Turkije 2009

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Nathalie

Re: Turkije 2009

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-09 19:15

Ja inderdaad, dat kan. Maar het is natuurlijk wel zo, dat de kans klein is dat je het krijgt, maar áls je het wel krijgt, tja dan ben je niet blij...

Maar ik moet eerlijk zeggen, ik heb me er nooit echt in verdiept. Ik ben vrij snel die kant op verhuist, zonder entingen e.d., en ik heb nooit ergens last van gehad.

_Tara_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-09 19:19

Vanavond nog maar even met m'n ouders over hebben anders.

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-09 21:30

Naja ik heb mijn prikken dus wel gehaald. Simpelweg omdat ik geen onnodig risico wil lopen :)

Twaalf

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-09 22:07

Ik heb het een aantal jaar geleden voor de zekerheid gedaan.
Geloof dat Turkije toen nog niet heel populair was onder de vakantieganger :j

_Noraly

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-09 22:14

ik heb het hier wel eens gevraagd, maar niemand in mijn omgeving doet het die naar turkije gaat.
en er gaan er echt veel voor een hele poos, als je een huis daar hebt haha. maar nooit ingeeent hoor, je kan natuurlijk zelf daarvoor kiezen om geen risico te lopen, maar als je gewoon netjes oplet kan er weinig gebeuren vind ik.

Nadir

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-09 22:29

Ach, waarom zou je die prik niet halen?
Het levert je alleen maar voordelen op, of niet dan? :)

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-09 22:30

Punt is wel dat de prik voor een bepaalde tijd voor vertrek gehaald moet zijn :)

P3TR4

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-09 22:51

Oef nog een maandje en dan ga ik eindelijks op vakantie :):) :D, ik ga deze week nog de prikken halen, voor 't geval dat.

Klopt het dat je in Turkije makelijk met Euro's kunt betalen? Zit namelijk nogal te twijfelen wat ik aan Turks geld mee moet nemen :o . En hoe zit het met pinnen, makelijk te vinden daar, of echt een zoektocht? Vond het zelfs in Londen afgelopen jaar een echte zoektocht, denk je een pas te hebben voor 't buitenland, werkt het niet overal :+ !

Saskia9

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-09 22:54

Het klopt dat je in Turkije met euro's kan betalen,zelf betaal ik liever met lira's want dat is goedkoper..ze willen met euro's nog wel eens sjoemelen haha!
Pinnen kan bijna overal,alleen ik heb wel gemerkt dat niet iedere automaat de pas pakt.dus dat is even uittesten.

Een maandje nog,dat is zo voorbij joh :D
Dan zit ik er ondertussen al,en mag ik alweer bijna naar huis..pfff daar moet ik nog niet aan denken hoor... ;)

P3TR4

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-09 23:03

Saskia9, super bedankt voor je antwoord :D, nog meer tips? Inderdaad een maandje is zo voorbij :):) heb er echt zin in. Word de eerste keer richting Turkije, ben erg benieuwd :)!

Nathalie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-09 23:04

Een pinautomaat heb je zo gevonden, en ik heb zelf nog nooit gehad dat ie mijn pas niet pakte.
Idd met lira's betalen, met euro's wordt je genaaid waar je bij staat. ;) Zo heb ik eens een meisje 7 euro zien betalen voor een witte wijn die normaal 5 lira zou kosten. (toenertijd 3 euro..) Het overige geld stopte de barman in zijn zak. Bahbah. :n
Altijd met liras betalen dus!! Dan weet je altijd dat je niet teveel betaald.

P3TR4

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-09 23:07

Ok, weet ik dat ook meteen :). Dan moet ik maar even Lira's gaan halen bij het grenswissel kantoor :). Als je, je Visum haalt, betaal je die wel met Euro's of met Lira's? Sorry voor al die vragen :o!

Nadir

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-09 08:00

Als je een visum koopt dan betaal je gewoon € 15,- bij de balie. Daar lichten ze je niet op hoor... ;)

Samy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-07-09 08:12

urselin schreef:
Summer garden wil ik echt supergraag heen, maar die zit in Konakli.
Ongeveer tien minuten-kwartiertje rijden vanuit hier.
Trouwens idd beter om met lira te betalen!

Me vader gaat volgende maand naar Konakli en dan in oktober ga ik der ook heen. Summer Garden is een aanrader dus?

ju1982

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-09 08:55

Nathalie schreef:
Marmaris en Içmeler liggen heel dicht bij elkaar dus als je kiest voor Marmaris, kun je ook makkelijk dagje(s) naar Içmeler en andersom. ;)
Maar t ligt eraan waar je van houdt!
Marmaris is groter, levendiger, gezelliger (vind ik persoonlijk) en een stuk drukker! Içmeler is klein, rustig, stil... Dus wil je echt tot rust komen, uit eten, strand liggen, beetje winkelen en wat drinken, dan kun je gerust naar Içmeler gaan. Maar wil je graag stappen e.d. dan is Marmaris geschikter.
Maar zoals ik al zei, je kunt ook Içmeler boeken en naar Marmaris gaan om te stappen. Of Marmaris boeken en naar Içmeler gaan om even lekker op het strand te liggen. (strand in Içmeler is veel mooier dan in Marmaris!) Het kost je 1,5 lira voor de dolmus tussen Marmaris en Içmeler. (als het inmiddels niet verhoogd is)

Super bedankt voor je reactie :D
Wat betreft de prikken...tja ik heb vorig jaar wel voor Hepatitis gehaald, weet alleen niet meer A of B.....iig voor het water.
Maar tja dit jaar ook niet meer. Vindt het zelf ook wat onnodig. Maar ligt er ook wel een beetje aan wat je gaat doen, als je een 4 of 5* hotel hebt dan is het geen probleem. Maar ga je ook veel buiten de deur eten kan je er voor kiezen om toch een prik te halen. En ik neem wel altijd andere pillen mee anders kom ik niet meer van de wc af met al die olijfolie :P
Maar Turkije is toch wel mijn favo (vakantie)land hoor!

ju1982

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-09 08:55

Samy schreef:
urselin schreef:
Summer garden wil ik echt supergraag heen, maar die zit in Konakli.
Ongeveer tien minuten-kwartiertje rijden vanuit hier.
Trouwens idd beter om met lira te betalen!

Me vader gaat volgende maand naar Konakli en dan in oktober ga ik der ook heen. Summer Garden is een aanrader dus?

Ik heb wel veel goede verhalen gehoord over Summer Garden. En Konakli zelf is natuurlijk een klein dorpje maar je bent zo bij de grote stad :D

Twaalf

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-09 08:59

Samy schreef:

Het schijnt een leuke tent te zijn, maar sprak iemand gisteren die er geweest is en die vond het niet echt speciaal :+

In de James Dean bar (Alanya centrum) wordt een Nope is Dope tour gehouden.
Juli en augustus worden die feestjes gehouden, wij gaan wrs. aankomende donderdag er heen :j

ju1982

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-09 09:00

urselin schreef:
Samy schreef:

Het schijnt een leuke tent te zijn, maar sprak iemand gisteren die er geweest is en die vond het niet echt speciaal :+

In de James Dean bar (Alanya centrum) wordt een Nope is Dope tour gehouden.
Juli en augustus worden die feestjes gehouden, wij gaan wrs. aankomende donderdag er heen :j

Je kan zekers goed stappen in Alanya :D

_Noraly

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-09 11:48

Nathalie schreef:
Een pinautomaat heb je zo gevonden, en ik heb zelf nog nooit gehad dat ie mijn pas niet pakte.
Idd met lira's betalen, met euro's wordt je genaaid waar je bij staat. ;) Zo heb ik eens een meisje 7 euro zien betalen voor een witte wijn die normaal 5 lira zou kosten. (toenertijd 3 euro..) Het overige geld stopte de barman in zijn zak. Bahbah. :n
Altijd met liras betalen dus!! Dan weet je altijd dat je niet teveel betaald.

ik heb daar idd ook telkens geld uit pinautomaat gehaald. Veel voordeliger. En idd, de turken rekenen allemaal dat 2 lira 1 euro waard is. Terwijl hij toen ik er was op 2.16 stond.
dus gewoon met lira's betalen!

wij kwamen elke dag daar bij de Kipa, mega (en dan ook echt mega! 5 x keer zo groot dan de grootste supermarkt hier) groot, sinds kort in Kusadasi. Ze verkochten echt alles (behalve saté-saus helaas)
We liepen ook vaak langs het vlees (slagerafdeling) heen. En zagen daar elke keer grote witte stukken liggen. Zag er echt heel goor uit. Iskembe heette het. Dus wij opzoeken thuis, bleek dat dus koeienmaag te zijn. De maagvlokken zag je nog helemaal zitten.
Is daar dus een delicatese, als je soep besteld daar zit er ook heel vaak maag in verwerkt werd ons verteld. Ze hebben ook de speciale iskembe nogwat soep, maar volgens hun voegt de smaak van maag ook veel toe aan het eten :+
Ik heb sowieso moeilijk met vlees eten hoor, ik at daar alleen kip. En als we gingen bbq-en of gourmetten haalde ik biefstuk. Ander vlees kwam er niet in huis, ik moet altijd precies weten waar het van afkomstig is :+

Nadir

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-09 11:58

_Noraly, je kunt gerust vlees eten in Turkije hoor. In restaurants staat vaak gewoon een Engelse vertaling er bij.

Verder zit er in döner kebap (lamsvlees), köfte (rundergehakt) etc. geen 'maag' of zo...

_Noraly

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-09 12:06

ja, dat weet ik ook wel. Maar ik eet eigenlijk alleen koe (dana) en kip. Hier in nederland ook.

En van die maag bedoel ik dat ze het als smaakmaker gebruiken, als soort van kruiden in gerechten.

Nadir

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-09 12:23

_Noraly schreef:
En van die maag bedoel ik dat ze het als smaakmaker gebruiken, als soort van kruiden in gerechten.

Daar heb ik echt nog nooit van gehoord.... :n ;)

Jij wel Nathalie?

_Noraly

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-09 12:30

hahaha, kan ook zijn dat ik het verkeerd heb verstaan hoor! Mijn turks is ook niet je van het!
maar weet je ook niet of ze het in soepen ofzo gebruiken? wat een speciale naam voor, die hebben ze wel genoemd..

Nathalie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-09 13:30

Iskembe wordt niet gebruikt als smaakmaker, gelukkig niet!!!!
Iskembe wordt idd soep van gemaakt, is een wondermiddel tegen een kater, maar vreselijk smerig. Vind ik dan. Het wordt gegeten met een hoop azijn, citroensap en knoflook erin. Schoonfamilie vind het heerlijk, ik ga over mijn nek van de geur. :+
Dit noem je overigens gewoon Iskembe of Iskembe çorba.

Nathalie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-09 19:57

Pff wij hebben onze tickets!
We vliegen savonds om 17.00 uur heen en om 9.30 terug.. :( 2 dagen weg dus! Baal er flink van!!!
Had nl op schiphol.nl en transavia.nl gekeken naar vluchttijden, en daar waren de enigste vluchten heen om 6.00 uur snachts en terug om 21.00 uur savonds... Was er dus al een beetje vanuit gegaan dat dat onze tijden zouden zijn, maar niet dus. :o ff flink balen!