USA 2011

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

MacavityL

Re: USA 2011

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-11 22:22

Ik zit hier voor iets meer dan 6 maanden en gebruik voornamelijk mijn creditcard (zelfs voor $3 bij de starbucks). Met mijn bankkaart haal ik een keer in de zoveel tijd wat geld uit de muur voor betalingen die wat makkelijker met cash gaan (in de kroeg bijvoorbeeld).

Debbie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-11 09:37

@ Yasemine, ik weet niet bij welke bank je zit maar ik heb uiteindelijk ook een CC kregen bij mijn rabo studentenrekening. Moest wel mijn ouders mee laten tekenen zodat die garant voor mij stonden, maar hij staat nu wel op mijn naam en via mijn bankrekening.

Ilse_C

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-11 14:57

Ik kom heel even binnenvallen O:)

Ben momenteel bezig met het invullen van mn application form voor mn uitwisseling. Nu wordt er alleen een vraag gesteld over visa's en ik heb daar werkelijk geen idee van! Kan kiezen uit:
-F1 Student
-J1 Exchange visitor
-Other

Wie kan me helpen?

MacavityL

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-11 15:16

Weet je uitwisseling instantie dat niet? Volgens mij hangt het allemaal af van hoe lang je gaat en wat je precies gaat doen (studeren, stage, werken, anders)..

Ilse_C

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-11 15:19

Jaa, dat klopt, maar het duurt meestal een paar dagen voordat ze reageren :)
Het is gewoon een uitwisseling van de universiteit, ipv een semester hier studeren, doe ik een semester in Amerika

Yasmine

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-11 17:07

Debbie schreef:
@ Yasemine, ik weet niet bij welke bank je zit maar ik heb uiteindelijk ook een CC kregen bij mijn rabo studentenrekening. Moest wel mijn ouders mee laten tekenen zodat die garant voor mij stonden, maar hij staat nu wel op mijn naam en via mijn bankrekening.

Ik zit bij KBC, bank hier in België. We hadden eigenlijk alleen nog maar nagevraagd voor een kredietkaart om naam van mijn vader/ouders, maar ik denk dat ik toch ook een keer ga informeren voor één op mijn eigen rekening. Het is natuurlijk wel handiger als het geld van mijn eigen rekening wordt afgeschreven, anders is het zo'n gedoe om aan het einde van de maand telkens alles terug te betalen aan mijn ouders.

Ilse_C schreef:
Jaa, dat klopt, maar het duurt meestal een paar dagen voordat ze reageren :)
Het is gewoon een uitwisseling van de universiteit, ipv een semester hier studeren, doe ik een semester in Amerika

Ervaring heeft mij geleerd dat je beter eventjes langs gaat bij die coördinator van jouw uni, of even een belletje doen. Mails duren altijd eeeeeeuwen voor de beantwoord zijn := En zo heb je meteen een antwoord.

Justy

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-11 17:11

Yasmine, ik heb een prepaid credit card genomen via Moneybookers. Je zet geld op je Moneybookers account en die rekening is meteen je tegoed voor je CC. Het is een MasterCard dus je kunt hem overal gebruiken, behalve bij tankstations (tenminste, dat staat in de voorwaarden, ik heb het nog niet geprobeerd :+ ). Voor zo'n kaart hoef je niet kredietwaardig te zijn, wel 18.

Debbie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-11 18:50

Daarnaast werd ik in Duitsland altijd om ID gevraagd bij gebruik van mn creditcard. Weet niet hoe het zit als je in de VS je creditcard wilt gebruiken en hij staat op iemand anders naam.. Of zal dat geen probleem zijn?

MoniqueT

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-11 19:37

En of dat een probleem is. Zonder ID kan je het meestal wel vergeten, zeker in de USA.

MacavityL

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-11 19:50

Ik ben nog nooit naar m'n ID gevraagd bij creditcard transacties.. Handtekening wordt ook niet gechecked (ben benieuwd of ze het merken als ik alleen een kruisje zet)..

MoniqueT

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-11 20:19

Nou, ik wel hoor. Niet in restaurants, maar in winkels regelmatig.

Katja

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-11 20:57

Ik hoef nooit te legitimeren met een creditcard maar ook nooit te blazen en dat soort dingen dus ik zie er vast heel betrouwbaar uit :+
Maar zoals ik de zin van Yasmine lees krijgt ze gewoon een eigen creditcard die van de rekening van haar vader af gaat en dat is natuurlijk geen probleem.

Yasmine

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-11 23:59

Ik weet dat je legitimatie moet geven bij cc ;) Maar zo bedoelde ik het niet. Zoals Katja het zegt bedoelde ik het inderdaad. Maar blijkbaar heb ik het verkeerd verstaan, heb het nog eens nagevraagd en het is gewoon een cc op mijn eigen naam én rekening :) Zoals het me eerst uitgelegd was, was inderdaad een cc met mijn naam op, maar gaat van de rekening van mijn ouders af. Maar zo is het dus niet. Dus er is geen probleem meer :P

MoniqueT

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-11 08:47

Zo is het bij ons ook geregeld Yasmine, onze zoon heeft een cc gekregen om door Australië te reizen en wij staan borg. Maar het gaat gewoon van zijn rekening af en de kaart staat op zijn naam. Gisteren toevallig geregeld dat onze borgstelling eraf gaat, want hij heeft inmiddels een vast inkomen.

Voor dochterlief gaan we hetzelfde regelen, zij gaat een periode studeren in Londen.

Debbie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-11 08:49

Ik heb het inderdaad precies zo.. Moest ik met beide ouders naar de bank toe.. Kvoelde me echt weer even 6 :o

MoniqueT

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-11 11:34

Ha, dat hoefde bij ons niet. Bank kent ons goed genoeg, denk ik ;-) Ik moest vorig jaar maar liefst met drie kinderen én schoonzoon naar de bank om allerlei machtigingen te regelen. Allemaal volwassen jongelui, voelde me echt moeder Kloek ;-)

Maar met al onze reislust is het gewoon handig dat er in Nederland altijd mensen zijn die zaken voor je kunnen regelen.

Guinevere

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-11 13:28

Het gaat hier ineens heel snel nu; morgen zit ik op deze tijd al in het vliegtuig richting Las Vegas!

Helaas hebben we allebei een buikgriep opgelopen, dus behalve op de bank liggen heb ik de afgelopen dagen niks bereikt. Hopelijk voelen we ons vanmiddag iets beter, anders gaan we later toch nog even langs de dokter. Ik baal wel, omdat ik speciaal een paar vrije dagen ingepland had voordat we vertrekken, zodat we niet zo hoeven te haasten en nu hebben we het juist 10x zo druk haha. Nou ja, het is niet anders.

Voor de liefhebber houd ik weer een blog bij: http://cat-southwest2011.blogspot.com/

Katja

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-11 13:42

Oh, leuk. Ben gek op blogs.
Heel veel plezier!!

WhiteRose

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-11 13:43

And Back! Zo, weer in de Nederlandse contreien :)

Ilse, heb je al iets geregeld voor een visum? Je sponsor organisation zal aangeven watvoor visum je nodig hebt.
Purny, over het visum zelf zou ik me nog geen zorgen maken (hoewel, begin vroeg, kost tijd!) maar meer of je wel ergens een stageplaats kunt vinden die ook het papierwerk voor een exchange student in willen vullen. Dat wordt dus organisaties/ziekenhuizen zoeken..

Yasmine, ik heb een Amerikaanse rekening geopend. In Amerika is de regel dat iedere ATM die niet van je eigen bank is, geld vraagt voor opnemen van cash, dus ook als je een amerikaanse rekening hebt. Geen idee hoe dat in Canada is, maar das een leuke om in je achterhoofd te houden. Ik moest een Amerikaanse rekening hebben om mijn salaris te ontvangen, dus ik had sowieso geen keus. Geld overmaken vanuit het buitenland is erg prijzig, tenzij je het via een Money-O-Transfer point oid doet, maar ik heb geen idee hoe dat werkt.
Even snelsnel nu, want wil vanmiddag terugverhuizen naar Amsterdam, maar als ik dus nog iets vergeten ben over je vraag moet je maar even roepen :)
Hawaii is regenseizoen in onze winter - al merk je daar weinig van. Tropische regen is echt niet vergelijkbaar met onze regen, hoewel ik dus wel een dag of 3, 4 bewolking heb gehad. April schijnt wat meer de wind en regen maand te zijn, maar anders moet ik dat eens aan mijn broer vragen voor je, die heeft er ooit 6 maanden gestudeerd.

Toffe reis en veel plezier Guineverre!

Ik ben dus net terug in Nederland, ben na Hawai'i een rondje Nationale Parken gaan doen: Zion, Bryce, (Moab), Canyonlands, Monument Valley, Arches en de Grand Canyon, met vertrek en aankomst in Vegas. Was prachtig, hoewel Vegas echt niet mijn stad is.. En nu, nu eet ik weer broodjes kaas en is de lucht weer grijs :)

Debbie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-11 14:20

Guinevere schreef:
Het gaat hier ineens heel snel nu; morgen zit ik op deze tijd al in het vliegtuig richting Las Vegas!

Helaas hebben we allebei een buikgriep opgelopen, dus behalve op de bank liggen heb ik de afgelopen dagen niks bereikt. Hopelijk voelen we ons vanmiddag iets beter, anders gaan we later toch nog even langs de dokter. Ik baal wel, omdat ik speciaal een paar vrije dagen ingepland had voordat we vertrekken, zodat we niet zo hoeven te haasten en nu hebben we het juist 10x zo druk haha. Nou ja, het is niet anders.

Voor de liefhebber houd ik weer een blog bij: http://cat-southwest2011.blogspot.com/

Nou heel veel plezier!
Jullie hebben wel pech met jullie reizen he.. eerst de sneeuw.. nu buikgriep, beterschap!

MacavityL

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-11 21:59

Heel veel plezier Guinevere!!

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-11 12:55

Wat ik mij eigen afvraag. Een luchtvaartmaatschappij is toch verzekerd voor calamiteiten zoals een aardbeving? Ticket is weer de hoogte ingegaan...

WhiteRose

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-11 13:30

Purny, ik ben 't even kwijt hoor, maar stijgt je ticketprijs NA aankoop? Daar heb ik nog nooit van gehoord. Anders ist een kwestie van nu zoeken en boeken (tipje van de dag: kayak.com)...

Yasmine

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-11 13:52

Thanks voor je antwoord, WhiteRose! Hoe voelt het om weer in Nederland te zijn?

Ik had nog een vraagje over London Heathrow :+ Ik zit te kijken voor mijn vlucht naar Canada deze zomer. Heb er nu één gevonden die in London stopt, met 1u50min tussenstop. Lijkt me een beetje krap voor een reusachtige luchthaven, maar er staat wel dat de Brussel-London aankomt in terminal 5 en London-Vancouver daar ook weer vertrekt. Iemand die hier ervaring mee heeft? Is het dan ook echt zeker dat ze in dezelfde terminal vertrekken? Want anders moet ik toch voor een andere vlucht kijken, want weer inchecken om 1u50 lijkt me niet echt doenbaar.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-11 13:55

Ik heb in December geboekt bij het reisbureau. Daar kwam mijn reis met hotel uit op 912,50. Nu zijn we pas 3 maanden verder en ben ik nu al 50 euro meer kwijt vanwege de aardbeving en de rotzooi op Libië. Maar nu las ik deze week dat er weer 50 euro bovenop kwam. Ik ben nu ook het vertrouwen kwijt in KLM. En de vluchten in Europa blijven maar 99 euro...