Zitouna Fijn dat je op een andere manier bent gaan schrijven. Ik stelde je pb's van ergens eind vorig jaar namelijk zeer op prijs. De voorlaatse post bevatte wat giftige pijlen imo. Fijn dat het ook anders kan.
In mijn eerdere post had labiel tussen aanhalingstekens moeten staan. Geen idee hoe dat is weggevallen. Het woord is in een eerdere post van svandijk gebruikt. Ik had daar nog op door wilen gaan maar er komt zoveel boven dat ik daar blijkbaar niet zorgvuldig op door ben gegaan.
Ik heb toch nog wat opmerkingen vooral vanwege TS haar OP en op wat reacties.
Myour hoe meer details je geeft over het voorval van mijn man in jouw slaapkamer hoe meer dat op mij overkomt als desorientatie van hem en niet als een nachtelijke benaderingspoging naar jou.
edit toegevoegd wat was weggevallen: Ik snap goed dat je dat totaal niet prijs hebt gesteld had je dat gemeld had of ik of Abderrahim zelf zijn excuses kunnen aanbieden. Je was totaal ontdaan door de omstandigheden en daarop kreeg je dit als verassing erbij.
Ik heb in mijn reacties in dit topic geprobeerd wat meer afstand van het geheel te nemen om zinnige antwoorden te kunnen geven. Had ik op een andere manier over ons geschreven had dat evengoed reacties opgeroepen. Abderrahim en ik hebben een liefdesrelatie. Iedereen die bij ons op bezoek komt ziet evengoed de affiniteit tussen ons 2.
Mede omdat intimiteit hier in Tunesie intimiteit vooral slaapkamergeheim is stel ik daarover echt geen enkele discussie op prijs. Verder lijkt mij dat allemaal off topic en ben ik alleen bereid daarover in levende lijve te praten.
1 van de meisjes heb ik vooraf over (sexuele) intimidatie geinformeerd.
Een voorbeeld van hoe ik vooraf heb geschreven en het gaat niet alleen om niet provocerend over te komen maar gewoon om dicht bij jezelf te blijven:
uit eigen geschreven pb's terug te lezen door ontvanger Datum 18 Juni 2012
Citaat:
Op een ander front zal het eveneens ook voor jou en natuurlijk weer anders een uitdaging worden dicht bij jezelf te blijven, goed naar mijn waarschuwingen te luisteren - zelfs als ik er niet bij ben.
De jongens hier hebben gewoon geen verantwoordelijksgevoel hoe graag wij meiden dat ook willen. Ik denk dat ze ons westerse meisjes als halve kerels zien, we rijden paard - goed ook! en ahem beter dan zij!, we regelen de halve wereld met onze laptop, hebben een budget om de wereld over te reizen, we zijn anders dan de vrouwen die zij kennen uit hun familie.
Het is zaak te leren een duidelijk en helder "nee" te zeggen en hun 'wensen' te negeren, zonder bang of boos te worden en ze tegelijkertijd een gevoel van verantwoordelijkheid bij te brengen.
Faustine (edit: de francaise) hanteert zondermeer mijn regels en brieft me alles door wat zij beleeft wanneer ik er niet bij ben. Dat is helder en zo kan ik aangeven wat zijzelf perfect doet en waar ze eventueel nog op kan letten.
Zo hoeft ze ook een persoon als *** (edit:de jongen die af en toe helpt) niet als irritant te beschouwen want ze snapt het en kan het met mij delen en ik kan op die manier *** eventueel nieuwe instructies geven.
Zo simpel moet het ook kunnen gaan.
en
uit eigen geschreven pb's terug te lezen door ontvanger 16 Juni 2012
Citaat:
Wat verder intimidatie betreft, de tunesische cultuur is vanzichzelf al voorbaat schuldig. Op de website heb ik daarvoor een soort waarschuwing staan. Als je aan mijn zijde blijft gaat alles gewoon goed. Arabische mannen kunnen heel puur zijn, heel temperamentvol, dat kàn heel positief spannend zijn, dat kan uiteraard ook een minder leuke kant hebben wanneer daar een beetje te makkelijk mee om wordt omgegaan of niet wordt erkend.
Het niet begrijpen van de taal, de manier van kleden van de vrouwen (lange onderbroeken tot op de enkels, dicht geslagen hoofddoeken, dubbele zelfs - heet weer of niet, lange jurken met lange mouwen, de manier van kijken van de vrouwen, het beoordelen in feite van elke westerse vrouw die binnen stapt in een huis. Het intimiderende effect kan bij je binnenkomen op een manier die je niet bewust bent.
Communicatie en discussie over alle aspecten die je mee gaat maken en zult observeren is daarom heel belangrijk juist met mij omdat ik uit kan leggen.
Ook de bergoetingen op straat kan intimiderend werken voor je vooral wanneer je moeite hebt met de arabische woorden. Aan d eandere kant het kàn leuk zijn om nieuwe onverwachte uitdagingen aan te gaan.
Alles hangt af van je eigen aard en persoonlijkheid en vrolijkheid.
Het franse meisje Faustine die nu bij ons is heeft een voorsprong met haar frans en franse opvoeding vanwege de vele kolonien van Frankrijk en is zich door het vak geschiedenis op school al bewust van de overheersende invloeden die de fransen hadden op de kolonien en heeft daarover al veel gediscusieerd. Zij heeft geleerd respect te hebben voor culturen als van de noordafrikaansen en snapt ook wat zij hier komt doen en dat de economie in Tunesie en de verandering in politiek zo een enorme weerslag heeft op de mentaliteit van de bevolking.
Ze heeft een heel natuurlijke manier van omgaan ook met Abderrahim en legt nergens een bijzondere nadruk op en beweegt zich gewoon door het huis, staat netjes op tijd op, doet beleefd de afwas en spreekt gewone begrijpbare of beleefde woorden tegen Abderrahim hoewel ze ons frans meerdere malen moet corrigeren wat ook weer heel hylarisch is.
Ceriadwen, dank je wel voor je reactie (op pag.29) het zou fijn zijn om met je daarover van gedachten te wisselen, per email of pb.
Reken er maar op dat ik hem niet met rust laat. Dat heb ik eerder ook niet gedaan.
Nomanji dank je wel voor je reactie maar ja dat zie je toch verkeerd. in deze post een reactie daarop.
Estera dank je wel voor je opbouwende post (op pag.30)
Nog op TS terugkomend: Abderrahim rijdt op een brommer en gaat zelden tot nooit te voet naar de paarden. Als TS op weg was naar de paarden in haar eentje zal dat smorgens vroeg zijn geweest of in de middag en dan lag hij beide keren gewoon nog te slapen. Overigens wanneer zij alleen naar de paarden ging en ik thuis bleef was dat om prive met mijn man te zijn of om zaken met hem door te spreken. Mijn vraag blijft dan nog steeds om details over de beschuldiging. Als haar "nee" voor haar afdoende is geweest waarom is dan mijn houding voor haar als te onveilig bevonden om het te melden.
Ook al zou ik nonchalant - of geef het maar een ander waardeoordeel - omgaan met vrijwilligers wat imo niet het geval is dan zou die massagepoging toch gemeld moeten worden om er iets op het moment aan te kunnen doen vooral omdat ik vooraf heb gevraagd om dat te doen. Wanneer dat voor haar niet relevant meer was of het haar op dat moment totaal niet meer kon schelen waarom dan nu achteraf melden als een soort wraakactie imo?
Ik heb 1 van de 2 meisjes die als laatsten arriveerden 1 op 1 op rit meegenomen. Ik heb ontspannen met haar gereden een gesprek over de paarden gehad haar gevraagd op de terugrit wat ze er allemaal van vond hoe ze het bij de familie vond savonds of ze het routinewerk bij de paarden begreep en door had en of ze het naar haar zin had.
Al haar reacties waren positief.
Zij 21 heeft samen met haar jongere vriendin 18 zonder overleg met hun ouders tegen mijn advies in een ticket naar Tunesie gekocht. Vooraf hebben ze weinig op mijn emails gereageerd. Zij hebben een volwassen beslissing genomen, maar ik heb hen wel steeds in de gaten en ben me bewust dat ze heel jong waren, weinig met mij communiceerden geen vragen stelden, daarom wilde ik hen 1 op 1 op rit.
Ik ben steeds rond de stallen geweest heb hen maar heel weinig alleen gelaten, greep in waar nodig, nam zelfs werk uit handen, zelfs met 3 meiden aan werkkracht. Ik heb mijn best gedaan hen gemotiveerd te houden en zoveel mogelijk met zn allen op rit gegaan maar ze ook het vertrouwen gegeven dat ze met hun 3en mochten rijden. Met longeren heb ik hen gestimuleerd met de hengsten te werken hen enthousiast daarin begeleid en ieder gestimuleerd het te doen met hen daarover gediscusieerd en naar hun visie voor verbeteringen geluisterd en direct laten toepassen. Waar heb ik gefaald?
Ze waren enorm in hun sas om met zn 3en doorlopende gesprekken te voeren. Ben ik de boosdoeneer wanneer ik hen vraag een karwei aan te pakken? Heb ik hen daarmee een onveilig gevoel gegeven, of waren ze met hun 3en het werk in de warmte zowiezo zat en hebben ze al hun verzet gebundeld vanwege het saaie routinewerk elke dag weer vroeg opstaan en kon ik bij voorbaat toch al niets meer goed doen?
Overigens in tegenstelling tot een eerdere 45°C melding zijn de meiden wonderwel ontzien in de temperaturen en bleef de temperaturen voor TS zowiezo 3 weken lang rond 40°C hooguit een dag tussendoor 43°C tijdens siestatijd.
Wat de 7 andere vrijwilligers van een totaal van 10 dus die bij ons zijn geweest betreft we hebben in ieder geval een zeer leuke 3 weken gehad met de franse vrijwilligster, met Narya die hier in het topic heeft gereageerd en met traveler die later met haar 2 jonge dochters een jaar later terug is gekomen voor een trektocht.
We hebben in mei ook met een 18 jarig amerikaans meisje Elizabeth gewerkt die hier in haar eentje naartoe is gereisd. Geen nare voorvallen zij is niet van mijn zijde geweest, alleen melde zij pas in de 2de week een chronisch slechte onderrug te hebben waardoor de communicatie ietwat misleidend is verlopen. Zij is na haar 2 weken verblijf verder gaan reizen. De jongen die is geweest als vrijwilliger stelde zich gesloten op, helaas voor hem tijdens trektocht ontrok hij zich aan het werk en wat nu juist de uitgelezen kans was met mij volop alles uit te wisselen. De rest van de tijd was hadden de trektochdeelnemers mijn prioriteit. Myour had een nare confrontatie met de hitte, helaas een snachts onwelkom gestoord in haar slaap.
Dan rest de 7de die nog met haar verhaal zal komen. Naar aanleiding van haar ervaringen heb ik uitgbreid over wogen wel of niet de andere meisjes te laten komen die hun tickets al hadden betaald. We hebben uitgebreid pb verkeer daarover gehad, waaronder bovenstaande citaten.
Overigens blijf ik reageren uit een verantwoordelijkheidsgevoel naar alle kanten toe. Ik wil zelf graag snappen waar ik faal.
Wat kan ik dan nog meer doen om betrouwbaar over te komen bij een meisje wat verzet voelt en haar weerzin ervaart? Buiten het feit waar het Abderrahim aangaat, - laat daarover geen misverstand bestaan.
Ook de andere vrijwilligster nam mij niet in vertrouwen terwijl onze gesprekken heel gemoedelijk waren en over uitermate delicate privezaken ging.
Ik zie niet in wat ik persoonlijk anders hàd kunnen doen.
In mijn eentje ga ik de tochten niet organiseren, ook is er niemand hier in de wijde omgeving die de kamelenmannen zo goed begrijpt en in het gareel houdt als dat Abderrahim dat kan. Ook heeft hij een feilloos gevoel voor richting in de kale woestijn ook in een dichte zandstorm. Vergeet niet dat de mannen gemotiveerd moeten worden een bepaalde route te lopen die waneer zij niet op juiste wijze gecommandeerd worden echt niet zullen lopen. De mannen komen naar hem toe om voor hem te mogen werken. Zonder Abderrahim is het uitgesloten het concept op constante wijze uit te voeren.