Liefhebbers van koude landen.

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Polar

Re: Liefhebbers van koude landen.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-06-25 11:26

Die kou moet je inderdaad niet te lang in willen zijn, tenzij je écht goed gekleed bent ervoor.

Ooh, dat is wel apart om te lezen, dat ze in Noorwegen daar nog zo aan vasthouden.
Dat geldt dan denk ik voornamelijk voor de steden en grote dorpen?

Laura22, ja, dat is lastig! Maar als jij met hem naar warme landen gaat, moet hij ook een keer met jou mee. :))

Ooh, dat rendier. <3
Ik heb ze nog nooit gezien helaas, maar die snoetjes.
Ze zijn trouwens groter waren dan bij jou op de foto's!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-25 12:33

Topic naar mijn hart! Ik ben verliefd op Scandinavië en ga er het liefst ieder jaar heen, helaas twee hiaten in mijn plan; de wederhelft heeft ook een mening en door inmiddels twee auto ongelukken kan ik geen dagen in de auto zitten. Dus dit jaar gaan we naar het Zwarte Woud op vakantie.
Ik ben geen fan van de hitte, boven de 25 graden word ik chagrijnig en loom.

Plan is nu om naar Lapland te gaan als ik mijn master heb behaald, om het te vieren zeg maar. We oriënteren ons nu op Tromsø, maar in bredere zin zijn tips welkom!

Polar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-06-25 13:14

Die laatste zin van mij... :x
Die moet zijn: Ik dacht dat ze groter waren.

Het Zwarte Woud is ook prachtig. <3
Kun je wel met het vliegtuig reizen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-25 13:18

Ja, dat zou zeker wel kunnen en gaan we naar Lapland uiteraard ook doen. Ik wil uit milieutechnisch oogpunt niet meermaals per jaar vliegen, maar eens per een aantal jaar vind ik ok.
Vorig jaar zijn we overigens met de auto naar Zweden gereden, net onder Gotenburg, wel in twee dagen gereden.

Polar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-06-25 13:39

Ja, dat begrijp ik.

Wij doen van NL naar huis ook altijd in 2x, anders is het echt niet te doen.
Eigenlijk voornamelijk door de drukte in Duitsland, dat is echt vermoeiend.

Lokii

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-25 13:45

Polar schreef:
Die laatste zin van mij... :x
Die moet zijn: Ik dacht dat ze groter waren.

Het Zwarte Woud is ook prachtig. <3
Kun je wel met het vliegtuig reizen?

Die op de foto's zijn ook jonkies, de volwassenen zijn wel iets groter maar niet zo groot als een paard ofzo :j

Wij rijden ook voor vakantie naar zweden en hebben dat altijd in 2x gedaan. Met pauzes en files word het toch echt erg lang

xxxmh

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-25 14:32

Pippa13

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-25 17:17

Ik vind de kou in Scandinavië echt heel anders dan in Nederland. In Nederland is het guur en waterkoud. De winters die we in Noorwegen en Zweden hebben meegemaakt vond ik een stuk fijner. Niet alleen gezellig vanwege het pak sneeuw, maar ook de droge lucht maakt het een stuk aangenamer. Tuurlijk is het koud met -25, maar daar kleed je je op. Ik heb het in Nederland voor mijn gevoel veel kouder gehad met -5 en waterkoud en dat het in je botten trekt. :brr:

Scum

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-25 18:26

Yes, ik hou van koude landen. Ik noem mezelf ook wel een eskimo.
Qua koude landen alleen nog Alaska en Ijsland bezocht.

Denemarken was warm. Schotland was gelukkig minder warm. Niet alleen vanwege de lage temperaturen maar vooral ook omdat het er zo mooi is. Er is nog genoeg te dromen qua mooie plekken om te bezoeken.

shadowstar

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-25 18:32

Alaska? Dat is interessant! Hoe was dat?

Phonix

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-25 18:52

Pippa13 schreef:
Ik vind de kou in Scandinavië echt heel anders dan in Nederland. In Nederland is het guur en waterkoud. De winters die we in Noorwegen en Zweden hebben meegemaakt vond ik een stuk fijner. Niet alleen gezellig vanwege het pak sneeuw, maar ook de droge lucht maakt het een stuk aangenamer. Tuurlijk is het koud met -25, maar daar kleed je je op. Ik heb het in Nederland voor mijn gevoel veel kouder gehad met -5 en waterkoud en dat het in je botten trekt. :brr:

Ik krijg altijd te horen “maar je komt uit Noorwegen, je ben het toch gewend”. Het is hier in Nederland echt ontzettend veel kouder haha

Kobus17

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-25 19:00

jeetje77 schreef:
Oh geweldig, dat was exact het schip waarmee ik daarheen ben gevaren. Een vriendin van me is daar een aantal jaren stuurman op geweest.
Wanneer heb jij daarmee gevaren?

Het is al even geleden,in 2013 als gast, en onze gids was Michelle (van de camping op Spitsbergen), hebben toen geprobeerd om helemaal rond Spitsbergen te varen maar dat ging helaas niet,de wind was te heftig -O-

Kobus17

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-25 19:05

De kou vind ik ook echt heel anders als in Nederland. Behalve als je probeert om een foto van het noorderlicht te maken op een bevroren meer met windkracht 5 in -30°c en je je handschoenen uit moet doen om de statief op de camera te draaien, dat was best een uitdaging om dat voor elkaar te krijgen zonder dat de topjes van je vingers direct bevroren :brr:

Polar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-06-25 19:33

Het is echt mijn droom om nog een keer rendieren te zien. <3
En inderdaad, die reis is in 2x veel fijner.

De kou is absoluut anders, inderdaad veel droger, al kan het langs de kust wel echt zo waterkoud zijn als in Nederland.
Maar als het hier -10 is, vind ik dat ongeveer gelijk voelen aan 0/+5 in Nederland.
Pas vanaf -20 begint het wel echt wat lastiger te worden om er lange tijd in te verblijven.

Alaska, wat gaaf!
Hoe kom je daar zo terecht?

Hahaha ja, zonder handschoenen of 'even snel op je crocs' is niet zo'n goed idee. _O-
Het allerergste is om dan weer in huis te zijn... die warmte doet écht pijn.

shaddy82

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-25 20:16

Wij hebben al wel het geluk gehad om
(voor ons) onverwachts een kudde rendieren tegen te komen, afgelopen zomer <3

Afbeelding

En ook elanden gezien, dat zijn echt heel imposante dieren

Afbeelding

Polar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-06-25 22:48

Dat gewei van die rendieren!

Elanden zijn geweldig en groot!
Ze zijn echt zo groot als een Kwpn'er, of groter zelfs.
Ik vind ze echt prachtig, die oren en die ogen. <3

salome

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-25 06:55

Ben helaas te oud om nog te verhuizen maar als ik jonger was zou ik vandaag nog naar Noorwegen/Zweden vertrekken. De paarden mee, voldoende grond en lekker rustig op het platteland. Ben ook vaak op vakantie geweest in die landen, prachtige natuur, relaxte mensen (op het platteland), deze zomer nog in Oslo geweest, daar zie je ook net als in andere steden, de daklozen op straat en alles wat we ook in Nederlandse steden zien. Maar Kristiansand was dan weer een tegenhanger daarvan. Het meest fijne is toch wel de temperatuur, afgelopen weekend weer zo heet in Nederland, niet te harden. Geef mij maar Scandinavië.

Tink89

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-25 08:00

Nu het hier in NL zo heet is, overweeg ik ook weer om te emigreren. Maar in de praktijk is het te duur, te onhandig en te ver weg van familie...

Polar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-06-25 09:02

Salome, in sommige programma's op tv zie je mensen op leeftijd ook nog emigreren.
Ik denk niet per se dat je er te oud voor bent!
Maar ik kan me wel voorstellen dat je op een gegeven moment liever blijft waar je woont. :j

Een heleboel van de problemen die in Nederland spelen, die spelen hier inderdaad ook, soms in nog hogere aantallen.
Ik ben van mening dat als je emigreert, je dat echt moet doen voor het land (de natuur/het weer) en de mogelijkheden die je ziet voor jezelf.

Scum

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-25 09:39

shadowstar schreef:
Alaska? Dat is interessant! Hoe was dat?

Ik kan het wel aanraden. Wat me vooral bijgebleven is, zijn de beren en de gletsjer.
En de negatievere kant natuurlijk... de muggen. Maar dat lijkt wel bij de noordelijke landen te horen?

Scum

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-25 09:41

Die opmerking hierboven... met -30 even je handschoenen moeten uittrekken zodat je wel de foto kunt maken. Hahahah! Ik zie het zo voor me! Werkt appratuur (foto/telefoon) op zo'n moment ook nog goed? En gaan je batterijen dan ook sneller leeg?

Ik geniet ook van de foto's in dit topic!

Polar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-06-25 10:05

Wij hebben een elektrische auto en dat merk je echt in de winter.
In de zomer kunnen we naar Stockholm en terug op één batterij.
In de winter moeten we sowieso laden, dan gaat hij echt anderhalf keer sneller leeg.

De muggen horen er inderdaad bij, al zijn ze er dit jaar echt bijna niet.
Ik had juist verwacht dat we na de milde winter veel meer zouden hebben.
Het is vooral erg dichtbij water en de bulten blijven ook veel langer jeuken dan bij muggen in Nederland. :x

Beren vind ik gaaf, maar dan liever niet tegenkomen.

Kobus17

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-25 11:10

Scum schreef:
Die opmerking hierboven... met -30 even je handschoenen moeten uittrekken zodat je wel de foto kunt maken. Hahahah! Ik zie het zo voor me! Werkt appratuur (foto/telefoon) op zo'n moment ook nog goed? En gaan je batterijen dan ook sneller leeg?

We stonden lekker te bekvechten op het meer omdat het uiteraard niet zo makkelijk ging. :')
Batterijen gaan wel sneller leeg en die droegen wij op ons lichaam om er voor te zorgen dat ze redelijk vol bleven.

Scum

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-25 11:33

Oh, goeie tip ja.

Of even een foto willen maken en je handen helemaal vol met muggen hebben. Maar je moet je handen wel EVEN stil houden anders krijg je geen mooie foto. Dilemma....

Polar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-06-25 17:26

Bekvechten houdt je ook warm. :D