[VOLG] Leven als Callas in Frankrijk! Mo & Co in: Het tij keren deel 2

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

TinkerTreas

Re: [VOLG] Leven als Callas in Frankrijk! Mo & Co in: Het tij keren deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-25 11:42

Hier heeft het net even flink geregend. Volgens mij is het nu wel weer droog. Maar alles is zo enorm droog, dat we eigenlijk een hele dag van dat zeik weer nodig hebben. (Niet dat ik daar echt op zit te wachten, maar de natuur wel).
Wij zijn druk bezig met een grote inbouw kast aan het leeghalen. Nu even pauze.
Het hele huis is chaos, met overal verhuisdozen.

Gisteren hebben we alle spullen bij stal weggehaald. Het paste precies in de trailer. 2 kleine shetlanders en dan een 2 paards trailer vol met spullen :o _O- _O-
Ok, het was wel inclusief karretje (2 wieler) en 2 hooi huisjes. De hooi huisjes heeft mijn man zelf gemaakt, dus die heeft hij uit elkaar geschroefd en die gaan mee naar Frankrijk.
En dan nog mn voertonnen enzo. En mn tuig, allemaal dingen die aardig wat ruimte innemen. Extra halstertjes enzo neemt niet zoveel ruimte in, haha.

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-25 11:48

Hi TT, herkenbaar, mijn voertonnen zijn zonder voer maar vol spullen meegegaan. En eerlijk? Hahahaha die spullen zitten er nog steeds zo in. Al 25 jaar denk ik. Heeeeel af en toe heb ik iets nodig dat ik denk, dat had ik nog ergens. Ik zou echt zo ontzettend de bezem er door moeten halen, maar je krijgt er geen cent voor en paardenopvangs zitten niet erop te wachten, die krijgen heel veel nieuw spul. Dus blijft het maar in die tonnen zitten. Veel menspul ook.

En hooihuisjes uit elkaar schroeven en meenemen, snap ik. Wel is het handig om te kijken wat goedkoper is, volume om te verhuizen of hier hout kopen en opnieuw maken.

En ik herken ook dat je rond de shetjes in de trailer van alles gestapeld had. En al die dozen in huis. Maak foto's! Je vergeet zo snel. Veel plezier en succes.

Sintara

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-25 12:18

Oh ik had ook mijn voertonnen vol met spullen, maar die zijn er wel weer uit. Ik had met de verhuis ook niet zo heel veel spullen, Maddy had een veel grotere uitzet en daar moeten we nog steeds verder mee met uitzoeken _O- Veel troep, maar ook wel wat handige dingen gelukkig :)

Tinka

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-25 12:44

Ik had ook mijn voerton vol met spullen. En heb 2 klikos voor hooi stomen. Die zitten nu nog steeds vol met spullen.

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-25 13:15

Sintara schreef:
Oh ik had ook mijn voertonnen vol met spullen, maar die zijn er wel weer uit. Ik had met de verhuis ook niet zo heel veel spullen, Maddy had een veel grotere uitzet en daar moeten we nog steeds verder mee met uitzoeken _O- Veel troep, maar ook wel wat handige dingen gelukkig :)

hahahaha Maddy had een veel grotere uitzet. Maar in feite klopt het wel, je trouwt met een paard. Till death do us part. Of zoiets.

Tinka schreef:
Ik had ook mijn voerton vol met spullen. En heb 2 klikos voor hooi stomen. Die zitten nu nog steeds vol met spullen.

Bij mij zitten er dingen in die ik bijv gekocht heb voor de emigratie ooit naar Frankrijk, dus transport beschermers. Nooit er na meer nodig gehad. En zo gaat het vaker. Ook veel dingen gehad, die ik zelf nooit ga gebruiken. Veel bitten. Dekens waarvan ik het bestaan vergeten was, al weer nieuwe gekocht, zitten in een kist, ik denk dat nu wel een muizenparadijs is geworden.
Ook bijv div soorten hooinetten. Te grote mazen, of te onhandig, andere gekocht, ook nooit meer gebruikt. Erg irritant eigenlijk nu ik erover nadenk.
En natuurlijk tig dingen die kapot zijn gegaan, maar waarvan je het zonde vindt om weg te gooien, want even een nieuw gespje eraan laten zetten bij de schoenmaker is zo gebeurd, en dan doe je dat nooit meer, want een nieuw hoofdstel kost in de aanbieding ook een drol.
Ook dingen die ik niet weg kán doen, emotioneel. Eerste hoofdstel van mijn eerste paardje. Hoefijzertjes van Shadow. Van die dingen. Nostalgie. Even slikken hoor. Ik neem me nu voor om dat te gaan uitzoeken en op te gaan hangen in mijn eigen kamertje, als dat tzt klaar is.

balance
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-25 14:40

ingepakte herinneringen…. ik herken het. Hier mis ik dingetjes die in van die plastic bakken weggeborgen zijn maar die ik uiteindelijk maar nieuw koop omdat die containers niet gelabeld zijn.
Tip voor de netten met de grote gaten: stop er twee in elkaar dan worden de gaten kleiner.

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-25 15:45

balance schreef:
ingepakte herinneringen…. ik herken het. Hier mis ik dingetjes die in van die plastic bakken weggeborgen zijn maar die ik uiteindelijk maar nieuw koop omdat die containers niet gelabeld zijn.
Tip voor de netten met de grote gaten: stop er twee in elkaar dan worden de gaten kleiner.

Leuke tip, indertijd was dat bewustzijn er nog helemaal niet met slowfeeders, een hooinet was meer om in de trailer te hangen of om 's nachts in de box te geven en ervoor te zorgen dat het hooi niet te veel verspild werd. Nu 25 jaar later is alles zo anders geworden. Inmiddels heb ik voor Prisca een reuzen hooinet gekocht, dat ook alweer in onbruik is, omdat ik ze niet meer 's nachts binnenhaal.

En ja, labelen is erg handig en dan in de computer zetten. Heb ik nog steeds profijt van met de laatste verhuizing, alhoewel de laatste dozen nu toch wel in zicht zijn.

CrazyCat

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-25 16:18

Monique1963 schreef:
Hi Namiro, ja sterker nog, hij had last van zijn longen en moest stoppen. De volgende dag heeft hij het mondkapje wel in zijn handen gehad, maar natuurlijk weer niet opgedaan.

Ik ben blij dat het gewicht van de zolder is, dan kunnen we het idd even laten voor wat het is, nu we het gestempeld hebben.

Ja en van zulke tweedehands zaken zijn er zooooo veel in Frankrijk en vooral bij ons in de buurt, echt heel erg vervelend voor mij. Maar nee, die lampen hebben we niet gekocht. Ik vond het te duur voor replica's. Hahahaha, ja die pop was echt heel eng, ik zal nog ff een screenshot hier zetten van wat NIET in het filmpje kwam ... Dit is haar hoofd, aaaaaah echt scary zo'n indiana jones effect dat haar hersenen eruit gelepeld zijn, nachtmerries! Ik had het in het filmpje zitten, maar vond het een eng ding en toen ik haar neerlegde knipoogde ze naar me, eng!!! Heb ik wel op film, maar niet in het vlogje.

[ Afbeelding ]

[ Afbeelding ]

Marilu schreef:
Het werk blijft maar komen ...
Van de ene klus in de andere als het ware. Maar zo te zien houden jullie de moed erin !

Ik was wel wat plaatsvervangend bang om te zien hoe Erwin pal onder die kapotte balken aan het zagen was ... Gelukkig heeft hij niks op het hoofd gekregen !!

Ja, dat wisten we wel, maar het kwam nu wel als een verrassing ineens, maar opruimen en slopen is altijd leuk!

En ja, idd Marilu, ik had al een paar keer gezegd dat hij vanaf boven moest werken, maar hij vond het te gevaarlijk om boven op die zolder te lopen. Dus hij deed het liever zo. Maar toen dan bleek dat het wel te belopen was, was ik ook wel opgelucht. Toen hij aan het zagen was zag ik die balk bewegen. Hij wilde ook geen helm op doen.

uxgranta schreef:
Goh Monique, da’s weer balen van die schuur. Met een oud huis/schuur blijf je altijd bezig. Heel veel succes weer met de werkzaamheden.

Qua lage rugpijn (spit) adviseert mijn huisarts altijd lage dosering spierontspanners met pijn stillers. Werkt super bij mij. In 3 dagen loop ik weer als een bejaarde kieviet. Vrees ook dat de spanningen rondom de isolatie hun steentje hebben bijgedragen aan de rugklachten.

Dank Uxgranta, Rot dat jij het ook ervaar, maar kun je in NL spierontspanners zonder recept krijgen? Ik weet eigenlijk niet of dat in Frankrijk kan. Een flinke borrel ontspant ook toch ;-) kan ik zonder recept kopen, LOL. En idd daar had ik nog niet over nagedacht, wel veel stress gehad ja. Dat kan op je rug slaan.

Vandaag alweer zo heeeeeel erg vervelend naar een meneer geweest die de erfenis van zijn vader verkocht. Erwin ging voor een trekharmonica, lekker frans, maar wat een paasei dichtbij, en we zijn teruggekomen met een heel orkest. En balalaika, citer, trommeltjes en nog een snaarding wat we niet weten wat het is. Die mensen waren erg blij dat ze iemand gevonden hadden, en het niet in de container hoefden te gooien. En ze moesten huilen toen Erwin Amelie voor hen speelde op het orgel van hun vader. Ooo stond ik daar in mijn armen met een snikkende Française met haar halve Russische man ook in tranen. De overleden vader was dus Russisch, vandaar die balalaika.

O jee een horror pop. Wij deden een keer een spontane stop in 2016 in Duitsland bij een hotel in het Schwarzwald. Komen we daar binnen is het hele hotel bezaaid met dit soort poppen. We noemen het nog altijd het horror poppenhotel. Heel stoffig was het er ook.

TinkerTreas

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-25 17:30

Ik vergeet steeds foto's te maken. Echt zo stom, dan denk ik achteraf "o daar had ik foto's van gewild".

Gisteren ben ik met Tess even op het erf gaan wandelen. En toen ze terug op stal stond, dacht ik "ships weer vergeten om aan mn man te vragen of hij een leuke foto kan maken"

Mijn voertonnen zitten nog redelijk vol met voer. Dus geen spullen erin :D

Marilu

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-25 19:33

Hier ook nog veel paardenspullen die ik nooit meer gebruik of zelfs ook nooit gebruikt heb ...
Soms neem ik me voor alles eens uit te sorteren en wat spulletjes te koop te zetten.
Maar eerlijk gezegd, zie ik op tegen die rompslomp dat dit met zich meebrengt. En wat willen de mensen nog betalen voor tweedehands spul dat al lang 'uit de mode is'.
Zo heb ik ook nog steeds mijn zadel liggen van mijn in 2012 overleden paard, dat 19 jaar bij mij geweest is. Het is een Stübben, dus in principe een kwaliteitszadel, maar ik denk dat de huidige ruiter liever een op maat gepast zadel koopt.
En zo houdt een mens alles maar bij, hé :D Al dan niet uit nostalgische overwegingen.

Muga

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-25 22:24

Lekker op vakantie geweest dus nu pas de laatste 2 filmpjes kunnen kijken. Blijkbaar verdien ik dan straf want ineens allemaal reclame tussendoor. Best jammer haha. Deze week maar meteen weer kijken.

Hopelijk een betere week met minder pech in het vooruitzicht. Ik heb wel genoten van alle mooie bloemen, leuke winkel en slakkenstad.
Jullie klussen lekker door daar!

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-05-25 15:29

CrazyCat schreef:
O jee een horror pop. Wij deden een keer een spontane stop in 2016 in Duitsland bij een hotel in het Schwarzwald. Komen we daar binnen is het hele hotel bezaaid met dit soort poppen. We noemen het nog altijd het horror poppenhotel. Heel stoffig was het er ook.

Hahaha, CC, heerlijk zulke herinneringen, en dat stoffige, jaaaaaa dat herken ik wel ;-) Ik ben niet zo'n poets...

TinkerTreas schreef:
Ik vergeet steeds foto's te maken. Echt zo stom, dan denk ik achteraf "o daar had ik foto's van gewild".

Gisteren ben ik met Tess even op het erf gaan wandelen. En toen ze terug op stal stond, dacht ik "ships weer vergeten om aan mn man te vragen of hij een leuke foto kan maken"

Mijn voertonnen zitten nog redelijk vol met voer. Dus geen spullen erin :D

O, TT, echt doen hoor, foto's maken. Het is zo fijn om dat te hebben. 90% kijk je nog maar weinig terug, maar af en toe kijken wij filmpjes terug, wauw. En ik heb ook zo'n fotolijstje digitaal dat zelf naar de volgende foto gaat, random. Erg leuk dat random. Hoe vaak we niet zeggen O ja!

Voer ga je toch niet mee verhuizen? Zonde van je ruimte, is dure ruimte. Ik zou alleen wat voer meenemen om te mengen met nieuw voer dat je koop in je nieuwe stad.

En echt het is zo leuk om foto's te nemen van de verhuizing en inpakken en zo. Echt later van O ja- beleving.

Maar eh, is het met Tess gewoon weer zo als vroeger?

Marilu schreef:
Hier ook nog veel paardenspullen die ik nooit meer gebruik of zelfs ook nooit gebruikt heb ...
Soms neem ik me voor alles eens uit te sorteren en wat spulletjes te koop te zetten.
Maar eerlijk gezegd, zie ik op tegen die rompslomp dat dit met zich meebrengt. En wat willen de mensen nog betalen voor tweedehands spul dat al lang 'uit de mode is'.
Zo heb ik ook nog steeds mijn zadel liggen van mijn in 2012 overleden paard, dat 19 jaar bij mij geweest is. Het is een Stübben, dus in principe een kwaliteitszadel, maar ik denk dat de huidige ruiter liever een op maat gepast zadel koopt.
En zo houdt een mens alles maar bij, hé :D Al dan niet uit nostalgische overwegingen.

Je haalt me de woorden uit mijn mond. Marilu. Nostalgie, emotionele waarde, uit de mode, niets meer waard, nieuw spul liever op maat, alles is tegenwoordig zo goedkoop. Echt dat allemaal.

Maar weggooien is zoooo zonde!

Muga schreef:
Lekker op vakantie geweest dus nu pas de laatste 2 filmpjes kunnen kijken. Blijkbaar verdien ik dan straf want ineens allemaal reclame tussendoor. Best jammer haha. Deze week maar meteen weer kijken.

Hopelijk een betere week met minder pech in het vooruitzicht. Ik heb wel genoten van alle mooie bloemen, leuke winkel en slakkenstad.
Jullie klussen lekker door daar!

Oeh lekker vakantie, Muga, vertel!?!?!?
Ja waardeloos is dat van die reclame tussendoor. Vroegah was het alleen als je eraan wilde verdienen. Ik verdien er niets mee en toch krijg je reclame. Vind ik aso, maar ja, YT moet ergens zijn geld vandaan halen. Vind het echt waardeloos dat ze bij niet-commerciële zeg maar familie-kanalen zoals die van mij dat ook doen. Je gaat pas verdienen met 1000 leden en die moeten dan ook nog een x-aantal keren klikken en minuten kijken, eer je een paar centen krijgt. Erwin zou het wel kunnen doen, die heeft met zijn technische tips wel die voorwaarden. Hij heeft het heel lang geleden ook gedaan, had ie 75 euro per jaar hahahaha. Maar hij heeft de verdienfunctie uitgeklikt omdat je dan namelijk bepaalde muziek niet mag doen, je mag dit niet, dat niet blabla, dus klaar daarmee.
Dus sorry voor de reclame, ik heb dat niet bedacht helaas.

Maar wel fijn dat je toch genoten hebt van de div avonturen.

Klussen zit even de klad in deze week. Veel leveringen van materiaal, veel wachten op bestellingen, veel afspraken, erg onrustig. Houd ik helemaal niet van.

Vandaag was bijv de smid er. Hij is nu net een uurtje weg en kwam om 11 uur. Ik kook dan tussendemiddag, (normaal in de avond warm) en het is gezellig. Zijn vrouw geeft hem zelfgebakken koekjes mee, en een klant had een pot met ananas op rum gemaakt, die kreeg ik want hij drinkt geen zware alcohol, ook erg lekker en hij gaf me een bombe (spray) tegen rotstraal. Hij vertrok met muntbladeren versgeknipt, een stapel paardenbladen voor een andere klant en koffie voor onderweg.

Paarden waren allemaal toppie, het was 3 maanden terug en ze waren netjes gegroeid, niet extreem ondanks begin op vers gras. Geen rotstraal nobody, dus blij. Callas heeft bijna haar zere pees been niet weggetrokken daar zien we echt telkens een verbetering in, en ik hoop dan weer ...

Afijn de kastanjes zijn weer geknipt en jullie mogen vertellen wat ik daarmee bedoel, hahaha, raadsel van de week...

balance
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-25 15:51

:)* die knip ik nooit. Maar dat hoeft ook niet bij ons. Ik heb een hele fijne nieuwe Smid die volgens de hoof guided method (HGM) bekapt. Hij wil komen maar is kortgeleden flink in de kreukels gemept door een paard.
En toch… weet je maar nooit met Callas.
Ananas met rum lijkt me lekker trouwens. Leuk om te zien dat hij bereid is om overal wel wat af te geven en op te halen.

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-05-25 18:24

Ja grappig hij is een soort messager onder zijn klanten. Hij regelt van alles.

Wat akelig dat je smid zo getrapt is door een paard, sjemig. Mijn smid heeft in 2017 een uitgebreide operatie aan meerdere botjes in zijn hand gehad. Is een half jaar uit de running geweest door ook een trap van een paard. Link beroep.

Wat weet je maar nooit met Callas?

Ananas met rum blijkt superlekker te zijn :j

balance
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-25 20:40

Nou, misschien komt het toch nog wel helemaal goed met haar nu ze niet zo erg reageerde bij de smid.
Hier vandaag een dingetje. Opkomende boompjes afknippen en dan ineens geen internet meer hebben := Kan zomaar gebeuren.

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-05-25 20:47

balance schreef:
Nou, misschien komt het toch nog wel helemaal goed met haar nu ze niet zo erg reageerde bij de smid.
Hier vandaag een dingetje. Opkomende boompjes afknippen en dan ineens geen internet meer hebben := Kan zomaar gebeuren.

Ow sh*t!!! En nu, kun je het zelf weer aan elkaar maken? Of moeten er mensen komen om het aan elkaar te maken?

aaah so, ja ik blijf hopen ... Is het nu 3 jaar sinds ze kreupel is? Ik weet het niet eens uit mijn hoofd. Even opzoeken. Ja maart 2022. Dus ruim 3 jaar. Dus ja, ik blijf hopen. Maar ik vind haar vaak voorzichtig lopen of stijfjes. Maar ook achter vind ik haar stijf. Misschien moet ik er eens een osteo bij laten komen. Kan zomaar zijn dat ze zich een verkeerde loophouding heeft aangemeten om RV te ontlasten. Lijkt mij wel.

balance
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-25 20:52

Er zit alweer een nieuwe kabel aan, dus ik kan weer bokken.

Nooit verkeerd denk ik om er nog eens na te laten kijken. Het kan van alles zijn natuurlijk.

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-05-25 22:02

Gelukkig dat de schade hersteld is, je zult toch maar niet kunnen bokken, ik zou dood gaan zonder internet. Af en toe hebben we stroomstoring, brrr, moet je mij niet tegenkomen.

balance
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-25 00:08

<<) Geen internet is voor mij net zo erg als (lang) geen vervoer hebben, brrr..

Met er nog eens naar te laten kijken bedoelde ik natuurlijk Callas. Alleen dat ze over het algemeen zo stijf wordt, dat is niet mooi.

Verder niemand over de kastanjes? Ik denk dat je voor dat woord misschien een beetje belegen moet zijn, 'oudewets' woord. Of wordt het nog veel gebruikt? <<)

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-25 00:14

balance schreef:
<<) Geen internet is voor mij net zo erg als (lang) geen vervoer hebben, brrr..

Met er nog eens naar te laten kijken bedoelde ik natuurlijk Callas. Alleen dat ze over het algemeen zo stijf wordt, dat is niet mooi.

Verder niemand over de kastanjes? Ik denk dat je voor dat woord misschien een beetje belegen moet zijn, 'oudewets' woord. Of wordt het nog veel gebruikt? <<)

Snap ik met naar laten kijken, hahaha.

Hint over de kastanjes, de Fransbokkers in dit topic zouden het moeten weten.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-25 00:30

Kastanjes knippen smid, zwilwratten?

CrazyCat

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-25 10:10

Monique1963 schreef:
Hahaha, CC, heerlijk zulke herinneringen, en dat stoffige, jaaaaaa dat herken ik wel ;-) Ik ben niet zo'n poets...

Ik ook niet ik heb een huisman :D
Maar met name hebben we niet overal kleine prullen staan die stof vangen.

Sintara

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-25 15:06

tamary schreef:
Kastanjes knippen smid, zwilwratten?

Dat dacht ik ook inderdaad, dat je zwilwratten bedoelde haha. In het Engels noemen ze ze chestnuts

balance
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-25 16:06

Nou wordt het lastig met de hoofdprijs Monique. Wie gaat er door voor de koelkast?

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-25 17:13

Yep, jullie hebben het helemaal goed. Chataignes knippen, zijn zwilwratten knippen inderdaad. Vind dat altijd zo grappig klinken, net of je een boom gesnoeid hebt. Wist niet dat het in het Engels ook kastanjes zijn. Geinig. Waarom het in het NLs dan zo vies klinkt weet ik niet. Ik vind kastanjes wel mooi klinken voor zoiets lelijks hahaha.

Bij Prisca is het enorm. Die groeien zo snel. Dat moet echt iedere kapbeurt. Maar ook die in haar vetlok, lijken wel hanensporen. Callas heeft ze bijna niet en de shetten hebben ze helemaal nauwelijks.

4 jaar geleden had ik hier een stuk of 8 koelkasten voor de hoofdprijs }:)

CC ik heb ook veel stofvangers, beetje blazen af en toe 8)7