Turkije 2010!

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Joceline

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-10 19:42

Nathalie schreef:
Idd echt niet met euro's betalen. Dan ben je altijd duurder uit dan wanneer je met Lira's betaald.
Liras kun je idd gewoon daar pinnen, veel makkelijker.

Als ik het goed heb is op t moment 1 euro niet meer 2 lira, of het moet weer verandert zijn.
*Oh zie het al, het is idd wel weer 2,0. :j*

Oke, inderdaad ik pin daar lira's.
Ja het is ff voor het groffe rekenen, het komt niet op een paar centen neer. Maar toch handig als je terplekke pint of betaald dat je een beetje weet met hoeveel geld je te maken hebt.

Nathalie

Re: Turkije 2010!

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-10 20:48

Paar weken terug was het minder, vandaar. :)

Wisselen niet bij supermarkten ofzo hoor. Je kunt wisselen bij een wisselkantoor maar daar betaal je altijd geld voor. Dus gewoon Lira's pinnen dan ben je het goedkoopst uit.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-10 20:54

Nathalie, ik bedoel wisselgeld :P
Ik weet onderhand hoe wisselen werkt hoor :P

Nathalie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-10 21:02

Oooh haha tuurlijk geven ze wisselgeld, waarom niet?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-10 21:07

Ze zeggen juist overal dat je gepast moet betalen, want je krijgt nergens wisselgeld.

Nathalie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-10 21:14

Hahaha tuurlijk wel... Alleen bij t visum niet... Maar in Turkije krijg je echt wel wisselgeld hoor. :+

Nadir

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-10 21:46

Nathalie schreef:
Hahaha tuurlijk wel... Alleen bij t visum niet... Maar in Turkije krijg je echt wel wisselgeld hoor. :+

:D :D :D :+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-10 21:52

Nathalie schreef:

Hmm ok ;)
Verkeerd gelezen dan, vond het al zo vreemd :')

ikkuh15

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-10 22:56

Asyaa schreef:
Nathalie schreef:

Hmm ok ;)
Verkeerd gelezen dan, vond het al zo vreemd :')

Ik heb tot nu toe altijd nog wisselgeld terug gekregen als ik mijn visum bijvoorbeeld betaalde met 20 euro. Kreeg altijd netjes 5 euro terug. Raar dat het bij jullie anders is.

Ze geven je verder met winkelen overal wisselgeld. Alleen als je met de euro's betaald krijg je altijd het geld zo terug dat het in hun voordeel is. Ben ik ook al regelmatig ingetrapt. Daarom betaal ik gewoon met de Lira's. Daar kunnen ze niet mee sjoemelen.

Nathalie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-10 09:10

Ik denk dat er ook genoeg mensen zijn die je inderdaad wisselgeld geven bij 't visum. Maar er wordt geadviseerd gepast te betalen omdat er ook tussen zitten die het niet teruggeven en het in eigen zak stoppen.
Ik heb altijd gepast betaald dus weet het verder niet. :) Maar ik weet wel dat het overal geadviseerd wordt.

Wbt euro's, soms maken ze al de 'fout' met omrekenen. Nu is het nu niet zo moeilijk omdat je het verdubbelt maar toen ik er woonde was dat anders. Heb, helaas, vaak gezien dat mensen echt bedonderd werden! Zo heeft eens een meisje 8 euro voor een witte wijn betaald terwijl hij 6 lira kostte.. Erg! Dus gewoon lekker met lira's betalen..

We moeten nog 58 dagen wachten... :+

Pebblesther

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-10 09:19

Toen ik in Turkije zat was de koers zo dat je voor 1 euro +/- 1.80 / 1.90 lira kreeg. Het schommelde een beetje.
Wij hebben alleen maar euro's meegenomen en die daar ter plaatse gewisseld voor Lira's. Dat ging prima.
We hebben ook wel veel dingen in euro's betaald en dat ging ook goed. Mijn vriend rekende gewoon precies uit wat iets in euro's zou kosten en dan konden we daarmee ook niet bedonderd worden.
En als je in Turkije gaat pinnen kost het geld dus daarom hebben we gewoon contant euro's mee genomen en daar niks gepint.
Bovendien vertrouw ik de pinautomaten daar niet helemaal. Collega van mij ging in Bodrum pinnen en er kwam tot 2 keer toe niks uit de automaat terwijl het wel van hun rekening was afgeschreven. Later in nederland kregen ze het geld wel weer terug van de bank maar toch....

Nathalie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-10 09:23

Niet bij iedere bank kost het geld om daar te pinnen hoor. :)
Toen ik er woonde gebruikte ik gewoon mijn Nederlandse rekening ipv mijn Turkse.
De pinautomaten zijn opzich gewoon te vertrouwen, en als je bang bent moet je er gewoon eentje pakken bij een bank zelf, zodat je naar binnen kunt mocht het mis gegaan zijn.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-10 10:14

Nathalie schreef:
Ik denk dat er ook genoeg mensen zijn die je inderdaad wisselgeld geven bij 't visum. Maar er wordt geadviseerd gepast te betalen omdat er ook tussen zitten die het niet teruggeven en het in eigen zak stoppen.
Ik heb altijd gepast betaald dus weet het verder niet. :) Maar ik weet wel dat het overal geadviseerd wordt.

Wbt euro's, soms maken ze al de 'fout' met omrekenen. Nu is het nu niet zo moeilijk omdat je het verdubbelt maar toen ik er woonde was dat anders. Heb, helaas, vaak gezien dat mensen echt bedonderd werden! Zo heeft eens een meisje 8 euro voor een witte wijn betaald terwijl hij 6 lira kostte.. Erg! Dus gewoon lekker met lira's betalen..

We moeten nog 58 dagen wachten... :+

Dat ben ik inderdaad ook gewend vanuit Tsjechië, daar moet je nooit boetes contant betalen, want ze zijn vaak ongegrond. En meer van dat soort dingen. :j
Maar ach, waar wordt niet geprofiteerd van toeristen? ;)

Suuszels

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-10 11:20

Ik ben weer terug :)
Heb een fijne vakantie gehad, zelf nog 1 middagje regen
en verder wat excursies (hamam, jeep, boottocht e.d. ) gedaan :)

Joceline

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-10 12:54

Is het zo dat je voldoende tijd hebt om op het vliegveld Antalya geld te pinnen en een visum te kopen voordat de bus naar het hotel vertrekt? Ik weet namelijk helemaal niet wanneer/hoelaat de bus vertrekt en hoelang je de tijd hebt. Er zullen we lange rijen staan en ik wil niet de bus missen.

Nathalie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-10 12:56

Waarom op het vliegveld pinnen? Als je daar al een pinautomaat kunt vinden (is me nog nooit opgevallen)
Visum kopen moet dus tuurlijk genoeg tijd voor. Daarna loop je pas naar de koffers en sta je daar nog even te wachten. ;)
Een andere optie dan je visum op de luchthaven te kopen is er niet en meestal duurt het wel even voor de bussen vertrekken.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-10 12:58

Nathalie schreef:
Waarom op het vliegveld pinnen? Als je daar al een pinautomaat kunt vinden (is me nog nooit opgevallen)
Visum kopen moet dus tuurlijk genoeg tijd voor. Daarna loop je pas naar de koffers en sta je daar nog even te wachten. ;)
Een andere optie dan je visum op de luchthaven te kopen is er niet en meestal duurt het wel even voor de bussen vertrekken.

Mijn ervaring is dat je sowieso wel een drie kwartier (minimaal) op de koffers staat te wachten. Of het was een hele lange dag geweest voor mij :P

Joceline

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-10 13:01

Nathalie schreef:

Tja ik weet niet, maar als we aankomen in het hotel wil ik al wat op zak hebben aan lira's zodat we niet persee gelijk moeten pinnen. Je kunt wel pinnen op de luchthaven heb ik gehoord maar ik moet nog even uitzoeken waar. Iedereen moet natuurlijk koffers en visum halen dus ik denk inderdaad dat de bussen lang wachten..vroeg het me even af omdat we geen bustijd kregen

Joceline

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-10 13:02

Janine1990 schreef:
Nathalie schreef:

Mijn ervaring is dat je sowieso wel een drie kwartier (minimaal) op de koffers staat te wachten. Of het was een hele lange dag geweest voor mij :P

Ik geloof je graag ja :+ We hebben een lelijk sjaaltje (en een band om de koffer) aan de koffer gebonden dus valt goed op.

Nathalie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-10 13:07

Tijd genoeg is er wel, waar een pinautomaat zit moet je dan even vragen. :) Ik ben pas 1 keer op Antalya geland dus kan je daar niet mee helpen. ;)

Joceline

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-10 13:17

Nathalie schreef:
Tijd genoeg is er wel, waar een pinautomaat zit moet je dan even vragen. :) Ik ben pas 1 keer op Antalya geland dus kan je daar niet mee helpen. ;)

oke ;)

Ik pin denk iets van 40 euro (dus 80 lira ongeveer). Ik heb gelezen dat je verder het best kunt pinnen bij banken omdat als er iets mis gaat je meteen naar binnen kunt gaan. Maar ik lees ook weer dat je juist bij wisselbanken moet wezen omdat pinnen bij banken duur is. Ik weet niet wat ze precies duur noemen maar ik denk dat ik het bij pinnen bij banken houd.

Nathalie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-10 13:23

Wisselen bij een wisselkantoor is duurder dan gewoon pinnen. :)

Nadir

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-10 14:41

Joceline, voor je visum betaal je € 15, neem dat gewoon uit Nederland mee. Een pinautomaat geeft geen briefjes van € 5. Op de luchthaven van Antalya heb ik nog nooit een pinautomaat gezien, ben er al zo'n 5x geweest. Zou best kunnen dat er 1 zit, maar ik vermoed niet tussen het stuk visum kopen - bagage ophalen, dat zal dan pas na de douane zijn.

Geld gewoon pinnen, volgens mij betaal je gemiddeld € 2 per transactie, dat is inderdaad goedkoper dan bij een wisselkantoor.

Joceline

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-10 15:24

Nadir schreef:
Joceline, voor je visum betaal je € 15, neem dat gewoon uit Nederland mee. Een pinautomaat geeft geen briefjes van € 5. Op de luchthaven van Antalya heb ik nog nooit een pinautomaat gezien, ben er al zo'n 5x geweest. Zou best kunnen dat er 1 zit, maar ik vermoed niet tussen het stuk visum kopen - bagage ophalen, dat zal dan pas na de douane zijn.

Geld gewoon pinnen, volgens mij betaal je gemiddeld € 2 per transactie, dat is inderdaad goedkoper dan bij een wisselkantoor.

Ik neem zoiezo het visumgeld mee inderdaad, ligt al klaar (gepast 15 euro). Dan ga ik toch in Kemer zelf pinnen maar dan neem ik voor de zekerheid iets van 10 euro los mee. De rest pin ik in Lira's.

Nadir

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-10 15:35

Naar welk hotel in Kemer ga je?