Kampeertopic, tips en tricks! Waar zijn die kampeerders?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Josien_

Re: Kampeertopic, tips en tricks! Waar zijn die kampeerders?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-25 16:39

Zijn er hier mensen die met daktent kamperen?
Wij willen onderzoeken of we er een willen aanschaffen.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-25 17:46

pluklief

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-25 18:11

Wij hebben een daktent. We zijn toen bij daktent.nl in Baarn gaan kijken. Daar hebben ze veel verschillende modellen staan en hebben ze ook kennis van zaken.
Ik zie ook wel eens te huur aangeboden worden, dat is misschien een mooie instap?

Wij hebben een sheepie yuna. Ik vind het een ideaal ding. We gaan nu voor het vierde jaar er meer op zomervakantie. Verder gebruiken we hem ook voor weekendjes weg en op meerdaagse wedstrijd. In de zomer rijden we vrijwel iedere dag door naar een andere plek, voor weekendjes nemen we vaak een losse shelter tent mee die blijft staan als we weg gaan met de auto, dan gooien we daar ook alle zooi in.

noordje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-25 20:02

Wij hebben ook een daktent,een Yakima. Met een aanritstent voor slecht weer.
Wij mochten 'm eerst proberen voor we hem kochten.Afbeelding
Afbeelding
Ik ga vaak alleen op pad en deze is goed in je eentje te 'hanteren'

wendy1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-25 22:56

Wij hebben ook een daktent, maar dan op aanhanger zodat auto vrij is. Juni voor t eerst mee weg geweest en beviel echt prima! Volgende maand weer.

Voor ons is dit echt ideaal. Makkelijk, niet te zwaar of lastig met rijden ( zoals caravan) en staat echt super snel.

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-25 11:19

Ziet er wel handig uit, zo'n dektent! Nooit mee gereisd. Wat is het voordeel boven een heel snel opzetbare kleine tent?

Ik ben ook weer even aan het kijken naar kamperen deze zomer. Ik ga alleen en wil wat aanspraak hebben dus ik keek naar campings in of dichtbij een grote stad (in Frankrijk) maar het valt me op dat het zo ontzettend vol zit! Veel campings hebben nog wel een trekkersveldje, maar die is niet te reserveren en dan sta je daar met je tentje, zonder vervoer, aan het eind van de dag :))

En even zeuren hoor, maar bij steeds minder campings lijkt alles los boekbaar. Het is meteen 2/4/6 personen + auto + tent. Zou leuk zijn als ze ook plekken hebben waarbij je in je eentje eens niet de hoofdprijs betaalt. Twee jaar geleden ruim 2 weken door Bretagne getrokken en dit was overal.

Leo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-25 11:25

Ik vind die daktenten een waanzinnig tof idee maar vraag me altijd wel af hoe praktisch het is? Of je auto staat vast, of je moet steeds alles weer inklappen als je op pad wilt en je staat ergens meerdere dagen?

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-25 11:55

Mij lijkt een daktent daarom ook niet erg praktisch, daarbij moet ik vaak in de nacht eruit en dan moet je het trappetje half slapend af :P

wendy1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-25 12:22

Daarom hebben wij m op een aanhangertje :D
Wel het gemak van super snel staan, maar ook de auto vrij.
Plus, het is niet zo hoog :')

Zo kunnen we ook, heel makkelijk, een weekend weg, zonder tent opzetten. Mocht het regenen klappen we m thuis weer uit, drogen en klaar.

En als we langer staan, kunnen we shelter erbij zetten, wat ook max 15 minuten kost.
T is voor ons, nu, echt top!

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-25 12:28

Het grote verschil tussen een daktent en een gewone tent is dat je niet op de grond slaapt.
Dat kan op safari in de wildernis in Afrika een stuk veiliger zijn dan slapen in een gewone tent op de grond.

Maar verder moet je idd alles inklappen als je met de auto wil rijden.

Ten opzichte van een camper is het verschil dat je een gewone auto nodig hebt, en geen extra voertuig met verzekering en wegenbelasting etc voor je deur (of in een stalling) hoeft te hebben.

Al heeft onze kampeerbus een dubbelfunctie, dat is namelijk én onze camper én het is de trekauto voor de trailer.

Voor wat betreft drukte op campings: het is ons ook tegengevallen hoe druk het soms al was net voor het hoogseizoen. Eerder waren er dan ook wel andere kampeerders, nu waren campings soms gewoon vol.
Ik hou absoluut niet van camperplaatsen, dus soms was het best even zoeken naar een camping van onze gading.

Leo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-25 13:30

wendy1987 schreef:

Zo kunnen we ook, heel makkelijk, een weekend weg, zonder tent opzetten. Mocht het regenen klappen we m thuis weer uit, drogen en klaar.

En als we langer staan, kunnen we shelter erbij zetten, wat ook max 15 minuten kost.

Dat is echt super slim!

Ik zie ook absoluut de voordelen (en noodzaak als je bijvoorbeeld in Afrika bent) :j en op doorreis ook ideaal.
Voor ons zou het geen optie zijn (grote hond) maar ik vind het wel altijd interessant om te zien.

Wij gaan waarschijnlijk nog 1 trip doen in onze tent in September. Nu hard werken aan onze upgrade zodat we vanaf volgend jaar gemakkelijker weg kunnen!

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-25 14:09

Met een (dak)tent op een aanhanger heb je eigenlijk weer 'gewoon' een vouwwagen, toch? :+

gaucho

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-25 16:12

Wij zaten ons onderweg toen we verschillende aanhangers met daktent zagen inderdaad af te vragen wat nu het verschil is met een vouwwagen. Voordeel is denk ik wel dat je aanhanger ook los kunt gebruiken.

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-25 16:15

Marije_jiplover schreef:
Met een (dak)tent op een aanhanger heb je eigenlijk weer 'gewoon' een vouwwagen, toch? :+

Dat was ook mijn gedachte.

wendy1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-25 16:20

Prijs, maar ook gewicht. T hoeft voor ons niet zo groot te zijn, willen dat t echt makkelijk opzet.
We kunnen nu heel makkelijk onze spullen kwijt in de aanhanger ipv auto, rijd met zo makkelijk en zuinig als zonder.
Maar vooral prijs. Nieuwe vouwwagen ligt echt wel hoger dan deze aanschaf.
Tenttrailer zou ook wel iets zijn. Dat is ook uitklappen en staan. Maar, prijs..
Daktent is wel echt in opkomst en daardoor goedkoper dan aantal jaar terug.
Ligt ook aan merk uiteraard maar er zit echt wel meer merken in nu dan voorheen, dus prijs concurrentie

Edit: en dus klein achter auto. T is net wat kleiner ook..

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-25 16:34

Marije_jiplover schreef:
Het grote verschil tussen een daktent en een gewone tent is dat je niet op de grond slaapt.
Dat kan op safari in de wildernis in Afrika een stuk veiliger zijn dan slapen in een gewone tent op de grond.

Maar verder moet je idd alles inklappen als je met de auto wil rijden.

Ten opzichte van een camper is het verschil dat je een gewone auto nodig hebt, en geen extra voertuig met verzekering en wegenbelasting etc voor je deur (of in een stalling) hoeft te hebben.

Al heeft onze kampeerbus een dubbelfunctie, dat is namelijk én onze camper én het is de trekauto voor de trailer.

Voor wat betreft drukte op campings: het is ons ook tegengevallen hoe druk het soms al was net voor het hoogseizoen. Eerder waren er dan ook wel andere kampeerders, nu waren campings soms gewoon vol.
Ik hou absoluut niet van camperplaatsen, dus soms was het best even zoeken naar een camping van onze gading.

Ja op safari snap ik het inderdaad, maar ik denk dat niemand hier met hun eigen auto op safari in Afrika gaat :))
Verder natuurlijk super chill dat ze bestaan en dat ze fijn zijn! Ik was gewoon benieuwd. Ik doe hetzelfde met mijn Decathlon 2 seconds-tent:))

noordje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-25 16:45

Wij zijn net terug van een weekend met de daktent weg,ik heb onderweg zoveel auto's gezien met daktent :wow:
Het lijkt idd of het in opkomst is.
Overigens blijven wij/blijf ik nooit meer dan 1 dag op dezelfde plek en in Noorwegen rijden met aanhanger is gewoon niet handig (al eens gedaan, liever niet meer :o )

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-25 16:51

Oh misschien is een ander voordeel dat je op camperplaatsen en campercampings mag staan?

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-25 17:03

Ik kan me niet voorstellen dat je met een daktent tussen de campers wil staan op een veredelde parkeerplaats.

Ik wil er met onze kampeerbus al niet tussen staan, laat staan met een echte tent op wielen (zo noemen wij ons busje nl ook).

PSvanLot

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-25 19:24

wendy1987 schreef:

Maar op een aanhangertje, dan heb je toch net een vouwwagen?

PSvanLot

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-25 19:25

rien10 schreef:
Marije_jiplover schreef:

Dat was ook mijn gedachte.

en de mijne ;)

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-25 19:32

Daarom hier een Eribaatje.
De maat van een vouwwagen maar het gemak van een caravan :j

PSvanLot

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-25 20:06

ikke schreef:
Daarom hier een Eribaatje.
De maat van een vouwwagen maar het gemak van een caravan :j

Dat heb ik met mijn Sterckeman 330... Heerlijk klein en licht van gewicht. Toch altijd leuk, die verbaasde gezichten als ik der met de hand alleen op de plek duw.

Froukje_J

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-25 20:19

Heee wat leuk een topic vol kampeer liefhebbers!!
Ik kom me ook graag melden!
Wij kamperen met de vouwwagen :D een Trigano

PSvanLot

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-25 20:46

De auto en caravan zijn helemaal ingepakt en klaar om morgen om 0530 richting Hamburg te rijden!

De planning voor de komende 3 weken...

Maandag 14-07 - donderdag 17-07.
Hamburg

Donderdag 17-07 - maandag 21-07
Jelling, en natuurlijk een dag legoland en legohouse

Maandag 21-07 - vrijdag 25-07
Melby

Vrijdag 25-07 - woensdag 30-07
Stege

Woensdag 30-07 - zaterdag 02-08
Tarmstedt