(Allereerst:
Na 37 pagina's te hebben door- danwel meegelezen, is bij mij de indruk gestaan dat Bedouin geen verkeerd persoon is, maar dat deze situatie vooral is ontstaan vanuit onhandigheid op verschillende vlakken. Bij Bedouin zie ik vooral onhandigheid in communicatie en onhandigheid in organisatie. Ik denk echter wél dat ze geen verkeerd mens is en dat relatief eenvoudig al een boel dingen verbeterd zouden kunnen worden.)
Mij vallen een aantal dingen op, natuurlijk ben ik buitenstaander en ken ik de betrokkenen niet en zou vanuit dat oogpunt dingen verkeerd kunnen hebben geïnterpreteerd, maar in de hoop dat jullie hier iets aan hebben:
- Relatief vaak zie ik verhalen over je man langskomen in combinatie met alcohol. Ik denk dat een goede eerste stap zou kunnen zijn om met hem af te spreken dat er géén alcohol genuttigd wordt wanneer er gasten zijn op jullie ranch. Ik begrijp dat hij ook zonder niet de gemakkelijkste persoon ter wereld is

- Wat ik me afvraag mbt de massages: je geeft aan dat je man zeer intelligent is, en dat de massages voor hem een manier zijn om contact te zoeken met jullie gasten ondanks de taalbarrière. Echter zie ik nu veel verschillende verhalen langskomen die stuk voor stuk terugvallen op de massages. Gezien een ezel zich nooit tweemaal aan dezelfde steen stoot, vraag ik me af of je man inmiddels niet zou moeten begrijpen dat dit (bij westelijke meisjes althans) niet de juiste manier van het zoeken van contact is. Het feit dat hij die conclusie nog niet trekt, vind ik zorgwekkend. Zonder te willen provoceren wil ik je vragen eens na te denken over waarom hij deze massages tóch tegen beter in blijft aanbieden. Ik denk dat je uit het antwoord op deze vraag veel kunt leren over de mate waarin je man op dit moment maar ook in de toekomst al dan niet geschikt is om bij het bedrijf en je vakanties betrokken te blijven, en in welke mate.
- Op het gebied van organisatie en communicatie denk ik dat je er goed aan zou doen om een all in-prijs te gaan hanteren. Dus inclusief wassen (en wasmiddel), inclusief fruit, inclusief beleg, en ga zo maar door. Dit voorkomt onverwachte extra kosten (hoe klein deze ook zijn) voor jullie gasten, en daarmee eventuele verontwaardiging of ontevredenheid daarover. Probeer ook voorzichtig te zijn met aannames: wanneer gebleken is dat de meeste gasten geen behoefte hebben aan fris, kan het gevaarlijk zijn om aan te nemen dat fris overbodig is, gezien dit ook kan zien als "misplaatste zuinigheid". Standaard in huis hebben hoeft denk ik niet eens, je kunt bijvoorbeeld op dag 1 aangeven "standaard hebben we het niet in de koelkast staan omdat onze gasten er meestal geen behoefte aan hebben, maar heb je er behoefte aan meld dat dan".
- In aanvulling op het vorige punt: wanneer je gasten op pad stuurt voor een boodschap, communiceer dan helder waaraan deze boodschap moet voldoen (bijvoorbeeld merk, hoeveelheid, prijs). Je kunt en mag niet van je gasten verwachten dat zij dit zonder deze info "goed doen". Ben je iets vergeten te communiceren, toon dan dankbaarheid voor het feit dat je gasten dit gehaald hebben, en zoek de fout voor het verkeerde product altijd bij jezelf. Om het all-in concept echt all-in te houden: geef je gasten geld mee wanneer zij op pad worden gestuurd voor een boodschap, of betaal ze achteraf altijd terug. Dit voorkomt opnieuw een gevoel van ontevredenheid over geschapen verwachtingen.
- Wat ik erg vaak terug zie komen, óók in het verhaal over de Engelse jongen, is dat je gasten al gauw "lastig" vindt. Ontoegankelijk, brutaal, etc. Zo lang je hier niet mee overweg kunt gaan, acht ik je ongeschikt voor het leiden van een organisatie voor (werk)vakanties. Ieder mens is anders en het is aan jou als organisator om het verblijf op jouw ranch, ook voor lastige gasten, zo aangenaam als mogelijk is te laten verlopen. Probeer echt-echt-echt te werken aan je skills als gastvrouw, want zodra gasten aan jouw omgang merken dat je ze maar lastig vindt, zal dit de sfeer nóóit ten goede komen.
- Tot slot vind ik het geen goed idee om bij voorbaat je gasten te instrueren niet te provoceren. Ze informeren over de gebruikelijke kledingnormen lijkt me logisch, maar wanneer je je gasten bij voorbaat eigenlijk al instrueert om gedurende het verblijf op hun tenen te lopen, mag je niet van ze verwachten dat ze eventuele ongeregeldheden bij je melden. Jij moet voor je gasten een veilig "poortje" zijn naar de Noord-Afrikaanse cultuur, en dat ben je nu in ieder geval nog niet.