Zuidlaardermarkt 2014

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Donja

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-14 00:24

kellaxy schreef:
Dan zou bokt, bokt niet zijn :')

_/-\o_

Froukje
Forever young

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-14 00:31

geerke schreef:
kellaxy schreef:
Dat ik het niet eens ben met de manier van handelen op een paardenmarkt wil niet zeggen dat ik mijn paard met 3 beleer en in een mum van tijd naar het Z rijdt. Dat zijn 2 dingen die niks met elkaar te maken hebben. Dat hun hun geld moeten verdienen is geen excuus om je paard zo te behandelen. Je hoeft ze niet als pennypaard te behandelen maar een beetje fatsoenlijk te eten geven en op zijn tijd een wormenkuur is ook teveel gevraagd bij de meeste.

nee,inderdaad...ik zag het verband tussen niet van paardenmarkten houden en je paard van 6 jaar naar de Z rijden ook niet zo,maar goed. :7

Goed, nog 1 poging dan maar..

Dat was de vergelijken voor mensen die überhaupt de een markt zielig vinden, afschaffen die middeleeuwse praktijken zag ik voorbij komen. Want je zet je paard toch niet de hele dag vast aan een touw!

Uh, nee. Op concours zetten we ze voor, tussen en na de wedstrijd wel op de trailer vast met een hooinet voor hun snufferd. En dat duurt gemiddeld ook langer dan een uurtje!

Op de markt had het overgrote deel ook gewoon water en hooi. En dan zie ik het verschil niet tussen op een markt staan aan een touw of de halve dag in zo'n rot trailer staan waar ze ook nog eens geen zak zien.

Maar goed,let's agree to disagree right?! Want dit kunnen we volhouden tot zuidlaardermarkt 2015 en dan zijn we het nog niet eens.

Electra63 schreef:
Froukje1993 schreef:
Net even dat andere topic bekeken wat geerke het over heeft.

"Die broertjes hebben geen tijd voor grondwerk" :r In weet niet of ik nou moet lachen of huilen, maar goed.

Het ironische is, een paardenmarkt is dood zielig, maar ze beleren wel massaal hun paard met drie zodat ze met 6 in de Z2 mee kunnen lopen. En elk weekend me op concours die heinde en ver weg zijn. Dàt vind ik dan zielig! Maar dat is doodnormaal 8)7

Maar idd, dat zullen wel 2 werelden zijn die elkaar nooit zullen begrijpen.

Dat was een grapje.

En elke grap bevat een kern van waarheid. ;)

kellaxy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-14 00:39

geerke schreef:
kellaxy schreef:
Dan zou bokt, bokt niet zijn :')

:D discussieforum...dat loopt dood als we allemaal elkaar ons mening laten hebben en nergens wat van vinden :')

Nou inderdaad! :oo

Ik snap alleen niet dat jullie iets verdedigen terwijl wij niemand persoonlijk aanvallen.

kellaxy

Re: Zuidlaardermarkt 2014

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-14 00:46

Maar froukje, dat is toch niet wat wij dan wél verdedigen? Ik ga maar niet in op de verschillen van een paard op concour en een hoopje sneu heid (in het ergste geval) aan een paal de hele dag.

Froukje
Forever young

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-14 00:54

Maar het is niet alleen maar sneu en zielig, dat is not juist het hele punt!! Maar dat doen de tegenstanders wel zo overkomen.
En dat is nou juist het gene wat "ons" dan dwars zit.
Dat je het er niet mee eens bent, prima! Blijf dan lekker thuis, maar ga niet achteraf roepen dat er weer zòveel paarden mishandeld zijn terwijl dat echt niet zo is. Anders zat de dierenbescherming dat toch ook voor l*l?

Maiske

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-14 08:52

Froukje1993 schreef:
Maar het is niet alleen maar sneu en zielig, dat is not juist het hele punt!! Maar dat doen de tegenstanders wel zo overkomen.
Dat je het er niet mee eens bent, prima! Blijf dan lekker thuis, maar ga niet achteraf roepen dat er weer zòveel paarden mishandeld zijn terwijl dat echt niet zo is. Anders zat de dierenbescherming dat toch ook voor l*l?

Misschien moet het clubje "ons" eens bij zichzelf te raden gaan. Bezoekers en aantal aangevoerde paarden wordt met het jaar minder, dat is met een reden. Het slechte weer is hier niet de oorzaak van. Bewustwording en regelgeving des te meer.

Ik snap dat jullie graag nagenieten van dit geweldige festijn maar de realiteit is dat het merendeel van paarden liefhebbend Nederland het tegenovergesteld ervaart.

Ben je het er niet mee eens dan blijven mensen inderdaad thuis. Dat ze achteraf iets roepen komt door de foto's waar het geluk van de paarden er inderdaad vanaf straalt en ze om die reden het niet persoonlijk willen ervaren dan wel bij willen dragen aan de instandhouding ervan.

En de dierenbescherming? Die zit er inderdaad niet voor de lol, helaas. Sterker nog elk jaar worden er steeds meer verbeteringen en verplichtingen doorgevoerd. Dat is niet voor niets. Het welzijn krijgt steeds meer een voet aan de grond.

Ik weet dat jullie / "ons" geen kritiek willen ontvangen maar dat krijg je op een openbaar forum waar discussiëren en het hebben van een andere mening het forum bestaansrecht geeft.

Froukje
Forever young

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-14 09:04

Blijkbaar is het grote verschil de mate van het zielig vinden waar iedereen een andere mening over heeft.

En idd, er komen steeds minder paarden. Juist omdat tegenwoordig alles zielig gevonden wordt en heel veel handelaren zat zijn om aan al die regels te moeten voldoen.

Echt, begrijp me niet verkeerd, mishandeling moet niet, mag niet en moet direct afgestraft. Maar verder.. Nee, als je zo anti mishandeling bent kun je je beter op een ander doel focussen.

Rotte appels heb je altijd, maar dat maakt niet gelijk de hele markt een drama.

kellaxy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-14 09:14

Froukje1993 schreef:
Maar het is niet alleen maar sneu en zielig

Ooohhh niet alleen maar? Nee oke, dan mag het. :j

Ik heb nergens gezegd dat alle paarden er zo bij staan daar maar het feit dat er überhaupt paarden zo bij moeten staan, al zijn het er maar 5, is toch erg genoeg?

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-14 09:25

Froukje1993 schreef:

Alleen maar ? Ons ?

Het gaat niet alleen om daadwerkelijke, zichtbare mishandeling, maar ook het aanbod van verwaarloze dieren of dieren met zichtbare (en vooral onzichtbare) afwijkingen. Ik ben sowieso tegen handel van dieren op markten. Het is niet voor niets dat honden en andere huisdieren niet op de markt verkocht mogen worden.

cherell0

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-14 09:58

Wat met de shet gebeurde is zeker niet goed , daar zijn we het allen over eens .
Het mag simpel niet ! klaar .

Maar dat maakt de markt in zn algemeen niet slecht .
Het gemiddelde paard in nederland is te dik , dan zijn ze op een markt al gouw te dun (niet die enkeling te vergeten die echt dun is)

Hoeveel mensen kunnen echt het verschil tussen dun en onbespierd zien ?
Veel in mijn omgeving iig. niet .

Zoals ik al eerder zei , ik zie in het dagelijks paarden leven net zoveel misstanden .
Jammer genoeg hoor ik daar niets van .

kellaxy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-14 10:10

Ja tuurlijk is dat in het dagelijkse leven ook zo maar dat zien we niet en kunnen we niks aan doen behalve 144 bellen (?). En zo wel, reageer ik ook zo.

Menig paard is inderdaad te dik en zie ze ook liever zoals ze horen te zijn maar ja, daar gaat het hier toch niet om?

Fotografie91

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-14 10:22

cherell0 schreef:
Wat met de shet gebeurde is zeker niet goed , daar zijn we het allen over eens .

Het gemiddelde paard in nederland is te dik , dan zijn ze op een markt al gouw te dun (niet die enkeling te vergeten die echt dun is)

Zoals ik al eerder zei , ik zie in het dagelijks paarden leven net zoveel misstanden .

nou mijn pony die van de markt komt mag juist flink gaan afvallen die ziet eruit als een worst op poten haha.
dat heb je ook nog op de markt maar die van mij was van een goede handelaar en ziet er gewoon uit om door een ringetje te halen staart gewassen en geknipt en manen netjes gedaan.
zo zie ik ze vaak niet eens bij de meeste mens thuis staan zo netjes als die van mij eruit zag.

cherell0

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-14 10:45

kellaxy schreef:
Ja tuurlijk is dat in het dagelijkse leven ook zo maar dat zien we niet en kunnen we niks aan doen behalve 144 bellen (?). En zo wel, reageer ik ook zo.

Menig paard is inderdaad te dik en zie ze ook liever zoals ze horen te zijn maar ja, daar gaat het hier toch niet om?

Dus omdat je het niet ziet hoeven we dat niet te benoemen ? En alleen wat we zien moet verboden worden ?

( natuurlijk snap ik dat dat niet bedoelt word , maar ik vraag me af of we wel eerlijk zijn om de markt/handel zwart te maken terwijl er zoveel mis is )

En betreffende :
Het gaat er om dat door vele dik als normaal word gezien en dat een normaal gewicht dus als dun word beschouwd .

cherell0

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-14 10:46

Fotografie91 schreef:
cherell0 schreef:

nou mijn pony die van de markt komt mag juist flink gaan afvallen die ziet eruit als een worst op poten haha.
dat heb je ook nog op de markt maar die van mij was van een goede handelaar en ziet er gewoon uit om door een ringetje te halen staart gewassen en geknipt en manen netjes gedaan.
zo zie ik ze vaak niet eens bij de meeste mens thuis staan zo netjes als die van mij eruit zag.

ja die zijn er ook :D

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-14 10:49

Froukje1993 schreef:
Blijkbaar is het grote verschil de mate van het zielig vinden waar iedereen een andere mening over heeft.

En idd, er komen steeds minder paarden. Juist omdat tegenwoordig alles zielig gevonden wordt en heel veel handelaren zat zijn om aan al die regels te moeten voldoen.

Echt, begrijp me niet verkeerd, mishandeling moet niet, mag niet en moet direct afgestraft. Maar verder.. Nee, als je zo anti mishandeling bent kun je je beter op een ander doel focussen.

Rotte appels heb je altijd, maar dat maakt niet gelijk de hele markt een drama.

als het nu beter was dan vroeger,moet je dan nagaan hoe slecht het vroeger was.

Ik ben als penny weleens naar de veemarkt in Purmerend geweest,om vijf uur op de fiets weg.
Dat was 1x en daarna nooit meer....wat een prehistorische toestand.Dronken,schreeuwende mensen,en over de paarden,koeien en anders spul zal ik het maar niet hebben.
Maar dan heb ik het over 35 jaar geleden.

cherell0

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-14 10:52

Even voor iedereen er is door iemand uit de organisatie nog gevraagt naar verbeter punten , dus allicht kunnen we goed onderbouwde oplossingen aandragen ;)

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-14 10:54

cherell0 schreef:
Even voor iedereen er is door iemand uit de organisatie nog gevraagt naar verbeter punten , dus allicht kunnen we goed onderbouwde oplossingen aandragen ;)

Dat is wel mooi maar hoe verander je een ouwe knar die al 50 jaar met shetjes gooit?Die vind dit allemaal onzin.

cherell0

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-14 11:04

Niet op de markt toe laten .
Allicht een lijst produceren waarop "foute" handelaren staan .

De mens valt niet te veranderen dat is nu eenmaal zo .
Maar bijhouden hoe of wat moet toch mogelijk zijn .
En hoe meer bekendheid hoe minder er hopelijk gebeurd .

Ik ben helaas geen super mens , alles behalve . maar ik probeer wel te kijken naar wat mogelijk is i.p.v. tegen elkaar te gaan staan .

cherell0

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-14 11:10

Misschien kopers ook bewuster maken ?
Koop geen "zielig geval"
evenals met broodfok .

En als je op de markt bent meld alles wat je niet vind kunnen . hoe meer meldingen hoe meer er aan gedaan zal worden lijkt mij ...

robert45

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-14 11:29

Dat er tegenwoordig wat minder paarden op de markt komen is eenvoudig te verklaren. Er gebeurd steeds meer handel buiten de markt om. Dit wil dus niet zeggen dat die handel er niet is....Alleen je ziet het niet.

Wij hebben zelf 6-7 stuks de avond van te voren verkocht, deze dieren hebben hier een dag of 5 gestaan. Hier hebben ze een prima verzorging en komen ze niets te kort. Allen afkomstig van particulieren die er om een of andere reden geen tijd of zin meer in hebben. Of gewoon een overschot hebben gefokt.

Wat ik daarmee wil zeggen is het volgende, stel er had een schraal paard tussen gezeten dan is dat dier niet in die paar dagen vet. Dus is dat dan ons te verwijten dat een dier schraal zou zijn? Elke serieuze handelaar zal een grote doorloop hebben in zijn paarden, en waar komen die paarden vandaan? Inderdaad bij de particulier, die er dus toch niet altijd even goed voor zorgt... Paarden op hoekjes land hier en daar... Meer hooi nodig dan ze krijgen want het kost al genoeg....Ontworming kost ook het nodig, hoeven bekappen kost ook het nodig.... Voor een hoop mensen met paarden is het de eindjes aan elkaar knoppen en dan krijg je al snel bezuinigingen op het een of ander...

Er zullen altijd rotte appels tussen zitten en daar ben ik het ook niet mee eens. Op dit moment zijn er nog steeds een hoop paarden en minder vraag vanuit Nederland omdat mensen het gewoon niet meer kunnen betalen.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-14 11:30

cherell0 schreef:
Misschien kopers ook bewuster maken ?
Koop geen "zielig geval"
evenals met broodfok .

En als je op de markt bent meld alles wat je niet vind kunnen . hoe meer meldingen hoe meer er aan gedaan zal worden lijkt mij ...

gewoon niet naar z'on markt gaan,dan houd het zo op.Als een paard geslacht moet worden gewoon naar de slager brengen.Heeft weinig zin om hem eerst nog 20 uur op een markt vast te binden.Mensen die een paard of pony zoeken kunnen op internet genoeg vinden.

robert45

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-14 11:52

Citaat:
gewoon niet naar z'on markt gaan,dan houd het zo op.Als een paard geslacht moet worden gewoon naar de slager brengen.Heeft weinig zin om hem eerst nog 20 uur op een markt vast te binden.Mensen die een paard of pony zoeken kunnen op internet genoeg vinden.

Heeft alles te maken met aantallen. Een hele hoop gaat naar het buitenland, en echt niet alleen voor de dood. Die handelaren kunnen nu in een keer een groot koppel kopen en meenemen. Particulier kunnen die mensen niet kopen want dat zou betekenen dat je het hele land door moet rijden en overal 1 of 2 moet ophalen. Ik snap dat je tegen de markt bent maar dan moet je zelf ook geen paarden houden. Tegenover elk gefokt paard staat een paard die naar de markt is geweest. Er zijn altijd dieren bij die slecht verkoopbaar zijn of lastig zijn en dan daarom snel weg moeten voor de winter of een andere reden.

Die buitenlandse handelaren komen ook wel bij grotere handelaren thuis maar toch zijn die aantallen vaak te klein voor ze.

jolandje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-14 12:27

wegens gezondheidsredenen kon ik dit jaar niet naar de markt, maar vorige jaren wel geweest, ik vind wel dat er steeds beter opgelet word, dieren zien er beter uit, jaren geleden waren er meer zieke en ook niet correcte dieren te koop, ik vind de markt altijd erg leuk en gezellig, en ja, zo nu en dan heb je er zo'n ouwe boer tussen zitten die naar doet, maar over het algemeen genomen vind ik handelaren wel meevallen hoor, vind de verleiding altijd erg groot om iets te kopen, er staan soms heel leuke dieren tussen, waar echt niks mis mee is, volgend jaar hoop ik weer heen te kunnen :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-14 13:24

robert45 schreef:
Wat ik daarmee wil zeggen is het volgende, stel er had een schraal paard tussen gezeten dan is dat dier niet in die paar dagen vet. Dus is dat dan ons te verwijten dat een dier schraal zou zijn? Elke serieuze handelaar zal een grote doorloop hebben in zijn paarden, en waar komen die paarden vandaan? Inderdaad bij de particulier, die er dus toch niet altijd even goed voor zorgt...

Ben ik het wel mee eens. Bovendien: je kunt ook wel langdurig een paard in je bezit hebben en door omstandigheden niet goed op gewicht krijgen. Een luchtzuiger bijvoorbeeld.

Anderzijds: stel dat jij met 20 paarden op de markt verschijnt en het gros is behoorlijk te mager. En het jaar daarop doe je dat weer. Of je komt aanzetten met een pony met overduidelijke dwerggroei. Of je sleept een pony aan de staart mee, zoals in dat filmpje. Of je komt met een dier met veel te lange hoeven. Dan vind ik het terecht als ze je op een gegeven moment niet meer toelaten. Een paard kan een keer te mager zijn, maar in bovenstaande gevallen is er toch overduidelijk structureel iets mis bij je.

En ik vermoed dat jij, als serieuze handelaar, ook niet anders zou willen dan dat ze dat aanpakken. Anders is er over een paar jaar geen paardenmarkt meer. Mensen leggen tegenwoordig alles vast op social media. Wat verkeerd gaat, gaat in no time de hele wereld over. En die paar mafketels verzieken het wel voor jou en je serieuze collega's, lijkt me zo. Of niet?

barrye

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-14 13:34

Tja, even los van alles wat er al ovder gezegd is. hoeveel van jullie hebben al eens geprobeerd een shetland veulen, of jaarling mee te laten lopen aan een touwtje , wanneer het diertje altijd gewoon los / in het wild heeft gelopen, geen halster om heeft gehad, geen opvoedoing genoten. en dan ineens wordt hij gevangen en mee genomen naar de markt. die is het na de reis en een poos staan, spuug zat en is gewoon helemaal niet van plan om mee te lopen. Zijn moeder of vriendjes zijn al uit de buurt, hij heeft helemaal geen zin om mee te lopen. Waarom zou hij. Dus zijn ze dan nog erger dan ezeltjes.

Ze verrekken het om mee te werken, ze snappen het niet, nooit wat geleerd. Dus zie ze maar mee te krijgen. Dragen lukt vaak niet. Wat dan wel wil helpen is staartje omhoog doen en iemand ervoor en een erachter, en hem zo in beweging zien te krijgen , mee lopen met de rest. Tja en dan zijn er zeer hardnekkige dieren die gewoon halsstarrig blijven, dan krijg je filmpjes zoals hier vertoond. Niet al te fraai, dat ben ik met jullie eens, maar de eerste opzet was niet zo verkeerd.

Maar dan een vraag aan allen die dit pure dieren mishandeling vinden: " hoe krijg je die pony dan wel op een fatsoendelijke manier mee"

Ik zou zeggen probeer het eens in de praktijk zelf. Hoe ga je dit verder oplossen i.p.v. een paar schoppen geven ( dat hoeft voor mij ook niet) Geen oplosingen uit boekje, vanachter de computer, mmar in de praktijk zelf uitgeprobeerd........ Ben benieuwd.