Algemeen topic over de Scandinavische landen

Moderators: Maureen95, Essie73, Muiz, Firelight, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
gabyfedde

Berichten: 11900
Geregistreerd: 17-11-02
Woonplaats: Gällivare (Zweeds Lapland)

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-18 19:49

Vanmorgen vroeg was het -28. Zon warmt overdag wel wat op, maar hard verdwijnen doet die 2 meter sneeuw nog niet... Ben benieuwd of de sneeuw voor midsommar weg is.
3 April naar NL, hopelijk wat warmer daar.

Maris
Berichten: 15928
Geregistreerd: 24-07-03
Woonplaats: Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-03-18 19:59

Ooh Quir, moeten de paarden die weg oversteken om op de wei te komen ?? Hoe doe je dat ?

Quir

Berichten: 17403
Geregistreerd: 13-07-05
Woonplaats: Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-18 20:08

Maris schreef:
Ooh Quir, moeten de paarden die weg oversteken om op de wei te komen ?? Hoe doe je dat ?


Ze moeten zo'n 30/40m over de weg om bij de wei te komen. Voorheen liet ik ze in de berm lopen, maar daar ligt de sneeuw nu zo'n 1,30 hoog. Ik laat ze gewoon aan lang touwtje de eigen weg zoeken, gaat ze gelukkig goed af. Alleen de 3 jarige geeft er niets om en gaat als Bambi richting wei. Het interesseert haar ook helemaal niets... :+
Hoop dat het snel weg is.

Maris
Berichten: 15928
Geregistreerd: 24-07-03
Woonplaats: Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-03-18 20:20

Oeff ik zag al voor me dat je iedere dag liep te strooien met zand/kiezels ofzo. Of iedere dag een weg bikken uit het ijs.
Maar heb je nu geen schaatsende paarden dan ?

Quir

Berichten: 17403
Geregistreerd: 13-07-05
Woonplaats: Zweden

Re: Algemeen topic over de Scandinavische landen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-18 20:41

Ze strooien wel grind met de tractor, maar als de zon daar even op staat verdwijnt dat gelijk in het ijs.

Paarden redden zich echt verbazend goed, de 3 jarige schaats wel haha. Maar die is ook weinig voorzichtig of onder de indruk, de rest zin super voorzichtig en doen t goed! De wei zelf is niet glad of zo. :)

Enige is dat ik ze nu niet met twee te gelijk mee neem. En ik hou mezelf aan de dekens overeind, haha. :+

KarmaChansy

Berichten: 6932
Geregistreerd: 17-05-05
Woonplaats: Sverige

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-18 21:30

Hier is het ook rond het vriespunt met een snijdende wind :+

edit: wel zonnig nu

Kabayo

Berichten: 14206
Geregistreerd: 30-05-12
Woonplaats: Fryslân

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-18 22:17

KarmaChansy schreef:
Hier is het ook rond het vriespunt met een snijdende wind :+

edit: wel zonnig nu

Nu zonnig? Haha

noordje

Berichten: 2257
Geregistreerd: 11-01-09
Woonplaats: Åsvang,Noorwegen

Re: Algemeen topic over de Scandinavische landen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-18 22:27

Hier is het nu heerlijk weer overdag met zonnetje,maar nog steeds onder nul :(
Ik ben er ook helemaal klaar mee.
Na het weekend zou het +4 worden,maar dan nog steeds 's avonds -8 ofzo. Schiet weinig op dan.
Ik wil ook weer lekker aan de gang buiten!

Quir, dat zou ik echt niet durven, de paarden over ijs te laten lopen. Maar het is ook wel een aardig end waar jullie over heen moeten. Dat strooi je niet zo makkelijk.
Hier maar een klein stukje en dat strooi ik wel ,alleen loopt die drop*** dan precies over het stuk waar niet gestrooid is :+

Quir

Berichten: 17403
Geregistreerd: 13-07-05
Woonplaats: Zweden

Re: Algemeen topic over de Scandinavische landen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-18 22:44

Strooien heeft sowieso geen zin, daar is het te koud voor (-10/-15, strooien heeft maar nut tot -7). :))

Ik durfde het eerst ook echt niet, maar ik wil ze ook niet weken binnen houden... Nu zou ik ze natuurlijk ook op spikes kunnen zetten, maar vergeet is dat niet nodig
Maar ze redden het echt prima, gelukkig. Nu zijn die van mij ook wel goed bodemzeker, dat scheelt ook veel. :)

noordje

Berichten: 2257
Geregistreerd: 11-01-09
Woonplaats: Åsvang,Noorwegen

Re: Algemeen topic over de Scandinavische landen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-18 23:41

Ja precies. Met die koudbloed van mij zou ik het ook wel aandurven,maar die volbloed :n Die is vroeger al eens als veulen als bambi gegaan en toen was ie nog redelijk 'flexibel'
Als het echt alleen maar ijs is (ook op de wei) dan krijgen ze bij mij hoofboots aan.

Ik bedoel trouwens niet alleen met zout strooien,maar ook grind (of as uit de kachel,helpt ook erg goed)

KarmaChansy

Berichten: 6932
Geregistreerd: 17-05-05
Woonplaats: Sverige

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-18 00:21

Kabayo schreef:
KarmaChansy schreef:
Hier is het ook rond het vriespunt met een snijdende wind :+

edit: wel zonnig nu

Nu zonnig? Haha


Haha ja overdag bedoel ik :)) Morgen weer ik zie zo snel nog geen lente nu maar hopen dat die rot teken allemaal doodvriezen

Quir

Berichten: 17403
Geregistreerd: 13-07-05
Woonplaats: Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-18 06:19

noordje schreef:
Ja precies. Met die koudbloed van mij zou ik het ook wel aandurven,maar die volbloed :n Die is vroeger al eens als veulen als bambi gegaan en toen was ie nog redelijk 'flexibel'
Als het echt alleen maar ijs is (ook op de wei) dan krijgen ze bij mij hoofboots aan.

Ik bedoel trouwens niet alleen met zout strooien,maar ook grind (of as uit de kachel,helpt ook erg goed)


Die van mij zijn overigens niet echt bepaald koudbloeden. :D
Maar ze zelf de weg laten zoeken helpt ook goed, ze kunnen zich echt goed redden. Je moet alleen niet gaan bepalen waar ze moeten lopen.

En het is ook niet helemaal glad ijs, zitten veel ribbels in van de tractor.
Door de zon heeft grind strooien geen nut. :) Ja voor max 10 minuten, dan is het al weg gezakt omdat de steentjes warm worden. Ze doen het wel, vooral omdat het dooien dan ook wat sneller gaat.

De wei zelf is gelukkig geen ijs, alleen maar dikke berg sneeuw.

Anoniem

Re: Algemeen topic over de Scandinavische landen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-18 16:10

Mag ik mij hier melden? :)
Ik ben een tijdje geleden al verlieft geworden op de scandinavische landen, met groote voorkeur voor Ijsland!
Maar 8 juni zullen wij voor het eerst die kant op gaan, om een "korte" roadtrip door Noorwegen te maken! :D

Maris
Berichten: 15928
Geregistreerd: 24-07-03
Woonplaats: Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-03-18 16:13

Natuurlijk ! Welkom hier, hoe meer mensen hoe meer ( leuke) verhalen !

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-18 16:19

Leuk! Wij gaan nu naar Noorwegen (helemaal met de auto vanuit huis :) ) dus, IJsland willen we volgend jaar met eigen motor rond <3
Maar daarvoor moet ik eerst een andere motor hebben, dus vandaar de keus nu eerst naar Noorwegen te gaan :D Ik ben druk bezig met de planning :D

Afbeelding

We hebben ook besloten naar Trolltunga te gaan, mensen hier die de behoorlijke hike al is gedaan hebben? :)

Maris
Berichten: 15928
Geregistreerd: 24-07-03
Woonplaats: Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-03-18 16:22

Ja Yv_ heeft die hike gelopen. Zoek maar in dit topic, volgens mij had ze er ook een foto van geplaatst.

Anoniem

Re: Algemeen topic over de Scandinavische landen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-18 16:31

Oh tof! Ik doe d'r wel even pb :)

Boemklatsch

Berichten: 1201
Geregistreerd: 11-01-11
Woonplaats: Eindhoven

Re: Algemeen topic over de Scandinavische landen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-18 16:36

Leuk Dreamer! Wij willen de Trolltunga ook gaan doen. :)

Onze route is nu behoorlijk vorm aan het krijgen. Van aankomst tot vertrek hebben we in Noorwegen 3,5 week, dus kunnen op ons gemak toch behoorlijk wat gaan zien. Conditie van ons en de hond wordt aan gewerkt, camper geregeld alleen de overtocht moet nog. :):)
Afbeelding

Sill_Monster
Berichten: 977
Geregistreerd: 14-06-11

Re: Algemeen topic over de Scandinavische landen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-18 16:37

Oh wow dat is een aardig rondje! Ben benieuwd hoe het jullie bevalt en ik wil erruuuugg graag fotos zien haha!

Boemklatsch

Berichten: 1201
Geregistreerd: 11-01-11
Woonplaats: Eindhoven

Re: Algemeen topic over de Scandinavische landen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-18 16:38

Ja ik ben ook erg benieuwd. :)) Zoals de route nu gepland staat hebben we redelijk 50/50 het rijden - rust verdeeld, zeker omdat we ook best wat flinke 'hikes' willen doen is dat wel nodig.
Ben nu vooral heeeel veel youtube filmpjes aan het kijken en wordt met de dag enthousiaster. :))

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-18 16:38

Boemklatsch schreef:
Leuk Dreamer! Wij willen de Trolltunga ook gaan doen. :)

Onze route is nu behoorlijk vorm aan het krijgen. Van aankomst tot vertrek hebben we in Noorwegen 3,5 week, dus kunnen op ons gemak toch behoorlijk wat gaan zien. Conditie van ons en de hond wordt aan gewerkt, camper geregeld alleen de overtocht moet nog. :):)
[ [url=m/KAkTBi.png]Afbeelding[/url] ]


Hihi op wat uitzonderingen na is onze route bijna hetzelfde! :D
Waar heb je deze route mee gemaakt als ik vagen mag?

Skessa_
Berichten: 10722
Geregistreerd: 02-10-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-18 16:45

Ik heb de Trolltunga ook gedaan! (samen met Yv!) Superrrrrrrrrrrrrrgaaf <3 <3 <3

Afbeelding

Anoniem

Re: Algemeen topic over de Scandinavische landen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-18 16:48

:D :D :D
Heb je tips voor de hike? Hoe hebben jullie de overnachting gedaan?

Skessa_
Berichten: 10722
Geregistreerd: 02-10-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-18 16:56

Ons huisje was op 1,5/ 2 uur rijden ofzo denk ik? We zijn vroeg vertrokken, HEEL vroeg. Rond 6.30 waren we volgens mij op de parkeerplaats.

Ze hebben tegenwoordig een nieuwe parkeerplaats, dan sla een flink aantal km (en klimmen) over. Kost wel aardig was, maar ik raad het zeker aan! Aantal parkeerplaatsen is wel beperkt, dus zorg echt dat je er vroeg bent.

Neem voldoende te eten en te drinken mee. Laagjes kleren die je makkelijk mee kan nemen en goede schoenen. De afstand is flink, maar het aantal bergen klimmen valt mee. We hebben ook Kjerag gedaan, die is qua km veeeeel minder, maar vond ik vele malen zwaarder.

Wat wil je verder nog weten?

Anoniem

Re: Algemeen topic over de Scandinavische landen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-18 16:59

We gaan ze beide doen _O-
Ja die parkeerplaats had ik gelezen, 30 plaatsen en de eerste hebben geluk :=

Maar zijn jullie dezelfde dag weer teruggegaan dan? Dus de 10 uur heen en terug in 1 keer?
Las ook dat mensen er bleven slapen "boven"?