Voor de derde keer op de fiets naar het noorden!

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

musiqolog

Re: Voor de derde keer op de fiets naar het noorden!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-08-25 16:39

Ik zit hier op de boot te wachten, dus heb ik alle tijd voor een update.

Donderdag fietste ik op mijn gemak door Helsinki. Natuurlijk sloeg ik de Temppeluaukio-kerk niet over. Er stond eens in Helsinki een rots in de weg. Men besloot van de nood een deugd te maken en de kerk in de rots uit te hakken.
Afbeelding
Uiteraard liet ik als muziekwetenschapper ook het Sibeliusmonument niet aan me voorbijgaan. Jean Sibelius (1865-1957) was de nationale componist van Finland.Afbeelding
Rondom dit bekende monument barstte het van de souvenirkraampjes. Helaas met nul Sibelius-gerelateerde souvenirs. :-(
Vrijdag eindelijk weer trekken. En ik had er zin in hoor! 100 kilometer door heuvelachtig landschap. Naar Hämeenlinna, toevallig ook de geboorteplaats van Sibelius!Afbeelding
Afbeelding
Hämeenlinna staat bekend om zijn oude, helaas in de tsarentijd flink verbouwde kasteel. Een opvallende verschijning in een gebied waar je weinig oude gebouwen vindt.
Afbeelding
En dan: eindelijk kamperen. In een tent die ik nog nooit had opgezet! Gelukkig bleek het geen duur fluitje.Afbeelding
De camping lag aan een van Finlands duizenden meren. Toen ik on een uur of vier naar de wc moest, kon ik deze onbetaalbare foto maken.Afbeelding
Ik was nu verder van huis dan ik de hele vakantie zou komen. De volgende dag had ik een ambitieus plan. Van Hämeenlinna helemaal naar Turku. 150 kilometer, en weer door heuvellandschap.
Maar o jee, ik had me danig verslapen... Toen ik het ontbijt achter mijn kiezen had, bleek het al... elf uur! Zo laat op de dag nog 150 kilometer, bijna helemaal langs de grote weg. En hoewel de weg naar Turku globaal gezien afloopt, moet je nog flink wat heuvels over. Je pakt toch wel driehonderd hoogtemeters mee.
Ja, ik weet het. Een andere Bokker is nu in de Dolomieten aan het fietsen. Die lacht me driehonderd keer uit om die driehonderd hoogtemeters. Conditie is relatief, zullen we maar zeggen.
In elk geval kwam ik gisteravond laat compleet gesloopt in Turku aan. Bij een sfeerloos hotel, maar in elk geval in een bed.

Vandaag Turku gedaan. Daarna wilde ik oversteken naar Åland. Maar - stik! - de boot gaat pas om kwart voor negen! En zoveel valt hier ook niet te zien.

Ondertussen zit ik stierlijk te vervelen, en op Åland zal het ook wel weer een latertje worden. Maar: ik kom wel bij van de stunt van gisteren.
Afbeelding
Afbeelding

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-25 16:40

Echt een toffe trip!
Wat een hoop moois daar.

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-25 17:04

Ik vind die 'overhuizen' altijd zo tof om te zien. En de kerk is prachtig! Heel gaaf.

Enne, 300 hoogtemeters doe ik je niet na hoor, vind het heel knap! Ik vond 50 kilometer per dag op mijn eerste en laatste fietsvakantie al wel voldoende en dan was ik ook nog eens met een elektrische fiets, gewoon in Nederland.

Ik vind je heel stoer!

Mando

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-25 17:26

Even bijgelezen, wat een mooie foto's en reis maak je.

Roihi

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-25 18:38

Mooi foto's musiqolog
eneuh, jou trip is heel erg tof om mee te volgen hoor, er hoeven geen duizenden hoogtemeters gedaan te worden om een leuke interessante fietsreis te doen.
Zo ontzetten knap dat je dit toch maar doet allemaal. Top gewoon.

Dat kasteel in Hämeenlinna is bijzonder.

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-25 19:43

Hele toffe trip maak je! Pfff 170 km zou ik zelf niet fietsen naast zo’n lange autobaan! Gelukkig kon je bijkomen de dag daarna.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-25 20:03

Ik volg echt nooit reis topics.
Maar jou reis dus wel.
Zo enorm gaaf wat je doet.
En zulke prachtige plaatsen.

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-25 20:33

Zulke leuke updates! Hele gave tocht weer die je rijdt. Ik zou willen dat ik fietsen leuk vind als ik dit zo zie. Maar helaas. 2 fietsvakanties in t buitenland gedaan en dat was echt heel gaaf, alleen jammer van al dat fietsen zeg maar... :')

Maflinger_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-25 21:36

Wow, wat een gave reis maak je weer. Ik vind het juist zo leuk dat je je hoogtepunten met ons deelt, ik kan je Sibelius-enthousiasme bijna voelen, maar ook de mindere momenten. Je blijft zo lekker jezelf.

Toevoeging: je vind jezelf misschien niet de meest sportieve mens op deze aardbol, en dat ben je ook niet, maar je doet het toch maar! Petje af!

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-25 21:53

Mooie reis, dank dat je ons er in mee neemt :j !

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-25 23:40

Nou, deze fietstocht is toch super sportief. Dat doe ik, en veel anderen je niet na. Chapeau.
Veel plezier met het vervolg. Ik lees graag mee.

Bernoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-25 21:46

Ik krijg zo'n zin om ook een meerdaagse fietstocht te gaan maken *D
Heb gisteren een stukje van "ode aan het landschap" achterhoek gefietst, maar mijn gezelschap moest al na 40 km afhaken ivm knie.
Jij maakt echt een gave reis! Incl hoogte- en dieptepunten, die er natuurlijk bij horen.

Sakura789

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-25 13:24

Het is heel leuk om te doen, ook dichtbij huis! Er is overal wel een plek om te slapen en als je de tent mee hebt, dan ben je helemaal flexibel. Wij zijn ook in Nederland begonnen.

musiqolog

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-08-25 14:22

Oké, intussen ben ik in Zweden. In Uppsala om precies te zijn. De afgelopen dagen waren ... bijzonder.

Zondag had ik dus de beslissing genomen om de late boot te pakken. Had ik nooit moeten doen. Deze boot kwam pas om één uur 's nachts aan! En dan niet in de hoofdstad Mariehamn, maar ergens in het oosten waar verder niets was.

Ik besloot dan maar ergens langs de weg wild te gaan kamperen. Maar o, dat liep toch zo mis. Wat me in Hämeenlinna bij daglicht nog goed lukte, kwam nu totaal niet van de grond! Na een uur hannesen - in de regen! - besloot ik dan maar in te pakken en verder te fietsen.

Op den duur werd de regen zodanig dat ik maar een bushokje pakte om te schuilen. In de ijdele hoop dat ik daar nog wat kon slapen. Haha... Ik heb het daar alleen maar licht zien worden. Het was half vier toen ik er aankwam en zowat half zes toen ik verderging.

In Mariehamn besloot ik het minst dure hotel op te zoeken. Bij zessen kwam ik daar aan. Ik stapte daar tegelijk binnen met de vrouw die het ontbijt kwam voorbereiden. En wat denk je: toen werd het net droog! Had er nou vanuit Turku maar een middagboot gevaren, dan was ik droog gebleven én had ik mijn tent bij daglicht op een fatsoenlijke camping kunnen opzetten. Maar ja, als... De Zweden (en de Ålanders vast ook) zeggen: Om älgen badade skulle den bli ren.
Spoiler:
(Hetgeen betekent: als een eland in nad ging werd hij schoon. Maar ook: als een eland in bad ging werd hij een rendier.)

Bij de receptie zat een man in zijn blote bast. Nadat hij een shirt had aangetrokken zei hij dat ik pas om twaalf uur kon inchecken, maar dat ik de zes uur daartussen wel in de spelletjesruimte mocht overbruggen. Ook mocht ik het ontbijt gebruiken. Ik heb het weleens minder getroffen.

Die dag was ik extreem gaar, en het liefste was ik op mijn kamer gebleven. Maar nee, ik was niet naar Åland gekomen om er te hangen. Ik wilde er echt wel iets van zien. Bovendien: als je lamlendig bent, moet je dat er juist uit fietsen. Dus ondernam ik een tocht naar de kasteelruïne van Kastelholm. Heen en terug circa 45 kilometer.
Afbeelding
Afbeelding
Ik viel met mijn musicologische neus in de boter, want bij dat kasteel werd er gerepeteerd voor een opera! Mozarts Zauberflöte om precies te zijn. De uitvoering is helaas pas over een paar dagen, maar hier zie je toch de Königin der Nacht met haar hofdames.
Afbeelding
De volgende dag wilde ik alweer weg. Åland is lieflijk maar veel minder bijzonder dan bijvoorbeeld de Faeröer. Het was nog even racen om in Eckerö de middagboot te halen (nu wel!). Toch heb ik nog een paar mooie foto's kunnen maken. Bijvoorbeeld van het kerkje in Eckerö:
Afbeelding
Eenmaal in Zweden was het nog 80 kilometer naar Uppsala. Eitje, dacht ik. Haha, grapjas. Het was verre van vlak en vooral: ik had constant een flinke tegenwind. Zo werd het uiteindelijk laat in de avond. Ik alsnog een hotel in, want ik had geen zin om in de schemering met vermoeide poten en een wind die je tent de hele tijd wegblaast de boel nog op te zetten.

Op zo'n moment voel ik me zo'n slapjanus... Ik doe wel zo stoer over fietsen en wildkamperen, maar bij een beetje tegenslag vergaat me de lust tot avontuur. Het is net of ik Brigitte Kaandorp over het ANWB-echtpaar hoor zeggen: ze houden wel van verrassingen, maar niet als het plotseling is...

Enfin, zo meteen bij daglicht doe ik nog een poging. En dan morgen naar Stockholm. Maar nu ben ik nog in Uppsala. De kathedraal met zijn koningsgraven is echt niet te missen.
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
(Meer op mijn Insta)

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-25 15:36

Hoe kan je jezelf nou een slappeling noemen met al die dingen die je mee maakt en al die kilometers die je fietst :)). Van mijn leven zou ik niet in een tent overnachten maar altijd in een hotel, maar dat vind ik niet slap hoor, dat is goed voor jezelf zorgen bij al die inspanningen. Ik zit nu wel gelijk de hele tijd met alle nummers uit de Zauberflöte in mijn hoofd :D

Maflinger_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-25 16:39

Jij bent helemaal geen slapjanus met al je fietsavonturen. Er is ook helemaal niets mis mee om tijdens je reis goede beslissingen voor jezelf te nemen, zoals besluiten om een hotelovernachting te nemen in plaats van bij nacht en ontij een wegwaaiend tentje op te willen zetten.

musiqolog

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-08-25 17:02

Ik had het niet zozeer over de keuze tussen kamperen of hotelleren, meer over dat ik heel stoer doe - tot ik een klein beetje tegenslag krijg. Dat vind ik niet de juiste mentaliteit voor een avonturier.

Overigens wordt het vannacht wéér een hotel. Op de enige camping in de buurt is nu een festival. Je verzint het niet...

Tot slot nog een foto uit de kathedraal. Weet je wie daar ook begraven ligt? Linnaeus! Tja, het is een universiteitsstad... Plantminnende Bokkers wil ik deze foto niet onthouden.
Afbeelding

Maflinger_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-25 17:13

Ik had het ook niet specifiek over tentjes vs hotelkamers. Ik vind je geen slapjanus omdat je al avontuurlijker bent dan menigeen, inclusief mijzelf. Dat je bij "een beetje tegenslag" een verstandige keuze maakt die goed voor je is, maakt je geen slapjanus. Dat maakt je iemand met zelfkennis en als beoogd avonturier kom je daar verder mee.

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-25 17:17

Wat een avontuur weer.
Ik zou ook uit het veld geslagen zijn midden in de nacht in zulk slecht weer.
Mooie foto's weer en echt een hele toffe reis.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-25 17:19

Wat schrijf je heerlijk en vooral eerlijk.

En slapjanus met zo'n reis?
Nee van alles, maar dat niet.

Is toch ook gewoon zwaar k.. met de regen als je al zover hebt gefietst.

Polar

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-25 17:28

Wat een verhaal weer!
Als het goed is heb je de komende dagen wat meer geluk met het weer.
Wat is je volgende bestemming nu?

Piekosjj

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-25 21:36

Uppsala, mijn hometown :D

Als je Linneaus interessant vind moet je zeker naar de Linné tuin (in de binnenstad) en de botanische tuin van de uni (ook met mooie tropische tuin en orangerie). Verder als je een leuk fikahuis zoekt kan ik Storken (de ooievaar) aanraden, precies in de binnenstad. Erg vintage ingericht en lekkere fika maar ook lunch. De vegan banaan choco brownies are to die for :')

Hiraeth

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-25 21:53

Ik vind je super moedig, TS! Bedankt voor het delen van al je avonturen wederom. :D

Femke_Tweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-25 22:43

Slapjanussen die op expeditie gaan

Ik moest echt direct denken aan een boek dat ik ooit gelezen heb en dat ik in mijn collectie heb.

Ik denk dat je hem, gezien je manier van schrijven én de onderwerpen enorm kunt waarderen.

Lees op een rustig moment deze samenvatting en reviews maar eens ;)

Citaat:
Samenvatting
Ofschoon hij ronduit toegeeft dat zijn generatie er een is van slapjanussen en huismussen die liever over het net surfen dan de zeilen te hijsen en het anker te lichten, besloot de Britse journalist Tim Moore niettemin een expeditie te ondernemen die hem terug zou voeren naar de dagen van zijn stoere voorzaten, toen echte mannen nog gevaren trotseerden. IJSPEGELS AAN MIJN SNOR is het hilarische en onvergetelijke verslag van die expeditie. Moore nam als voorbeeld en gids een vooraanstaand avonturier uit het Victoriaanse Engeland, Lord Dufferin genaamd. Meer dan een eeuw eerder had Dufferin, vergezeld van zijn aan een gebrekkige spijsvertering lijdende bediende Wilson, getoond uit welk hout hij was gesneden door het hoge noorden te bedwingen en daar een uiterst succesvol boek over te schrijven. Slechts gewapend met zijn vlijmscherpe humor - en niet te vergeten zijn pillen tegen zeeziekte - wordt onze bleke stedeling geconfronteerd met geestverlammende kou, bloeddorstige ijsberen, een konvooi wedergeboren Vikingen en misschien nog wel het meest huiveringwekkend van alles: haringpap. Al spoedig begint Moore zich steeds meer te identificeren met Dufferins bediende Wilson. Als hij zichzelf niet op de hak neemt door de zoveelste demonstratie van onwetendheid en onkunde, toont Moore een scherp oog voor de plaatselijke flora en fauna, waarbij hij de lezer deelgenoot maakt van de wonderlijke pracht van dit ontstellend onherbergzame gebied. Uiteindelijk leert hij deze les uit zijn arctische omzwervingen: er zijn plaatsen waar de mens eenvoudig niets te zoeken heeft. Maar tevens slaagt hij erin te bereiken wat slechts aan de grootste reisschrijvers voorbehouden is: hij geeft je het gevoel dat je er geweest bent, ook al ben je blij dat je die reis niet zelf hebt hoeven ondernemen. Het werk van Tim Moore is verschenen in Esquire, The Sunday Times, The Independent, The Observer, en de Evening Standard. Hij woont in Londen. De pers over IJSPEGELS AAN MIJN SNOR:
'Dit is een ontzettend geestig, typisch Engels reisverslag, geschreven in een komisch proza dat tot het beste behoort dat ik in jaren gelezen heb... Het is me meerdere malen overkomen dat ik in het openbaar als een ontsnapte psychopaat in lachen uitbarstte, maar dat liet me verder koud' - The Observer

Afbeelding

De echte reiziger en avonturier is níet degene die het volhoudt als alles perfect loopt en van een leien dakje gaat.
De echte avonturier is degene die -mopperend en wel- zelfs als dingen tegenzitten zich nog redden en weten te vermaken (eventueel tandenknarsend...)

Veel van de mooiste verhalen (achteraf that is...) ontstaan juist daar waar dingen niet helemaal lopen zoals bedoeld was ;)

Ik lees je verhalen met plezier.

musiqolog

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-08-25 22:47

Piekosjj schreef:
Uppsala, mijn hometown :D

Als je Linneaus interessant vind moet je zeker naar de Linné tuin (in de binnenstad) en de botanische tuin van de uni (ook met mooie tropische tuin en orangerie). Verder als je een leuk fikahuis zoekt kan ik Storken (de ooievaar) aanraden, precies in de binnenstad. Erg vintage ingericht en lekkere fika maar ook lunch. De vegan banaan choco brownies are to die for :')

O, wat een hoop coole tips! Helaas ben ik van plan om morgenochtend weer verder te trekken.
Wat 'fika' betreft: koffie is niet direct mijn favoriete drank. Ik heb meer met bier. Vanavond heb ik doorgebracht on het Belgische Bierhuis. Alcohol is hier onbetaalbaar maar tegen Nederlandse teksten op de gevel en in de kroeg kan ik toch niet op...