullie thuis over de vloer komen, waar hij zijn eigen normen en waarden op kan hanteren.
Laatst bijgewerkt door Sientje op 06-08-12 20:53, in het totaal 1 keer bewerkt

Estera

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-12 20:48

pniekepnak schreef:
Bedouin, als jij een plan maakt en hard aan het werk gaat om verbetering te krijgen, en mij daarvan op de hoogte houdt, ben ik best bereid om bijvoorbeeld over een jaar (ik ga er vanuit dat er tijd nodig is om alles op de rit te krijgen) te komen kijken en je van advies te voorzien. Ik sta aardig stevig in mijn schoenen en door mijn werk en opleiding in de psychiatrie heb ik ook aardig wat communicatieve skills in huis.

Dat wil zeggen: onder voorbehoud natuurlijk. Het hangt van een hoop zaken af, onder ander hoe het bij jou zal lopen, en ook hoe het bij mij loopt natuurlijk. Maar dat valt te bespreken allemaal.

Misschien zijn er meer bokkers bereid om zoiets te doen.

In ieder geval staat mijn pb-box open. ;)

Hier sluit ik mij bij aan. Ik heb op het communicatieve vlak en het zelfstandig ondernemers vlak veel ervaring. Weet wel dat ik kritisch ben en über-eerlijk. Dus indien gewenst; pb staat open.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-12 20:51

De gast is koning, tot op zekere hoogte, dan ben ik keizer

Fellow

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-12 20:55

Ik weet niet of ik de enige ben, maar ik ben nu wel erg nieuwsgierig naar beeldmateriaal van het verblijf van de gasten en vrijwilligers. Dan kunnen we een beetje inschatten hoe het er aan toe is en direct ook tips geven. Met een paar duidelijke foto's en informatie over hoe zo'n dag als vrijwilliger er daar bij jullie uitziet kunnen wij vanaf de computer denk ik wel een redelijk duidelijk beeld schetsen over wat goed gaat en wat er verbeterd moet worden. Tenminste, dat wilde je toch? Bedouin?

Mareng

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-12 20:57

stef schreef:

Ik zou mij kapot schamen als gasten bij mij droog brood en water kregen! En als het fornuis zo vies was.. brr... In 3 weken de badkamer niet een keerje schoonmaken, ieehhhhhh! Regel dan iets en hang een schoonmaakplan op! Voordat je gasten komen, moet in ieder geval de gastvrouw het toilet etc schoongemaakt hebben! Samen koken en samen afwassen is voor beide partijen goed te doen, denk ik!

Paddenpad

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-12 20:58

quera schreef:
Je weet me te vinden bedouin :)

Ik weet niet wat zij(Bedouin) je nu allemaal belooft of vertelt in een PB omdat je er zo van overtuigt bent dat ze het beste met je voor heeft maar een gewaarschuwd mens telt voor twee luidt het spreekwoord!!
Dus kijk ermee uit!!

rOcky_lofz

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-12 21:00

KirstenVosje schreef:
Ik weet niet of ik de enige ben, maar ik ben nu wel erg nieuwsgierig naar beeldmateriaal van het verblijf van de gasten en vrijwilligers. Dan kunnen we een beetje inschatten hoe het er aan toe is en direct ook tips geven. Met een paar duidelijke foto's en informatie over hoe zo'n dag als vrijwilliger er daar bij jullie uitziet kunnen wij vanaf de computer denk ik wel een redelijk duidelijk beeld schetsen over wat goed gaat en wat er verbeterd moet worden. Tenminste, dat wilde je toch? Bedouin?

hier sluit ik me bij aan, :j

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-12 21:01

Zeg kom op, het lijkt wel een heksenjacht tegen bedouin te worden

KM_Ris

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-12 21:04

rOcky_lofz schreef:
KirstenVosje schreef:

Sorry maar is dit niet een beetje te ?

Thenexttry

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-12 21:05

Mareng schreef:
stef schreef:

Ik zou mij kapot schamen als gasten bij mij droog brood en water kregen! En als het fornuis zo vies was.. brr... In 3 weken de badkamer niet een keerje schoonmaken, ieehhhhhh! Regel dan iets en hang een schoonmaakplan op! Voordat je gasten komen, moet in ieder geval de gastvrouw het toilet etc schoongemaakt hebben! Samen koken en samen afwassen is voor beide partijen goed te doen, denk ik!

nogmaals volgens mij heeft alleen ts droog brood en water genoemd. de rest had niets aan te merken op het eten en hadden het ovet het heerlijke brood wat elke ochtend gebakken werd etc..

rOcky_lofz

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-12 21:07

rOcky_lofz schreef:
KirstenVosje schreef:

Sorry maar is dit niet een beetje te ?[/quote]

Waarom zou het te ver gaan ? op die manier kan je iemand beter helpen, tenminste, zo zie ik het. :)

Lieffiefi

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-12 21:08

Citaat:
Anouska als mijn man werkelijk wat had gewild van Myour had hij toch nooit het licht aan gedaan? Dan was hij direct tot een (ongewenste) actie gekomen gezien alle verhalen.

Bedouin.

Hier ga jij zo fout!
JOUW man hoort niet zulke dingen te doen!
Het is JOUW man.

Bovenal, hoor jij dit vanwege je zelfrespect niet te accepteren, en de gasten al helemaal niet.

Thank god voor dit topic. ''Massage massage'' dat was kickboksie kickboksie geworden.

Sientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-12 21:13

stef schreef:
Zeg kom op, het lijkt wel een heksenjacht tegen bedouin te worden

Heksenjacht? Waar haal je die nou ineens vandaan? Volgens mij is het overgrote merendeel nogsteeds inhoudelijk aan het reageren op de posts van de (werk)vakantiegangers en van bedouin.
Zoals ik eerder al schreef, gaat de kern van de klachten in mijn beleving niet zozeer over de accomodatie, het eten en de hygiëne (ok, bij TS wel, maar er hebben er veel meer gereageerd), maar over de gastheer. Niet voor niets begon TS haar betoog ook daarmee lijkt me, wat je het belangrijkst vindt, zet je bovenaan...

Myour

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-12 21:16

__SavannaH__ schreef:
nogmaals volgens mij heeft alleen ts droog brood en water genoemd. de rest had niets aan te merken op het eten en hadden het ovet het heerlijke brood wat elke ochtend gebakken werd etc..

Kleine toevoeging hierbij, het brood wordt tijdens de trektochten vers gebakken waar je bij zit. Tijdens de Ramadan werd droog brood gegeven met water. Toen ik er was, was er geen Ramadan, ik kreeg 's ochtends bij de bakker vers stokbrood met water. De rest van het eten bestond uit pastasaus met brood of pasta, couscous of (couscous)salade.

Stral

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-12 21:16

Hier ook een stille meelezer, heb alles gelezen en vind dit echt een opmerkelijk topic.

Deels doordat het echt wel erg is wat de meisjes meegemaakt hebben, Ik ga mee in de opmerking van de laatste pagina's, dat gewaarschuwd worden voor 'mannen' wel nog iets anders is t.o.v. mannen die je tegen zal komen en de man waar je al die weken moet mee samen leven. Je kan niet wegvluchten, je kan ook niet gewoon oogcontact en communicatie vermijden en de man in kwestie gewoon negeren want ja, je moet er mee samenleven. Dat vind ik nog helemaal iets anders.

Verder kan het zijn dat ik het mis gelezen heb, maar er wordt hier door verschillende personen geinsinueerd dat er wel iets ergers gebeurd is. Wat dat is daar hebben we het raden naar, maar ik vind het wel opmerkelijk dat B zelf het volgende post vandaag:

bedouin schreef:
Ik heb wel degelijk na het voorval met de theepot en de vlucht de duinen in zover ik nu even uit mijn hoofd overzie ale trektochten begeleid en daarna is er tijdens de trektochten ook niets meer zwaar verontrustends gebeurd; een ergernis gemeld of geruzied.

Zo werden in het begin de massages, en daarna (en tot nu) de 'achtervolging' bijna niet gemeld. Zo onderhand is er wel genoeg gezegd en geschreven over haar huwelijk en het water-en-brood en vuil-toilet. Maar de belangrijkere, schokerendere dingen worden verzwegen, of genegeerd. Bewust lijkt mij...

Wat mij brengt tot het volgende: ik vind het vreemd dat Bokt zodanig groot is, dat het blijkbaar haar eigen 'rechtspraak' met bijhorend 'controlesysteem' heeft (ik heb het nu over videobeelden posten en mensen die naar foto's vragen etc.) ... Ik vind het goed dat ervaringen uitgewisseld moeten worden, zeker als hier ook geadverteerd wordt. Maar wàt raar hoe sommigen hier reageren... Allez, volledig off-topic nu eigenlijk, maar men moet zich hier gewoon gaan verantwoorden als voor een krijgsraad, om daarna een actieplan te moeten voorleggen? Vreemd vind ik dat toch hoor :') Vooral als zo'n dingen dan niet opgemerkt worden eerlijk gezegd. Ik verbaas mij soms echt over Bokt en hoe machtig dat kan zijn. Dat iemand zo gemaakt of gekraakt kan worden eigenlijk, ongeacht of dit nu echt waar is of niet (laten we duidelijk zijn: ik geloof TS en vooral de anderen die met hun verhaal naar voren kwamen), zouden sommigen zich hier toch wel bewuster van mogen zijn lijkt mij.

Waarmee ik dus niet wil zeggen dat B. wel of niet slecht bezig is, ik denk dat de verhalen voor zich spreken en men moet mij al lang niet meer overtuigen van de impact van intimidatie. Of die nu seksueel is of niet. Het veiligheidsgevoel zou nooit zoek mogen raken bij zo'n reizen. Of dat nu als vrijwilliger, of als toerist is, dat maakt niet uit. B haalt volgens mij inderdaad groot voordeel uit het feit Westerse te zijn, en creëert zo een veiligheidsgevoel. Onterecht blijkbaar...

Lijkt mij alleen dat als er een help-Bedouin-erbovenop topic gemaakt moet worden, dit eigenlijk niet meer in DIT topic zou moeten gebeuren, maar via pb of in een topic dat B zelf aanmaakt? Ik vind het een beetje raar naar de meisjes toe die nare ervaringen gehad hebben dat dit hier moet gebeuren.
Laatst bijgewerkt door Stral op 06-08-12 21:20, in het totaal 1 keer bewerkt

Sientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-12 21:18

Sientje schreef:
bedouin schreef:
Sientje de quotes komen uit pb's om inzicht te geven hoe ik heb geschreven aan 1 meisje die met haar ouders wilde overleggen, ik heb nog veel en veel meer geschreven maar niet hier gequote.
Dit schijf ik verder niet aan deelnemers aan de trektochten.

Dank je voor je reactie en opheldering in deze. Maar dan nog vind ik dat je nogal algemeen praat terwijl nogmaals, de problemen zijn ontstaan bij jou thuis in het contact met je echtgenoot. Of misschien heb je dat geschreven in het deel dat je niet hebt gequote? Er is écht een wezenlijk verschil tussen op straat onheus te worden bejegend, of door een gastheer bij wie je ook nog in 1 huis slaapt. Ongeacht of dit om massages, woede-aanvallen of whatever gaat. Had je dat vooraf aan dat meisje geschreven, dat de gastheer op z'n minst onberekenbaar was, geloof ik nooit dat die ouders ermee hadden ingestemd.

Edit:
Er kunnen hier 100 bokkers meedenken, wil ik ook nog wel doen, want volgens mij is je basis-idee echt heel mooi, maar in the end zit dáár de kern van het probleem. En is dat dus iets wat jij persoonlijk met hem zult moeten oplossen. Inderdaad is jouw privé-leven privé, maar zolang het zo'n grote uitwerking op je bedrijf heeft, zul je dus in die kern iets moeten zien te veranderen.
Hoe staat hij daar zelf tegenover? Als hij zo onmisbaar is voor de ritten, ziet hij dan in dat hij op deze manier in zeer rap tempo jullie bedrijf om zeep aan het helpen is? Kun je dat op deze manier met hem bespreken? Dat hoop ik, want dat zou het begin van een nieuwe start kunnen zijn. Kun je hem niet een tijdje op stage naar NL sturen? Dan kan hij ten eerste ervaren hoe het is om in een vreemd land volledig overgeleverd te zijn aan de mensen die je daar ontmoet, en bovendien kennismaken met de westerse cultuur, zoals die hier is, dus niet alleen vanuit de gasten die bij jullie thuis over de vloer komen, waar hij zijn eigen normen en waarden op kan hanteren.

Tweede edit:
Is hij überhaupt wel eens hier in west-Europa geweest?

Fellow

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-12 21:19

tringtring_ schreef:
KirstenVosje schreef:

Sorry maar is dit niet een beetje te ?

Uit de onderstaande quote maak ik op dat bedouin open staat voor tips, welke ze denk ik wel kan gebruiken als ik dit topic doorlees. Ik denk dat wij een stuk betere tips kunnen geven wanneer bedouin even wat foto's enzo laat zien. :j
Ik denk dat bedouin wel wat hulp kan gebruiken van bokt. :)
bedouin schreef:
Interessante en zeer bruikbare voorstellen!
Welke bokker(s) zou er bereid zijn denk jij of beter gevraagd welke bokkers zou ik daarvoor kunnen benaderen, die zinnige inbreng en advies zouden kunnen en willen geven?
Ik heb overigens al 2 symphatieke bokt ondersteuningen waarvan ik graag gebruik maakt en met wie ik pb contact heb en voor wie ik een email aan het voorbereiden ben.