Kampeertopic, tips en tricks! Waar zijn die kampeerders?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-24 10:25

Wij hebben de eerste Corona kerst met onze kampeerbus gekampeerd in Zeeland.
Achter ons stond een vergelijkbare bus als wij hebben, maar dan van Fort (wij hebben een VW bus met klapdak).

We slapen ook als het koud is gewoon in het tentje onder het dak, we hebben goede slaapzakken, 2 aan elkaar geritste, we houden elkaar warm daarin.

In de nacht nog geen kachel aan gehad, maar ook nog niet met echte vorst gekampeerd.

We wilden twee jaar terug naar Winterberg net voor de kerst, maar daar regende het alleen maar, dus dat hebben we maar niet gedaan.

Anoniem

Re: Kampeertopic, tips en tricks! Waar zijn die kampeerders?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-24 10:30

Oke, dat klinkt goed! Wat er nu wordt genoemd hebben we ook wel in bezit, qua losse spullen. Ik ga rondneuzen +:)+

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-24 12:11

Wij hebben de camper al weer gehuurd voor volgend jaar. En eigenlijk zou ik graag in mei nog 2 weekjes weg willen gaan met de camper.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-24 12:41

Ik ga echt niet in de winter kamperen :brr:. Vind dat ook gehannes met douchen, je bent dik ingepakt, die hokjes zijn vaak te krap voor je kleding en verwarming laat ook vaak te wensen over. En dan half nat al die lagen kleding weer aan, met nat haar naar buiten. Wij willen volgend jaar weer naar Oostenrijk. Al denken we er wel over na om de hond dan uit logeren te doen. De zoals ze daar zijn opgezet zijn toch minder geschikt voor onze hond ( er lopen vaak mensen langs) en overdag hadden we geregeld temperaturen rond de 30 graden. Dat is voor haar te warm.

gaucho

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-24 12:43

Ik vind s winters kamperen echt leuk, maar dan wel op een camping met verwarmd sanitair, een binnenruimte en liefst de mogelijkheid om een vuurtje te stoken. Camping Oetdoor is leuk ook s winters :j

Voor volgend jaar veel ideeën, maar nog niks definitiefs.

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-24 12:48

Ik heb een fleece hoodie tot over de knieën daar loop ik in naar douche
Dus na afdrogen alleen die aan
In de zomer heb ik deze van badstof
Ik kleed mij dus in camper aan en uit
En zelfs met min 10 was dat goed te doen

deksel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-24 16:06

Wij zitten nu op een camping waar ook wilde zwijnen rondlopen. Zolang je geen eten achterlaat is er niets aan de hand. Ze zaten net in een koelkast van iemand die in de voortent stond.
Afbeelding

De biggetjes zijn echt superschattig. Ik heb daar alleen geen foto van.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-24 16:30

O jee :')

Het is trouwens wel gevaarlijk. Op de Veluwe is afgelopen week een zwijn afgeschoten, omdat campinggasten het dier gevoerd hadden. Nu de campinggasten weg waren (want vakantie voorbij) was het dier agressief geworden naar wandelaars.

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-24 16:42

Ik heb een keer in het harzgebied gekampeerd daar liepen vossen af en aan om eten te zoeken. Wij waren er na een nacht weg want er kwam er ook gewoon een onder de voortent door en zat in de spullen te rommelen. Dan slaap je vervolgens echt niet meer :o

deksel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-24 16:56

Ja zeker voor mensen met (kleine) kinderen lijkt het me ook niet echt fijn.
De campingeigenaren vinden het vervelend maar kunnen er (legaal) niet zo veel mee. Pas na 30 september mogen ze afgeschoten worden heb ik begrepeen (via via, dus hoe betrouwbaar deze info is weet ik niet).

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-24 16:59

Egels rond de tent is ook zo leuk. En op de Wadden hadden we zeemeeuwen. Die maken ook alles kapot. Daarom kon je bij de receptie speciale bakjes halen voor het afval en om je boodschappen in op te bergen. Een keer tijdens het koken weg gelopen om iets te pakken terwijl het bakje met gehakt al klaar stond om de pan in te gaan. Dat bakje hadden ze heel snel gevonden :=

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-24 17:26

Wij hadden eens muizen in de voortent s nachts.
Dat is ook killing voor je nachtrust en niet goed voor je broodvoorraad :')
Uiteindelijk hingen we eetbare dingen in tassen van de grond af.

Maar zo een zwijn op de camping lijkt me idd voor de eigenaar van de camping ook echt niet fijn.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-24 18:34

O ja muizen. Wij hebben die ook gehad. We hadden onze voorraad broodbeleg in zo'n opvouwbaar kastje in de voortent. Er zaten daarna gaten in het kastje. En we hebben ook ooit toen we een seizoensplek hadden een mierenplaag, compleet mierennest onder het zeil van de voortent. Dus toen moest alles uit de tent. Dat is ook niet echt grappig, hebben we een hoop werk mee gehad.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-24 19:15

Renee1991 schreef:
Sorry beetje een verlate reactie, maar we waren op weg naar huis vanuit Zweden :Y) We willen als de verbouwing van ons huis af is (meerjarenplan) een bus gaan kopen. Om te kijken of we het écht wat vinden wil ik er binnenkort een gaan huren, en tussen kerst en oud en nieuw zijn we vrij. Mijn idee was om dan een paar nachten ergens te gaan staan, we huren dan wel een bus met standkachel. De vraag was dus meer algemeen, is dit een idioot plan of is het vrij normaal om met een verwarmde bus in de herfst of winter er ook op uit te trekken? En wat zijn nog meer dingen waar je rekening mee dient te houden?

Daar is niks geks aan. Ik had een standkachel in de auto, de vrachtwagen heeft het ook in de (slaap)cabine en voor de bak daarvan heb ik twee standkachels liggen om in te bouwen.

Probeer dat dus vooral uit want als je zelf je bus gaat bouwen wil je dat meteen inbouwen. Achteraf inbouwen is een rampje.

Femke_Tweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-24 19:21

Renee1991 schreef:
Sorry beetje een verlate reactie, maar we waren op weg naar huis vanuit Zweden :Y) We willen als de verbouwing van ons huis af is (meerjarenplan) een bus gaan kopen. Om te kijken of we het écht wat vinden wil ik er binnenkort een gaan huren, en tussen kerst en oud en nieuw zijn we vrij. Mijn idee was om dan een paar nachten ergens te gaan staan, we huren dan wel een bus met standkachel. De vraag was dus meer algemeen, is dit een idioot plan of is het vrij normaal om met een verwarmde bus in de herfst of winter er ook op uit te trekken? En wat zijn nog meer dingen waar je rekening mee dient te houden?

Redelijk normaal,

Vocht is je grootste vijand in herfst en winter.

Voor huurbus onbelangrijk, of in ieder geval minder belangrijk,

Als je koopt verdiep je in de voor en nadelen van de verschillende typen kachels, diesel, gas, welk type gas etcetera.

Hebben allemaal voor- en nadelen, en het exacte wensgebruik is van belang bij keuzes.
Er is niet 1 algemeen geldend antwoord dat het beste is in àlle situaties.

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-24 20:12

Wilde zwijnen is niet grappig en gevaarlijk als ze jongen hebben.
Gelukkig hebben wij nog nooit last gehad van wildlife tijdens het kamperen. Alleen in Scandinavië de rendieren om de camper.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-24 21:04

Goede tips ikke en FT, volgens mij sprak mijn vriend al wel over een standkachel op diesel. Maar ik zal me er eens verder in gaan verdiepen :j
Voor nu kunnen we er dus wel een gaan huren om in de winter een paar nachten de hort op te gaan. Leuk!

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-24 22:07

Renee1991 schreef:
Goede tips ikke en FT, volgens mij sprak mijn vriend al wel over een standkachel op diesel. Maar ik zal me er eens verder in gaan verdiepen :j
Voor nu kunnen we er dus wel een gaan huren om in de winter een paar nachten de hort op te gaan. Leuk!

Voor de vrachtwagen inderdaad standkachel op Diesel (Webasto) en koken wil ik eigenlijk elektrisch (inductie) gaan doen.
Ik kijk nog een beetje tegen de zonnepanelen aan (prijs) maar geen gas aan boord vind ik wel een pluspunt.

Voor de rest de tip: let op wat je inbouwt. Elke kilo inrichting is een kilo minder laadvermogen. De meeste bussen hebben geen 4 ton laadvermogen, zoals de vrachtwagen.
Wat ik te vaak zie bij zelfbouw is dat alles veel te lomp en onzinnig degelijk wordt gebouwd.

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-24 07:21

Zelfbouwcampers en zelfbouw(bus)campers op Facebook een aanrader.
Onze weegt bepakt en bezakt 2900kg
We mogen 3500

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-24 07:47

Ik heb geen Facebook. Dus ik kan daar niet op kijken. Maar mijn vriend is goed met zijn handen (we doen de hele verbouwing van ons huis zelf) en weet dat hij rekening moet houden met welke materiaal hij gebruikt. Er zijn ook wel meerdere websites van mensen die het hele pad al eens hebben bewandeld, zodat wij niet de fouten maken die zij eventueel hebben gemaakt :')

gaucho

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-24 08:33

Gewicht is wel een ding. Ik zie soms foto's van een massief houten keukenblok en de hele bus betimmerd met planken en dan denk ik hoe dan.

Naath86

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-24 09:22

Wij hebben dit voorjaar ook een eigen camper gebouwd van een Fiat Ducato! Mijn vriend is heel handig en ik heb veel geholpen. Gewicht is wel een ding, maar voor bijvoorbeeld wanden heb je aan heel dun hout echt wel voldoende. Die van ons is bij keuring op 2615 kg terecht gekomen, dus ver onder toegestane maximale gewicht.
Wij koken wel op gas, omdat je anders met de omvormer zit en inductie echt je accu leeg trekt. Als je een paar dagen vrij wilt staan is dat dus niet handig. We hebben overigens wel twee zonnepanelen erop liggen.

Afgelopen zomer zijn wij door Normandië getrokken en geëindigd vlakbij Parijs voor twee dagen paardensport op de Olympische Spelen!

Over anderhalve week gaan wij nog richting Oostenrijk voor de Almabtrieb en dan gaan we nog door naar Noord-Italië als het weer door goed is. Iemand nog tips voor campings?

Ondertussen zijn wij zelfs al met een tweede busje bezig, het werkt wat verslavend :)

Hieronder een fotootje van ons huisje op wielen :)

Afbeelding

lukka63

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-24 09:58

Naath86 schreef:
Wij hebben dit voorjaar ook een eigen camper gebouwd van een Fiat Ducato! Mijn vriend is heel handig en ik heb veel geholpen. Gewicht is wel een ding, maar voor bijvoorbeeld wanden heb je aan heel dun hout echt wel voldoende. Die van ons is bij keuring op 2615 kg terecht gekomen, dus ver onder toegestane maximale gewicht.
Wij koken wel op gas, omdat je anders met de omvormer zit en inductie echt je accu leeg trekt. Als je een paar dagen vrij wilt staan is dat dus niet handig. We hebben overigens wel twee zonnepanelen erop liggen.

Afgelopen zomer zijn wij door Normandië getrokken en geëindigd vlakbij Parijs voor twee dagen paardensport op de Olympische Spelen!

Over anderhalve week gaan wij nog richting Oostenrijk voor de Almabtrieb en dan gaan we nog door naar Noord-Italië als het weer door goed is. Iemand nog tips voor campings?

Ondertussen zijn wij zelfs al met een tweede busje bezig, het werkt wat verslavend :)

[ Afbeelding ]

Wat ziet dat er sfeervol uit zeg!
Zit er ook een toilet in?

gaucho

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-24 10:30

Naath86 schreef:

[ Afbeelding ]

Mooi! Qua tips voor campings: camping passeier vlak bij Merano. Op de fiets of met de bus ga je zo Merano in, leuke stad. Zwembad, restaurant en winkeltje op de camping, verder niet heel bijzonder maar vooral de ligging is top. Wald camping in Naturns is ook leuk. Camping Seiser alm is prachtig maar weet niet of die nog open is, er ligt nu sneeuw.

Unwritten

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-24 12:32

gaucho schreef:
Gewicht is wel een ding. Ik zie soms foto's van een massief houten keukenblok en de hele bus betimmerd met planken en dan denk ik hoe dan.

Ja en compleet betegelde keukenwanden, keramische spoelbak en betegelde douches.. in een volkswagenbus. Ik denk oprecht dat je daarmee niet door enige europese keuring komt.

Ik denk dat je met kunststofwanden wel een eind kan komen, zeker in natte gedeeltes!

En ik zou denk ik wel goed isoleren tussen buswand en de wand die je er opzet.

Stiekem droom ik hier ook van _O- maar ik zou dan een schoolbus of touringcarretje willen :))