Kampeertopic, tips en tricks! Waar zijn die kampeerders?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Lukasje

Re: Kampeertopic, tips en tricks! Waar zijn die kampeerders?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-24 14:09

Oeh vervelend! Ik reserveer ook liever niet vooraf. Dat voelt zo tegenstrijdig met de spirit van de vrijheid van een camperbusje. Helaas is het wel steeds meer aan te bevelen wil je zeker zijn van een plekje.

Lukasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-24 14:12

Ik zoek nog wat inspiratie. In augustus hebben we nog een weekje vrij, ev een paar daagjes langer. Bedoeling is -opnieuw- te wandelen met de hond. Ik was nu aan het kijken naar het Harz-gebied, of eerder de richting van het eiland Rügen (beide Duitsland). Heeft iemand tips?

Rije
Hoofd Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-24 14:57

Oeh dat zijn beide gebieden die ik ook nog wel 's wil bezoeken, dus ik lees graag even mee.

Chantalla

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-24 16:32

Ik ben afgelopen jaar in de Harz geweest en heb daar veel gewandeld. Door de hele Harz staan kastjes met genummerde stempels. Bij de vvv kan je een boekje kopen waarin je de stempels kan verzamelen. Ik heb me toen prima een week vermaakt met dat boekje en een old school kaart van de omgeving en dan zoeken naar stempels in de buurt, er naar toe rijden en vervolgens de wandelingen tot aan de stempels. Erg geslaagd :j

Lukasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-24 16:58

Bedankt voor je reactie Chantalla! Moet ik me het Harz als vnl bos voorstellen? Zijn er plekken/gebieden die duidelijk meer de moeite waard zijn?

Dichter bij huis wandelen wij in de Hunsrück en dat vind ik echt een prachtig gebied. Maar nu we ook iets langer weg kunnen, wil ik ook wat verder. Maar het is lastig kiezen :roll:

Chantalla

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-24 17:03

De Harz is een ontzettend groot gebied natuurlijk. Ik zat op de camping bij Altenau en heb dus vooral de westkant gezien. Het is veel bos, waarvan ook veel aangetast door de kevers. Maar ze zijn druk bezig met nieuwe stukken. Maar ook kleine dorpjes, riviertjes en open stukken.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

gaucho

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-24 17:04

Sachsischer Schweiz te ver? Dat is echt mooi

Lukasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-24 17:11

Leuke foto’s Chantalla !

Dat is niet bij de deur Gaucho maar je maakt me wel nieuwsgierig! Kan je wat meer vertellen? En hoeveel dagen moeten we dan ginds zeker uittrekken?

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-24 17:12

Ik vond de regio bij NP Heinrich waar ook drachenschlucht dichtbij is, mooier dan de Harz. Maar misschien ligt het ook aan in welk stuk je bent geweest bij de harz

gaucho

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-24 20:13

Lukasje schreef:
Leuke foto’s Chantalla !

Dat is niet bij de deur Gaucho maar je maakt me wel nieuwsgierig! Kan je wat meer vertellen? En hoeveel dagen moeten we dan ginds zeker uittrekken?

Heel mooi heuvelachtig gebied, afwisselend bos en meer open, maar vooral heel bekend om de prachtige zandsteen rotsformaties. Stroomgebied van de Elbe. https://www.saksen.info/steden-stadjes- ... he-schweiz
Ik ben er begin dit jaar een dagje geweest op de terugweg van Hongarije en Tsjechië, maar dat is echt te kort. Ik wil volgend jaar daar denk ik de Malerweg lopen.

deksel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-24 08:41

Lukasje schreef:
Oeh vervelend! Ik reserveer ook liever niet vooraf. Dat voelt zo tegenstrijdig met de spirit van de vrijheid van een camperbusje. Helaas is het wel steeds meer aan te bevelen wil je zeker zijn van een plekje.

Dit jaar gaan wij voor het eerst in september kamperen. We gaan dan gewoon rijden naar waar de zon schijnt, dus het zal wel zuid-Europa worden.
Ons idee was dat het dan rustiger is en dat het beter haalbaar is een plekje zonder reservering te bemachtigen. Wat zijn jullie ervaringen daarmee?

gaucho

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-24 08:48

Dat moet lukken :j er van uit gaande dat je niet voor een 5 sterren camping bij een populaire plaats gaat. Als je een dag of 3 - 4 ergens wil staan en einde middag aankomt, moet dat lukken. Ik heb ook wel eens s ochtends gebeld naar een camping waar ik s avonds wou aankomen.

Rije
Hoofd Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-24 09:07

Zo hebben wij dat vorig jaar september ook gedaan. Maar de middelgrote camping waar we naar hadden gebeld was toch ook al zo goed als vol, ook in die periode. Dus als je niet voor teleurstellingen wilt komen te staan is onderweg even bellen wel aan te raden, dan kun je nog voor plan B gaan.

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-24 09:18

Wij hebben precies dat in de tweede helft van juni gedaan en dat ging prima. 1 camping was al vol (wat we nu achteraf niet erg vonden, want het was niet helemaal (of eigenlijk helemaal niet) ons type camping, ondanks dat die kwam uit de Klein en fijn kamperen gids).
Maar we hebben een rondje zuid Duitsland, Elzas, Zwitserland, Frankrijk, Luxemburg, België achter de rug.
Plan was na Zwitserland Italië, maar dankzij een oplettende bokker in dit topic niet doorgereisd naar Italië, vanwege voorspeld rotweer, dus in Zwitserland in de Alpen gebleven en niet meer doorgegaan naar Italië.

Lijkt mij dat het in september dan ook moet lukken.

Dat het nu in juli/augustus lastig is, kan ik me wel iets bij voorstellen.

En als je ergens een boot reservering oid voor nodig hebt, zou ik ook wel willen reserveren voor de overnachting, zodat je niet voor niets gaat varen, maar anders zou het in voor- en naseizoen echt wel moeten lukken om op de bonnefooi te reizen.

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-24 09:20

Ik ga ook meestal in september, buitenom de camping bij Europapark reserveren wij nooit. Meestal kunnen we makkelijk een plek uitzoeken en is het eigenlijk erg rustig. We gaan dan wel met een tent en de auto, de camper plekken zijn soms wel drukker.

Naath86

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-24 09:22

Vorig jaar zijn wij ook naar Zwitserland en Italië geweest en wij zijn ook nooit van het boeken. Maar in juli is dat toch echt wel aan te raden voor die periode. Wij zijn ook niet van de grote campings, maar ook die kleine campings zitten gewoon vol. Ook veel campers die niet zomaar aan konden rijden, omdat het gewoon vol was.
Dit jaar gaan wij voor het eerst zelf met de camper richting Frankrijk. Ook niks geboekt, dus ben benieuwd hoe het daar is.

Het Harz gebergte is prachtig om te wandelen! De stempels hebben wij ook gedaan, erg leuk! Alleen heel jammer dat er zoveel bos is aangetast door de kever.

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-24 09:29

Wij gaan altijd in september en boeken nooit. Wel bellen we soms wanneer we onderweg zijn naar campings. Sommige plaatsen zijn altijd druk, Oberstdorf en Berchtegraden bijvoorbeeld. Voor de camping bij Plitvice hebben we ook 2 dagen van te voren gebeld.

Femke_Tweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-24 10:26

Chantalla schreef:
De Harz is een ontzettend groot gebied natuurlijk. Ik zat op de camping bij Altenau en heb dus vooral de westkant gezien. Het is veel bos, waarvan ook veel aangetast door de kevers. Maar ze zijn druk bezig met nieuwe stukken. Maar ook kleine dorpjes, riviertjes en open stukken.

[ [url=m/xTaIeJ.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/tIb5oa.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/Szwubz.jpg]Afbeelding[/url] ]

Ah leuk!

Ik heb mijn oude paspoort (ongeldig gemaakt, gaten en alles) bewaard.
En die gebruik ik nu als stempelboekje :+

Harz staat voor mij voor later dit jaar nog op de planning.

Leuk, kan ik mooi ook wat extra stempels scoren in mijn paspoort ;)

lukka63

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-24 10:27

Wij gaan ook altijd in september Frankrijk/Spanje en reserveren nooit.

Femke_Tweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-24 10:28

Ik reserveer zélden, alleen als ik een reden heb om 100% zeker te zijn van een plaats.

Anders houd ik rekening met mogelijk pech/geen plek.
Dus ik rijd doorgaan kortere afstanden per dag, zodat ik ruimte heb om evt een plek of een paar plekken verder te kijken.

deksel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-24 10:30

Ah oke thanks allemaal! Zo te lezen moet het vast lukken en bellen van te voren is dus aan te raden.

Voorgaande jaren is het ook altijd gelukt en dat was in juli/augustus. Moet zeggen dat het af en toe wel stress opleverde, soms wel 5 campings afgereden/opgebeld totdat er plek was.

wendy1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-24 07:53

Zo. Hier terug van een luxe camping vakantie dit maal, met een glamping tent.
Ideaal, want 1000km rijden, dus fijner zonder caravan. En gewoon de ruimte in de tent met de hondjes en spullen.
Van alles voorzien behalve sanitair en water. Dikke prima!

We zaten in de Dordogne, bij Domme.
Echt prachtige omgeving!!! Gaan we zeker nog eens terug.
Dit keer bijna niet gewandeld maar dat schijnt er ook prima te kunnen.
Nu gewoon simpel de toerist uitgehangen :Y)
Kastelen, mooie Franse dorpjes, camping met praktisch geen Nederlanders ( sportshop
Sowieso rustig, je merkte heel goed dat maandag t hoogseizoen pas begon)
Vanaf deze week zijn er ook dingen die georganiseerd werden vanaf de camping die ik wil mee had willen doen. Reden temeer om terug te gaan! Haha.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-24 09:51

Oh dat klinkt heerlijk, wendy!

Ik was het topic een beetje uit het oog verloren, maar kom weer eens meelezen :D
Mijn ouders zijn van plan om een camper te kopen.
Nu heb ik zat ervaring met kamperen op het water, maar 0,0 met kamperen op land :)) Maar ik zie hier al veel mooie plekken voorbij komen!

SdaphneS

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-24 09:52

Welke camping zaten jullie?
Wij willen misschien richting de dordogne.

Wij reserveren het liefst ook niet. In de ochtend vaak even bellen of ze plek hebben en dan ernaar toe rijden. Maar sinds corona is het toch wel moeilijker geworden is onze ervaring. Reserveren is veel meer de standaard geworden dan vroeger. Vind dat wel jammer, want soms kom je op een camping waarvan je denkt en weer door. Dus je flexibiliteit neemt af.

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-24 10:57

Ik sta nu met mijn school (ik ben docent) al ongeveer anderhalve week op schoolterreinen in Tanzania. De omstandigheden zijn best primitief, alles gaat met emmers, maar het is een hele mooie ervaring! Gisteren waren we heel even in Arusha - dat was echt genieten toen we onze handen met stromend water konden wassen!

Afbeelding
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding