Ik zit ook achterop. Ben niet de lichtste, maar zo kom ik nog eens ergens
Suliko
Geplaatst door de TopicStarter: 30-07-25 19:03
De toon is gezet Gister was gelijk een genadeloze kennismaking met de dolomieten. De eerste 22 kilometer gingen eigenlijk heel soepel, we volgde een rivier en er zaten amper hoogtemeters in. Toen werd het tijd om de eerste berg te beklimmen en dat hebben we geweten. Zo’n 1500 hoogtemeters in 17 kilometer, wat eigenlijk 14 kilometer was, maar een stukje van 500 meter dat ontiegelijk stijl en niet fietsbaar was door alle keien moesten we meerdere keren op en af terwijl we of de fiets naar boven duwde of de bepakking naar boven sjouwde. Daar hebben we bijna twee uur over gedaan. Vandaag houden we de route iets meer in de gaten om te checken of het wel goed begaanbaar is en welke alternatieven we hebben.
We eindigde in een prachtig en rustig sprookjesbos waar we de tent op hebben gezet voor een welverdiende nachtrust!
Salomé haar verhaaltje van de dag: Ik (Salomé) zal even beginnen met mijn variant van hoe dit plan is ontstaan. Zowie schreef dat ik er niet aan moest denken om op fietsreis te gaan. Het is wellicht mogelijk dat ik iets in die strekking heb gezegd, maar ik zou er graag aan willen toevoegen dat ik op dat punt in mijn leven nog geen ervaring had opgedaan met een degelijke, goed afgestelde en soepel rijdende fiets. Dat ik beïnvloedbaar ben, klopt zonder meer. Na af en toe op Zowie’s koga te hebben gefietst was ik dan ook vrij snel vergeten dat ik ooit dergelijke meningen over fietsreizen had en heb ik de mogelijkheid tot het aanschaffen van een nieuwe categorie aan gear met beide handen aangegrepen. Zo heb ik nu een heel klein spiegeltje dat ik op mijn stuur kan plaatsen (zelfde als Zowie), een ultra licht kampeerstoeltje dat niet groter is dan een waterfles (zelfde als Zowie maar ik was eerst) en een paar trailrunstokken van 300gr (zelfde als Zowie maar na vergelijkend waren onderzoek gewoon de beste optie dus wat doe je er aan). Nu hoor ik jullie denken, die trialrunstokken, die heb je toch helemaal niet nodig tijdens het fietsen? Heel scherp. Zoals Zowie al zei ben ik makkelijk beïnvloedbaar… ik heb het trailrun-virus ook te pakken. Maar ik heb Zowie ook al een aantal keer aan een touw laten bungelen dus we houden het gelijkwaardig.
Dan komen we nu bij het punt waarop ik mijn variant op het ontstaan van dit ‘plan’ belicht. Zowie rent hard, en lang, en ver en het liefst ook hoog. Ik ga ook graag omhoog, lang en ver, misschien niet altijd even hard. Ook fiets ik vaak en wilde ik een fijne fiets (zelfde als Zowie). Dus ik stond afgelopen januari in een twedehandsfietsenzaak genaamd wijverkopentweedehandsfietsen.nl. Hopelijk is er een marketeer op gepromoveerd want zulk goede bedrijfsnamen zie je maar zelden. Ik stond daar samen met mijn vader een Koga Worldtraveler te bekijken toen de verkoper vroeg wat mijn plannen waren. Omdat op en neer naar de klimhal fietsen geen goede rede is om zo’n fiets aan te schaffen, vertelde ik de beste man dat ik samen met mijn huisgenoot naar Slovenië zou gaan fietsen. Dat was bluf. Ik had Zowie iets horen zeggen over een trailrun in Slovenië waar ze aan mee wilde doen, maar meer plannen dan dat waren er niet.
Na wat maanden marineren leek het er toch wel echt op dat ik mijn woord aan de tweedehandsfietsverkoper waar zou maken. Zowie natuurlijk apetrots want ik als anti-fietser ging op fietsreis. Ze schreef zich in voor de race, inclusief helicopter redding want zoals ik zei rent ze graag lang en ver en hoog. Mijn ‘eis’ was dat ik de dolomieten wilde zien. De bergen. Ik ga iedere zomer de bergen in, dus die koga moet maar gewoon mee. Of ik ooit eerder in de bergen heb gefietst? Nee. Heb ik een bergverzet op mn fiets? Sinds vorige week weet ik dat het antwoord nee is. Zowie was sceptisch, het zou zwaar en echt niet zo leuk zijn als ik dacht, de hele tijd omhoog en omlaag. Maar ik ben net zo koppig als beïnvloedbaar dus we gaan de bergen in. Ik heb helemaal zelf de route getekend, inclusief wat vette plekken om samen te trailrunnen/fastpacken, zodat Zowie kan trainen maar ook om te genieten van de uitzichten en de afwisseling.
Update: Eerder vandaag zei Zowie nog dat we af en toe pull-ups moeten doen omdat ze bang was dat we onze armspieren anders verliezen maar dankzij mijn route is die angst als sneeuw voor de zon verdwenen. Ook de kuitjes zijn flink aangepakt. Ik moet eerlijk bekennen dat Zowie gelijk had over het omhoog fietsen en ik moet ook eerlijk bekennen dat ik het fietsen in de bergen heb onderschat. In het ergste geval loop ik ernaast, dacht ik. Maar dat is met een bepakte fiets van ruim 40 kilo nog steeds een flinke klus. Vandaar die armspieren en kuitjes.
Quotes van de dag:
Zowie na dat we voor de zoveelste keer onze fiets een steil pad vol keien op duwen: Waarom hebben we eigenlijk een fiets mee? Salomé: ja dat moest van jou. Zowie: ja nee maar ik dacht dat we gingen fietsen, niet wandelen!
Salomé na de eerste mini afdaling na een flinke klim: dat was 3 seconden hemel.
Zowie, al scrollend door het hoogteprofiel op topogps: als je maar ver genoeg inzoomt, lijkt het net vlak.
Eindstand: 39,49 KM met 1512 hoogtemeters, die vrijwel allemaal in de laatste 17 kilometer zaten.
Zo heftige start! Bos ziet er prachtig uit! Sowieso prachtige omgeving. Waar gaan jullie nu heen?
Muga
Geplaatst: Gisteren, 17:10
Wat een heerlijk geschreven verhaal!! Ik stap wel bij jou achterop. De fiets van zowie is al vol haha.
Thami
Geplaatst: Gisteren, 17:50
Heroïsche dag zo,en respect met al dat gewicht de berg op (en af). Op het vlakke geldt; als het rolt, rolt het, maar die vlieger gaat in de bergen helaas niet op. Volg met plezier jullie avonturen, en ook wel benieuwd naar jullie Polarsteps