(Ervaringen) duikvakanties gezocht!

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

fokfanaat

Re: (Ervaringen) duikvakanties gezocht!

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-25 21:41

Neu, ik doe ook alleen plezierduiken

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-25 21:47

x_Jeanine_x schreef:
Ik ga voor divemaster.
Specialty Deep diver staat ook op de planning. EFR moet, emergency oxygen provider twijfel ik over.

Droogpak ga ik pas doen zodra ik een droogpak gekocht heb of wil gaan kopen. Staat nog niet op de planning.

Sidemouth (vooralsnog) en technische duiken is niet aan mij besteed.

Peak performance bouency ga ik niet doen maar wel oefenen met iemand die ik ken en toevallig instructeur is. Maar juist wel mij bepaalde dingen wil leren.

Fotografie en de aware gedoe vind ik onzin.

Ah, divemaster is ook geen specialty meer he. Dat is gewoon weer een stapje verder in het recreatieve duiken.
En ja, dan heb je dus BLS nodig (volgens mij niet perse EFR, want dan is het een wij van wc-eend accepteren alleen wc-eend). Oxygen provider is niet zo heel erg spannend. Als je lid bent van de NOB vervalt deze nooit, bij andere organisaties moet je eens per 2 jaar herhalen. Ik heb BLS (dus EFR) via de DAN. En ook via de NRR (Nederlandse reanimatieraad).

Deep diver is niet zo heel erg spannend, maar het is wel leuk om gewoon dieper te kunnen duiken.

Onderwaterfotografie is echt wel iets waar je je goed in moet verdiepen voordat je het kunt. Maar wat je vaak ziet is dat de instructeur zelf nooit fotografeert en tja, dan heb je er niet zo veel aan. Ik ben al een aantal jaren coach van een fotografieteam voor het ONK en dan deel ik ook tips and tricks voor wie dat wil. Soms duiken we ook samen. Ik heb bij fotografie alles zelf uitgezocht, maar dat lukt niet iedereen. Ik mag ook de cursus geven, zowel de basis als de gevorderde cursus. Maar ik heb dan wel als doel dat je daarna ook betere foto's maakt (en mogelijk ook boven water betere foto's maakt). Bij veel instructeurs is het een pasje scoren.

x_Jeanine_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-25 21:53

Ik ben geen NOB duiker.
Heb open water, advanced en nitrox van Padi en mijn rescue via NAUI.

Fotografie staat alleen echt ver onderaan mijn to do lijst. Wil gewoon lekker duiken, kennis opdoen, 'meters maken' en wie weet ooit instructeur. Dat riep ik vroeger al toen ik voor mn open water ging.

Ik heb ook niet gezegd voor welke cursus of specialty ik ging er weet dat DM geen specialty is maar een cursus. En ik wil mn skills ook echt goed kunnen doen!

Gaat BLS via DAN opzoeken.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-25 08:56

fokfanaat schreef:
Ik vind fotografie juist wel heel leuk, altijd zo mooi om terug te kijken wat ik allemaal gezien heb, maar ik heb wel maar een eenvoudige camera

Eenvoudig maakt niet uit. Daar kun je soms zeker ook hele goede resultaten mee behalen, mits je natuurlijk ook de beperkingen van de camera kent. Met een gopro macro foto's maken is iets wat zelfs met al die opzetstukken gewoon nooit zo goed lukt als met een camera met verwisselbare lenzen. Maar weet je in natuurlijk licht een mooie groothoekfoto te maken, die hoeft niet onder te doen voor eentje die gemaakt is met een dure camera. Macrovideo met een gopro met al die opzetstukken gaat redelijk, mits je vanaf een statief werkt (en ja, die moet je dus in de grond of in het koraal prikken wat feitelijk ook weer notdone is).

Van mij hangt een foto in 'de Onderwatersafari' in het Natuurmuseum Fryslan die ik gemaakt heb met een Goprokloon-actioncamera van nog geen 200 euro. Het moment, het licht, alles klopte. En niemand had het ooit eerder gemaakt.

Ik vind fotografie een heerlijk verlengstuk van het duiken. Zonder camera zou ik al die ondiepe duikjes in tropisch water niet leuk vinden. Nu wel. Mijn funduiken zijn tegenwoordig eigenlijk altijd met camera. Zonder mis ik wat.

Bonnelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-25 09:26

Wat leuk Germie! Dit wil ik ook straks gaan doen. Vindt zelf fotograferen erg leuk en dat lijkt me onder water nog mooier.

Annemiek73

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-25 09:33

Wildgirl schreef:
Ik heb nog nooit een specifieke duikreis gemaakt maar ik kan je als duiker wél de wateren rondom Bonaire aanraden. Wat was dat gaaf! Naast alle mogelijke tropische vissen ook zeepaardjes,zeeschildpadden, murenes en dolfijnen gezien daar!

Bonaire zou ik niet meer doen, groot deel van het koraal is aangetast door een ziekte

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-25 09:44

voor mij is de kwaliteit van de foto (nog) een bijzaak, vind het gewoon heel leuk om terug te zien, wat er allemaal te zien was onder water en wellicht later terug te zoeken wat voor vis het was.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-25 11:01

Annemiek73 schreef:
Wildgirl schreef:
Ik heb nog nooit een specifieke duikreis gemaakt maar ik kan je als duiker wél de wateren rondom Bonaire aanraden. Wat was dat gaaf! Naast alle mogelijke tropische vissen ook zeepaardjes,zeeschildpadden, murenes en dolfijnen gezien daar!

Bonaire zou ik niet meer doen, groot deel van het koraal is aangetast door een ziekte

Zo erg is het niet hoor. Gelukkig niet. Bonaire is nog steeds mooi van wat ik van de mensen hoor die er recent (3 maanden terug) nog geweest zijn. De ziekte is er inderdaad wel, en zit in de gehele Caribische zee. Ook in Cuba hebben we het in 2023 waargenomen, maar daar praten ze er gewoon niet over.

Maar persoonlijk vlieg ik liever naar de koraaldriehoek. De totale reissom is goedkoper, en er zit meer soortenrijkdom. Echter, je mist wel de vrijheid van Bonaire, want tja, met de auto gewoon alles zelf bepalen is in Azie toch lastiger.

De soortenrijkdom neemt af hoe meer je naar het westen gaat en is gewoon in de Caribische zee niet heel erg groot. Maar de vrijheid als duiker heb je nergens anders behalve op Curacao. Curacao heeft dezelfde vrijheid, maar dat eiland is groter. Curacao is echter boven water veel mooier dan Bonaire. Wel compleet verschillend qua cultuur. Ik vond beiden mooi.

Je komt in Bonaire zeker grote roggen tegen, die zijn erg gaaf.

WannabeAnky

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-09-25 15:03

Ik heb ook nog geen camera-camera, al zou ik dat (ooit) wel graag willen! Ik heb eerder dit jaar een DJI Action Cam 4 gekocht en maak vooral filmpjes! Tijdens het snorkelen en het duiken. Moet zeggen dat ik over de kwaliteit van de filmpjes wel erg tevreden ben. Foto's zijn inderdaad van mindere kwaliteit, omdat het niet scherp kan stellen op iets dichtbij etc. Maar heel soms, als je een beetje goed uitlijnt met de camera, krijg je toch een 'scherpe' foto. De meeste camera-camera's die ik heb gezien (nieuw dan), zijn wel echt weer heel prijzig. -O-

Edit: die is een low-resolution filmpje, maar even voor het idee.

Afbeelding

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-25 15:11

ik heb een olympus tg-6 volgens mij

Bonnelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-25 15:36

Ik heb dezelfde Wannabeanky. En heb er filters voor gekocht. Dit geeft helemaal mooi beeld bij duiken

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-25 17:46

Met de TG6 en de TG7 kun je hele mooie macrofoto's maken hoor. Groothoek kan ook als je die speciale voorzetlens er bij koopt. Maar dan loopt de prijs van het totaal al weer aardig op. Zeker als je ook nog 2 flitsers er bij wilt.
Maar een TG5 was mijn reservecamera voor het WK onderwaterfotografie. Dat zegt denk ik toch wel wat over wat je met deze camera kunt. De 6 en 7 (zijn praktisch gelijk) zijn weer een stuk beter dan de 5.

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-25 18:02

Hoe werkt dat dan met een extra lens en het onderwaterhuis?

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-25 18:06

fokfanaat schreef:
Hoe werkt dat dan met een extra lens en het onderwaterhuis?

Die schroef je op het onderwaterhuis, daar zit een 52mm schroefdraad op.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-25 18:25

Hier trouwens even wat voorbeelden van een video en een foto van wat mogelijk is met een actioncamera.

Deze video is gemaakt met de Gopro11:
https://www.youtube.com/watch?v=tC4ENHfr3wQ

En deze foto (niet nabewerkt), is gemaakt met een goprokloon gekocht in 2016, dus technologie van 10 jaar oud. En deze foto hangt dus in het museum:
Afbeelding

Ik heb eigenlijk geen voorbeelden van foto's met de TG6, die heb ik tot nu toe eigenlijk alleen gebruikt voor videos. Maar het ONK team wat ik nu begeleid hebben allemaal een TG. Dus volgende week lig ik ook weer met een TG in het water tijdens de teammeating.

WannabeAnky

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-09-25 18:54

Ja, mooie beelden! De high-resolution beelden van tijdens het duiken zijn met mijn camera wel semi vergelijkbaar. Voor die prijs prima tevreden met de kwaliteit. Misschien voorlopig ook eerst maar lekker duik ervaring opdoen voor ik een echte camera-camera koop. Dan moet je toch ook wel wat beter in je drijfvermogen zitten enzo. :Y)

Voor duiken in maart: ik zit een beetje websites met beste duikstekken te lezen. Vooral veel (sub)tropische bestemmingen. Maar ook Egypte lijkt wel gewoon goed te doen. Europa is echt te koud nog denk ik? Iemand ervaring met Oman (had ik dat al gevraagd :o )?

Laura_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-25 20:48

germie schreef:
Hier trouwens even wat voorbeelden van een video en een foto van wat mogelijk is met een actioncamera.

Deze video is gemaakt met de Gopro11:
https://www.youtube.com/watch?v=tC4ENHfr3wQ

En deze foto (niet nabewerkt), is gemaakt met een goprokloon gekocht in 2016, dus technologie van 10 jaar oud. En deze foto hangt dus in het museum:
[ Afbeelding ]

Ik heb eigenlijk geen voorbeelden van foto's met de TG6, die heb ik tot nu toe eigenlijk alleen gebruikt voor videos. Maar het ONK team wat ik nu begeleid hebben allemaal een TG. Dus volgende week lig ik ook weer met een TG in het water tijdens de teammeating.

Hele toffe foto naar ik wordt er wel claustrofobisch van. Het voelt echt alsof je zelf vast zit onder het ijs. Zegt dus wel iets over de foto!

x_Jeanine_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-25 13:42

Ik ga over iets meer als 2 maanden weer naar Hurghada.

Mits ik goed gekeurd word ga ik ook lekker 3 dagen duiken. Via vinted een mooi passen 3mm lang pak en 5mm pak gescoord. Voor samen nog geen 50 euro.

En mn eigen ademautomatenset op gepimpt met 2 nieuwe slangen en een nieuw mondstukje (die oude had ik stuk gebeten of slijtage)

Oorspronkelijke plan: ik ga alleen low budget en lekker duiken, toen gezien prijzen 1 kamer/1 persoon ga eens kijken welke vriendin er geld heeft en mee wil. Die zegt ja prima joh ik ga mee. Even wat dagen laten rusten en afgelopen maandag gevraagd van ben je nog akkoord. Waarop ik de vraag terug krijg, mag mn vriend mee. Ja best joh, redden ons wel. Waarop zij zegt ik ga gewoon je man overhalen. En binnen no time had ze mijn man zo ver  en inmiddels hebben wij een resort gevonden en geboekt waar die vriend van ons ook achter staat, alleen die twijfelen 
Dus gisteren gesprek gehad samen. En hebben wij geboekt voor 2 personen, mochten ze nog willen/gaan boeken ze zelf (in de hoop dat vliegtuig niet vol zit en plaats is)

Afbeelding