Slechte ervaring Tunesie, Douz, Ranch Bedouin

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

gohyaJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-12 15:15

Amy77 schreef:
Keurig Bedouin..en je bent ons niet eens verschuldigd hoeveel meldingen je hebt gehad..maar het siert je wel dat je zo open bent en dat mag men ook wel lezen ;)

En daarom kunnen we er ook over ophouden op de beschuldigingen,we weten nu toch zowat alles?
We kunnen toch veel beter B goede tips geven,dan te blijven herhalen wat er is gebeurt?
Nogmaals,het had niet mogen gebeuren,maar het is gebeurt en nu weet B ook dat ze hier iets aan moet doen.

bedouin

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-12 15:18

Zitouna Fijn dat je op een andere manier bent gaan schrijven. Ik stelde je pb's van ergens eind vorig jaar namelijk zeer op prijs. De voorlaatse post bevatte wat giftige pijlen imo. Fijn dat het ook anders kan.

In mijn eerdere post had labiel tussen aanhalingstekens moeten staan. Geen idee hoe dat is weggevallen. Het woord is in een eerdere post van svandijk gebruikt. Ik had daar nog op door wilen gaan maar er komt zoveel boven dat ik daar blijkbaar niet zorgvuldig op door ben gegaan.

Ik heb toch nog wat opmerkingen vooral vanwege TS haar OP en op wat reacties.

Myour hoe meer details je geeft over het voorval van mijn man in jouw slaapkamer hoe meer dat op mij overkomt als desorientatie van hem en niet als een nachtelijke benaderingspoging naar jou.
edit toegevoegd wat was weggevallen: Ik snap goed dat je dat totaal niet prijs hebt gesteld had je dat gemeld had of ik of Abderrahim zelf zijn excuses kunnen aanbieden. Je was totaal ontdaan door de omstandigheden en daarop kreeg je dit als verassing erbij.

Ik heb in mijn reacties in dit topic geprobeerd wat meer afstand van het geheel te nemen om zinnige antwoorden te kunnen geven. Had ik op een andere manier over ons geschreven had dat evengoed reacties opgeroepen. Abderrahim en ik hebben een liefdesrelatie. Iedereen die bij ons op bezoek komt ziet evengoed de affiniteit tussen ons 2.
Mede omdat intimiteit hier in Tunesie intimiteit vooral slaapkamergeheim is stel ik daarover echt geen enkele discussie op prijs. Verder lijkt mij dat allemaal off topic en ben ik alleen bereid daarover in levende lijve te praten.

1 van de meisjes heb ik vooraf over (sexuele) intimidatie geinformeerd.
Een voorbeeld van hoe ik vooraf heb geschreven en het gaat niet alleen om niet provocerend over te komen maar gewoon om dicht bij jezelf te blijven:
uit eigen geschreven pb's terug te lezen door ontvanger Datum 18 Juni 2012
Citaat:
Op een ander front zal het eveneens ook voor jou en natuurlijk weer anders een uitdaging worden dicht bij jezelf te blijven, goed naar mijn waarschuwingen te luisteren - zelfs als ik er niet bij ben.
De jongens hier hebben gewoon geen verantwoordelijksgevoel hoe graag wij meiden dat ook willen. Ik denk dat ze ons westerse meisjes als halve kerels zien, we rijden paard - goed ook! en ahem beter dan zij!, we regelen de halve wereld met onze laptop, hebben een budget om de wereld over te reizen, we zijn anders dan de vrouwen die zij kennen uit hun familie.
Het is zaak te leren een duidelijk en helder "nee" te zeggen en hun 'wensen' te negeren, zonder bang of boos te worden en ze tegelijkertijd een gevoel van verantwoordelijkheid bij te brengen.
Faustine (edit: de francaise) hanteert zondermeer mijn regels en brieft me alles door wat zij beleeft wanneer ik er niet bij ben. Dat is helder en zo kan ik aangeven wat zijzelf perfect doet en waar ze eventueel nog op kan letten.
Zo hoeft ze ook een persoon als *** (edit:de jongen die af en toe helpt) niet als irritant te beschouwen want ze snapt het en kan het met mij delen en ik kan op die manier *** eventueel nieuwe instructies geven.
Zo simpel moet het ook kunnen gaan.

en
uit eigen geschreven pb's terug te lezen door ontvanger 16 Juni 2012
Citaat:
Wat verder intimidatie betreft, de tunesische cultuur is vanzichzelf al voorbaat schuldig. Op de website heb ik daarvoor een soort waarschuwing staan. Als je aan mijn zijde blijft gaat alles gewoon goed. Arabische mannen kunnen heel puur zijn, heel temperamentvol, dat kàn heel positief spannend zijn, dat kan uiteraard ook een minder leuke kant hebben wanneer daar een beetje te makkelijk mee om wordt omgegaan of niet wordt erkend.
Het niet begrijpen van de taal, de manier van kleden van de vrouwen (lange onderbroeken tot op de enkels, dicht geslagen hoofddoeken, dubbele zelfs - heet weer of niet, lange jurken met lange mouwen, de manier van kijken van de vrouwen, het beoordelen in feite van elke westerse vrouw die binnen stapt in een huis. Het intimiderende effect kan bij je binnenkomen op een manier die je niet bewust bent.
Communicatie en discussie over alle aspecten die je mee gaat maken en zult observeren is daarom heel belangrijk juist met mij omdat ik uit kan leggen.
Ook de bergoetingen op straat kan intimiderend werken voor je vooral wanneer je moeite hebt met de arabische woorden. Aan d eandere kant het kàn leuk zijn om nieuwe onverwachte uitdagingen aan te gaan.
Alles hangt af van je eigen aard en persoonlijkheid en vrolijkheid.
Het franse meisje Faustine die nu bij ons is heeft een voorsprong met haar frans en franse opvoeding vanwege de vele kolonien van Frankrijk en is zich door het vak geschiedenis op school al bewust van de overheersende invloeden die de fransen hadden op de kolonien en heeft daarover al veel gediscusieerd. Zij heeft geleerd respect te hebben voor culturen als van de noordafrikaansen en snapt ook wat zij hier komt doen en dat de economie in Tunesie en de verandering in politiek zo een enorme weerslag heeft op de mentaliteit van de bevolking.
Ze heeft een heel natuurlijke manier van omgaan ook met Abderrahim en legt nergens een bijzondere nadruk op en beweegt zich gewoon door het huis, staat netjes op tijd op, doet beleefd de afwas en spreekt gewone begrijpbare of beleefde woorden tegen Abderrahim hoewel ze ons frans meerdere malen moet corrigeren wat ook weer heel hylarisch is.

Ceriadwen, dank je wel voor je reactie (op pag.29) het zou fijn zijn om met je daarover van gedachten te wisselen, per email of pb.
Reken er maar op dat ik hem niet met rust laat. Dat heb ik eerder ook niet gedaan.

Nomanji dank je wel voor je reactie maar ja dat zie je toch verkeerd. in deze post een reactie daarop.
Estera dank je wel voor je opbouwende post (op pag.30)

Nog op TS terugkomend: Abderrahim rijdt op een brommer en gaat zelden tot nooit te voet naar de paarden. Als TS op weg was naar de paarden in haar eentje zal dat smorgens vroeg zijn geweest of in de middag en dan lag hij beide keren gewoon nog te slapen. Overigens wanneer zij alleen naar de paarden ging en ik thuis bleef was dat om prive met mijn man te zijn of om zaken met hem door te spreken. Mijn vraag blijft dan nog steeds om details over de beschuldiging. Als haar "nee" voor haar afdoende is geweest waarom is dan mijn houding voor haar als te onveilig bevonden om het te melden.
Ook al zou ik nonchalant - of geef het maar een ander waardeoordeel - omgaan met vrijwilligers wat imo niet het geval is dan zou die massagepoging toch gemeld moeten worden om er iets op het moment aan te kunnen doen vooral omdat ik vooraf heb gevraagd om dat te doen. Wanneer dat voor haar niet relevant meer was of het haar op dat moment totaal niet meer kon schelen waarom dan nu achteraf melden als een soort wraakactie imo?

Ik heb 1 van de 2 meisjes die als laatsten arriveerden 1 op 1 op rit meegenomen. Ik heb ontspannen met haar gereden een gesprek over de paarden gehad haar gevraagd op de terugrit wat ze er allemaal van vond hoe ze het bij de familie vond savonds of ze het routinewerk bij de paarden begreep en door had en of ze het naar haar zin had.
Al haar reacties waren positief.
Zij 21 heeft samen met haar jongere vriendin 18 zonder overleg met hun ouders tegen mijn advies in een ticket naar Tunesie gekocht. Vooraf hebben ze weinig op mijn emails gereageerd. Zij hebben een volwassen beslissing genomen, maar ik heb hen wel steeds in de gaten en ben me bewust dat ze heel jong waren, weinig met mij communiceerden geen vragen stelden, daarom wilde ik hen 1 op 1 op rit.
Ik ben steeds rond de stallen geweest heb hen maar heel weinig alleen gelaten, greep in waar nodig, nam zelfs werk uit handen, zelfs met 3 meiden aan werkkracht. Ik heb mijn best gedaan hen gemotiveerd te houden en zoveel mogelijk met zn allen op rit gegaan maar ze ook het vertrouwen gegeven dat ze met hun 3en mochten rijden. Met longeren heb ik hen gestimuleerd met de hengsten te werken hen enthousiast daarin begeleid en ieder gestimuleerd het te doen met hen daarover gediscusieerd en naar hun visie voor verbeteringen geluisterd en direct laten toepassen. Waar heb ik gefaald?
Ze waren enorm in hun sas om met zn 3en doorlopende gesprekken te voeren. Ben ik de boosdoeneer wanneer ik hen vraag een karwei aan te pakken? Heb ik hen daarmee een onveilig gevoel gegeven, of waren ze met hun 3en het werk in de warmte zowiezo zat en hebben ze al hun verzet gebundeld vanwege het saaie routinewerk elke dag weer vroeg opstaan en kon ik bij voorbaat toch al niets meer goed doen?
Overigens in tegenstelling tot een eerdere 45°C melding zijn de meiden wonderwel ontzien in de temperaturen en bleef de temperaturen voor TS zowiezo 3 weken lang rond 40°C hooguit een dag tussendoor 43°C tijdens siestatijd.

Wat de 7 andere vrijwilligers van een totaal van 10 dus die bij ons zijn geweest betreft we hebben in ieder geval een zeer leuke 3 weken gehad met de franse vrijwilligster, met Narya die hier in het topic heeft gereageerd en met traveler die later met haar 2 jonge dochters een jaar later terug is gekomen voor een trektocht.
We hebben in mei ook met een 18 jarig amerikaans meisje Elizabeth gewerkt die hier in haar eentje naartoe is gereisd. Geen nare voorvallen zij is niet van mijn zijde geweest, alleen melde zij pas in de 2de week een chronisch slechte onderrug te hebben waardoor de communicatie ietwat misleidend is verlopen. Zij is na haar 2 weken verblijf verder gaan reizen. De jongen die is geweest als vrijwilliger stelde zich gesloten op, helaas voor hem tijdens trektocht ontrok hij zich aan het werk en wat nu juist de uitgelezen kans was met mij volop alles uit te wisselen. De rest van de tijd was hadden de trektochdeelnemers mijn prioriteit. Myour had een nare confrontatie met de hitte, helaas een snachts onwelkom gestoord in haar slaap.
Dan rest de 7de die nog met haar verhaal zal komen. Naar aanleiding van haar ervaringen heb ik uitgbreid over wogen wel of niet de andere meisjes te laten komen die hun tickets al hadden betaald. We hebben uitgebreid pb verkeer daarover gehad, waaronder bovenstaande citaten.

Overigens blijf ik reageren uit een verantwoordelijkheidsgevoel naar alle kanten toe. Ik wil zelf graag snappen waar ik faal.
Wat kan ik dan nog meer doen om betrouwbaar over te komen bij een meisje wat verzet voelt en haar weerzin ervaart? Buiten het feit waar het Abderrahim aangaat, - laat daarover geen misverstand bestaan.
Ook de andere vrijwilligster nam mij niet in vertrouwen terwijl onze gesprekken heel gemoedelijk waren en over uitermate delicate privezaken ging.
Ik zie niet in wat ik persoonlijk anders hàd kunnen doen.

In mijn eentje ga ik de tochten niet organiseren, ook is er niemand hier in de wijde omgeving die de kamelenmannen zo goed begrijpt en in het gareel houdt als dat Abderrahim dat kan. Ook heeft hij een feilloos gevoel voor richting in de kale woestijn ook in een dichte zandstorm. Vergeet niet dat de mannen gemotiveerd moeten worden een bepaalde route te lopen die waneer zij niet op juiste wijze gecommandeerd worden echt niet zullen lopen. De mannen komen naar hem toe om voor hem te mogen werken. Zonder Abderrahim is het uitgesloten het concept op constante wijze uit te voeren.

cam

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-12 15:28

Ik denk dat als deze verhalen op bokt waren verschenen over een reis of vrijwilligers werk bij een Tunesische bedrijf
zonder westerse medewerkers, vele dan zouden zeggen, ja dat is het risico het hoort niet maar je loopt wel risico in zo'n land waar mannen nu eenmaal op een hoger voetstuk staan dan vrouwen.Het feit dat Bedouin er bij hoort zal voor veel ouders een opluchting zijn geweest, en zal bij hebben gedragen aan, zo als nu blijkt valse veiligheid.denk dat dat ook bijdraagt aan de soms in de ogen van sommige heftige reactie tegen Bedouin.Als moeder van een leuke jonge meid zou het voor mij in elk geval een rede zijn te kiezen voor deze reizen.mocht er dan iets gebeuren zou ik ook niet mijn schouder op halen en denken ja jammer,en misschien zelf Bedouin persoonlijk hebben aangesproken.IK weet het niet maar weet wel dat wij niet voor een ander kunnen beslissen wat iemand wel of niet erg vind.Ik denk ook dat de meeste negatieve reacties worden veroorzaakt door, zo blijkt nu uit Bedouin haar reactie, weten van het probleem en hier niet correcte mee omgaan.

edit Bedouin in je mail heb je het over de jongens.ik geloof dat ik uit zo'n mail zou halen dat je het hebt over de mannen die mee gaan op de tochten en zou er niet zo uit opmaken dat het ook op je man zou slaan.Misschien is het een domme gedachten maar denk dat vele zullen denken dat je man door dat hij al een aantal jaren met jou samen woont weet hoe hij met westerse vrouwen zou om moeten gaan.
Ik zou denk ik ook twijfelen of ik dit ook aan je zou moeten melden mocht het mij overkomen.

Wil wel zeggen dat ik het heel erg knap vind dat je de moeite wil nemen te reageren via bokt.
Laatst bijgewerkt door cam op 06-08-12 15:48, in het totaal 6 keer bewerkt

Saar4

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-12 15:39

@Bedouin

Ik denk dat met name de volgende zaken van belang zijn als je van je bedrijf een succes wil maken:

1. Instrueer je man duidelijk over de omgang met westerse klanten. Belangrijkste is AFSTAND houden. Letterlijk fysieke afstand, aanraken is verboden, hoe goed bedoeld ook. Daarnaast in de gesprekken, praten over koetjes en kalfjes is oké, seksuele toespelingen zijn verboden.
2. Zorg dat je man op zijn beurt zijn personeel instrueert, zelfde als bovenstaande.
3. Leg sancties op en zorg ervoor dat 1 en 2 altijd uitgevoerd worden.
4. Geef je man een cursus Engels cadeau. Veel mensen spreken slecht Frans en het scheelt enorm als je man Engels zou kunnen praten.
5. Benadruk bij je gasten dat het geen kwaad kan het school Frans weer op te halen.
6. Abderrahim drinkt GEEN DRUPPEL alcohol meer als er gasten zijn.
7. Ik heb het idee dat jij erg ontoegankelijk over kan komen naar je gasten toe. Misschien ben je iemand die snel naar binnen keert en stil wordt bij problemen? Probeer helder te krijgen hoe jij reageert bij conflicten en dat te verbeteren. Blijf uitstralen dat je gasten ALLES tegen je kunnen zeggen.

Amy77

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-12 15:45

gohya schreef:
Amy77 schreef:
Keurig Bedouin..en je bent ons niet eens verschuldigd hoeveel meldingen je hebt gehad..maar het siert je wel dat je zo open bent en dat mag men ook wel lezen ;)

En daarom kunnen we er ook over ophouden op de beschuldigingen,we weten nu toch zowat alles?
We kunnen toch veel beter B goede tips geven,dan te blijven herhalen wat er is gebeurt?
Nogmaals,het had niet mogen gebeuren,maar het is gebeurt en nu weet B ook dat ze hier iets aan moet doen.

Exact!

Anoeska

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-12 15:47

Al met al is het wel zo dat bedouin kan praten als brugman, overal een excuus of argument voor vinden, maar als er meisjes die te gast bij jou in huis zijn, naar huis gaan met een negatief gevoel, dan heb jij gewoon gefaald.

Jij haalt die meisjes naar Tunesie om daar te komen werken, daar moeten ze nog voor betalen ook :? , dan hebben ze gewoon recht op een warm onthaal en een veilig gevoel. Dat het is veel gevallen wel goed is gegaan, is dan ook geen reden om jezelf op de schouder te kloppen. Dat is gewoon zoals het hoort, de normale gang van zaken.

Als je in 1 klein topic, op 1 klein forum op internet, in een paar dagen al zoveel negatieve verhalen bij elkaar krijgt, dan is er iets mis. Daar zijn geen argumenten en mooie excuses meer tegen opgewassen. Een negatief verhaal kan nog verzonnen zijn, door iemand die gefrustreerd naar huis is gegaan, maar zoveel verschillende verhalen, van mensen die elkaar niet kennen, dan klopt er gewoon iets niet in die organisatie.

bedouin

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-12 15:56

Saar4 dank je wel voor je post.
Punt 2 werd mede tijdens de 1ste trektocht waaraan Maaike deelnam niet begrepen door de deelneemsters. Dat is een probleem.
Dat was precies het punt waardoor er een verdeling binnen de groep plaatsvond. Het gezag van Abdderrahim werd ondermijnd.
punt5 zal niet idereen doen, ook de meisjes die kwamen werken hadden dat beloofd maar nagelaten door omstandigheden en wordt gewoon vaker niet als prioriteit ervaren.
punt7 kan ik niet verbeteren zonder feedback ter plaatse. Ik denk dat ik varieer in mijn uitingen per gelegenheid. Ik sluit mezelf inderdaad af wanneer ik niet wil dat 3 meiden zich met mijn persoonlijke zaken gaan bemoeien en doorvragen en vinden dat dat geoorloofd is. Wanneer ik tegenover 3 meisjes sta die ik heel simpel vraag eens geen mening te geven maar mijn verzoek aan te nemen maar heel brutaal hun ongevraagde mening blijven geven kan ik fel uit de hoek komen. Wanneer ik met een meisje gewoon omga ben ik heel open en heel enthousiast. Wanneer ik ervan hoorde dat Myour een hyperventilatie aanval had ben ik direct naar haar toegegaan en haar geprobeert op haar gemak te stellen, een oplossing te zoeken en hebben wij een zeer open gesprek gevoerd waarin allerlei uitermate persoonlijke uitleg werd gegeven.

Francis

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-12 15:59

Ik ben toch teleurgesteld dat het laatste Bericht van Bedouin weer vol vingerwijzingen naar TS en andere gasten staat en nog niks over hoe ze het denkt aan te gaan pakken, of, als ze dat niet weet, een hulpvraag of weet ik wat.
Ik heb trouwens ook nog nérgens een excuus van Bedouin gelezen. Alleen maar 'had je toen moeten zeggen, had ik toen excuus kunnen aanbieden'.. maar daarna geen 'Alsnog mijn excuus, ik vind het erg vervelend voor je dat je het niet leuk gehad hebt en dat mijn man daar de oorzaak van was, ik ga m'n best doen dit in de toekomst te veranderen'... Dat zou de toon van overige berichten al zo anders maken.
Erg jammer, na haar vorige berichtje had ik iets meer verwacht...

Anoeska

Re: WAARSCHUWING Tunesie, Douz, Ranch Bedouin

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-12 16:02

Ik heb niet het idee dat Bedouin deze meisjes als gasten ziet, die ervoor betalen om bij haar te verblijven. Maar als werknemers die moeten doen wat zij zegt. De waarheid zit natuurlijk in het midden, want het is een werkvakantie. Maar als gastvrouw heb je je gewoon te gedragen, je komt niet fel uit de hoek, want deze meisjes zijn te gast. Het zijn geen sloofjes die zich maar moeten aanpassen, maar meisjes die best de handen uit de mouwen willen steken, maar ook een leuke vakantie willen hebben.

Het uitgangspunt van Bedouin voelt voor mij al niet als een gastvrije ontvangst.

maaikemuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-12 16:06

Wat aan mij blijft knagen uit de posts van Bedouin zijn de reacties waarbij er toch (zelfs nu nog) ervaringen worden gebagatelisseerd. En het gaat niet om getallen, 1 negatieve ervaring is er 1 teveel. Blijft het feit dat er met mij nog 4 mensen zijn die ik persoonlijk ken die negatieve ervaringen hebben gehad. Van deze mensen heeft er maar 1 in dit topic gereageerd. En de positieve ervaringen zullen er zeker meer zijn, en dat is maar goed ook. In mijn eerdere posten valt het te lezen, ik heb genoten van mijn reizen. Sterker nog, Tunesie heeft een plekje in mijn hart. Het concept is namelijk ontzettend mooi en goed bedacht. De uitwerking, daar moet nu aan gewerkt gaan worden. Van de groep van 5 mensen zouden 4 man hun ervaring hebben afgedaan als een incident, als er correct gereageerd zou zijn geweest door Bedouin. En daarmee bedoel ik niet direct na melding, maar meer op de lange termijn. Het is voor mij en 2 andere reisgenoten moeilijk te gegrijpen dat de belangrijkste aanbeveling in 2010, 'zorg ervoor dat A nooit meer alleen met een groep de woestijn in gaat, zorg ervoor dat je zelf te allen tijde hierbij aanwezig bent', door de betrokkene naast zich is neergelegd.

Ik hoop dat het bedrijf nog levensvatbaar is na dit topic en dat Bedouin de tijd neemt om zich te beraden op de toekomst van het bedrijf. Mijn belangrijkste aanbeveling blijft staan. Zorg ervoor dat A. nooit en te nimmer alleen kan zijn met dames die op trektocht gaan; je zult erbij moeten zijn om als tolk te dienen (zowel aangaande de taal, alswel als tolk van de cultuur). Je zult altijd bij je gasten aanwezig moeten zijn. Daarnaast ben ik van mening dat de interactie tussen A en de gasten tot een minimum beperkt moet worden. Als je dit niet kunt garanderen, dan maak ik mij ernstige zorgen. Het binnenhalen van vrijwilligers lijkt mij gezien de gebeurtenissen hier beschreven en waar ik vanaf de zijlijn getuige van heb mogen zijn zeer onverstandig. En werk aan je eigen communicatie. Durf toe te geven dat er iets fout gaat, daarmee oogst je zoveel meer waardering. En communiceer duidelijk wat je verbeterpunten aangaande de klacht zijn.

Ik hoop dat je de komende tijd (tot het toeristenseizoen weer begint) de tijd neemt om de situatie rustig te laten bezinken en om je fantastische concept om te turnen in een werkbare en vooral veilige format. Ik zal je blijven volgen vanaf de zijlijn en ik hoop de je er uit zult komen en dat er in de toekomst positieve berichten zullen volgen. Ik stap nu uit deze discussie, de waarschuwing is gegeven, de aanbevelingen zijn gedaan en ik heb mijn verantwoordelijkheid genomen. Ik hoop, echt vanuit mijn hart, dat jij ook die verantwoordelijkheid gaat nemen Bedouin. Je bent een sterke vrouw, ik wens je heel veel wijsheid toe.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-12 16:07

Anouska, zij háált meiden naar Tunesië? Is nog altijd de keuze van die meiden zelf om te gaan hoor...

Ceriadwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-12 16:08

Pb je even mijn emailadres ( werd me even ingefluisterd :p )

Kan en mag alles tegen me zeggen, tegen me krijssen en bij me uithuilen, maar ik zal altijd wel mijn mening geven en dat verpak ik niet altijd even prettig.

Wil ook nog kwijt dat ik je een moedige meid vind ook al zit het nu gewoon even niet mee en ben heel blij dat je minder in de verdediging zit en iets meer erkent dat er iets een beetje scheef gaat. Ik zie je mail wel binnen komen, ben over het algemeen makkelijker via mail dan via bokt te bereiken.
Laatst bijgewerkt door Ceriadwen op 06-08-12 16:21, in het totaal 1 keer bewerkt

Grit

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-12 16:16

Voor mij beginnen de reacties van Bedouin eerder tegen dan voor haar te werken.
Ze zijn zo goed doordacht, het geeft mij meer het gevoel van het eerder genoemde "damage control". Alles ontkennen heeft geen zin. Dus dan maar ogenschijnlijk wat toegeven, maar ondertussen vooral veel recht praten wat krom is. Maar de verantwoordelijkheid op zich nemen, dat lees ik nergens.

Meegaan in de kritieken en er daadwerkelijk iets mee doen, geeft grote kans dat haar eigen droom ook in duigen valt. Ze geeft zelf immers aan dit niet zonder haar man te kunnen. Ik heb nog nergens de indruk kunnen krijgen dat hij kan/wil veranderen.
Dus maar redden wat er te redden valt, de schade beperken en kijken hoe lang het lukt om zo verder te gaan.

Bedouin, de manier waarop je over vrijwilligers/gasten in het algemeen en ook persoonlijk praat vind ik vreemd. Het lijkt vooral of ze het een eer moeten vinden bij jullie te komen, terwijl het toch echt betalende mensen zijn waar jullie afhankelijk van zijn.
Er gaan zo veel dingen fout of lopen anders dan voorzien en dat wordt weer afgeschreven op een onduidelijke communicatie, bij voorkeur van de ander.
De voorbeeldpb's waarin je mensen voorbereid op de omgang met de mannen geven mij ook de kriebels. Een klant of vrijwilliger hoeft zich daar toch niet op die manier mee bezig te houden? Okay, tips qua kleding of gewoontes kunnen fijn zijn.
Maar ze moeten naar jouw tips en waarschuwingen luisteren, het liefst bij jou in de buurt blijven. En alles doorbrieven, zodat jij tegen ze kan zeggen wat ze wel of niet perfect doen. En als ze goed beleefd blijven, alles volgens jullie regels doen, dan is er niks aan de hand. Dat klinkt mij niet als een prettige plek om te verblijven.
Als je nu eens je medewerkers op deze manier benaderd en daar eens heel duidelijk tegen bent?? Of lukt je dat niet en doe je het dan maar via de minder temperamentvolle klant/vrijwilliger. De omgekeerde wereld lijkt mij.
Bij het aanbieden van trektochten/overnachtingsplekken is het toch echt de taak van de eigenaren om de medewerkers duidelijk te instrueren en te zorgen dat zij fatsoenlijk met hun gasten om gaan.

Je kan nog zo goed over je eigen goede bedoelingen praten, het feit dat mensen jou niet ter plekke aan durven te spreken over dingen, geeft wel aan dat de situatie daar dus niet veilig genoeg voor is. Misschien kom je een stuk minder oprecht en open over dan je probeert te zijn. Of het is gewoon zinloos omdat je de dingen afschuift op de ander, zoals je in dit topic ook doet.
En er is wederzijdse verantwoordelijkheid, maar ik zou wat meer verantwoordlijkheid leggen bij jou en je man in plaats van bij de gasten en vrijwilligers.

jodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-12 16:20

Citaat:
Maar als gastvrouw heb je je gewoon te gedragen, je komt niet fel uit de hoek, want deze meisjes zijn te gast

Als gast kan je je ook niet alles permiteren.Beleeftheid en respect voor andermans privé-leven zijn wel het minste....

Francis

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-12 16:23

dan moet dat privé leven ook wel privé blijven en niet tegenover gasten uitgevochten worden waardoor gasten zich onbehaaglijk en zelfs onveilig gaan voelen.

Anoeska

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-12 16:25

stef schreef:
Anouska, zij háált meiden naar Tunesië? Is nog altijd de keuze van die meiden zelf om te gaan hoor...

Je hebt gelijk, ik heb het verkeerd verwoord. Maar ik zie haar wel als gastvrouw. Met een verantwoordelijkheid om die meisjes een fijne tijd te geven.

Zitouna

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-12 16:32

Bedouin tja ik wil nog wel eens heftig reageren als ik me ergens boos om maak, maar ik heb ook geen kwade intenties. Ik heb inderdaad vorig jaar nog een keer contact opgenomen met 'hopelijk kunnen we alles achter ons laten en in ieder geval op bokt normaal met elkaar omgaan' gezien het af en toe wat ongemakkelijk werd met twee bokkers uit Tunesie die elkaar nog al wel eens tegenkomen in topics en niet goed met elkaar op kunnen schieten. Ik hoopte echt het gedrag van je man hier losse incidenten waren en misschien te wijten waren aan alcoholgebruik in combinatie met een bezoek aan Djerba. Maar door dit hier allemaal te lezen is mij deze hoop uiteraard vergaan.

Vooral het feit dat je blijkbaar van enkele (de ergste nog wel) van deze incidenten afwist en gewoon rustig door bent gegaan vind ik erg naar. Je kan zo ontzetten goed schrijven, in een mailcontact met slechts enkele personen praat je ze waarschijnlijk snel onder de tafel - zeker met mensen die geshockeerd zijn van een nare ervaring en daarin een vertrouwenspunt zoeken. Op een forum als bokt wordt dit lastiger - niet iedereen kent jou persoonlijk en men reageert dan ook intuïtiever. Ik snap dat het voor jou een hel moet zijn om hier nu middenin te zitten, maar er zijn gewoon meerdere grenzen overschreden die NOOIT overschreden hadden mogen worden. Ik zou zeggen, laat alles eens heel goed bezinken en lees alles nog een keer goed door en denk dan: als je een dochter had gehad die in zo'n situatie had gezeten, wat zou je dan denken en doen?

bedouin

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-12 16:44

Grit schreef:
Bedouin, de manier waarop je over vrijwilligers/gasten in het algemeen en ook persoonlijk praat vind ik vreemd. Het lijkt vooral of ze het een eer moeten vinden bij jullie te komen, terwijl het toch echt betalende mensen zijn waar jullie afhankelijk van zijn.
Er gaan zo veel dingen fout of lopen anders dan voorzien en dat wordt weer afgeschreven op een onduidelijke communicatie, bij voorkeur van de ander.
De voorbeeldpb's waarin je mensen voorbereid op de omgang met de mannen geven mij ook de kriebels. Een klant of vrijwilliger hoeft zich daar toch niet op die manier mee bezig te houden? Okay, tips qua kleding of gewoontes kunnen fijn zijn.
Maar ze moeten naar jouw tips en waarschuwingen luisteren, het liefst bij jou in de buurt blijven. En alles doorbrieven, zodat jij tegen ze kan zeggen wat ze wel of niet perfect doen. En als ze goed beleefd blijven, alles volgens jullie regels doen, dan is er niks aan de hand. Dat klinkt mij niet als een prettige plek om te verblijven.
Als je nu eens je medewerkers op deze manier benaderd en daar eens heel duidelijk tegen bent?? Of lukt je dat niet en doe je het dan maar via de minder temperamentvolle klant/vrijwilliger. De omgekeerde wereld lijkt mij.
Bij het aanbieden van trektochten/overnachtingsplekken is het toch echt de taak van de eigenaren om de medewerkers duidelijk te instrueren en te zorgen dat zij fatsoenlijk met hun gasten om gaan.

Je kan nog zo goed over je eigen goede bedoelingen praten, het feit dat mensen jou niet ter plekke aan durven te spreken over dingen, geeft wel aan dat de situatie daar dus niet veilig genoeg voor is. Misschien kom je een stuk minder oprecht en open over dan je probeert te zijn. Of het is gewoon zinloos omdat je de dingen afschuift op de ander, zoals je in dit topic ook doet.
En er is wederzijdse verantwoordelijkheid, maar ik zou wat meer verantwoordlijkheid leggen bij jou en je man in plaats van bij de gasten en vrijwilligers.

Dank je wel voor je reactie Grit. Ik heb geschreven zoals in de quotes ook om de lezer wakker te schudden en haar in staat te stellen een juiste beslissing voor zichzelf te nemen en in ieder geval een gevoel van eigen verantwoordelijk te crreeren als hulp om hier stevig voet aan de grond te hebben en te houden.
Ik verwacht niet dat de meisjes elke gedachte doorbrieven, maar het lijkt mij zinniger dat ze van te voren eea inzien en vooral thuis gespreksstof hebben, deze tekst had ik speciaal geschreven omdàt ze die juist aan haar ouders zou laten lezen..
Had mijn uitleg en advies haar of haar ouders tegengestaan had ik er geen probleem mee gehad dat ze haar voornemen om te komen had gecancelled.
Hoe komt het dan dat bij haar bij voorbeeld geen weerzin onstond toen zij nog veilig thuis was? De tekst heeft zij dus door haar ouders laten lezen.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-12 17:18

Oef, wat een verhaal zeg...

Al met al klinkt het alsof de hele situatie zoals hij nu is, voor NIEMAND echt tof is.

Manlief moet constant op zijn tenen lopen omdat hij eigenlijk gewoon niet geschikt is voor het omgaan met gasten, Bedouin weet dat haar man een kruidvat met een kort lontje is en omdat de tochten toch door moeten gaan om geld binnen te brengen, is ze willens en wetens toch bezig mensen uit te nodigen en moet ze maar hopen dat het allemaal goed gaat tussen haar man en de gasten :=

Bovendien lijkt ze zelf ook niet heel erg sociaal aangelegd (in de trant van: mensen snel lastig vinden en ontoegankelijk overkomen) en komt het over alsof het vooral maar erg lastig is, die westerse klanten die niet perfect aan het lijntje lopen en daardoor allerlei ergernissen en problemen veroorzaken.

Kan ik me best wel wat bij voorstellen hoor, dat het niet leuk is om altijd maar jezelf weg te moeten cijferen voor je soms erg veeleisende gasten. Maar als je het als gastheer en gastvrouw goed aanpakt, dan moet het voor jezelf ook gewoon prettig zijn en dat is het nu ook niet echt zo te horen.

Bovendien moeten de gasten maar net geluk hebben dat ze "ongeschonden" hun "vakantie" door komen.... elke slechte ervaring is er 1 teveel, maar als je dan als excuus leest dat er slechts een paar handjes vol gasten zijn geweest dan is dat helemaal geen geruststelling maar dit maakt het juist nog veel erger, dan heeft dus echt een aanzienlijk aantal gasten een vervelend gevoel gekregen daar ter plekke, en dat mag natuurlijk niet gebeuren.

En dan heb je nog het geluk dat mensen er al zonder al te hoge verwachtingen naartoe gaan omdat ze behoorlijk gewaarschuwd worden.

Mijns inziens moet je er rekening mee houden dat je gasten niet voorbereid zijn op het tonen van perfect gedrag om niet je medewerkers te "provoceren", en dat je daarop moet anticiperen door goed geïnstrueerde medewerkers te hebben.

De verantwoordelijkheid voor het elkaar kunnen begrijpen moet je ZELF nemen, en niet bij je gasten leggen :=

Je laat je gasten niet alleen met iemand die niet in staat is om met ze te communiceren en die bovendien nog licht ontvlambaar is ook, dat is voor beide partijen niet fair :n

Wel een hele goede opsteker dat zelfs de klanten met vervelende ervaringen TOCH nog heel positief zijn, doe daar je voordeel mee +:)+

Pak dit aan, maak manlief onschadelijk door hem niet meer alleen met de gasten te laten. Dit is wellicht lastig om uit te voeren, maar dat is de enige manier om het bedrijf levensvatbaar te houden door nu te garanderen aan eventuele gasten dat HUN dit niet gaat overkomen.

Je gasten moeten zich in de eerste plaats veilig voelen.

Sientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-12 17:30

bedouin schreef:
Dank je wel voor je reactie Grit. Ik heb geschreven zoals in de quotes ook om de lezer wakker te schudden en haar in staat te stellen een juiste beslissing voor zichzelf te nemen en in ieder geval een gevoel van eigen verantwoordelijk te crreeren als hulp om hier stevig voet aan de grond te hebben en te houden.
Ik verwacht niet dat de meisjes elke gedachte doorbrieven, maar het lijkt mij zinniger dat ze van te voren eea inzien en vooral thuis gespreksstof hebben, deze tekst had ik speciaal geschreven omdàt ze die juist aan haar ouders zou laten lezen..
Had mijn uitleg en advies haar of haar ouders tegengestaan had ik er geen probleem mee gehad dat ze haar voornemen om te komen had gecancelled.
Hoe komt het dan dat bij haar bij voorbeeld geen weerzin onstond toen zij nog veilig thuis was? De tekst heeft zij dus door haar ouders laten lezen.

Ik denk dat de ouders er heel anders over hadden gedacht, op het moment dat ze hadden weten dat jouw man zich in het huis waar hun dochter zou verblijven, als zo'n 'jongen' gedroeg. Dat meld je er alleen niet bij in je brief. Het komt algemeen en cultuurgebonden over. Maar dat ze dit ook op hun verblijfadres, waar ze zich veilig dienen te kunnen voelen, zouden gaan tegenkomen, lees ik nergens terug. Terwijl jij meer dan eens door bezoekers bent geconfronteerd met het gedrag van je man.
Nu ik de quote nog eens bekijk, neem ik aan dat je het dus ook, of misschien wel vooral, over je echtgenoot hebt, aangezien je van tevoren wél zegt dat alles bij jou moet worden gemeld. Dan denkt de argeloze reisplanner nog steeds: dat gaat over lastig gevallen worden op straat. Maar dát het ook jouw man betreft, meld je er niet expliciet bij. Zou je dat wel doen, hoeft niemand het achteraf over miscommunicatie te hebben. Denk alleen dat er dan ook veel meer thuis blijven. Want het blijft natuurlijk heel wonderlijk, dat je op een (werk)vakantie gaat, en continu op je tenen moet lopen om de gastheer niet op wat voor manier dat ook te provoceren.

bedouin schreef:
De jongens hier hebben gewoon geen verantwoordelijksgevoel hoe graag wij meiden dat ook willen. Ik denk dat ze ons westerse meisjes als halve kerels zien, we rijden paard - goed ook! en ahem beter dan zij!, we regelen de halve wereld met onze laptop, hebben een budget om de wereld over te reizen, we zijn anders dan de vrouwen die zij kennen uit hun familie.
Het is zaak te leren een duidelijk en helder "nee" te zeggen en hun 'wensen' te negeren, zonder bang of boos te worden en ze tegelijkertijd een gevoel van verantwoordelijkheid bij te brengen.
Laatst bijgewerkt door Sientje op 06-08-12 17:33, in het totaal 1 keer bewerkt

Jiwa

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-12 17:31

37 pagina's doorgelezen. Wat een verhalen.
Het klinkt mij niet vreemd in de oren, helaas gebeuren er wel eens onwenselijke dingen op werkvakanties.
Ik heb het zelf ook meegemaakt, niet bij Bedouin, maar bij een bedrijf in Italie. Een baas die mij vroeg in zijn tentje te slapen, want 'er waren al weken geen meisjes geweest'. Dezelfde man vertelde doodleuk dat hij een week geleden had gemasturbeerd op de camping, en stapte met een flink aantal alcoholische drankjes op nog achter het stuur, met personeel aan boord. Toen ik zijn vrouw, mijn andere bazin, dat vertelde, reageerde zij begripvol, geschokt en behulpzaam. Ze begreep dat ik naar huis wilde, en heeft haar vent de deur uit gezet.

Bedouin, ik heb erg veel respect voor je uitgebreide reacties. Je neemt verantwoordelijkheid op je door openbaar te reageren, onder het toeziend oog van een heleboel bokkers. Wie gelijk heeft en wie niet doet er voor mij nu niet toe, ik wens in ieder geval alle partijen veel kracht, wijsheid en sterkte toe.
Zowel de meiden die nare ervaringen hebben opgedaan als de vrouw die probeert haar bedrijf en droom te redden. In deze situatie zijn alleen verliezers, ik hoop dat zij er samen uitkomen.

Mareng

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-12 17:45

Bedouin, misschien moet je geen meisjes meer in jouw huis laten overnachten, het is er niet veilig.. Dat je het nog steeds goedpraat dat jouw man in de kamer van een gast stond is onbegrijpelijk! Gedesorienteerd? Ammehoela, hij helpt jouw bedrijf naar de knoppen! Die vent van jou wil maar 1 ding, en dat is heel duidelijk! Massage? SEX! Geef hem een schop onder zijn kont en ga op zoek naar een geschikte zakenpartner!

jodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-12 17:53

jodi schreef:
Citaat:
Maar als gastvrouw heb je je gewoon te gedragen, je komt niet fel uit de hoek, want deze meisjes zijn te gast

Als gast kan je je ook niet alles permiteren.Beleeftheid en respect voor andermans privé-leven zijn wel het minste....

Ik wil hier nog wat aan toevoegen,omdat het me al even dwars zit.
Het verhaal van de kamelen jongen en de vliegende theepot :+

Als je de woestijn ingaat met een gids die de weg kent en zijn mensen,dan is het van levensbelang zijn aanwijzingen te volgen.
Ik zou wel eens willen weten wat die jongen als bijbedoelingen had om zo gezellig te zijn met de dames,en ik kan me indenken dat de gids ook twijfels had en daarom ingreep.Dat verontschuldigt niet de klap en de theepot natuurlijk,maar het onderuit halen van het gezag van de verantwoordelijke,is niet zo slim als je in een potentieel gevaarlijke omgeving zit.
Wat nu, als de gids zegt dat ze nu rechtsaf moeten onderweg,maar de meiden vinden dat het links veel leuker uitziet?Moet de gids er dan maar achteraan hobbellen zonder streng ingrijpen?Gaat dan ook iedereen hysterisch aan de haal?Levensgevaarlijk!

'De klant is koning' is natuurlijk een leuke kreet,maar niet in elke situatie op zijn plaats.Een beetje eigen verantwoordelijkheid van de klant wel.
De Sahara is niet de Veluwe....

HTM

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-12 17:55

Ik heb het hele topic gelezen, het gaat voornamelijk over de man van.
Maar ik vraag me nog steeds af waarom mensen zelf eten moesten kopen, en het wasmiddelverhaal is ook nog niet echt uitgelegd.

Vind persoonlijk de uitleg over het handtastelijk zijn van de mannen niet helemaal duidelijk overkomen voor meisjes die een roze bril ophebben, en zo graag naar jou toe willen.

Ik heb een beetje het idee dat je heel mooi kan typen, maar zodra het er op aankomt je niet thuis geeft.

Ook gaf je aan dat er gesproken was over de paardenspullen die de dames mee moesten nemen, wat geeft jij aan wat ze mee moeten nemen, wordt dit aangegeven dames, of niet?

En het vertrek van de dames, de achtervolging die jou man inzette is ook nog niet echt over gesproken, dus graag hier nog wat uitleg over?

We weten nu namelijk wel dat die man zijn handen niet helemaal thuishoud, en jij hier niks aan durft/wil doen.

PLK

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-12 18:16

Ja dan inderdaad alles even bespreken!! Maar gatver wat krijg ik hier een vieze smaak van in mn mond