[VOLG] Op mijn stalen ros, het vierde avontuur: Slovenië!

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Mando

Re: [VOLG] Op mijn stalen ros door Scandinavië

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-25 19:55

Op naar een volgend avontuur die ik zeker zal volgen.

Fijn deze laatste update. Leuk om te lezen.

Deni11

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-25 18:44

Heel leuk geschreven en wat een avonturen maak je mee!

LoveBodin

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-25 12:50

Hele leuke updates!
Leuk volgende avontuur! Zou je nog verder door willen na Slovenië of is dat ook gewoon een tijds probleem?
Snap dat je Italië liever links laat liggen, al is het wel een fantastisch mooi land.

Suliko

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-02-25 17:28

Thami, ja klopt, het is best een lastige afweging. Mijn koga is echt nog heel goed en ik heb er nog maar twee jaar terug hydraulische remmen opgezet, nieuw stuurlint, nieuwe trappers, nieuwe spatborden en afgelopen jaar nieuwe lichten. Ik denk dat er vroeg of laat sowieso een gravelbike gaat komen, omdat ik graag een fiets zou willen waarop ik wat sportiever zit/sneller ben. Maar om nu én én te doen, is lastig qua budget. Dus de afweging zit vooral in: wat wil ik eerst en heb ik nodig voor mijn volgende fietsreis! Op zich kan je met een gravelbike ook prima met zwaardere achtertassen fietsen, ik wil er dan ook wel een goed achterrekje bij, maar verder is de setup die ik nu heb ook prima voor een gravelbike. Voor had ik met mijn koga ook al meer de bikepackachtige tassen (voorvorktassen), uiteindelijk is het grootste verschil tussen bikepacken of fietstouren de grootte van de tas en dat is natuurlijk afhankelijk van wat je allemaal mee moet nemen en alleen + kamperen, is dat helaas algauw niet meer minimalistisch, zelfs niet als je super sonische lichtgewicht spullen hebt. :')
Dus alleen daarin ben ik al blij om een keer met zijn tweeën te gaan, de kampeer- en kookspullen kunnen verdelen. _O-
En uiteindelijk heb ik met mijn koga ook heel veel grind- en smallere zandpaden gedaan, gaat prima, al zal het met een gravelbike wel soepeler gaan natuurlijk. :D
Maar de koga van mijn vriendin is wel een zwaarder exemplaar en ik vraag me dus wel af of het verschil tussen ons niet te groot wordt als ik op een gravelbike ga. Ik ben op reis niet bezig met snelheid en ik vind het prima om mij aan te passen, maar dan is de vraag of dat qua sportieve houding wel comfortabel is op een gravelbike als je op je gemakje aan het fietsen bent. Ze is wel fit trouwens, maar ik denk dat ik dan toch meer neig naar mijn koga als passend.

Ik was vandaag bij Beagle Bikes aan de voorstraat, zij hebben me echt al vaker supergoed geholpen, denken heel goed mee en ze weten echt wat ze doen. Ik ga 28 februari bij ze langs en dan gaan ze goed de tijd voor me nemen om te kijken wat mijn koga nodig heeft, het kostenplaatje ervan en wat wijsheid is! :D
Ik werk nu wat meer en sinds afgelopen zomer is mijn collectie aan kampeer/fietsreisspullen wel echt compleet, dus misschien dat het alsnog én én gaat worden budgetwise, maar de gravelbike heeft dan niet per se haast.

Nou ja, dat waren mijn hersenspinsels, uiteindelijk ben ik er dus al wel een beetje uit. :+

LoveBodin, ik zit wel met beperkte tijd, ja. In september start mijn studie weer en halverwege juli moet ik nog een week lang een zorggroep begeleiden. Dus daartussen ergens zal het plaatsvinden. Ik vind de balkan zeker tof om verder te ontdekken, maar ik vind het ook wel een spannendere hoek van Europa, ook qua beren en veel wilde/agressieve honden. Ik hoor er hele mooie verhalen over, maar ook veel mensen die allerlei tactieken nodig hadden om honden te weren.

Er begint zich al wel een beetje een plan te vormen, heel vaag nog. Maar misschien dat we in Strasbourg beginnen, vanaf daar Eurovelo 15 naar de oorsprong van de Rijn volgen (stond al op mijn verlanglijst), vanaf daar Italië in richting het gardameer, bij Lago d'Idro zit in de zomermaanden een gemeenschappelijke vriendin van ons om windsurf- en bergsportlessen te geven. Dan vanaf daar richting Dolomiti national park, naar Triglav nationaal park. Vanaf Triglav een ronde door Slovenië en dan terug door Oostenrijk richting München of Wenen om vanaf daar het openbaar vervoer terug naar Nederland te nemen.
Is echt nog heel vaag allemaal, want we weten nog niet goed hoeveel tijd we hebben en we willen vooral mooie bergen, de Dolomieten en Slovenië ontdekken en daaromheen is er natuurlijk van alles mogelijk! Tips voor niet te missen bijzonderheden (natuur/cultuur) in Slovenië zijn welkom trouwens!

Ik weet niet zo goed wat handig is, een nieuw topic of zou ik de titel van dit topic kunnen laten aanpassen?
Edit: ik zie dat ik de topictitel zelf aan kan passen, dat is handig! Ga ik daar even op broeden, dat maakt het wel echt natuurlijk. :D

Danseresje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-25 20:36

Suliko, wat gaaf weer! Ik blijf/ga je zeker volgen. Hij was destijds voor mij ook inspiratie om lopend met mijn tentje op pad te gaan :j !

Wat betreft de honden. Mijn vader heeft jaren en jaren geleden de Camino gelopen en had een apparaatje aangeschaft om de honden af te schrikken. Heeft ie ook nodig gehad en werkte. Weet alleen niet hoe het heet of iets, maar hij heeft veel spullen destijds aangeschaft bij de world of walking in Made. Misschien heb je er iets aan?

Verder vind ik je overwegingen altijd leuk om te lezen. Zo ook in je laatste reisverslag als nu je keuze Koga of nieuwe gravelbike +:)+

leonie87

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-25 11:39

Ik dacht huh hoezo staat dit topic opeens weer actief :') maar er is nog een update *\o/* .
Zoals de andere ook al zeggen, het leest heerlijk weg hoe beeldend jij schrijft.

Kom maar door hoor met het volgende avontuur! Alleen maar heel leuk om te volgen. Lijkt me wel heel fijn als je het samen kan doen. Ben benieuwd waar jullie uit gaan komen.

Suliko

Re: [VOLG] Op mijn stalen ros, het vierde avontuur: Slovenië!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-25 12:17

Zo, ik heb even de titel van het topic gewijzigd en in de start van het topic verwijzingen gemaakt naar de inmiddels 3 avonturen die in dit topic zijn begonnen!

Leuk dat jullie medehardlopers/hikers ook weer komen volgen! Ook leuk dat ik jullie inmiddels beter 'ken' door andere topics zoals het hardlooptopic. :D

Danseresje, zeker een goede tip! Voor deze reis waarschijnlijk niet nodig, maar ik ga het wel in mijn achterhoofd houden!

Zucht, ik sprak van het weekend iemand die door Patagonië had gefietst recent. Ooit, ooit wil ik de fietsroute die door heel Zuid-Amerika loopt fietsen, en dan neem ik jullie mee hoor!

Thami

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-25 12:26

Beagle Bikes helpt je vast goed op pad, benieuwd waar jullie samen op uit komen!
Klinkt als een mooie route met veel klimmen, cool!
Ken je deze route al? https://www.transdinarica.com/country/slovenia/
Die is nog heel recent en staat ook op mijn lijstje voor ooit :)

amand0

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-25 12:29

Wat een gaaf nieuw plan!
De bergen in Slovenië zijn prachtig, wij zijn er afgelopen zomer wezen wandelen.
Ik wil je wel alvast waarschuwen dat Slovenië (zeker het deel met de bergen) erg toeristisch is geworden, campings zijn duur en zeker in het hoogseizoen vol waarbij er ook niet altijd ruimte is voor fietsers/wandelaars. Wij waren er in juni en toen zaten de campings al geregeld vol.
Niet om je te demotiveren hoor, maar is wel iets om rekening mee te houden.
Veel plezier met de voorbereidingen!

josewoos

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-25 13:46

Ik volg je elk avontuur, maar nu is het extra leuk, want deze zomer ga ik ook voor het eerst op vakantie naar Slovenië en Oostenrijk :)

Wanneer is je planning om daar heen te gaan? Of lees ik daarover heen?

Suliko

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-25 15:14

Oeh, dankjewel Thami, nog niet mee bekend! We moeten sowieso nog even goed onderzoek doen naar de bestaande nationale en internationale fietsroutes in dat gebied. Maar de app mapy.cz is daar heel fijn voor, die maakt routes via officiële fietspaden en dan staan er vaak ook de naam bij van de fietspaden als ze onderdeel uitmaken van een grotere route.

Amand0, dat geloof ik, Slovenië is een stuk populairder geworden! Daar zullen we zeker rekening mee houden. Als ik mee ga doen aan de trailrun weten we ook wanneer we daar zullen zijn, dus kunnen we ook eerder reserveren.

josewoos, wat leuk dat je ook die kant op gaat! Heb je al hoogtepunten waar je langs gaat?

We gaan ergens na 18 juli, die week moet ik nog werken. Dus wellicht vanaf 21 juli, verder heb ik de hele maand augustus vrij, begin september moet ik weer terug zijn voor studie. We mikken qua afstand nu op +/- 1800-2200 kilometer.

Grove plannen update:

Zwitserland:
Flixbus/trein naar Basel --> Eurovelo 15 naar de oorsprong van de Rijn (Andermatt) --> naar de Italiaanse grens bij Como.

Italië:
Van Como naar Anfo bij Lago d'Idro --> Onderlangs Nationaal park Dolomiti Bellunesi --> bovenlangs Nationaal park Dolomiti Friulane --> Richting Slovenië, ter hoogte van Tolmin

Slovenië:
Naar Triglavski narodni park --> door Slovenië touren (suggesties zijn welkom) --> in ieder geval door de Vipava vallei --> Ljubljana --> Eurovelo 9

Oostenrijk:
Eurovelo 9 tot aan Wenen --> trein naar huis.

Wel grappig dat ik in eerste instantie zei Italië te willen vermijden en we nu een groot deel door Italië gaan. :')
Maar ik heb even gezocht en de ervaringen van fietstourders zelf zijn wel positief die ik tot nu toe lees en is het wel een populaire bestemming voor fietsreizigers! Ik denk dat het als wielrenner of als autobestuurder al anders is. En het plan is natuurlijk om de nationale fietsroutes aan te houden, dat scheelt ook.

Maar goed, zelf word ik in ieder geval erg enthousiast van deze combinatie van vier landen en een heleboel bergen!

Tiahastrona

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-25 16:11

Camping is vaak nog duurder dan appartement via booking, dus daar zou ik zeker naar kijken

josewoos

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-25 17:37

Mijn broer is al paar keer in Slovenië geweest en die zegt dat we Soča vallei echt moeten zien. Hij is al in veel landen en natuur geweest, maar deze vallei is wel 1 van de mooiste wat hij heeft gezien.
Dus die kan ik je als tip ook vast mee geven :)

Tiahastrona

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-25 19:07

Helemaal mee eens josewoos. Super mooi gebied. Hele land is mooi, mensen vriendelijk, maar soca is echt geweldig

NotYourLine

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-25 17:37

Ohhhh wat tof! *\o/* Ik lees nu pas je laatste update vanuit de reis naar het Noorden én je plan voor komende zomer. Ook het plan voor een trailrun daar klinkt leuk. Welke afstand wil je daar lopen?
Ik ga in ieder geval zeker weer volgen! :)

Suliko

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-03-25 12:49

Bedankt voor de tips voor Slovenië, zowel voor de overnachtingen als gebieden die we moeten zoeken, Soča staat zeker op de lijst! Qua overnachtingen zijn er hopelijk ook wat warmshower adressen, dat scheelt een hoop in kosten, en altijd leuk om lokale mensen te ontmoeten. Eventueel vragen of we bij mensen op het land mogen kamperen, kunnen we ook nog doen.

NotYourLine, ik zat te twijfelen tussen de 26 km (1100 hoogtemeters) en 44 km (2650 hoogtemeters) qua afstand voor de Triglav Trail Race. Ik vind het eigenlijk heel jammer dat ze niet een afstand in de 30 km hebben. Ik vind meer dan een marathon, ondanks dat ik echt wel getraind ben, te risicovol tijdens een fietstocht. Toch te bang om opeens overbelasting op te lopen, omdat ik de weken ervoor niet genoeg ren of dus juist door het fietsen niet genoeg herstel, en erna moet ik nog fietsen natuurlijk. Dus ik denk dat het de 26 km wordt, voelt het verstandigste en daarvan weet ik zeker dat ik er snel van herstel en het me waarschijnlijk goed afgaat. :D Maar het is ernstig hoor, ik kan soms echt te veel uitdaging op willen zoeken voor mezelf, als ik merk dat ik 26 km met zulke hoogtemeters eigenlijk niet uitdagend genoeg vindt, terwijl het echt ander terrein is dan waar ik anders loop. :') Ik ben een beetje een afstand fanaat geworden. Gelukkig zit er ook nog wat wijsheid in mijn brein die me terugfluit.
Wat ik dan weer compenseer met kijken naar ultra trailrun evenementen in Nederland voor september of oktober. :=

Mijn kogatje is gefikst. *\o/*
Ik ben 1,5 week geleden bij Beagle Bikes langs geweest. Zij vonden het opknappen van mijn koga een wijs besluit. Het frame maakt het nog steeds zo'n goede fiets. Het stuur en de vork zijn nog in perfecte staat. De velgen en spaken zijn nog goed. Ze moesten alleen even op zoek gaan naar de juiste groep, omdat 3x9 niet meer vaak gebruikt wordt, het werd dan een 2x10 of 3x10, mijn voorkeur gaat naar een 3x10, doordat ik het zo gewend ben om op de middelste tandwiel te zitten, dus dat hebben ze genoteerd. Ze moesten eerst de onderdelen verzamelen, maar de fiets was afgelopen vrijdag al klaar, helaas kon ik hem niet ophalen door mijn werkweekend en nu zijn ze gesloten, dus morgen ga ik hem oppikken!
Ze hebben dus de tandwielen voor, de casette, de derailleur, ketting en shifters vervangen. De shifters vonden ze er redelijk uitzien, maar ik heb geen vertrouwen meer in die dingen na vaker gehoord te hebben dat ze niet de beste kwaliteit zijn en afgelopen fietsreis de linkershifter volledig uit elkaar sprong terwijl ik in de regen fietste. :') Daarnaast hebben ze mijn hydraulische remmen opnieuw afgesteld en ontlucht. Ik ben minder dan 500,- kwijt voor onderdelen + uren, dus dat vind ik heel netjes! Terwijl ik ze alle vertrouwen heb gegeven, heb gezegd dat wat ze ook tegenkomen, ze het gerust mogen vervangen. Toen grapte ze al aan de telefoon toen we het hadden over de onderdelen die ze hadden gevonden, dat ze nog wel een santos voor 1200,- in mijn maat hadden staan. Wie weet, ooit. _O-
Voor nu superblij dat mijn trouwe koga weer klaar is voor meer avontuur! Die gravelbike komt nog wel, maar ik denk dat mijn koga ook echt beter is in combinatie met mijn vriendin die ook op een (iets zwaardere) koga fietst.

NotYourLine

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-25 11:05

Suliko schreef:
NotYourLine, ik zat te twijfelen tussen de 26 km (1100 hoogtemeters) en 44 km (2650 hoogtemeters) qua afstand voor de Triglav Trail Race. Ik vind het eigenlijk heel jammer dat ze niet een afstand in de 30 km hebben. Ik vind meer dan een marathon, ondanks dat ik echt wel getraind ben, te risicovol tijdens een fietstocht. Toch te bang om opeens overbelasting op te lopen, omdat ik de weken ervoor niet genoeg ren of dus juist door het fietsen niet genoeg herstel, en erna moet ik nog fietsen natuurlijk. Dus ik denk dat het de 26 km wordt, voelt het verstandigste en daarvan weet ik zeker dat ik er snel van herstel en het me waarschijnlijk goed afgaat. :D Maar het is ernstig hoor, ik kan soms echt te veel uitdaging op willen zoeken voor mezelf, als ik merk dat ik 26 km met zulke hoogtemeters eigenlijk niet uitdagend genoeg vindt, terwijl het echt ander terrein is dan waar ik anders loop. :') Ik ben een beetje een afstand fanaat geworden. Gelukkig zit er ook nog wat wijsheid in mijn brein die me terugfluit.
Wat ik dan weer compenseer met kijken naar ultra trailrun evenementen in Nederland voor september of oktober. :=

Verstandig, en leuk!! Ik volg je ook op Instagram en sta af en toe echt te kijken van de afstanden die je loopt ... 'Even' naar de kust :') Anyway, ik begrijp heel goed dat je in een ander land ook zoiets wilt meepakken, heel tof.
En fijn dat je Koga weer helemaal is opgeknapt! *\o/*

JustMe8484

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-25 13:25

Vooral stille meelezers hier en zoveel zit ik niet op bokt maar als je naar de Soca vallei gaat kan ik je de camping Camp jelincic aanraden. Hele fijne boeren camping aan de rivier. Super mooi en hele vriendelijke mensen. Naast camping hebben ze er ook wel wat andere overnachtingsopties. Wij hebben er 2 jaar met veel plezier gekampeerd.
Ernaast zit ook een andere camping die heeft ook trekkershut achtige accommodaties.
Slovenië en Triglav nationaal park zijn wel echt de moeite waard. Ik ga je dan ook zeker volgen.

BeFunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-25 08:13

Heey wat gaaf ik volg weer hoor ben benieuwd naar dat land.

Suliko

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-06-25 23:06

Had ik het zo over het hoofd gezien dat er in mijn eigen topic gereageerd was. :')

JustMe, aah dankjewel voor de tip, die ga ik zeker meenemen!

Gezellig Befunny <3

Het is eventjes stil geweest, ik was afgelopen maanden erg druk met studie, werk en vooral ook rennen. Zo rende ik in april 38 kilometer in de Vogezen met 1800 hoogtemeters en in mei voltooide ik een uitdaging om 500 kilometer te rennen door elke dag (soms tweemaal) te rennen, inclusief Utrecht Marathon, die uitdaging nam erg veel tijd in beslag, maar heb ik ruim gehaald met 519 kilometer. :D Deze maand gaan de reis plannen weer opgepakt worden om verder uit te werken, dus hopelijk volgen er binnenkort weer wat leuke updates en hersenspinsels over het hoe en wat van dit Slovenië fiets- (en ren-) avontuur. *\o/*

Ahum, ik lees nog even mijn laatste reactie na over de Triglav Trail Race. Het is wel de 44 kilometer met 2600 hoogtemeters geworden. Tot zo ver het mezelf terugfluiten. _O- Maar goed, met hoe ik nu sta qua training en met mijn eerste berg trailrun in de Vogezen erop te hebben zitten, heb ik er alle vertrouwen in! De komende twee maanden staan dan ook in het teken van gericht hoogtemeters trainen.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-25 08:22

Ongelooflijk. Ik ben al moe als ik naar mijn moeder ben gefietst en dat is 3,5 km. :')
Wat een bizarre conditie heb jij zeg. Respect hoor.

Suliko

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-06-25 14:56

Tijd voor een update! :D

Afgelopen vrijdag hebben we de flixbustickets voor de heenreis geboekt. We starten in Bozen/Bolzano op 29 juli in het noorden van Italië (zuid-tirol). We hebben besloten om Zwitserland te skippen, het fietsen van de EuroVelo route naar de oorsprong van de rijn komt een andere keer. Het hoofddoel is de dolomieten en Slovenië en we waren bang dat de route anders wel erg lang en pittig zou worden en we dan vooral bezig zijn met op tijd in Slovenië komen, op deze manier is er ruimte voor detours en rustig aan doen. Want we gaan best wel flink door de bergen en dat gaat langzaam en is zwaar.
We verwachten in de eerste helft van augustus in Slovenië aan te komen en daar rond te fietsen, oa via de Soca vallei, 21 augustus willen we in Mojstrana aankomen, want daar heb ik op 23 augustus de start van de Triglav Trail Race. Van 21 augustus tot en met 24 augustus heb ik een airbnb geboekt, dan heb ik een rustdag voor en na de trail race. Op 25 augustus zetten we dan onze tocht voort richting Ljubjana via de Sava rivier en vanuit daar volgen we EuroVelo 9, de Amberroute, naar Wenen.

We zijn lekker verder aan het priegelen aan de route van Bolzano naar Mojstrana. Maar alvast een voorafje, de Gardena pas. <3

Afbeelding

Tiahastrona

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-25 15:10

Super leuk, ik ga weer meegenieten

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-25 15:12

Leuk! Ik lees ‘we’. Heb ik iets gemist en ga je met iemand samen?

Suliko

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-06-25 15:22

Ja, zeker! Ik ga samen met een goede vriendin/huisgenoot. Zie onderaan de laatste update van Denemarken op de vorige pagina.
Ze is stiekem ook een paardenmeisje en heeft van lang lang geleden nog een bokt account, mogelijk gaat ze ook mee schrijven in het topic! Ze is scenarist, dus goed schrijven kan ze ook. :D
Het wordt haar eerste fietsreis en laten we het zo zeggen: het is mijn invloed/schuld dat ze een tweedehands koga heeft gekocht (waar ze overigens heel erg blij mee is) en er nu ook nog mee de bergen in gaat (waar ze ook heel blij mee is).