3x scheeprecht! Onze emigratie naar Zweden

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

matyee95

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-26 22:54

Jeetje wat een dapper verhaal.

Ik volg mee vanuit mijn verse thuisland Frankrijk!

JudithO

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-03-26 14:47

Welkom allemaal weer :)

Douce, je bent tegen die tijd van harte welkom!

Eestheer, die informatie was ons destijds dus nog niet bekend :')

Yv, de zoektocht is zeker nog niet klaar, dit was oktober 2024 :D
Rentenieren wordt hem nog lang niet, we zijn nog piepjong joh! Ikzelf houdt eerst mijn huidige werk aan en mijn man gaat wel plaatselijk op zoek naar iets. Wat precies is nog even bekijken, het ligt er ook aan wat er te vinden is.
Je loopt daar enorm tegen overbieden aan ja. Veel huizen worden ook met een lokprijs te koop gezet met echt de bedoeling om een biedingsoorlog te starten. Super frustrerend soms, maar goed het is een open proces. Dus je ziet het gelijk als je overboden bent.

Veriye

Re: 3x scheeprecht! Onze emigratie naar Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-26 18:43

ik volg ook! We spelen ook met de gedachte om naar Zweden te gaan verhuizen :) Ben benieuwd waar jullie uiteindelijk uitgekomen zijn.

JudithO

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Gisteren, 11:50

In november 2024 kwam er weer een paaaareltje voorbij. Jup, 1 maand later :')
Dus weer halsoverkop tickets geboekt en op pad gegaan.

De eerste stop was gelijk waar we voor gingen, een praaachtige plek in Värmland. 3 hectare, eerste buren op 600 meter, middenin het bos, maar wel met een deel verwaarloosd weiland. Wederom een klein oud huisje wat volledig opgeknapt moest worden, en volledig off grid.
Afbeelding

Afbeelding
We waren de enige op de bezichtigingsdag. Helaas bleken er toch andere kapers op de kust en zijn we wederom overboden. De tweede partij had helaas iets meer budget beschikbaar dan wij.

Het tweede huis wat gepland was, was in regio Bengtsfors. Die hebben we last-minute af moeten zeggen, want de wegen waren spékglad en dat was zonder spijkerbanden echt levensgevaarlijk. Laten we zeggen dat ik blij was dat er geen tegemoetkomend verkeer was op la moment supreme.

De tweede helft van de trip gingen we verder naar het noorden, richting Östersund.
Daar stond ook nog een leuk huisje waar we graag even wilden gaan kijken. 6000 m2 perceel en het huisje was in prima staat (wel off grid wederom).
Afbeelding
Mijn gevoel bij de directe omgeving was helaas niet goed, het voelde een soort van onbehaaglijk.
Daarnaast stond dit aan de rechterkant van het huis:
Afbeelding
En dat was te voelen ook. Ik weet niet of jullie Rollercoaster nog herinneren, maar daar had je een attractie genaamd Het Scheve Huisje. Zo voelde het als je binnen stond :')
Dus hier zijn we maar niet mee verder gegaan.

spotless

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 13:05

Een huis dat wat verzakt is is niet heel bijzonder hier en hoeft ook niet altijd een onoverkomelijk probleem te zijn. Jacob is as we "speak" een stuga aan het opkrikken.
De grond beweegt hier nogal in de winter. Kan zomaar 10 cm schelen.

JudithO

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Gisteren, 14:03

Klopt hoor, maar deze was wel echt heel heftig. En dat in combinatie met het onbehaaglijke gevoel was voor ons gewoon een duidelijke no-go.

Knuffeldier

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 14:48

Dit leest haast als een spannende roman, ik volg ook!

Tinka

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 14:54

Over het algemeen is het ook goedkoper om nieuwe meubels en dergelijke te kopen dan meenemen. Dus fijn dat de koper veel wil overnemen.

Veriye

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 16:30

jammer, dat jullie zoektocht nog niet over is. Ik duim!

TinkerTreas

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 16:35

Je gevoel is heel belangrijk. Het kan een nog zo'n mooi huis zijn, als het gevoel niet goed is zal het nooit echt als thuis gaan voelen, ben ik bang.

JudithO

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Gisteren, 16:50

TT, precies dat. We hebben al eens eerder iets gekocht waar wel een goed gevoel aanwezig was, maar waar niet alle boxes werden afgevinkt. Dat gaat je op een gegeven moment ook echt tegenstaan. Dus deze keer is het misschien wat langer zoeken, maar dan heb je wél je gouden plekje :j

Veriye

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 17:33

dat hebben we of beter ik met ons huis in NL. ik ben heel blij dat we hebben kunnen kopen in 2020, maar ik stoor me er toch steeds meer aan bepaalde dingen en baal ervan, dat ik me door mijn man toen heb over laten halen (die wou gewoon van mijn gezeur om een huis af haha)

Maar de ervaring leert ook, dat er wel altijd iets is :+
Hopelijk vinden jullie snel een gouden plekje! *\o/*

Tinka

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 19:46

Wij hebben 10 huizen bekeken, het huis wat we gekocht hebben was het beste. Ook daar wel wat concessies gedaan. Maar harde eisen zoals buren niet te dichtbij, evenals geen drukke weg in de buurt, daar hebben we geen consessies aan gedaan. Helemaal perfect vind je waarschijnlijk niet, maar het gevoel moet natuurlijk wel goed zijn.

Maureen95

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 19:48

Wat ontzettend leuk en interessant om te volgen JudithO. Ik volg jullie Frankrijk topic ook maar ben super benieuwd waar jullie nu in uit gaan komen *D Ik kan niet wachten op de volgende update!

uxgranta

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 20:07

Jammer van de tegenvallers, succes met de huizenjacht. Ben ook heel benieuwd waar jullie uiteindelijk terechtkomen.

noordje

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 20:22

Ik snap jullie helemaal hoor
Het moet vooral goed voelen
Mijn man werd ook helemaal gek van mij met mijn eisen
Ik keek bij elk huis wat interessant voor ons was op de kommunekart (kaart van de hele gemeente) om te kijken hoe het lag en vooral de buren en wegen met evt recht van overpad
Daar hebben we in ons vorige huis ellende mee gehad

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 22:43

Wij zijn uiteindelijk ook 10 jaar bezig geweest om de (hopelijk) juiste plek te vinden, nu nog 'even' een huis bouwen :+

Ik dacht echt dat we in NL DE plek gevonden hadden, en iedereen die bij ons komt voelt dat ook zo.

Maar helaas, het perceel is echt fantastisch maar de omgeving levert steeds meer irritaties op. Ik hoop echt dat we daar in Frankrijk minder last van zullen hebben al blijft dat natuurlijk een gok.

Jullie zijn gelukkig net als wij flexibel genoeg om te bepalen 'dit is de juiste plek' en mocht dat uiteindelijk helaas toch niet zo blijken te zijn om wat voor reden dan ook, toch weer verder te gaan kijken.

Locatie is alles, het huis is echt ondergeschikt aan de juiste plek vind ik.

JudithO

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Vandaag, 09:00

Noordje, precies dat inderdaad. De kaart van het kadaster is het eerste wat bekeken wordt. Op de foto's wordt de ligging altijd héél idyllisch neergezet maar het gebeurt heel vaak dat je dan naast een snelweg zit, naast een spoorlijn, tussen beide in, middenin een dorp of naast een industrieterrein. Windmolens hoeven we ook niet naast de deur, net als 5g-masten. En inderdaad geen weggetje vlak langs je huis waar dan nog 1 of 2 buren overheen moeten om bij hun perceel te komen wat achter die van jou ligt.
We bekijken ook altijd de plannen van de gemeente qua ontwikkelingen zoals het plaatsen van windmolenparken. Dat heeft ons al eens behoed voor een enorme miskoop, waar de windmolens letterlijk in je achtertuin zouden komen. En van dat mooie bos blijft dan niks meer over...

Er bestaat natuurlijk niet zoiets als het paradijs, maar we hebben toch wel een heel aantal huizen voorbij zien komen in de afgelopen jaren die toch wel aardig in de buurt komen van die definitie :D
Dus het is een kwestie van geduld hebben en dan komt het vanzelf in orde allemaal.

Karlijnxxx

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 09:07

Ik zag laatst een reels van iemand die ook was geëmigreerd naar Zweden, in het bos een huis had gekocht. Echter waarschuwde zij dat het dus productiebos kon zijn. Van een op andere dag wonen ze nu tussen de afgezaagde bomen. Dus kijk goed wat van jullie is en wat echt natuurgebied is.

JudithO

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Vandaag, 09:15

En daarom is een groot eigen perceel het mooist waar je huis middenop staat :j

JudithO

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Vandaag, 11:16

Life happened en in de winter van 24-25 konden we even alleen focussen op het kijken van huizen en het leren van de taal. We hadden viavia een NTI cursus op de kop weten te tikken en besteedden daar ook de nodige uurtjes aan, naast de dagelijkse sessie met Duolingo. Daarnaast hadden we tijdens het werk en de verbouwing nu ook dagelijks de Zweedse radio aan. Zo kom je ongemerkt toch steeds meer in aanraking met de taal.

In de loop van 2025 zijn we ook begonnen met het kijken van Zweedse films, tv-programma's en series. Op de Zweedse zenders SVT en TV4 kun je met ondertiteling kijken. En nee, de eerste tijd snap je er écht geen biet van. Ice Age stond destijds op SVT, dus die hebben we allemaal gekeken, net als wat andere kinderprogramma's. Na die tijd hebben we het steeds verder uitgebouwd en nu kijken we voor 99% alleen nog maar naar de Zweedse tv. Denk daarbij aan programma's als Boer zoekt Vrouw, Expeditie Robinson, Idols, en een hele lading aan films, series en documentaires.

Ook zijn we in het najaar van 2025 begonnen met een klassikale cursus Zweeds via de Folksuniversitet. Deze lessen worden in het Zweeds gegeven en zijn gewoon online te volgen, waardoor het dus ook vanuit het buitenland prima gaat. Ons niveau Zweeds is nu absoluut op een dusdanig niveau dat werk vinden geen enkel probleem meer gaat zijn wat de taal betreft! En dat is een hele fijne gedachte.

Ook redden we ons nu prima in het Zweeds als we in Zweden zijn. Alle gesprekken doen we gewoon in het Zweeds, met de makelaar, adviseurs, mensen in de supermarkt, op het vliegveld, bij de autoverhuur. Het gaat prima :D
En het is heel vermakelijk om de positieve verrassing op gezichten van mensen te lezen als ze in het Engels tegen je beginnen te praten en je in het Zweeds antwoord! Heel vaak lees je ook opluchting, valt wel op.

En Duolingo is inmiddels uit :')

Veriye

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 12:00

Wat knap!
Ik vind duolingo helemaal niks :+

Is wel leuk voor woordjes, maar ik mis grammatica uitleg etc (ik heb in het verleden al 4 talen geleerd en mis dan toch de structurele aanpak.)

Wel erg knap dat jullie het binnen een jaar op zo een goed niveau hebben kunnen tillen *\o/*

Saga

Link naar dit bericht Geplaatst: 20 min geleden

Ik vind het ook erg knap dat jullie al zo goed Zweeds spreken. :j

JudithO

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 9 min geleden

Thanks!
Het is een kwestie van jezelf flink erin vastbijten :D

Duolingo is ook niks, maar het is makkelijk om in elk geval even iets aan Zweeds te hebben gedaan in een dag. Al is 's avonds serie kijken nu dus tegenwoordig ook in het Zweeds haha.
De taal is echt wel heel makkelijk voor ons als Hollanders, véél makkelijker dan bijvoorbeeld het Frans. Dat helpt ook echt enorm.