Het weer is onstabiel, dit komt door een "anti-cycloon" bij de Azoren, die normaal even verderop ligt. Ee hebben veel buien en ´savonds koelt het erg af. Toch lijkt het erop alsof we gewoon een hete zomer gaan hebben. Maar een trui meenemen is nooit slecht. Portugal is geen tropisch land...
Portugal heeft een zeeklimaat, Spanje een landklimaat. Wij vangen veel orkanen die van de oceaan komen. Die komen vervolgens niet echt over de bergen, dus heeft Spanje daar minder last van. De kust die Spanje heeft, is van een binnenzee, dat is dus heel anders. Die hebben weer last van op de vlaktes opgewarmde wind, bv. (Hoewel het in Spanje op bepaalde plekken in de winter ook gewoon kan sneeuwen en vriezen).
oook binnen Portugal kan het weer erg verschillend. Het noorden staat bekend om plotselinge weers omslagen en veel mist. Het is er ook kouder. Het zuiden kan ondraaglijk heet worden. Er zijn ook plekken waar het plaatselijk heel ander weer is dan in de rest van de regio of het land... en en ander heeft oa te maken met de loop van de rivieren en de hoogte van de bergen en de vegetatie.
ik ben vorig jaar naar Al Bufera geweest echt een jongerenplek vonden wij tenminste! het is voordrest leuk, je heb er een stadje vlakbij het strand waar het 's avonds erg gezellig is
Ja, normale stopcontacten, je kunt alles meenemen. Wel is het zo dat de stroom byzonder onstabiel is, wat niet echt gunstig is voor gevoelige apparaten. Bij iets als een lap-top zou ik er zeker wat tussen zetten dat de fluctuatie opvangt.
Je kunt hier gewoon bij LIDL en mini-preço hollandse kaas en bij Eco Marché pindakaas kopen...
Hagelslag is hier niet verkrijgbaar....
In de Algarve kun je zelfs patat en frikandellen krijgen, dat is zowat Hollands.
De aardappels zijn van betere kwalitiet dan de hollandse, dus die kun je ook thuis laten. de koffie is ook uitstekend.
M'n laptop laat ik lekker thuis die week, die zal ik niet nodig hebben. Het enige wat ik meeneem is dus mn telefoon + lader, ipod + lader, fohn en stijltang. Oh, misschien de adapter voor m'n camera accu ook. Ik denk dat die dat onstabiele stroom wel zullen overleven.
Ik ben er vorig jaar geweest. Leuk land, leuke mensen, maar mij té touristisch, en ik ga voortaan ook gewoon weer naar de Griekse eilanden, Portugal hoeft van mij niet zo nodig.
Je kunt ook gewoon niet naar de Algarve gaan. Portugal heeft veel meer te bieden dan at super toeristische gebied!!! Alleen hebben de reisbureaus dat nog niet zo door. als je naar Griekenland naar een of andere populaire bnestemming gaat, mioet je ook over de kostsende en vrijende dronken stellen lopen om naar je hotel te komen.... Dat is overal hetzelfde. Maar je kunt ook gewoon meer het binnenland in gaan...
Lusitana: heb je wat tips voor mooie plaatsjes tussen Lisboa en de Algarve? (maar niet te ver landinwaards, daar gaat denk ik teveel reistijd in zitten) En liggen hiertussen ook mooie (wellicht wat rustigere) stranden, die zeker de moeite zijn om even te verblijven?
ik ga 1 september naar praia da rocha... ben erg benieuwd wat ik daar aan tref, het moet geweldig zijn, mijn vriend is er al geweest, moet heel mooi schoon zijn en heerlijk vakantie gevoel en wat minder toeristisch als albufeira
Hallo! Ik ga zeer waaarschijnlijk aanstaande vrijdag een bezoek brengen aan mijn opa en oma in Portugal, ze wonen zo'n 45 minuten rijden van Porto af heb ik begrepen. Ze zitten net in hun huisje, zijn afgelopen april vertrokken uit Nederland om daar hun leventje op te bouwen en hebben de eerste 1.5 maand op de camping doorgebracht.. Ik heb er onwijs veel zin in!
Lusitana, heb jij als inwoner van Portugal enig idee waar het mogelijk zou kunnen zijn om voor een ritje een paard te huren? (mag ook bakhobbelen zijn, naar buiten is natuurlijk nog leuker!). Liefst wel een plaats waar ze gewoon redelijk brave paarden hebben, ik kan prima blijven zitten en beheers alle gangen maar ben nog lang geen Anky . Opa en oma hebben gewoon een auto voor de deur staan dus ik kan een aardig stukje afleggen om er te komen!
45 van Porto af naar boven, naar beneden of landinwaards? Er zijn verschillende rijscholen, de meeste hebben ook wel mogelijkheden tot buitenrijden en de paarden (Lusitanos) zijn over het algemeen wel vorwaarts maar bomproef en echt wel betrouwbaar. In de bak rijden is ook leuk, want je kunt zomaar een paard treffen dat bv kan piaffreren met wat hulp van je instructeur... Ik kom niet uit de streek, maar ga er wonen. Ik weet een toeristische manege maar die zal iik niet aanraden, ik vind dat de paarden daar niet goed verzorgd worden. De andere maneges weet ik zo niet van naam, ik zal even bij mijn kennissen vragen. kom hier voor vrijdag wel op terug. Een manege heet trouwens een "escola de equitação" en die heeft dan een "picadeiro", dat is de "bak" (manege). Buitenrijden is "passear".
@kenzo: Zodra je de grote plaatsen uit gaat, kom je bij mooiere, stillere stranden (wel weer gevaarlijker) en leuke plaatsen. Daar hoef je niet eens erg ver voor te gaan. In de Alentejo (provincie boven de Algarve) vind je ontzettend veel stieren- en (stierenvechters) paardenfokkers. Bij de meeste ben je als toerist wel welkom om een kijkje te nemen en bij veel kun je ook les nemen. Verder zijn er natuurlijk van die historische plaatsen als Sagres (zuidelijkste puntje van Portugal). Ik binnenkort wel even wat tips geven, vandaag heb ik haast.
Mijn oma belde net om even eea af te stemmen, heb nog niet definitief geboekt omdat ik nog bevestiging over een datum op school nodig gehad, die ondertussen ontvangen dus morgenavond ga ik boeken!
Ze gaan morgen naar een manege in de buurt rijden, 10 minuten met auto, om te vragen wat rijden daar kost enzo.. Erg lief want daar hadden we het helemaal nog niet over gehad en toch weten ze dat ik dat erg leuk vind!!
Ik vraag dan morgen meteen waar ze ongeveer wonen en zal dat dan hier neerzetten!
Het weer zou slecht zijn maar is alleen maar mooi geweest.
We hebben wel een paar dagen een auto gehuurd. Een aantal stranden bezocht langs de west kust. Heel mooi, lekker rustig en je ziet nog eens wat van het landschap. Ook een dag een tour gemaakt via Vila Real de Santo Antonio langs de rivier omhoog naar mertola en de oude mijn daar. Leuke trip en weer heel ander landschap. Koop alleen wel een goede kaart. Onze kaart en navigatie tezamen zorgden bij ons nameljik voor een erg 'spannende' trip over grintwegen in de middle of nowhere.
Restaurentjes zijn toch het leukste en goedkoopste in de achterafstraatjes of nog beter. In andere dorpjes.