Kampeertopic, tips en tricks! Waar zijn die kampeerders?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-24 16:47

lukka63 schreef:
Lekker, doe dat maar!
Hopelijk hebben jullie beter weer.

16 graden en zon
In de zon dus heerlijk

Marije_jiplover

Re: Kampeertopic, tips en tricks! Waar zijn die kampeerders?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-24 17:49

Afbeelding
Fijne dagen allemaal en groeten vanuit Zeeland.

Lukasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-24 20:37

Fijne kerst!

Wij gaan mss 27 en 28 nog even weg.
Wordt er veel vuurwerk afgeschoten waar jullie zitten in Zeeland ?

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-24 20:39

We zijn er pas sinds vanmiddag half 5 en ik heb nog geen knal gehoord.
Deze camping is alleen niet voor mensen met huisdieren, ik meen me te herinneren dat jullie met een hond kamperen?

Lukasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-24 21:40

Klopt! Dat heb je goed onthouden. We hebben steeds een hond bij!

soesita

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-24 18:05

Vraagje aan de ervaren tentkampeerders: wij trekken deze zomer met vijf personen naar Frankrijk. Er is een B&B voor 3 personen. Daar gaan mijn man, mijn dochter en ik slapen. Mijn zoon (16) en zijn vriendin (17) gaan in een driepersoons tentje op het terrein overnachten en maken gedeeltelijk mee gebruik van onze voorzieningen (keuken, toilet, douche,...), maar willen uiteraard ook graag een beetje op zichzelf zitten.
Wij hebben zelf weinig campeerervaring en al helemaal niet voor een langere periode (2 weken). Omdat we allemaal samen in 1 gezinswagen aanreizen is er weinig ruimte voor bagage.
De vraag: wat moet er zeker mee om die twee jongeren een beetje comfort en zelfstandigheid te gunnen? En welke systemen/merken nemen weinig bagageruimte in en bieden toch voldoende (slaap)comfort? Er is budget voor een paar onmisbare aankopen, maar uiteraard ook niet eindeloos.

Heel concreet: luchtbed, matje en/of veldbed? Slaapzak of dekens? Vouwstoeltjes of andere zitsystemen? Zulke dingen. Ik zie door de bomen het bos niet.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-24 18:15

Als het gaat om makkelijk meenemen, luchtbed en slaapzak, vouwstoeltjes. Tenzij er iets van een picknick bank of tuinstoelen bij de B&B zitten. Dan zou ik dat thuis laten. Eten ze met jullie mee? Of willen ze ook zelf kunnen koken/eten opwarmen? Eigen kussens mee is ook een aanrader. En qua tent, zorg voor een tentje met voldoende ruimte voor bagage, en plek om bijvoorbeeld je schoenen droog neer te zetten.

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-24 18:33

En overleg wel met benb eigenaar of ze bij jullie mogen douchen enz ivm kosten

soesita

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-24 21:13

De eigenaar kent ons en er is afgesproken dat we met 5 de B&B huren maar twee personen in de tent slapen. Dus dat zit goed.
Vouwstoeltjes worden al moeilijk om mee te nemen vrees ik. Maar er zijn een paar zitmogelijkheden op het terrein.

Eten doen ze principieel met ons mee; er gaat een set plastieken borden en bestek/bekers mee zodat ze apart kunnen gaan zitten als ze dat willen. Ze zullen waarschijnlijk wel een eigen voorraad drankjes en knabbelspul aanleggen neem ik aan.

Het gaat dus vooral om het comfort direct in en rond de tent (liggen, zitten, luieren) met zo weinig mogelijk middelen.

soesita

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-24 21:20

SusanH schreef:
Als het gaat om makkelijk meenemen, luchtbed en slaapzak, vouwstoeltjes. Tenzij er iets van een picknick bank of tuinstoelen bij de B&B zitten. Dan zou ik dat thuis laten. Eten ze met jullie mee? Of willen ze ook zelf kunnen koken/eten opwarmen? Eigen kussens mee is ook een aanrader. En qua tent, zorg voor een tentje met voldoende ruimte voor bagage, en plek om bijvoorbeeld je schoenen droog neer te zetten.

De tent heeft een kleine voortent waar de schoenen kunnen staan. Er gaat ook een koelbox mee die bij hen kan staan. Luchtbed is denk ik inderdaad het handigste omdat dat weinig bagageruimte inneemt. Moet daar nog zo'n isolatiemat onder? En zijn slaapzakken compacter dan dekens? Ik kan me voorstellen dat een paar fleecedekens ook 's avonds of 's morgens vroeg wel makkelijk en lekker zijn. Of wordt dat te vochtig dan?
Eigen kussens moeten we bekijken; die nemen ook best veel ruimte in de auto in beslag, lijkt me. Bij decathlon zag ik van die opblaasbare kussens, maar dat lijkt me niet lekker liggen. Of valt dat wel mee? Anders moet ik kleine kussentjes zoeken.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-24 21:43

Ik vind opblaaskussens niks. Slaapzak is compacter meenemen dan dekbed. In Zuid Frankrijk heb je geen isolatiematje nodig. Wat wellicht wel handig is, een elektrische pomp voor het luchtbed. Neemt niet veel ruimte in. Met een voetpomp ( groter) pomp je je suf. En dat is in de warmte niet fijn.

Wbt kussens meenemen, onze dochter heeft haar kussen op de achterbank van de auto. Ook lekker als je een dutje wil doen.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-24 21:47

Gewoon hoofdkussen op schoot. Die opblaasbare kussen zijn vreselijk en ook die kleine hoofdkussens.
Heb je een dakkoffer?

soesita

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-24 21:52

vuurneon schreef:
Gewoon hoofdkussen op schoot. Die opblaasbare kussen zijn vreselijk en ook die kleine hoofdkussens.
Heb je een dakkoffer?

Dan wordt het inderdaad hoofdkussens op schoot en tent, luchtbedden, pomp en slaapzakken in de bagageruimte. Ja, gelukkig hebben we een dakkoffer, anders was het al helemaal niet haalbaar. Maar we hebben een renault clio en daar zitten dus al vijf volgroeide mensen in. Ik denk dat we met de bagage niet te gek mogen doen, zowel qua gewicht als qua ruimte. :=

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-24 21:55

Wij gaan komende zomer weer eens kamperen. Laatste keer was in 2022 een weekendje dichtbij huis ivm testen van de wc die man had gemaakt en een nieuwe koelkast erin. Maar toen wist ik dat ik net 4 weken zwanger was. Dus nr3 nam geen ruimte in.

Op naar 2025. 3 jongens mee. Kleine sleurhut. We hebben 4 slaapplaatsen; uitklap stapelbed dus we missen wel bergruimte. We hadden bedacht dat de oudste in een tentje zou slapen. Dat leek hem echt het einde. Maar... hij durft t niet. En nu?
Onze voortent is niet groot, de 2 kasten die er staan is al voor de kleding. Ik overweeg om maar vouwstoelen te kopen ipv de standenstoel. De ikea kinderstoel zal nu helemaal een sta in de weg zijn, dus ook daar maar even wat op bedenken.

Maar waar laat ik onze oudste?

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-24 21:56

soesita schreef:
vuurneon schreef:
Heb je een dakkoffer?

Dan wordt het inderdaad hoofdkussens op schoot en tent, luchtbedden, pomp en slaapzakken in de bagageruimte. Ja, gelukkig hebben we een dakkoffer, anders was het al helemaal niet haalbaar. Maar we hebben een renault clio en daar zitten dus al vijf volgroeide mensen in. Ik denk dat we met de bagage niet te gek mogen doen, zowel qua gewicht als qua ruimte. :=

Oei haha nee dat maakt t niet ruimer! Dat wordt weer ouderwets kleding oprollen om ruimte te besparen. Aanhangertje huren een idee?
Laatst bijgewerkt door vuurneon op 30-12-24 21:57, in het totaal 1 keer bewerkt

soesita

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-24 21:57

Kan de kleinste nog bij jullie mee in bed of in zo'n opvouwbaar reisbedje of zoiets?

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-24 22:00

soesita schreef:
Kan de kleinste nog bij jullie mee in bed of in zo'n opvouwbaar reisbedje of zoiets?

Naja die zal dan 2 zijn, dus dat wordt em niet meer. Campingbedje wel natuurlijk maar ik kan die niet kwijt. Caravan is echt gewoon klein.

soesita

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-24 22:03

Dan moet helaas mama of papa samen met de oudste in de tent. Dan durft hij vast wel. :P

zonnebloem18

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-24 22:05

Kan er geen gastencabine aan de voortent geritsel worden? Onze dochter slaapt nu al 2 jaar alleen in een tentje naast onze wagen. Eerste nacht soms papa er bij om te wennen, maar daarna wil ze wel alleen.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-24 22:07

16 en 17? Iets fatsoenlijks om op te liggen met een behoorlijke slaapzak, en een paar badlakens, de rest is niet zo belangrijk. Als hoofdkussen heb ik heel lang gewoon een zachte trui genomen, gewoon op de grond zitten kan ook nog een hele tijd. Nu is mijn lichaam niet meer zo vergevingsgezind, maar jong zijn helpt.

Maar nog wel een andere optie: misschien vinden ze het leuk om met de trein te reizen. Dan zitten jullie voor de lange reis wat ruimer in de auto, terwijl zij een mooi avontuur hebben en niet alles mee hoeven te sjouwen in hun rugzak, en de hogesnelheidstreinen in Frankrijk gaan flitsend snel. Aan het andere eind ontmoet je elkaar weer.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-24 22:09

zonnebloem18 schreef:
Kan er geen gastencabine aan de voortent geritsel worden? Onze dochter slaapt nu al 2 jaar alleen in een tentje naast onze wagen. Eerste nacht soms papa er bij om te wennen, maar daarna wil ze wel alleen.

Nee daar is onze voortent niet geschikt voor. Anders hadden we het al gedaan om meer leefruimte te creëeren.

Hmm ik denk dat mijn man maar idd even bij hem in de tent moet om hem te helpen slapen. Wie weet helpt dat. Ik hoop dat de oudste t aandurft! Hij is ondertussen al behoorlijk zelfstandig (zelf boodschappen doen etc) dus ik denk wel dat hij het kan

soesita

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-24 22:33

Shadow0 schreef:
16 en 17? Iets fatsoenlijks om op te liggen met een behoorlijke slaapzak, en een paar badlakens, de rest is niet zo belangrijk. Als hoofdkussen heb ik heel lang gewoon een zachte trui genomen, gewoon op de grond zitten kan ook nog een hele tijd. Nu is mijn lichaam niet meer zo vergevingsgezind, maar jong zijn helpt.

Maar nog wel een andere optie: misschien vinden ze het leuk om met de trein te reizen. Dan zitten jullie voor de lange reis wat ruimer in de auto, terwijl zij een mooi avontuur hebben en niet alles mee hoeven te sjouwen in hun rugzak, en de hogesnelheidstreinen in Frankrijk gaan flitsend snel. Aan het andere eind ontmoet je elkaar weer.

Ja, gelukkig zijn ze nog jong en lenig. Zelf moet ik helemaal niet denken aan twee weken in een tent. :))

De trein is inderdaad een optie die we ook aan het bekijken zijn. Of misschien gaat mijn man op de motor en rijd ik met de kinderen met de auto. Dan kunnen we daarginds ook nog lekker rondrijden met de motor (en de kinderen lekker in de B&B laten). Dat lijkt me heerlijk! *\o/*

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-24 22:36

Ojee met 5 volwassenen in een Clio. Wij hebben een Renault Clio gehad. Heel eerlijk, ik zou die 2 tieners met de trein laten gaan. Kunnen ze ook hun eigen bagage meenemen. Je krijgt de spullen voor 5 grote mensen plus een tent nooit mee in zo'n klein autootje.

Edit lees net dat iemand me al voor was met de tip.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-24 22:43

SusanH schreef:
Ojee met 5 volwassenen in een Clio. Wij hebben een Renault Clio gehad. Heel eerlijk, ik zou die 2 tieners met de trein laten gaan. Kunnen ze ook hun eigen bagage meenemen. Je krijgt de spullen voor 5 grote mensen plus een tent nooit mee in zo'n klein autootje.

Edit lees net dat iemand me al voor was met de tip.

+1 want ruimte is één ding maar overbelading wordt dan ook een serieus punt van aandacht.

Ooit met een Jumpy uit GB gekomen die net niet op de asstops lag (kloink) en dus zwaar overbeladen was. Dat is goed gekomen maar vergde wel wat extra aandacht van de chauffeur en een aangepaste snelheid.

mvdende

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-24 09:44

Zelf zou ik nooit meer voor een luchtbed gaan! Koude rot dingen vind ik dat!

Beter kies je voor een self inflatable, voor tieners kun je waarschijnlijk nog wel weg komen met 5cm dikte.

Kwa stoeltjes zweer ik bij deze Helinox kloon van de Decathlon: https://www.decathlon.nl/p/lage-camping ... R-p-173601

Klein en lichtgewicht met 1100g en ik kan er eigenlijk echt goed in zitten. Ik sleep hem dan ook overal mee naar toe.... van hotelkamer tot backpacken met uitsluitend alles in een rugzak op je rug. En zelfs bij een dagje strand of zwembad gaat m'n stoeltje mee. Maar ik kan dan ook absoluut niet meer op de grond zitten. Dan heb je na 15 minuten een kreupele Marieke voor de 1e paar honderd meter.

Ik zou eens flink gaan shoppen met de kids bij de Decathlon en in ieder geval voor je zoon een backpack aanschaffen en beide met de trein laten afreizen. Zoon met in ieder geval wat eigen kleding enz in z'n backpack, want volgens mij is een Renault Clio zo groot niet!

Is maar een klein autootje, volgens mij niet eens gek veel groter dan een Fiat Panda. En die ligt met 2 personen, 2 kleine tentjes en 2x kampeer materiaal al helemaal tot z'n strot toe vol inclusief dakkoffer erop, dus hoe jullie 5 volwassenen + beetje deftige 3 persoons tent, slaapzakken (houdt rekening met hoe hoog de camping gelegen is, kan wat hoger in de bergen KOUD zijn in de nacht), slaapmatjes, koelbox enz in die Clio gaan krijgen inclusief de tassen van de overige familieleden weet ik niet....

Tip voor kampeer materiaal uitzoeken....

Het is een soort 3hoek: gewicht/ volume, comfort en prijs....

laag gewicht/volume + comfort = duur. Laag gewicht/ volume + geen comfort = betaalbaar

Voor lichtgewicht/ weinig volume in combinatie met goed comfort betaal je de absolute hoofdprijs, dus het is aan het budget afhankelijk wat je samenstelling kan gaan worden.

Belangrijkste is om te kijken naar welke temperatuur je kunt verwachten in de nachten, afhankelijk daarvan kun je kiezen voor dunne kleinere slaapzakken of zal je toch voor dikkere slaapzakken moeten gaan. Zelfde geld voor de slaapmatjes, deze hebben allemaal een R waarde, lagere R waarde is minder isoleren. Wat niet erg is als de temperatuur in de nachten niet onder de 20°c komt, maar vervelende koude nachten oplevert als de temperatuur zakt richting de 15- 10°c. Dons geeft een hogere isolatie voor minder volume, maar us vaak duurder.

Ik wil nog wel eens een donzen dekbed (bij de kringloop gekocht ooit, op 60°c gewassen en gáán) meenemen als ik ga kamperen. Is vaak kleiner in te pakken dan een synthetische slaapzak en geeft ongeveer dezelfde warmte als de dunne goedkope synthetische slaapzakken.