Kampeertopic, tips en tricks! Waar zijn die kampeerders?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

wendy1987

Re: Kampeertopic, tips en tricks! Waar zijn die kampeerders?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-25 20:52

Ik heb ook wel gereden met de eriba feeling van schoonouders. Ook niet echt groot, maar je merkt echt wel verschil tussen kleine bagagewagen van 1 bij 1,5mtr of een kleine caravan.
Caravan, ook kleine lage, vangen toch meer wind en liggen iets onrustiger achter de auto ( maar das ook persoonlijk, ik vind enkelassers gewoon niet zo fijn)
Zo'n klein bagagewagentje doet niets achter de auto, vangt geen wind. Ideaal!

Vrienden van ons hebben er 1 op de terrein wagen, we vinden het ook gewoon leuk.
Hoog van de grond, niet te duur tov vouwwagen nieuw en makkelijk om te proberen. Als het niets is, kan je beide prima los verkopen in deze tijd. Zowel aanhanger als daktent gaan goed deze jaren hahaha

Josien_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-25 21:29

Aan een daktent zitten inderdaad voor en nadelen.
Je hebt inderdaad net zoals een camper je slaapplek en vervoer in één.
Voordeel is makkelijk opzetten en je hoeft geen aanhanger of caravan op de trekhaak.
Dus kamperen en trailer mee is een optie!
Voor ons ligt een camper boven budget en onze tent pakken we te weinig omdat opzetten veel gedoe is voor een paar nachtjes.

Een daktent lijkt ons de charme van kamperen maar iets meer gemak.
Vandaar :) .

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-25 22:15

wendy1987 schreef:
Ik heb ook wel gereden met de eriba feeling van schoonouders. Ook niet echt groot, maar je merkt echt wel verschil tussen kleine bagagewagen van 1 bij 1,5mtr of een kleine caravan.
Caravan, ook kleine lage, vangen toch meer wind en liggen iets onrustiger achter de auto ( maar das ook persoonlijk, ik vind enkelassers gewoon niet zo fijn)
Zo'n klein bagagewagentje doet niets achter de auto, vangt geen wind. Ideaal!

Vrienden van ons hebben er 1 op de terrein wagen, we vinden het ook gewoon leuk.
Hoog van de grond, niet te duur tov vouwwagen nieuw en makkelijk om te proberen. Als het niets is, kan je beide prima los verkopen in deze tijd. Zowel aanhanger als daktent gaan goed deze jaren hahaha

Dan was je auto niet groot genoeg?
Ik voel de Eriba wel eraan hangen, maar dat is meer dat ik dan rekening houdt om de boel iets hoger in de toeren te laten lopen maar verder doet 700kg Eriba niet zoveel met 1600kg Volvo.

Nee, het is niet niet zoals bij de Range Rover waar ik niet eens verlengde spiegels gebruikte en de gordijnen voor en achter open deed zodat ik dwars door de caravan heen keek in de binnenspiegel maar als Onze Ouwe (aka Davy) weer rijdt, kan ook dat weer.

wendy1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-25 23:17

Auto kan t prima hebben. Ik vind het zelf, persoonlijk, gewoon irritant rijden.
Trailer, geen probleem. Maar een enkelasser met wind of hobbels, vind ik zelf te vervelend en vermoeiend rijden.
En met lichte kleine aanhanger nu, geen problemen mee gehad.

Voor ons, dus de ideale oplossing.
De vrijheid van snel staan, maar ook de vrijheid van de auto.
Snel droog, in je eentje alles opzetten binnen 10 minuten. Heerlijk!

PSvanLot

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-25 23:21

Ik rijd ook liever een dubbelasser, maar dan wordt het wel een hele ruige caravan…

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-25 08:55

Ik vind onze caravan al lang zat. Op veel campings past het precies. Op Nederlandse campings is een grote caravan niet handig daar zijn ze vaak niet op ingericht. Krappe bochtjes en puzzelen hoe je hem op de plek krijgt. Hebben al wel eens meegemaakt dat waar ze ons bedacht hadden echt niet paste. En mijn man kan heel knap sturen met aanhangers dus daar lag het zeker niet aan.

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-25 09:37

wendy1987 schreef:
Auto kan t prima hebben. Ik vind het zelf, persoonlijk, gewoon irritant rijden.
Trailer, geen probleem. Maar een enkelasser met wind of hobbels, vind ik zelf te vervelend en vermoeiend rijden.
En met lichte kleine aanhanger nu, geen problemen mee gehad.

Voor ons, dus de ideale oplossing.
De vrijheid van snel staan, maar ook de vrijheid van de auto.
Snel droog, in je eentje alles opzetten binnen 10 minuten. Heerlijk!

Wij hebben een T@B gehad. Daar hebben we een keer 120 mee gereden, om uit te proberen wanneer we hem zouden voelen achter de auto. Niets, nada, noppes. Echt, wat een top ding om te trekken.

Bloodymary

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-25 09:01

Josien_ schreef:
Aan een daktent zitten inderdaad voor en nadelen.
Je hebt inderdaad net zoals een camper je slaapplek en vervoer in één.
Voordeel is makkelijk opzetten en je hoeft geen aanhanger of caravan op de trekhaak.
Dus kamperen en trailer mee is een optie!
Voor ons ligt een camper boven budget en onze tent pakken we te weinig omdat opzetten veel gedoe is voor een paar nachtjes.

Een daktent lijkt ons de charme van kamperen maar iets meer gemak.
Vandaar :) .

Je zou ook eens kunnen kijken naar een opblaastent. Die hebben wij, gaan al jaren kamperen met de tent. En zetten die gerust op voor 1 nachtje of een paar nachtjes. Wat normaal stangen zijn is dan lucht. Je hoeft maar een paar keer te pompen en de tent staat. Een Bardani Airwave hebben wij, erg fijn. Met een aparte slaapcabine en dan een grote ruimte voor alle andere spullen.
En dan een heel goed bed er bij, ook van Bardani. Summat. Zelfopblazend en ligt net zo goed als de M-line thuis. Met opzetten zijn we maximaal 20 minuten bezig en dan helemaal geinstalleerd.

Kamperen hoeft niet primitief te zijn!

Unwritten

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-25 09:37

Wij kamperen ook met een airtent, van de Decathlon. Die staat binnen 30 min. Opruimen is iets meer werk. Hier ook de bardanu summat trouwens, maar wij leggen hem wel op veldbedden (ook opblaasbaar) omdat op de grond toch te hard is.

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-25 12:51

Met mijn toenmalige vriend kampeerde ik altijd in een gewoon koepeltentje, die stond ook binnen vijf minuten. Op doortocht hadden we later een 3-persoons 2-seconds tent, die staat al helemaal super snel!

Josien_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-25 15:36

Hebben jullie niet dat je steeds loopt te zoeken hoe en waar je tentje moet staan om niet in een kuil te staan of met je hoofd naar beneden te liggen? :Y)
Al weet ik niet hoe snel je dat voorkomt met een daktent, maar het idee om wat hoger te liggen is ook wel lekker vind ik persoonlijk.

We gaan waarschijnlijk eerst eens huren om uit te testen, wie weet hebben we nog wel zo onze bedenkingen!

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-25 17:27

30 minuten voor opzetten vind ik wel lang eigenlijk. Ik had de Decathlon tent gewoon met stokken en met zn tweeën stond ie wel in een kwartier. Ik twijfelde wel over een opblaas omdat ik dacht dat het sneller zou zijn. Maar stel dat er ook een lekje komt lijkt het me ook niet makkelijk te vinden?

Unwritten

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-25 17:31

Onze tent is xxl :j uit mn hoofd 5 bogen, dus daar ben je wel even mee bezig :)) 40 haringen, 42 kilo _O-

Wij trekkenner ook niet mee rond. Mij te vermoeiend _O-

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-25 17:33

Wij hadden met onze opblaastent van Eureka! dat we binnen 20 minuten na aankomst de tent hadden opgezet en ingericht zodat we konden koken en slapen en leven, de auto op de parkeerplaats en zelf voor de tent met een drankje.

Dat vonden de meeste mede kampeerders altijd best wel snel.

Was ook een riante "leef" tent met slaapcabine en "walk-in closet _O- (dat was de tweede slaapcabine) en een best wel ruim leefgedeelte.

SdaphneS

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-25 19:07

Wij hebben ook jaren een opblaastent gehad, stond echt enorm snel en je zet het zo op.
Wij vonden het ideaal. Vooral als je wat meer wilt rondtrekken, maar toch comfort wilt.
Inmiddels een vouwwagen/tenttrailer en die zetten we ook vrij vlot op. Maar daar moet je toch meer waterpas etc zetten.

Iemand nog tips voor een leuke locatie in Frankrijk?
We hebben nog geen idee en vertrekken volgende week vrijdag.

xSannee

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-25 19:40

Wij hebben een vrij ruime tent met stokken en die staat ook ongeveer in 20 minuten, inclusief bedden, spullen, alles aangesloten. Met z'n tweeën *D

Elke keer zijn we weer wat handiger en sneller haha.

Daktent en camper lijken me vanwege het opruimen als je even weg wilt met de auto onhandiger haha. Ondanks dat ik vooral camperbusjes ook erg leuk vind *D

Unwritten

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-25 20:45

Wij hebben 4 slaapcabines _O-

Waarvan we er 3 altijd samenvoegen tot 1 voor mij en mn man _O-

Ik zal eens een foto zoeken van het gevaarte.

Hij was hier net zo groot als de caravan van de buren :+

Afbeelding

Hij moet dit weekend de schuur uit _O-

xSannee

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-25 20:50

Hahaha ik vind die van ons al een groot pakket in de auto _O-
Maar wel heerlijk die ruimte haha! Ik wil er eigenlijk nog wel een luifel voor, voor wat extra schaduw of regenbescherming.

Ook gezellig met die lichtjes

PSvanLot

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-25 21:20

Unwritten schreef:
Wij hebben 4 slaapcabines _O-

Waarvan we er 3 altijd samenvoegen tot 1 voor mij en mn man _O-

Ik zal eens een foto zoeken van het gevaarte.

Hij was hier net zo groot als de caravan van de buren :+

[ Afbeelding ]

Hij moet dit weekend de schuur uit _O-

Hoe doe je dat met vervoeren?

Wij hadden vorig jaar een maatje kleiner gekocht, maar als je en de tent, en spullen voor 4 mensen mee moet nemen, dan kom je bedrogen uit. We zouden er een aanhangertje voor moeten kopen..

Dus vorig jaar tent na 3 dagen gebruiken verkocht en een kleine caravan ervoor terug.

Unwritten

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-25 21:38

Tussen de voorste 2 luchtbuizen (vanaf links gezien op de foto) kan je helemaal open zetten als luifel, ideaal! Savonds living indoor, overdag lekker buiten.

Pakket past precies tussen de achterstoelen van de auto! (hebben een 6 zitter, achterste bank gaat plat). Weegt wel 42 kilo dus ik ben blij dat we dat samen doen :') wij zijn met 3 thuis :j

Aanhanger hebben we ook, wilden we eigenlijk mee dit jaar maar ik kan geen fatsoenlijke overnachting heen vinden (we gaan naar Italie, noord oostkust) waar we de aanhanger beveiligd neer kunnen zetten helaas.

Maar in principe past alles in de auto, tent, 3 veldbedden (2 opblaasbaar), 1x bardani summat XL, 1 decathlon matras. Nemen geen (hooguit 1) slaapzakken mee met 20 graden snachts. Ventilator(s), skottelbraai + alle keukengerei, 2 kastjes en een koelkast. En dan kleding, knuffels en speelgoed dochter, beddengoed (onderlakens, lakens en onze kussens van thuis), tasje met shampoo enzo voor onderweg. Shampoo, olie, kruiden etc koop ik normaal altijd op vakantie meteen.

Wiwabalia

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-25 22:14

SdaphneS schreef:
Wij hebben ook jaren een opblaastent gehad, stond echt enorm snel en je zet het zo op.
Wij vonden het ideaal. Vooral als je wat meer wilt rondtrekken, maar toch comfort wilt.
Inmiddels een vouwwagen/tenttrailer en die zetten we ook vrij vlot op. Maar daar moet je toch meer waterpas etc zetten.

Bretagne (Le Pouldu) zitten wij nu, ontzettend mooie omgeving (als je ook van een beetje natuur houd), Normandïe qua geschiedenis veel te zien of de Cote ‘d Zur (wel meest toeristische van allemaal geloof ik maar blijf de kust ook daar mooi vinden).

wendy1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-25 22:23

T is ook net wat en hoe ver je wilt in Frankrijk.
Normandie, mooi!
Bretagne lijkt ons ook mooi maar nog niet geweest.
Dordogne, ook erg mooi
Jura,ook.
En dan zuiden zelf, bij gap, ook erg mooi

deksel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-25 22:44

SdaphneS schreef:

Wij zijn een paar jaar geleden op Camping Les Clorinthes in Crest geweest. Daar moet ik nog regelmatig aan denken. Leuke camping, leuk dorpje/omgeving, naast een riviertje. Ik heb er hele leuke herinneringen aan en zou best nog eens terugwillen!

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Leo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-25 22:57

Onze tent met 3 bogen (stokken) en luifel staat ook in 20 minuten. We kamperen er nu 8 jaar mee en het opzetten is zo gedaan,inruimen ook. Alles heeft een vast plekje. :j
Toch nu wel toe aan een upgrade. Maar die tent heeft ons zo blij gemaakt!

Unwritten

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-25 22:59

Nou dat :D als je mij 10 jaar geleden had gezegd dat kamperen mijn ideale zomervakantie was had ik je voor gek verklaard, maar we zijn inmiddels met onze tweede tent bezig _O-