Slechte ervaring Tunesie, Douz, Ranch Bedouin

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

xlisza

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-12 23:51

@Jazzit goed verhaal, goed vermeldt.
Hoop dat Bedouin hier iets mee gaat doen!
Laatst bijgewerkt door xlisza op 05-08-12 23:56, in het totaal 1 keer bewerkt

HolyPope

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-12 23:51

papagroom schreef:
Ik blijf er bij,dat je het meegemaakt moet hebben voor je een reeel plaatje hebt....wanneer vertrekken we Eric en HP?

Als het in dat land nou 's andersom zou zijn.... dat de vrouwen met ons mannen zo zouden omgaan zou ik morgen nog boeken...!!

Muppett

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-12 23:52

HolyPope schreef:
papagroom schreef:
Ik blijf er bij,dat je het meegemaakt moet hebben voor je een reeel plaatje hebt....wanneer vertrekken we Eric en HP?

Als het in dat land nou 's andersom zou zijn.... dat de vrouwen met ons mannen zo zouden omgaan zou ik morgen nog boeken...!!

_O-

Eirikur

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-12 23:52

papagroom schreef:
Leef je uit PG, maar dat wordt wel zonder mij. Ik trek de zuidgrens bij de Ardennen en de Alpen, dus de Middellandse Zee ga ik al helemaal niet over. Ik versta ze niet, ze eten er raar voedsel en als er al kraanwater is, moet je nog maar afwachten hoeveel beestjes daar dan in zitten. Not my cup of tea. Iedereen die dat leuk vind: vooral gaan, leef je uit, maar zonder mij svp.

Sientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-12 23:53

Petje af voor je manier van schrijven en dingen verwoorden Jazzit. Ik hoop zo ontzettend dat bedouin je adviezen ter harte neemt.

garny95

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-12 23:56

je zou normaal zeggen, aanpakken en zorgen dat zaken voortaan anders verlopen, maar in dit geval met een andere (mannen) cultuur daar lijkt het me bijna een onmogelijke opgave om alleen als vrouw de boel weer goed op de rit te krijgen, maargoed dat vul ik in, laten we maar hopen op een wondertje voor de zaken daar van Wendy.
Er is voor mijn gevoel nog wel e.e.a. recht te zetten naar de ts en andere bokkers met hun ervaringen.

Sa_ndraaT

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-08-12 23:58

De bokker waarover ik het had in mijn laatste bericht heeft nog niet gereageerd in het topic. Ze heeft me zonet een PB heeft gestuurd. Ze wil wel graag reageren maar heeft nog niet 25 nuttige berichten verstuurd.

HolyPope

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-12 00:02

Sa_ndraaT schreef:
De bokker waarover ik het had in mijn laatste bericht heeft nog niet gereageerd in het topic. Ze heeft me zonet een PB heeft gestuurd. Ze wil wel graag reageren maar heeft nog niet 25 nuttige berichten verstuurd.

Maar San, dan is het geen bokker ofwel geen echte, als ze nu nog aan 25 berichtjes moet voldoen.
Sorry off-topic.

Ra_chel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-12 00:03

ik blijf hier maar met verbazing verder lezen , kan er met mn hollandse boerenklompenverstand niet bij.....niet bij de vergoeilijkingen van Bedouin , niet bij het gedrag van Echtgenoot ,maar ook niet bij de reacties van sommige Bokkers.

Bedouin , respect voor je dat je hier blijft reageren , erg netjes van je ,toch ,na weer bijgelezen te hebben vanaf pag.24 (heb het eerste deel ook gelezen) begint bij mij ook de vraag te rijzen of je uit liefde bent getrouwd , of dat je bent getrouwd zodat je daar je droom kon realiseren ,alleen blijkt nu dat de man die je daarvoor in gedachte had, het niet aan te kunnen , en dreigt jouw droom dus "dankzij hem" in duigen te vallen... je spreekt op een gegeven moment over bij een ander bedrijf gaan werken in een ander land , mag ik daarbij ervanuit gaan dat je overweegt om je echtgenoot te verlaten?
ik krijg de indruk dat jij je in een onhoudbare positie bevindt , wat je uit wil voeren is niet mogelijk ,simpelweg omdat de betrokken partijen dit niet kunnen handelen , echter zomaar weggaan en ergens anders opnieuw starten is ook een onzekere toekomst.
het roept bij mij een beetje het gevoel op van iemand die op het verkeerde paard gewed heeft...
mijn excuses als ik het verkeerd interpreteer.
op welke wijze dan ook , hoop ik dat je een manier kunt vinden/creeeren om met deze situatie om te gaan ,en dan hoofdzakelijk en als eerste prioriteit om te voorkomen dat dit soort "incidenten" geen plaats meer zullen vinden.

Voor alle betrokkenen die hier slachtoffer van zijn geworden , hoop ik dat ze hun ervaring een plaatsje kunnen geven ,het los kunnen laten , en spreekwoordelijk gezegd niet de hele mand met appels weggooien omdat er 1 rotte tussen zit....
Respect dat jullie hier jullie verhaal hebben gedaan , en dit ook op een imo nette manier hebben geformuleerd , hopelijk is dat niet voor niets geweest , en kunnen anderen lering trekken uit jullie ervaring. (zowel de gatsvrouwennen/man als de as gasten)
ik denk dat dit topic ook voor anderen die een soortgelijk bedrijf runnen een bron van informatie is, mbt tot cultuurshock ,omgang met gasten ,omgang met klachten ,inleven in de belevingswereld vd gasten etc.

garny95

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-12 00:03

Verder denk ik nog wel dat wat wij hier lezen een topje van de ijsberg is

Eirikur

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-12 00:04

HolyPope schreef:
Sa_ndraaT schreef:

Maar San, dan is het geen bokker ofwel geen echte, als ze nu nog aan 25 berichtjes moet voldoen.
Sorry off-topic.

Veel bokkers hebben een account om op mee te lezen en te kunnen pb-en, maar posten zelf nauwelijks of niet. Dan kun je heel lang lid van Bokt zijn maar toch geen 25 nuttige posts hebben...

Jazzit

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-12 00:05

HolyPope schreef:
papagroom schreef:

Ehhhh, sorry die droom gaat niet in vervulling komen.
In het sprookje van 1001 nacht (zoals mij werd verteld door een vriendelijke taxichauffeur uit Douz) is het nou eenmaal zo dat de Arabische mannen 1001x beter zijn dan Europese mannen. Dus de vrouwen aldaar hebben geen énkele reden om Europese mannen bedoein massages aan te bieden. (Tenzij ze natuurlijk op hun rust gesteld zijn MUHAHA :D )

(ik gok nu dus dat jij niet van arabische afkomst bent, als dat wel zo is gloort er wellicht nog ergens een sprankje hoop) ;)

Zo, 't is uit met de 'pret'
Ik ga eens even wat slaap inhalen!

Zitaswoon

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-12 00:06

Net het hele topic doorgelezen, en van achter een computerscherm is het heel moeilijk om een goed beeld te krijgen van de situatie.

Ik ga er van uit dat de verhalen van de meisjes niet uit de lucht gegrepen zijn. Misschien zijn er dingen overdreven, misschien niet. Dat weten alleen de meisjes en A.
Sommige mensen geloven resoluut de meisjes, andere gaan er van uit dat deze verhalen opgesmukt zijn. Ik ga hier zelf niet direct over oordelen, ik kan me alleen inbeelden dat, als ik één van de meisjes was en ik vertelde hier mijn verhaal zonder opsmuk en ik kreeg een reactie in de trend van 'Tja, verwend meisje dat niet tegen de cultuurshock kan', ik daar niet vrolijk van zou worden. Leuk, een onaangenaam voorval melden en niet geloofd worden. Anderzijds, stel dat er zwaar opgesmukt is, leuk is anders voor Bedouin natuurlijk...
Ik ben eerder geneigd de verhalen van de meisjes te geloven omdat ik het - noem me maar naief - moeilijk vind om te denken dat 5 verschillende mensen zulke verhalen gaan verzinnen, maar Bedouin wil ik zeker het voordeel van de twijfel geven, ik geloof dat ze handelt naar eer en geweten, of dit de juiste manier is laat ik in het midden. Haar man daarentegen, daar zou ik niet alleen mee gelaten willen worden.
Zelfs al is er opgesmukt, het is duidelijk dat hij een probleem heeft in de omgang met (westerse) vrouwen.

Ik ben zelf een aantal keer in Tunesië geweest, en ook andere Noord-Afrikaanse landen en landen in het Midden-Oosten heb ik al meerdere keren bezocht. De cultuurshock is inderdaad groot, maar zeker niet onoverkomelijk. Ik heb zelf meerdere tochten gedaan (niet te paard) bij mensen met een cultureel gemengd huwelijk, en deze zijn allemaal (nu spreek ik over een tocht of 10, in verschillende landen) zeer aangenaam verlopen. Ik heb ook telkens met de 'Westerling' van het koppel gesproken over de cultuurverschillen en de moeilijkheden die dat veroorzaakt in een gemengd huwelijk. Algemeen gezien werd me gezegd dat allebei water bij de wijn doen, zich verdiepen in elkaars cultuur en veel respect en liefde voor elkaar de boodschap zijn.
Bedouin, is A al in Nederland geweest? Weet hij veel over de westerse cultuur? (Verbale) agressiviteit naar vrouwen toe kan nooit! Ik ben niet meer in Noord-Afrika geweest sinds de revolutie, maar Tunesië staat me bij als een redelijk modern land, dus je moet zelf toch ook wel ergens weten/beseffen dat hij zwaar in de fout gaat.
Zoals al eerder aangehaald, je concept is prachtig, maar als je dit wil blijven verderzetten, zou ik dat zonder je man doen... Je wil toch niet riskeren dat er ooit een meisje naar je toekomt en je verteld dat ze echt is aangerand of verkracht door je man? Dat vergeef je jezelf nooit, met de waarschuwing die je nu hebt gehad.

Sterkte aan alle betrokkenen.

Francis

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-12 00:13

Zó Jazzit, dat is een post waar Bedouin wat aan heeft.
Een mooi plan van aanpak waar je wat mee kunt Bedouin, doe er je voordeel mee. Je echtgenoot kan vast deels thuis blijven en de achterblijvende dieren verzorgen, nieuwe paarden trainen enz. en eventueel nog wat bijwerken in de bouw en laat de tochten een ding zijn van jou met betrouwbaar personeel. Op die manier hoeft er niemand te vertrekken, niemand z'n relatie te verbreken of wat voor rigoureuze stappen ook te nemen. Het moet toch haalbaar zijn op de manier die Jazzit beschrijft.
Alleen die vrijwilligers in huis zou ik persoonlijk niet meer aan beginnen. Je kunt A. ook niet uit z'n eigen huis jagen als er gasten zijn, ik zou het dus denk ik eerder puur bij de trektochten houden en het werk op de Ranch aan A. laten, zonder gasten. Op die manier hoeft hij thuis ook niet op z'n tenen te lopen of zich meer aan te passen dan voor hem haalbaar is (vermoed ik). In ieder geval voorlopig. Blijkt A. in de loop der tijd zijn omgang met westerse vrouwen aangepast te hebben (dat zou dus ook zeker iets zijn waar hij aan moet blijven werken, onder begeleiding van jou, dan kun je in de toekomst altijd nog zien of vrijwilligers in huis nemen weer haalbaar is. Maar dan idd wel zoals Jazzit het beschrijft... Altijd onder jóuw begeleiding totdat 200% vast staat dat A. zijn gedrag heeft weten aan te passen.

Zwitsal

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-12 00:23

Ben ik trouwens de enige die geen cultuurshock in tunesie heeft opgelopen?
Ok ik ben niet zelf op eigen houtje t land door getrokken (misschien daarom geen cultuurshock) maar heb bijv wel in mn eentje (terwijl mn vriend ergens in een cafetje wat zat te drinken, ik had zin om buiten te kijken, hij niet) in een dorpje (ik geloof ook ergens richting douz) waar ze volgens mij nog amper een westerling hadden gezien, over een marktje en door de straten gelopen. Er waren genoeg 'locals' daar van alle leeftijden en zowel mannen als vrouwen, later ook nog met vriend in een ander afgelegen stadje (eeh toeristische route van een taxi chauf die ons daar dumpte omdat ie zelf nog boodschappen moest doen haha) gelopen en praatjes gemaakt met de lokale bevolking. Ook bij mensen naast het marktje op hun terrasje (eh 2 houten stoelen in het zand/stof haha) gezeten en iets gedronken. Maar ik heb niet gemerkt dat ze echt 'anders' waren ? Gewoon enorm vriendelijk en respectvol en geinteresseerd naar onze nederlandse gewoontes ed.
Misschien moet je voor een echte cultuurshock wel echt bij familie's thuis eten of overnachten oid. Maar ik heb tunesie echt ervaren als een prachtig land met geweldige bevolking.

Zo, dat was mn propaganda praatje voor tunesie weer :p
Terug ontopic.

T verbaast me enorm hoeveel mensen hier hun respect tonen richting bedouin. Dat moet haar goed doen, ik hoop dat ze t leest. Ook echt een fijn topic met fijne reacties ook naar andere bokkers die nare ervaringen hebben. Go bokt!

Birdie60

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-12 06:24

Francis schreef:
Zó Jazzit, dat is een post waar Bedouin wat aan heeft.
Een mooi plan van aanpak waar je wat mee kunt Bedouin, doe er je voordeel mee. Je echtgenoot kan vast deels thuis blijven en de achterblijvende dieren verzorgen, nieuwe paarden trainen enz. en eventueel nog wat bijwerken in de bouw en laat de tochten een ding zijn van jou met betrouwbaar personeel. Op die manier hoeft er niemand te vertrekken, niemand z'n relatie te verbreken of wat voor rigoureuze stappen ook te nemen. Het moet toch haalbaar zijn op de manier die Jazzit beschrijft.
Alleen die vrijwilligers in huis zou ik persoonlijk niet meer aan beginnen. Je kunt A. ook niet uit z'n eigen huis jagen als er gasten zijn, ik zou het dus denk ik eerder puur bij de trektochten houden en het werk op de Ranch aan A. laten, zonder gasten. Op die manier hoeft hij thuis ook niet op z'n tenen te lopen of zich meer aan te passen dan voor hem haalbaar is (vermoed ik). In ieder geval voorlopig. Blijkt A. in de loop der tijd zijn omgang met westerse vrouwen aangepast te hebben (dat zou dus ook zeker iets zijn waar hij aan moet blijven werken, onder begeleiding van jou, dan kun je in de toekomst altijd nog zien of vrijwilligers in huis nemen weer haalbaar is. Maar dan idd wel zoals Jazzit het beschrijft... Altijd onder jóuw begeleiding totdat 200% vast staat dat A. zijn gedrag heeft weten aan te passen.

hier ben ik het helemaal mee eens :j
net door 32 pagina's geworsteld, pfffffff wat een verhaal.
goed van je TS om dit topic te openen.

Mando

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-12 07:02

Citaat:
Dat jazzit nu pas met een nieuw detail aankomt van onder de gordel naar borsten bevreemd mij wel enorm. Zij heeft mij over haar voorval pas geinformeerd nadat we uitvoerig hadden geschreven over de jongen die zij hier in Douz opnieuw wilde bezoeken en pas daarna kwam zij met het verhaal zoals hier gepost.
Ik zit dan wanneer ik zulke dingen pas achteraf lees met open mond te lezen en snap gewoon niet dat zoiets niet eerder is gemeld. Wat kan ik er op dat moment nog aan doen of hoe kan ik Abderrahim met de feiten confronteren? Dat moment is dan volledig verloren. Mijn eerste reactie is dan -ok noem het dan maar- te bagatelliseren.

Ik wil toch reageren op dit stukje van je Bedouin.

Je komt als westerse vrouw in een ander land, een land dat je verder niet kent en dat je denkt dat je veilig bent bij een landgenoot die die cultuur kent.

Als zoiets je overkomt dan ga je dit niet gelijk aan de grote klok hangen. Dan heeft ze het over JOUW man, die jij verdedig en beschermt.
Zij zit daar als gast dus op dat moment is het haar woord tegen het zijne.
Wat gebeurt er als ze dit op dat moment meld... dan zal jij haar niet geloven (of wel als het al eerder is voorgekomen) maar hoe moet het op dat moment
dan verder voor het nederlandse meisje.
Wat gaat er gebeuren gaat hij haar intimideren omdat ze haar mond heeft open getrokken, ga jij haar intimideren omdat ze een beerput open trekt.

Ik had ook mijn mond gehouden (en dan ben ik echt geen 20 hoor) want op dat moment ben je zo afhankelijk van de situatie van het onbekende dat je het denk ik wel uit je hoofd
laat om de knuppel in het hoenderhok te gooien.

Ik denk dat jij jezelf heel goed achter je oren moet krabben of je hier mee door wilt gaan want ik heb meer het gevoel dat je een sociaalopvangproject aan
het ondersteunen bent.
Ik snap niet dat je pikt dat hij je intimideert, zelf in het bijzijn van je "klanten", het zal de cultuur zijn, maar ik had hem met zulk gedrag de hele woestijn laten zien vent of geen vent.
En je als ik tussen de regels door lees wist je van de "poging tot uitstapjes" van je vent. en je heb het getolereerd en in de beerput geschoven en je
probeert nog steeds het straatje schoon te vegen. Bij mij hadden zijn ballen er al lang af gelegen als mijn vent ook maar 1 vinger in die richting zou wijzen maar blijkbaar ben je toch
niet bestand tegen zijn "temperament" al zou ik het niet zo willen noemen. Gebrek aan opvoeding wat jij probeert goed te praten, cultuur verschil of niet als jij gasten vanuit het westerse ontvangt
moet ook je vent zich aanpassen en dat stukje opvoeding is overgeslagen.... Dat is wel erg jammer.

Ik vind het nog steeds netjes dat je hier reageer, maar adviseer je toch om heel goed na te gaan denken over je toekomst.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-12 08:02

Splendesco schreef:
stef schreef:
Ik sta er nog steeds van versteld dat dit topic open is. Een willekeurig ander topic over een handelaar ofzo, had gesloten geweest.
Klopt dat heb ik zelf een keer meegemaakt, maar die stal zat er ook constant bovenop door bijna alles te melden bij een mod..

Hier zitten de mods ook bovenop, ook zonder tems van wie dan ook.

De teneur van dit topic is simpelweg binnen de regels, en er wordt over het algemeen netjes, op de bal, gediscussieerd, en onderbouwde opmerkingen gemaakt. Dat Bedouin er correct op ingaat zal zeker ook meespelen in dat het tot nu toe geen moddergooi-topic is geworden. Op het moment dat dat gebeurt gaat een topic dicht, waar het ook over gaat, maar dat is hier op dit moment gewoon niet aan de orde.

Ik kan me niet goed voorstellen dat dat verschil in de manier van discussieren in dit topics en andere 'slechte ervaringen-topics' die na verloop van tijd gesloten zijn, niet duidelijk is... Als er al eens opgepaste opmerkingen worden gemaakt (die ook verwijderd worden/zijn) dan treedt een prima zelfregulatie op - iets wat bokt ook nastreeft - ook een reden om niet met slotjes te gaan gooien.

JustMe8484

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-12 09:33

Er wordt gesproken over dat bedouin in een ander land opnieuw zou willen beginnen maar volgens mij bedoelde ze dat ze een soort van stage wil lopen, zoals ze eerder gedaan heeft. Om eens op een ander bedrijf te kijken en haar kennis over paarden up to date te houden...

Sientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-12 09:42

jojootje84 schreef:
Er wordt gesproken over dat bedouin in een ander land opnieuw zou willen beginnen maar volgens mij bedoelde ze dat ze een soort van stage wil lopen, zoals ze eerder gedaan heeft. Om eens op een ander bedrijf te kijken en haar kennis over paarden up to date te houden...

Dat maakte ik ook op uit haar post idd. :j

pien_2010

Re: WAARSCHUWING Tunesie, Douz, Ranch Bedouin

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-12 09:49

Bedouin sterkte met de hele situatie. Ik volg ja al een tijdje op BOKT en volgens mij ben je een sympathieke vrouw die in een situatie is beland die niemand wilt. Hopelijk krijg je het opgelost.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-12 10:26

pniekepnak schreef:
Kijk, en dat snap ik. Daar doelde ik ook niet op, ik doelde op tenminste één bericht van iemand die nu meteen een slecht gevoel had bij al zulk soort reizen. Dat zou doodzonde zijn van alle bedrijven waar het wél allemaal prima geregeld is, als iedereen zo zou denken.

Dat bericht kwam van mij.
Ik denk dat bij iedereen die dit topic gevolgd heeft er in de toekomst wel een belletje gaat rinkelen wanneer de woorden Tunesië - vrijwilligerswerk - paardenranch met elkaar geassocieerd worden. Een slecht gevoel zou ik dat nu niet noemen, maar wel een waarschuwingssignaal.
Moest ik nu, na dit topic, een reis aangeboden krijgen naar of vrijwilligerswerk willen doen op een paardenranch in het buitenland, weet ik zeker dat ik eerst heel het internet binnenstebuiten zou keren op zoek naar ervaringen. Daar waar ik anders gewoon de reis zou boeken en gaan.
Het is ook niet alleen aan de hand van dit topic, ik heb ook de verhalen gehoord van de horrorranch in Spanje. Het is dus jammer genoeg geen alleenstaand geval.
Een beetje meer aandacht en terughoudendheid is dus toch wel gerechtvaardigd niet? ;)

Kwanyin

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-12 10:30

Ik denk dat dat àltijd een goed plan is Gini, ook zonder deze verhalen :) . Ik (en vele met mij) doen ook hetzelfde als je gewoon een simpel hotel in het buitenland boekt: je zoekt op internet naar ervaringen van andere mensen. Zo heb ik al diverse op het eerste zicht prachtige hotels links laten liggen omdat 80 procent van de gasten vreselijke ervaringen had.
Als je hier vrijwilligerswerk doet en het slaat enorm tegen heb je immers zo je boeltje gepakt en sta je weer thuis. Maar als je in Tunesië/Spanje oid bent, dan is het niet altijd zo simpel om even terug naar huis te gaan...

gr_roos

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-12 10:34

Ik heb het hele topic gelezen. Het gedrag van de man van Bedouin is niet goed te praten en onacceptabel.

Maar laten we gewoon eerlijk zijn, in de paarden wordt je 9 van de 10 keer uitgebuit en dat is niet alleen in Tunesie het geval, maar dit komt ook in nederland voor. Soms ook met bijbehorend fysiek contact. Alleen bieden die geen reizen/vakanties aan. Helaas ken ik een aantal verhalen, waarvan 1 met blauwe plekken.

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-12 10:44

@ gr_roos: Inderdaad, uitbuiting (en meer) kan overal gebeuren... alleen, als het in een land gebeurt waar je de weg goed weet en de taal goed spreekt, ben je toch wat minder hulpeloos overgeleverd aan de grillen van je omgeving.