Zuidlaardermarkt 2014

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

SaraViavia

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-14 23:07

Froukje1993 schreef:
Nou nou nou.. HvNL heeft het ook al over de mishandelde powny (ja echt, uitgesproken met een w ertussen) die aan zijn staart werd opgetild..

Wat is dat toch met Nederlanders, als er ook maar iets gebeurd moet dat gelijk worden opgeblazen.
En als ze dat beest nou ook nog zwaar hadden mishandeld.. Maar er gebeurde amper wat. Ja, aan de staart optillen is niet handig, maar midden op straat blijven staan en foei roepen had hem vast niet harder doen lopen.

Maar goed, misschien ben ik dan wel te nuchter ofzo.

Lijkt mij dat ze hem beter van achter even hadden kunnen aanduwen, dan zijn hele achterbenen optillen.. Zo kan die toch amper lopen... Wij deden het met de veulens op de markt in elk geval altijd anders, en dat waren ook niet de makkelijkste
Maar inderdaad, het was geen zware mishandeling en met een hartig woordje was die pony niet gaan lopen haha

Froukje
Forever young

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-14 23:18

Begrijp me niet verkeerd, het is ook niet mijn manier. Maar ik wordt zo moe van al die ophef om eigelijk niets.

Als ze dat beest nou hadden afgeranseld was ik de eerste geweest die had gezegd, afpakken! Maar dit, nee. En hem dan ook serieus nog afpakken ook. :n
Echte mishandeling heeft er maar verdomd weinig plaats gevonden dit jaar (Onder de paarden dan) gelukkig. Maar ga dan niet als leek zulke dingen opblazen alsof ze de pony half dood geslagen hebben.
Laatst bijgewerkt door Froukje op 24-10-14 23:20, in het totaal 1 keer bewerkt

NienSCHaap

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-14 23:19

Vooral al die mensen op het filmpje zeggen "dat mag niet" of ander commentaar... Waarom doen ze niks?
ze zouden ook kunnen helpen, hij word niet een geschopt en geslagen.
aan de staart optillen is zeker niet handig en ze konden dat wel anders aanpakken.
maar zo'n pony als die niet mee werkt, ze zullen heus wel meer dingen geprobeerd hebben wat niet op film staat.
Vind dat er iets te veel ophef komt over de markt zelf, ze schreeuwen nu moord en brand...
maar ja veel van dat soort heeft ook oogkleppen op hoor, want wat achter gesloten deuren gebeurd ziet men immers niet.
Alsof zo'n handelaar anders is op de markten dan thuis met zijn vee.
Ohja en niet alle handelaren gaan zo met hun vee om!
Wij hebben ook jaren op zuidlaardermarkt gestaan en ik durf zeker te zeggen dat wij de dierenwelzijn hoog in vaandel hebben hoor.

geerke

Re: Zuidlaardermarkt 2014

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-14 23:24

wel grappig...als ik hier meelees vind bijna iedereen het helemaal niet schokkend of zielig wat er met die pony is gebeurt.Zo van...had hij maar door moeten lopen.
En in het topic wat over de pony gaat draaien de meeste magen om en vinden ze het zielig(inclusief ik)
Misschien moet je inderdaad wel van een bepaald hout gesneden zijn om paardenmarkten leuk te vinden?

Froukje
Forever young

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-14 23:37

NienSCHaap schreef:

Amen.

Wij zijn thuis ook handelaren, welles waar niet in paarden, wel in ander vee. En dat is echt niet zo zielig als iedereen altijd maar denkt.
Mishandelen zou het einde van de handel betekenen, waarom? Omdat je dat aan de dieren terug ziet en je ze dan niet aan de straat stenen niet kwijt kunt.

Handelaren (uitzonderingen buiten beschouwing gelaten) gaan ook gewoon normaal met hun dieren om.
Maar idd, niet zoals een penny dat doet die haar paard als d'r kind ziet.
Er moet wel geld op de plank komen, en dan is er geen tijd om alleen maar 'oe ah, schattig' te roepen.
Dus gaat het er soms idd wat ruwer aan toe dan bij mensen die het voor de lol doen.

Mensen vergeten nogal eens dat handelaren ook brood op de plank moeten hebben een dat dat niet altijd gaat met een keer foei roepen en geduld hebben.

NienSCHaap

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-14 23:42

Froukje1993 schreef:
NienSCHaap schreef:

Amen.

Wij zijn thuis ook handelaren, welles waar niet in paarden, wel in ander vee. En dat is echt niet zo zielig als iedereen altijd maar denkt.
Mishandelen zou het einde van de handel betekenen, waarom? Omdat je dat aan de dieren terug ziet en je ze dan niet aan de straat stenen niet kwijt kunt.

Handelaren (uitzonderingen buiten beschouwing gelaten) gaan ook gewoon normaal met hun dieren om.
Maar idd, niet zoals een penny dat doet die haar paard als d'r kind ziet.
Er moet wel geld op de plank komen, en dan is er geen tijd om alleen maar 'oe ah, schattig' te roepen.
Dus gaat het er soms idd wat ruwer aan toe dan bij mensen die het voor de lol doen.

Mensen vergeten nogal eens dat handelaren ook brood op de plank moeten hebben een dat dat niet altijd gaat met een keer foei roepen en geduld hebben.

Ja, helaas zullen die werelden gescheiden blijven.
net als wakker dier :+ sorry!
laat ik er maar geen woorden aan vuil maken.
heb ik heel bokt op me dak :=
oh ben echt wel tegen dierenmishandeling, kan er wakker van liggen.
We hebben thuis ook wel handel in ander vee dan alleen paarden.
Maar die ene rotte appel word uitgelicht en de rest word vergeten.

kellaxy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-14 23:49

geerke schreef:
wel grappig...als ik hier meelees vind bijna iedereen het helemaal niet schokkend of zielig wat er met die pony is gebeurt.Zo van...had hij maar door moeten lopen.
En in het topic wat over de pony gaat draaien de meeste magen om en vinden ze het zielig(inclusief ik)
Misschien moet je inderdaad wel van een bepaald hout gesneden zijn om paardenmarkten leuk te vinden?

Nou, je verwoord precies wat ik dacht. Ik loop op een paardenmarkt (als ik al ga) altijd bedroefd rond, kan er niks aan doen maar het hele gebeuren alleen al. Dat sommige paarden daar vanaf snachts staan, in die drukte de hele dag. En dan heb ik het niet eens over de "wel zielige" dingen die daar gebeuren.
Dat zowat alle paarden te mager zijn vind ik al erg. Vind jullie nuchter reageren maar goed, ieder zijn mening! Ik ben blij dat sommige paarden een goed blijvend huisje krijgen.. :D

Froukje
Forever young

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-14 23:53

Net even dat andere topic bekeken wat geerke het over heeft.

"Die broertjes hebben geen tijd voor grondwerk" :r In weet niet of ik nou moet lachen of huilen, maar goed.

Het ironische is, een paardenmarkt is dood zielig, maar ze beleren wel massaal hun paard met drie zodat ze met 6 in de Z2 mee kunnen lopen. En elk weekend me op concours die heinde en ver weg zijn. Dàt vind ik dan zielig! Maar dat is doodnormaal 8)7

Maar idd, dat zullen wel 2 werelden zijn die elkaar nooit zullen begrijpen.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-14 23:55

Het is bijna grappig, dat als je het niet normaal vindt dat een shet aan zijn staart wordt opgetild, je beschouwd wordt als penny die haar paard als kind ziet.
Wat dit met brood op de plank voor de handelaar te maken heeft, is mij een raadsel?
Feit is, dat er een overschot is aan shet's, ze weinig opbrengen, dus het niet waard zijn om daarin te investeren. Ik ken in mijn omgeving genoeg handelaren van mini's en shet's, vaak eindigen ze in de salami. En ieder jaar fokken ze weer opnieuw. Het is gewoon broodhandel.

Froukje
Forever young

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-14 23:59

Woorden verdraaien is ook een vak :j

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-14 00:02

Froukje1993 schreef:
Net even dat andere topic bekeken wat geerke het over heeft.

"Die broertjes hebben geen tijd voor grondwerk" :r In weet niet of ik nou moet lachen of huilen, maar goed.

Het ironische is, een paardenmarkt is dood zielig, maar ze beleren wel massaal hun paard met drie zodat ze met 6 in de Z2 mee kunnen lopen. En elk weekend me op concours die heinde en ver weg zijn. Dàt vind ik dan zielig! Maar dat is doodnormaal 8)7

Maar idd, dat zullen wel 2 werelden zijn die elkaar nooit zullen begrijpen.

Dat was een grapje, omdat dit eerder als "oplossing" werd aangedragen in dat topic voor het niet meelopen van de shet. Ik heb niets met de term "grondwerken".
Maar ik begrijp ook de vergelijking niet met wedstrijden rijden.
Dat is het bagetalliseren van een "fout". Er komen gewoon misstanden voor op markten met dieren. Daar kan je de ogen voor sluiten of mensen daar bewust van maken en hopen op, dat het steeds minder acceptabel wordt.

NienSCHaap

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-14 00:02

Je hoort mij al niet zeggen dat het normaal is.
je hoort me ook niet zeggen dat je dan penny bent.
Ik beschouwen dieren ook maar als "kinderen" omdat ik van ze hou.
Ik keur wat er gebeurd ook zeker niet goed, hoor je mij ook niet zeggen maar van sommige.....
nou ja ik heb mijn mening en dat wil niet betekenen dat het "oké" of "goed" is.
Ben zeker niet verbitterd en zie genoeg dierenleed om mij heen waar ik mijn steentje aan probeer bij te dragen.
maar goed schijnbaar moet je moord en brand schreeuwen.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-14 00:03

Froukje1993 schreef:
Woorden verdraaien is ook een vak :j

Ach............ je kop in het zand steken ook :D

Maar ik ga dit topic weer verlaten :wave:

NienSCHaap

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-14 00:05

De gene die hun kop in het zand steken zijn de mensen die het hardste moord en brand schreeuwen en maar toekijken en niet ingrijpen als ze zoiets zien gebeuren.

Voel je niet per direct aangesproken, het is geen persoonlijke aanval.
Laatst bijgewerkt door NienSCHaap op 25-10-14 00:07, in het totaal 1 keer bewerkt

princequillo
Fotograaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-14 00:06

kellaxy schreef:
Dat zowat alle paarden te mager zijn vind ik al erg.

Eh, ik heb er misschien 3 gezien van de, hoeveel waren het er? die te mager waren? :o?

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-14 00:07

NienSCHaap schreef:
De gene die hun kop in het zand steken zijn de mensen die het hardste moord en brand schreeuwen en maar toekijken en niet ingrijpen als ze zoiets zien gebeuren.

nou,er stonden er toch heel wat omheen te kijken niet dan?

NienSCHaap

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-14 00:08

geerke schreef:
NienSCHaap schreef:

Kijken ja :=

Froukje
Forever young

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-14 00:11

geerke schreef:
NienSCHaap schreef:

Te kijken ja! Als het je zo veel interesseert ga je niet zo dom staan filmen maar grijp je in. En anders steek je inderdaad je kop in het zand

Edit: NienSCHaap heeft duidelijk het zelfde idee :=

kellaxy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-14 00:14

Dat ik het niet eens ben met de manier van handelen op een paardenmarkt wil niet zeggen dat ik mijn paard met 3 beleer en in een mum van tijd naar het Z rijdt. Dat zijn 2 dingen die niks met elkaar te maken hebben. Dat hun hun geld moeten verdienen is geen excuus om je paard zo te behandelen. Je hoeft ze niet als pennypaard te behandelen maar een beetje fatsoenlijk te eten geven en op zijn tijd een wormenkuur is ook teveel gevraagd bij de meeste.

kellaxy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-14 00:16

princequillo schreef:
kellaxy schreef:
Dat zowat alle paarden te mager zijn vind ik al erg.

Eh, ik heb er misschien 3 gezien van de, hoeveel waren het er? die te mager waren? :o?

Uh er werd ook gesuggereerd dat er wel duidelijk meer paarden mager zijn maar dat je dat niet ziet met een wintervacht. 9 van de 10 paarden die je alleen op bokt al van de paardenmarkt ziet komen, is zeker wel in slechte conditie. Voor de duidelijkheid: NIET allemaal.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-14 00:17

kellaxy schreef:
Dat ik het niet eens ben met de manier van handelen op een paardenmarkt wil niet zeggen dat ik mijn paard met 3 beleer en in een mum van tijd naar het Z rijdt. Dat zijn 2 dingen die niks met elkaar te maken hebben. Dat hun hun geld moeten verdienen is geen excuus om je paard zo te behandelen. Je hoeft ze niet als pennypaard te behandelen maar een beetje fatsoenlijk te eten geven en op zijn tijd een wormenkuur is ook teveel gevraagd bij de meeste.

nee,inderdaad...ik zag het verband tussen niet van paardenmarkten houden en je paard van 6 jaar naar de Z rijden ook niet zo,maar goed. :7

NienSCHaap

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-14 00:19

Je had die beste man ook kunnen vertellen, "goh zal ik u even helpen want op deze manier gaat het niet lukken"
misschien denk ik dan te nuchter, heb het wel eens met laden gedaan.
beest werd maar geslagen omdat die de vrachtwagen niet in ging.
vriendin en ik hebben de man aangesproken en hij gaf een snauw maar wel ons het paard. Na een half uur stond het paard erin.
Mensen lachten ons uit, noemde me penny maar ik dacht...
"op dat moment werd paard niet meer geslagen en vernederd, het vertrouwde ons om achter een aan te lopen, al dan wel na een half uur" maar hoe gaat het bij hem thuis op stal achter gesloten deuren?
Zal niks geholpen hebben ben ik bang, dus dat heeft niks met de markt te maken en daar gaat het mij om.
iedereen praat de markt slecht, terwel daar ook de goede handelaren tussen staan. Waar je op stal komt om een leuk paard te kopen of kampioen hengsten heeft staan of top sporters, die het echt niet beter gaan doen na een pak rammel.
Dat wil ik er mee zeggen.

Ymor

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-14 00:20

Zou het niet mogelijk zijn dat een ieder elkaars mening respecteert en niet ten koste van alles zijn mening probeert op te dringen. Schijnbaar zijn er twee topics, eentje met mensen die de markt wel leuk vinden en eentje waar ze tegen de markt zijn. Als iedereen nou eens in zijn eigen topic bleef..

kellaxy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-14 00:22

Dan zou bokt, bokt niet zijn :')

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-14 00:24

kellaxy schreef:
Dan zou bokt, bokt niet zijn :')

:D discussieforum...dat loopt dood als we allemaal elkaar ons mening laten hebben en nergens wat van vinden :')