[VOLG] Leven als Callas in Frankrijk! Mo & Co in: Het tij keren deel 2

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

bribroJarig

Re: [VOLG] Leven als Callas in Frankrijk! Mo & Co in: Het tij keren deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-25 16:07

Ik heb geen spit, maar wel iets vergelijkbaars met m'n SI-gewricht. Al zeker 25 jaar last van, dus had me er bij neergelegd dat ik daar niet meer vanaf zou komen. Wel heel veel geprobeerd, maar werd er alleen maar erger van. Behandelingen in de acute fase waren helemaal een ramp. Sinds een paar jaar doe ik aan yin yoga en waar ik absoluut niet op rekende gebeurde wel, minder aanvallen: van zeker 6 per jaar naar 0 tot 1 per jaar....

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-04-25 16:37

bribro schreef:
Ik heb geen spit, maar wel iets vergelijkbaars met m'n SI-gewricht. Al zeker 25 jaar last van, dus had me er bij neergelegd dat ik daar niet meer vanaf zou komen. Wel heel veel geprobeerd, maar werd er alleen maar erger van. Behandelingen in de acute fase waren helemaal een ramp. Sinds een paar jaar doe ik aan yin yoga en waar ik absoluut niet op rekende gebeurde wel, minder aanvallen: van zeker 6 per jaar naar 0 tot 1 per jaar....

Hi Bribrootje, long time no see, wat balen dat jij ook zoveel pijn hebt gehad, maar fijn dat je baat hebt bij YinYoga. Het SI-gewricht moest ik opzoeken en wat ik erover lees, lijkt verdomd veel op de rugpijn die ik vaak heb, behalve de spit. Maar die rugpijn weet men aan mijn scoliose, altijd daardoor scheef lopen, been korter geworden, heupklachten op links, en verkeerde spierontwikkeling en hierdoor lage rugpijn, maar misschien is het wel heel wat anders dan ze denken. Ik wist niet eens dat je daar een gewricht had! En Yin Yoga ken ik ook al niet. Ik zie wel dat men dat kent in Frankrijk. Ik ga er eens meer over lezen. Dank ook.

Iedereen trouwens altijd voor tips, dank.

Tinka

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-25 17:48

Je hebt ook spul dat warm wordt wat je op je huid kan smeren, oa bij de action, maar vast ook bij de pharmacie.

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-25 17:51

Wel eerst uitproberen dat spul van Tinka, ik ben dus blijkbaar erg gevoelig voor de Cayenne peper die in mijn goedje zat, 3 dagen jeuk op mijn rug gehad :=

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-04-25 18:05

Tinka schreef:
Je hebt ook spul dat warm wordt wat je op je huid kan smeren, oa bij de action, maar vast ook bij de pharmacie.

Yep thanks for the tip. Ik heb zoiets idd. Is allemaal erg lekker. @Prairy, jeuk heb ik er gelukkig nooit van. Maar ik wil per se geen tijgerbalsem, omdat in de echte, echt onderdelen van tijgers zitten. Vind ik belachelijk.

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-04-25 18:19

O we ontdekken net een "Piepklein" probleempje...

De vloer van de zolder van de schuur was altijd al heel erg beroerd, maar we hebben van de week een regenstorm gehad en Erwin liep daarstraks met een plank en hij stootte tegen het plafond en hij dacht bij zichzelf, ik kan hier toch altijd met planken lopen. En toen bleek dat het "ietsjes" aan het instorten is. Aaiaiaiai. Met verse natte plekken van van de week.

Het is een kip ei verhaal. Lekkage oplossen moeten we op die zolder zijn. Daar kunnen we niet lopen want je zakt geheid door de vloer heen. Ik ben daar nooit zo kinderachtig in, ik gebruik ook gewoon materiaal dat al aangetast is door houtworm, maar dit is wel ook zelfs buiten mijn gebruiksbeleving zeg maar.

Dus niet erop kunnen lopen, betekent: niet de lekkage kunnen oplossen, wat ervoor zal zorgen dat die vloer vandaag of letterlijk morgen gaat instorten. Dus we moeten iets tijdelijks neerleggen, maar ja dat is net zo goed plaatmateriaal wat je dan moet aanschaffen. Dus nu gaan we ws heel spoedig die vloer daar slopen en weghalen, dan kunnen we met ladders en steigers iets gaan doen aan de lekkage.

Even wat foto's ... (Op die eerste foto zie je dat de balk zo erg doorgezakt is, dat hij lengte gaat missen en nog maar op 1 cm op de draagbalk hangt... En toen keken we even in de andere ruimte en ook daar is boven het hout ineens een stuk vloer/plafond naar beneden aan het komen, dat is de laatste foto.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Marilu

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-25 19:07

Oh jee, dat ziet er inderdaad niet erg veilig meer uit ...
Spijtig dat jullie dus weer voor nieuwe werkzaamheden staan ! En dan is jullie zolder nog niet afgewerkt geraakt ...

Heb even opgezocht wat het spit ook weer juist is ... bij ons heet dat 'het verschot' en in het beschaafds, een lumbago.
Geen tips van mijnentwege. Een goeie osteopaat zou zeker geen kwaad doen.

Mijn man wil/kan ook niet masseren :D
Doet zelfs geen poging als ik het vraag >;)

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-04-25 20:18

Marilu schreef:
Oh jee, dat ziet er inderdaad niet erg veilig meer uit ...
Spijtig dat jullie dus weer voor nieuwe werkzaamheden staan ! En dan is jullie zolder nog niet afgewerkt geraakt ...

Heb even opgezocht wat het spit ook weer juist is ... bij ons heet dat 'het verschot' en in het beschaafds, een lumbago.
Geen tips van mijnentwege. Een goeie osteopaat zou zeker geen kwaad doen.

Mijn man wil/kan ook niet masseren :D
Doet zelfs geen poging als ik het vraag >;)

Onze mannen lijken wel op elkaar geloof ik ;-)

Lumbago noemen ze het in Frankrijk ook.

Dit is de andere zolder. We hebben meerdere zolders. Dus boven het huis is nu helemaal geïsoleerd en beschot met gipsplaat daaraan zijn we nu bezig. Boven de schuur zit nog eens zo'n zolder die bewoonbaar is te maken, maar daar hebben we geen behoefte aan, we hebben nu totaal 400m2 woonruimte, dat is meer dan zat om af te stoffen ;) maar die zolder boven de schuur is ook 200m2 en van die zolder staat de vloer dus op instorten.

Van die dingen. De zin is er nu helemaal niet om aan die instorting te gaan werken, we willen zo graag verder met de nieuwe zolder. Dus we zijn nu aan het denken om het voorlopig even te gaan stutten. Dat is dan nog het snelst en eenvoudigst en goedkoopst.

hagelslag

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-25 21:18

Geen zin om er een quote bij te pakken(lang leve t lui zijn _O- ).
Maar ik hou ook niet van zwembaden.
Elke x als ik aan het zwemmen ben droom ik ervan om mijn eigen zwembad in de tuin te hebben.
Of ik wil hem in de schuur.
Maar eigenlijk in de tuin en dan glazen deuren eromheen ofzo _O- _O- _O- Die dan wel natuurlijk helemaal open kunnen voor zomers zwemmen.

Maarja, ik weet dat mijn rug dat absoluut nodig is.
Ik heb al zitten kijken voor een opblaasbare hottub ofzo... maarja dat is natuurlijk niet spieren weken _O-

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-25 21:38

Mo, jullie hebben toch een eigen zwembad? Daar zou je ook in kunnen gaan ploeteren :D . Als jullie klaar zijn met al het werk dat nog verricht moet worden ;) .

Als alternatief voor Tijgerbalsum kan je ook Perskindol gebruiken, dat werkte bij Marc heel fijn tegen zijn spastische benen. Totaal anders dan bij jou, maar ik denk dat het jou ook wel kan helpen.
https://www.hollandandbarrett.nl/shop/p ... l-60043092 , dit is een hot versie, maar deze werkte bij Marc ook fijn: https://www.ah.nl/producten/product/wi1 ... l%20Oil%2C .

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-04-25 09:22

hagelslag schreef:
Geen zin om er een quote bij te pakken(lang leve t lui zijn _O- ).
Maar ik hou ook niet van zwembaden.
Elke x als ik aan het zwemmen ben droom ik ervan om mijn eigen zwembad in de tuin te hebben.
Of ik wil hem in de schuur.
Maar eigenlijk in de tuin en dan glazen deuren eromheen ofzo _O- _O- _O- Die dan wel natuurlijk helemaal open kunnen voor zomers zwemmen.

Maarja, ik weet dat mijn rug dat absoluut nodig is.
Ik heb al zitten kijken voor een opblaasbare hottub ofzo... maarja dat is natuurlijk niet spieren weken _O-

Hi Hagelslagje, Klinkt heerlijk! Vooral een warme hottub. Je kunt ook een heel klein bad nemen en zwemmen aan een elastiek. Dat doet Erwin ook. Dan blijf je de hele tijd op dezelfde plek door het elastiek en heb je alleen maar water om je heen nodig, dus een bad van 3x3m is dan al goed!

Jet schreef:
Mo, jullie hebben toch een eigen zwembad? Daar zou je ook in kunnen gaan ploeteren :D . Als jullie klaar zijn met al het werk dat nog verricht moet worden ;) .

Als alternatief voor Tijgerbalsum kan je ook Perskindol gebruiken, dat werkte bij Marc heel fijn tegen zijn spastische benen. Totaal anders dan bij jou, maar ik denk dat het jou ook wel kan helpen.
https://www.hollandandbarrett.nl/shop/p ... l-60043092 , dit is een hot versie, maar deze werkte bij Marc ook fijn: https://www.ah.nl/producten/product/wi1 ... l%20Oil%2C .

Hi Jet, dan voor je interessante links, ik kan het niet in Frankrijk vinden, maar ze hebben hier bij de pharma ook van alles. Ik heb ook een warmende pasta, is allemaal heerlijk.

Ik kan alleen op mijn rug zwemmen. Vooruit gaat niet vanwege mijn nekartrose. Ik kan mijn nek niet lang zo omhoog houden als je bij zwemmen doet. Datzelfde heb ik met veel fietsen. Zodra ik mijn nek iets naar achteren moet buigen, heb ik na ongeveer een kwartier zoveel pijn dat het niet grappig meer is. Een opoefiets kan wel, dat je helemaal rechtop zit. Maar ook een ligfiets is te pijnlijk bijv. Dus zwemmen is geen optie. Beetje poedelen in de zomer gaat wel, maar ik ga er alleen in als het boven de 32 graden is :-)

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-04-25 09:28

Afbeelding

Dit is wat ik heb, met natuurlijke ingredienten. Had de apotheek me aangeraden.

Afbeelding

hagelslag

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-25 10:07

Met een elastiek zwemmen? Dat klinkt best interessant.

Ik gebruik als zalf trouwens pferde salbe met arnica etc... of dat echt een gouden middel is geen idee.
Maar het is wel fijn als het erop gesmeerd word(en naderhand voelt t een beetje raar maat dat kan door de menthol)

Tinka

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-25 10:12

In Nederland hadden wij een jacuzi met hele krachtige jets. Dat was fantastisch voor je spieren. Maar goed daar heb je niets aan, of je moet naar een welness centrum gaan.

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-04-25 10:33

@Hagelslag, ik heb ergens nog wel een filmpje van Erwin waarin hij dat doet. Maar hier op bol verkopen ze het ook, maar Erwin heeft niets om zijn enkels of armen, alleen om zijn middel: https://www.decathlon.nl/p/zwemelastiek ... Zwart_Rood

@Odette, ik ben vorig jaar november in een welnesscentrum geweest op mijn verjaardag en daar hadden ze ook stralen voor je rug. Was idd lekker.

hagelslag

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-25 11:50

Oh wauw. Dus in theorie kun je dan in zo'n groter thuis zwembad zwemmen?
Zo'n langere langwerpige zeg maar?

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-04-25 12:10

hagelslag schreef:
Oh wauw. Dus in theorie kun je dan in zo'n groter thuis zwembad zwemmen?
Zo'n langere langwerpige zeg maar?

Ja exact dat! Als je maar genoeg breedte en lengte hebt, dus als je vlindert zeg maar, zoveel ruimte heb je maar nodig.

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-04-25 16:25

Het is weer een heel project die vloer slopen. Hij blijkt toch steviger dan gedacht vanaf onderen en er ligt veel meer ellende op dan we dachten, dus Erwin die hoopvol beneden begon, zegt nu ook, dat we eerst die zolder gaan uitruimen, er liggen kapotte meubels als stevigheid voor de doorgezakte vloer, verbranden en dan vanaf boven doorzagen. Ik vond het wel redelijk link dat hij eronder ging staan meppen en zagen, maar gelukkig was het steviger dan we dachten. En we hebben eerst de oude nestjes die aan de balken hangen gecontroleerd, maar alles was leeg.

balance
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-25 16:47

Verstandig om het zo te doen, maar wat een ellende als jouw rug niet mee wil werken.

Tinka

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-25 16:50

Toen jullie ons een rondleiding gaven hebben we die vloer ook gezien, zag er erg krakkemikkig uit toen al.

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-04-25 17:47

balance schreef:
Verstandig om het zo te doen, maar wat een ellende als jouw rug niet mee wil werken.

Ja het gaat wel weer redelijk, pijn wordt duidelijk minder, maar dit soort werk is het linkst, tillen, trekken, sjorren en draaien. Dus ik maak me nuttig met filmen ;-)

Tinka schreef:
Toen jullie ons een rondleiding gaven hebben we die vloer ook gezien, zag er erg krakkemikkig uit toen al.

Ja en sindsdien is het niet beter geworden ;-)

We ontdekken nu dus dat op de vloer die je aan de onderkant ziet, er minimaal 2 provisorische vloeren overheen liggen. Eentje er meteen bovenop met provisorische planken, niet vastgetimmerd. Daaroverheen ligt een laag dun plastic. En daarover heen liggen allemaal deurtjes van meubels en zijkanten van kasten als stevigheid en daaroverheen liggen nog baaltjes hooi van minstens 50 jaar oud. Dus eigenlijk is het veel steviger dan we dachten, gelukkig, en we zien helemaal geen lekkage, ook gelukkig, dus het moet water zijn dat naar binnen is geslagen via het open luik, maar dat heeft wel alles zooi zoals hooi verzadigd en het geheel is erg zwaar geworden en dat doet die vloer doorzakken. We hebben div methodes geprobeerd, maar het handigst en veiligst is om vanaf boven een gat te maken en dan alles daardoorheen te gooien. We hebben nu vanmiddag 3 van zulke gaten gemaakt en storten maar. Beneden gaan we dan alles uitzoeken op nog brandwaarde voor in de kachel en de rest gewoon een lekker vreugdevuur buiten maken. En uitsorteren op plastic. Er zit niets waardevols meer in. Ooit vonden we daar veel paardentuig, dat heb ik nog bewaard, maar het is echt zooi zooi zooi.

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-05-25 11:01

Toch nog twee oogkleppen gevonden en een oude klomp.

Zijn nu alles aan het verbranden. En nu we weten dat de vloer niet verder in zal zakken (voorlopig) gaan we ons na het weekend weer concentreren op boven, op de mooie zolder ;-)

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-05-25 22:40

-Namiro-

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-25 13:03

Heeft erwin zich niet helemaal te pletter geniest op die zolder met al dat stof? :=

Gelukkig houdt het plafond het nog even en kunnen jullie dat op een ander moment oppakken.

Ik ben benieuwd hoe de zolder wordt met de ‘nep’balken. Ziet er veelbelovend uit!

Die hal met tweedehands spul! <3
Hebben jullie de lampen gekocht? Echt pareltjes!!
Die meest rechtse pop op het filmpje is trouwens echt dooooodeng! Haha

Marilu

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-25 14:06

Het werk blijft maar komen ...
Van de ene klus in de andere als het ware. Maar zo te zien houden jullie de moed erin !

Ik was wel wat plaatsvervangend bang om te zien hoe Erwin pal onder die kapotte balken aan het zagen was ... Gelukkig heeft hij niks op het hoofd gekregen !!