Turkije 2011

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

ikkuh15

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-11 21:51

Mijn ervaringen van het boeken van straat excursies zijn dat daar zeker wel risico´s aan verbonden zitten. Je hebt geen idee waar je terecht komt, of er wel een gids is die de gewenste taal spreekt en hoe de kwaliteit van de excursie is. Wanneer je bij een reisorganisatie zit heb je dit wel allemaal. Ikzelf zal daarom ook nooit bij die straat winkeltjes kopen. Er zijn er natuurlijk bij die gewoon echt goed zijn, helaas zitten er ook slechte bij. En je zult maar net op je vakantie een slechte treffen. Heb verhalen genoeg gehoord van mensen die niet opgehaald werden dan sta je wel mooi te kijken. 2 jaar geleden kregen wij de mededeling dat wij niet verzekerd waren wanneer wij met een excursie meegingen die geboekt was op straat, misschien is dit ondertussen veranderd.

Eten kun je inderdaad gewoon meenemen in het vliegtuig. Drinken wordt iets lastiger.

Wendietjuhh bedoel je beyaz peynir?

MightyJoe

Re: Turkije 2011

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-11 21:52

Drinken nemen wij ook altijd mee in het vliegtuig :j Je flesjes leeg drinken voor de douane. En dan in de gate bij de wc's kan je je flesje weer vullen

lisantjuhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-11 21:54

Ik zie dit ttopic nu pas. maar 2 weken geleden terug gekomen uit turkije.
Was mijn eerste keer naar dit land en wat heb ik genoten. Nu ben ik een cursus turkse taal aan het doen.
Ik weet niet of het al ergens vermeld stond, maar als je in alanya bent ga dan eens naar de Queens garden toe dat is echt zo'n leuke bar. Ik mis het nu al

ikkuh15

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-11 21:58

Dat kan zeker MightyJoe! Zie ik best veel mensen doen.

Narya

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-11 22:22

ikkuh15 schreef:
Mijn ervaringen van het boeken van straat excursies zijn dat daar zeker wel risico´s aan verbonden zitten. Je hebt geen idee waar je terecht komt, of er wel een gids is die de gewenste taal spreekt en hoe de kwaliteit van de excursie is. Wanneer je bij een reisorganisatie zit heb je dit wel allemaal. Ikzelf zal daarom ook nooit bij die straat winkeltjes kopen. Er zijn er natuurlijk bij die gewoon echt goed zijn, helaas zitten er ook slechte bij. En je zult maar net op je vakantie een slechte treffen. Heb verhalen genoeg gehoord van mensen die niet opgehaald werden dan sta je wel mooi te kijken. 2 jaar geleden kregen wij de mededeling dat wij niet verzekerd waren wanneer wij met een excursie meegingen die geboekt was op straat, misschien is dit ondertussen veranderd.

Ik heb een keer een excursie op straat geboekt en daar was ik prima tevreden over. De excursie in het hotel daarentegen.. hoezo 'dan weet je zeker dat er een gids is die de gewenste taal spreekt'? Mijn gids sprak opeens alleen nog maar Frans, terwijl we een NL-talige excursie geboekt hadden :')

ikkuh15

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-11 22:25

Ik heb het niet over de hotels die excursies aanbieden maar de reisorganisaties.

Narya

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-11 22:28

Dat was gewoon bij de reisorganisatie :j 100% garantie heb je dus niet. Gelukkig zien de hoop stenen er hetzelfde uit, of er nou een Frans, Duits of Engels verhaaltje bij wordt verteld.. ja, dat is alleen interessant als je toevallig historicus bent :+

Nathalie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-11 22:30

Ik heb nog nooit een excursie bij een reisorganisatie geboekt. (kan ook niet als je er woont natuurlijk) En heb echt nog nooit wat geks mee gemaakt.
Ik raad juist altijd aan op straat te boeken, dat scheelt soms bijna d ehelft in prijs....
Jou vriend werkt toch ook bij een excursiebureau dacht ik, Ikkuh?

ikkuh15

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-11 22:38

Dat is inderdaad heel erg slecht dan ja! Dan moet ik ook eerlijk bekennen dat ik dat niet verwacht had. Zij hebben juist de taak omdat je meer betaald om de kwaliteit te waarborgen. Was het een bekende organisatie? Inderdaad dan denk je het goed te doen, loopt het nog niets als verwacht. jammer! Het scheelt inderdaad veel geld.

Ja en nee, mijn vriend werkt bij een bedrijf wat ze alleen maar uitvoert. Zij verkopen dus niets. Zij voeren ze uit in opdracht van de grote reisorganisaties. Hierdoor zijn er ook strengere eisen om de kwaliteit hoog te houden, ze moeten zich immers altijd verantwoorden naar de organisaties toe als er iets mis gaat.

Zwitsal

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-11 22:42

ik durf eigenlijk ook nooit bij de 'locals' een excursie te boeken maar vriendin waar ik nu mee ga doet dat wel altijd dus we gaan het beleven haha.

Narya

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-11 22:47

Volgens mijn mams was dat met Neckermann. We kregen wel excuus en ze boden ons aan om opnieuw met dezelfde excursie mee te gaan maar dan wel met NLse gids.. maar ja, daar heb je natuurlijk niet zoveel aan als je de stad al gezien hebt. Toen kregen we 10% korting op een nieuwe excursie en toen kregen we een Duitse gids :P

Ik heb toch ernstig de neiging om 't volgende keer gewoon op eigen houtje te doen. Die taxi komt je wel weer ophalen als je dat zo afspreekt.

Narya

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-11 22:53

Maar goed, ik kwam hier eigenlijk niet om over excursies te klagen. Ondanks de kleine taalbarriere vond ik 't toch wel geslaagd hoor.

Wat ik eigenlijk wilde weten.. ik las iets over een markt in Alanya op maandag. Is er iemand die daar wel eens geweest is, die kan zeggen of dat leuk is? Of iemand die misschien tips heeft voor andere markten in die buurt?

MightyJoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-11 22:57

Narya,
Wij gaan altijd naar de markt op maandag! In het dorpje naar alanya. Naar Oba. ( als je die bedoeld ) Daar gaan we dan met het busje heen
Is erg groot, en er is veeel kleding en tassen enzo. En een grote fruitafdeling

Narya

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-11 23:02

Volgens mij was het inderdaad die! Gewoon met een dolmusje? En dat is dus vlakbij? Klinkt goed :D

MelodyT

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-11 23:45

Mij is ook ooit verteld dat je dan vaak niet verzekerd bent en dat daar dan ook het prijsverschil in zit!

Hebben enkel keer boottocht gedaan via straat winkel en zelf een boot gehuurd met capitein om te gaan crabvissen met onze tuinman van de villa vorig jaar!

Wildgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-11 00:01

@mighty joe, hoe kom ik op die markt en waar is het precies, wat is het complete aanbod? :D
Wij willen iig de grotten gaan bezoeken en een boottocht maken in de hoop dolfijnen te treffen

wendietjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-11 10:11

ikkuh15 schreef:

Eten kun je inderdaad gewoon meenemen in het vliegtuig. Drinken wordt iets lastiger.

Wendietjuhh bedoel je beyaz peynir?

Nee is niet beyaz peynir. Heb ik even opgezocht op google. Beyaz peynir is wat zachter van structuur. Ik bedoel echt harde witte zoute kaas. :D

MightyJoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-11 11:06

Whitegirl en narya,

Wij liepen gewoon naar het busstation in alanya en daar zeg je gewoon tegen die turken die er staan dat je naar de markt in Oba wilt. Dan zeggen ze in welk busje je moet en dan word je er vlakbij uitgezet. Ze zetten je wel gewoon bij de weg af dus je moet wel even zoeken de eerste keer. maar je kan altijd rondvragen! Het is misschien een minuutje lopen als je het eenmaal weet.

De aanbod is groot vind ik zelf. Ze hebben er veel schoenen,tassen, jurkjes, tshirts,broeken etc. Dan is er nog een groente/fruit afdeling en daar achter gaat het weeer verder met schoenen, tassen jurkjes enz.

Jessicauvita

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-11 12:51

Wij gaan waarschijnlijk ook naar turkije weer dit jaar. Maar weten jullie of je een beetje leuk kan (motor)scooter/ quad rijden in Antalya/Alanya?

Morfeo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-11 13:14

Ik ga overmorgen naar alanya en ja je kan daar idd quad rijden!

boemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-11 14:51

Gisteren terug gekomen van onze 16-daagse vakantie in Turkije.
Heerlijke tijd gehad. We hadden alleen de vlucht en de auto geboekt. We zijn in Antalya geland, vervolgens doorgereden tot Olympos.
Dat is een klein vakantiedorpje met allemaal blokhutten en boomhutten. Het ligt in een dal, bij een antieke stad en bij de zee.
Heel gezellig sfeertje daar. Veel leuke barretjes, gezellige zitjes en kampvuren. Hier kan je ook een berg bezoeken waar gas uitkomt en waar altijd vuren op branden.

Na een paar dagen doorgereden naar Patara. Dit is ook een dorpje vlak aan zee. We hebben de antieke stad Pinara bezocht en we zijn een stuk door de kloof van Saklikent gegaan. Dit is een hele mooie diepe kloof waar het water nog doorheen stroomt.

Daarna zijn we het binnenland ingetrokken. Eerst naar Egirdir. Een klein dorpje op een schiereiland midden in een inmens groot meer.
Heerlijke plek. Leuk om te zwemmen en om boottochtjes te maken.

Vervolgens naar mijn favoriet doorgegaan, nml. het gebied Capadocië naar het gezellige stadje Göreme. Dit gebied is geweldig. De meest aparte stenen en rotsen, complete ondergrondse steden en grotwoningen. We hebben hier een aantal dagen in een grothotel geslapen. Heerlijk koel! Verder kan je daar heerlijk uit eten gaan. Naast een balonvaart, mountainbiken, wandelen, quadrijden, jeeprijden kan je hier ook heel goed paardrijden. De paarden zijn in goede conditie.

En tenslotte weer terug naar de kust. We zijn naar de oude wijk Kaleici in Antalya geweest. Dit is het oude en rustige deel van Antalya. Gezellige restaurantjes en barretjes. Bij de haven heb je de oude bazaar, de kleding daar is erg op touristen gericht. Veel nepkleding en wat ze hadden was niet echt mijn smaak. Gelukkig had je in de buurt een grote straat met allerlei moderne Turkse kledingwinkels. Ik had voor € 22,00 een leuke blouse, een truitje, een T-shirt, een topje en een zomerjurkje. Dat is nog eens shoppen :D

Over vragen/ opmerkingen in het topic -> zowel bij Antalya als Alanya kan je quad rijden. Bij Antalya weet ik dat je ook voor een buggy kunt kiezen.
Wij hebben goede ervaringen met het boeken van excursies op de straat. Het is goedkoper en ze hebben ons nog nooit laten staan!
Bij excursies vanuit de reisorganisatie hadden we ook niet altijd een goed engels/duits sprekende gids. Die pech kan je nu eenmaal hebben. Ik ben nu 7x in Turkije geweest en ik merk dat steeds meer mensen de talen goed beheersen, dus ik denk niet dat je qua taal problemen hoeft te verwachten.

Verder -> hoe verder van de resorts, hoe leuker en gastvrijer de mensen. Juist de kleine accomodaties zijn zo leuk.
Wij betaalden tussen de € 12,00 en € 18,00 p.p. per overnachting. Hier zat altijd ontbijt bij, maar vaak ook het avondeten.
We hebben lekker gegeten. De kamers waren netjes, maar simpel. Met een huurauto kom je op de mooiste plekjes. Je moet alleen niet bang zijn, want de Turken hebben niet zo'n nette rijstijl :D

MiesEnRijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-11 15:47

wij willen ook een boottocht gaan doen!
heb er zo'n zin in! over precies 5 weken zit ik er al of zit ik nog in het vliegtuig of bus..
kan echt niet wachten! en die markt gaan wij ook zeker bezoeken.. wij laten wat kilo's over de heenweg zodat die de terug weg gevuld kunnen worden (A)!

lisantjuhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-11 16:14

Morfeo schreef:
Ik ga overmorgen naar alanya en ja je kan daar idd quad rijden!

Welk hotel ga je in alanya?

Morfeo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-11 16:28

Acar hotel

lisantjuhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-11 20:12

oh dat ken ik zo niet haha. Maar veel plezier in alanya. Ik ben er 2 weken terug geweest en mis het super erg vooral Queens Garden was echt super leuk