[VOLG] Leven als Callas in Frankrijk! Mo & Co in: Het tij keren deel 2

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-25 13:50

Hanneke_68 schreef:
Ha Mo, ja dat is zeker heel lang geleden. In de tijd dat Callas en de andere paardjes, begonnen met hun kriebels.
Eventueel later weer emigreren maar dan naar Frankrijk, zit er zeker in. Mijn man, 'n regte Afrikaner' leek Frankrijk helemaal niks! Totdat we afgelopen zomer, alleen maar via de kleine weggetjes, van Portugal naar Nederland zijn gereden, en weer terug. Toen is hij 'verlief geraak' op Frankrijk en verteld hij iedereen hoe mooi het daar is. Dus...wie weet drinken we later nog eens samen een wijntje.
Emigratie topic zal ik eens opzoeken. Jij in ieder geval heel veel geluk en liefde. En ik blijf weer stilletjes volgen.

Hi Hanneke, ik vind het Afrikaans zo'n heerlijke taal! Geweldig hoe zich dat ontwikkeld heeft uit het Nederlands. Slaaptyd is bedtijd toch? En zeggen ze daar ipv doei niet iets goodbye maar dan verbasterd? Er is een Afrikaanse die een olifantenopvang heeft en daar vang ik wel eens iets van op.
En heerlijk dat hij verliefd is geworden op Frankrijk, maar wij vonden Portugal ook erg fijn. We hebben er een aantal weken rondgetoerd en vonden de mensen vriendelijk, schoon en het land is klein wat alle dingen om te bezichtigen lekker op korte afstand had. Ik zie je misschien in het emigratie topic dan? Want ik ben natuurlijk stiknieuwsgierig waarom je weg bent uit Afrika! Hier is het topic [HK] Emigreren? Natuurlijk! Maar je hoeft niet alles te lezen hoor, gewoon binnenvallen, gezellig!

ikkeniet

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-25 13:55

Ik heb van mijn ouders een huis (je) geërfd vlak bij Montauban.
Wat we eerst wilden verkopen, maar uiteindelijk zelf hebben gehouden en nu hebben verhuurd.
Dus we gaan daar elke jaar even naartoe om onze neus te laten zien, maar nu wil ik die kant op gaan in maart ofzo en meer van de omgeving bekijken.

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-25 14:14

ikkeniet schreef:
Ik heb van mijn ouders een huis (je) geërfd vlak bij Montauban.
Wat we eerst wilden verkopen, maar uiteindelijk zelf hebben gehouden en nu hebben verhuurd.
Dus we gaan daar elke jaar even naartoe om onze neus te laten zien, maar nu wil ik die kant op gaan in maart ofzo en meer van de omgeving bekijken.

O echt?! Wauw wat supergaaf zeg! Nou, volgens mij is het maar 1.5 uur naar Montauban vanaf ons. Dat is heel dichtbij voor Franse normen! ;-) Als het tenminste de grote Montauban in Tarn-et-Garonne is, want er zijn veel Montaubans. Maar die heten dan altijd Montauban - xyz of zo.
Koffie staat altijd klaar!

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-25 18:22

Yavanna schreef:
Wat een pruik heeft ze he..
En miniatuurhuisjes, ik vind ze heel gaaf om te zien, maar ik maak ze zelf niet. Ik heb al teveel hobbies en te weinig ruimte :D Maar ik vind het kunstig hoe je ze maakt.

Hi Yavanna, ik had je postje helemaal gemist! Ja, ruimte is wel een dingetje ja. Maar het is indd ontzettend leuk om te doen. Ik ben nu al mijn projecten aan het reorganiseren. Dat stop ik ook wel een keertje in een filmpje. Wat voor hobby's heb je allemaal?

parmezaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-25 18:44

Ik ga je ook volgen, 60-ers onder elkaar *\o/*

Yavanna

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-25 18:56

Monique1963 schreef:
Yavanna schreef:
Wat een pruik heeft ze he..
En miniatuurhuisjes, ik vind ze heel gaaf om te zien, maar ik maak ze zelf niet. Ik heb al teveel hobbies en te weinig ruimte :D Maar ik vind het kunstig hoe je ze maakt.

Hi Yavanna, ik had je postje helemaal gemist! Ja, ruimte is wel een dingetje ja. Maar het is indd ontzettend leuk om te doen. Ik ben nu al mijn projecten aan het reorganiseren. Dat stop ik ook wel een keertje in een filmpje. Wat voor hobby's heb je allemaal?

Ik woon op een bootje, dus varen, daarnaast knopen, micro en gewoon macrame, lezen, muziek luisteren en genieten van de natuur :)
Super om te zien dat je ook iedereen apart antwoord :)

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-25 19:19

parmezaan schreef:
Ik ga je ook volgen, 60-ers onder elkaar *\o/*

Ha! Dat bedoel ik. Bizar hè om die grens van 60 overgestoken te zijn. Ik ben nog 35. Max. ;-)

Yavanna schreef:
Ik woon op een bootje, dus varen, daarnaast knopen, micro en gewoon macrame, lezen, muziek luisteren en genieten van de natuur :)
Super om te zien dat je ook iedereen apart antwoord :)

Dat laatste, eh, ja vind ik vrij normaal, maar ik weet dat niet iedereen dat doet.
en voor wat betreft je hobby's, knopen.... Tjee daar heb ik nog herinneringen aan. Mijn moeder heeft een aantal vloerkleden geknoopt en ik knipte dan de stukken woldraad op maat. Het geluid van het aanstampen van de knopen zal ik niet snel vergeten.

Marilu

Re: [VOLG] Leven als Callas in Frankrijk! Mo & Co in: Het tij keren deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-25 20:41

Je eerste topic heb ik niet gevolgd (wist zelfs niet dat het bestond), maar dit deel ga ik mee volgen (ben er op gevallen door de foto in 'uitgelicht').
Enerzijds als quasi leeftijdgenoot (°1964) en anderzijds omwille van het emigratieverhaal.

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-01-25 21:07

Marilu schreef:
Je eerste topic heb ik niet gevolgd (wist zelfs niet dat het bestond), maar dit deel ga ik mee volgen (ben er op gevallen door de foto in 'uitgelicht').
Enerzijds als quasi leeftijdgenoot (°1964) en anderzijds omwille van het emigratieverhaal.

Hey Marilu, nou wat leuk dan dat je, doordat Callas in uitgelicht stond, hier terecht bent gekomen. Welkom ook! 64 is ook een heel mooi bouwjaar, Erwin weet er alles van ;-) En heb je ook emigratieplannen? Of ben je geëmigreerd?

Vandaag weer eens heel positieve ervaringen gehad met Franse dingen.

1. Ik had een afspraak bij het radiocentrum (en nee, geen geluidsradio, maar röntgen – dat heet radio in het Frans). Ik had me mentaal al voorbereid op de gebruikelijke ervaring: een receptioniste met een gezicht als een onweer, minstens een uur uitloop en de onvermijdelijke heilige lunchpauze die altijd nét roet in het eten gooit. Maar tot mijn grote verbazing liep alles… soepel. Héél soepel.

Er zat een nieuwe receptioniste achter de balie, en ik dacht even dat ik in de verkeerde film zat. Ze was supervriendelijk, opgewekt zelfs – geen spoor van de gebruikelijk verbitterde Madame de la Bureaucratie van eind veertig die vaak de scepter zwaait in dit soort instellingen en die ik in heel Frankrijk overal ben tegengekomen en die het hele land lijken te regeren. Nee, deze dame leek oprecht blij om mensen te helpen. En dat was nog niet alles: ze waren maar tien minuten achter! Tien minuten! Ik moest echt even op mijn horloge kijken om te checken of ik niet in een andere tijdszone was beland.

En alsof dat nog niet bizar genoeg was, kwam de echte verrassing. Ik had een vervolgonderzoek nodig, iets wat normaal gesproken neerkomt op een paar weken wachten met mijn onvermijdelijke frustratie. Maar zij zei doodleuk: “O, dat kunnen we nu meteen wel doen.” Pardon? Nu? Meteen? En toen realiseerde ik me dat het al ruim na twaalven was, oftewel de heilige Franse lunchpauzetijd. Maar ook dat bleek geen obstakel. Ze regelde het gewoon. In de pauze! Wat een verademing!

2. Ervaring vandaag. Ik probeer zoveel mogelijk te recyclen. Alles wat wij niet meer gebruiken, zet ik op tweedehands sites, en ik koop zelf ook graag via Leboncoin, de Franse Marktplaats. Zelfs mijn kleding haal ik daar, als ik al iets nodig heb, want ik loop eigenlijk alleen maar in oude spullen rond, haha. Maar wat me altijd opvalt, is dat Fransen niet zo bekend zijn met het Nederlandse handjeklap. Of nou ja, ze vinden het soms zelfs een beetje onbeleefd – of vonden dat, want het lijkt tegenwoordig iets normaler te worden. Toch zit die Nederlandse handelsgeest diep in mij, en dat botst nog weleens met de Fransen, die daar toch wat minder in zitten.

Neem vandaag, bijvoorbeeld. Ik ging vijf sweaters en vier T-shirts ophalen. Ik had bewust een beetje laag geboden, met het idee dat zij een gemiddeld tegenbod zou doen, zoals het spelletje hoort te gaan. Maar dat gebeurde niet. Ze accepteerde gewoon mijn lage bod! Toen ik daar aankwam, vond ik het bedrag eigenlijk zo weinig dat het ongemakkelijk voelde. Dus ik vroeg voorzichtig of ze het zelf niet wat weinig vond. Maar, nee zeggen is in het Frans óók weer niet zo netjes, dus ze zei niets concreets, maar ik zag aan haar gezicht dat ze het eigenlijk allemaal maar vreemd vond.

Dus ik stel voor: “Zou je blijer zijn als we de peer in tweeën snijden?” (Dat zeggen de Fransen als ze het verschil willen delen – mooi, toch?) Daar knapte ze van op! Dus ik gaf haar het verschil tussen mijn bod en haar oorspronkelijke vraagprijs erbij. Ze was helemaal blij, zo blij zelfs dat ze me prompt nóg een T-shirt cadeau gaf! Haha, geeft ze haar extra verdiende geld meteen weer weg. Tja, dat blijft toch typisch Frans. Uiteindelijk liepen we allebei tevreden weg en ik zat in de auto nog te grinniken.

Marilu

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-25 11:21

Monique1963 schreef:
Hey Marilu, nou wat leuk dan dat je, doordat Callas in uitgelicht stond, hier terecht bent gekomen. Welkom ook! 64 is ook een heel mooi bouwjaar, Erwin weet er alles van ;-) En heb je ook emigratieplannen? Of ben je geëmigreerd?

Plannen. Nog eerst enkele jaartjes werken tot mijn - vervroegd - pensioen in 2027.
Wij gaan wel niet naar Frankrijk emigreren, maar trekken nog iets verder, naar Spanje (Andalusië).
Het huisje hebben we al, dus we gaan er al wel zo vaak mogelijk naartoe. En zo leren we al veel bij over de plaatselijke geplogenheden (= Vlaams voor 'gewoontes, gebruiken').

Ik ben altijd benieuwd hoe mensen een migratie ervaren. De mentaliteit in Frankrijk zal nog wel heel anders zijn dan die in Spanje, maar dat bureaucratische waar je net over schrijft, dat is er in Spanje zeker ook wel.

In België noemen ze de dienst die röntgenfoto's (en scans) neemt overigens 'radiologie', dus dat lijkt al wat op de Franse benaming. Hoe noemen ze dat in Nederland, dan ?

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-25 11:34

Ook radiologie :)

Marilu

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-25 12:16

Hehe :D
Ik dacht misschien 'medische beeldvorming' ... maar kijk, we verschillen minder dan soms wel eens gedacht ;)

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-01-25 12:29

Hi Marilu, wat gaaf dat jullie al een huis in Spanje hebben, heerlijk! Andalusia zo prachtig, hebben we in 2010 doorheen getrokken. Mooie dingen gezien. En je emigratieplan is al lekker snel!

De mentaliteit in Frankrijk wordt met sprongen moderner. Het was vroeger niet slechter, maar anders. Ik woon hier nu 25 jaar en juist dat anders zijn vond ik voorheen heel veel charme hebben. Dat vond ik echt de Franse joie de vivre. Het was relaxed en komt het vandaag niet dan wel morgen. Of niet. Niet altijd handig, maar soit zo was het en dat had zijn voor- en nadelen. Frankrijk is nu net zo hectisch als overal, iedereen haast, rent, is druk, allemaal op die f* smartphone. De echt Franse dingen die ik zo leuk vond, worden rap minder.

En natuurlijk vond ik die Franse mopperdames achter de balie niet leuk, maar die zijn grotendeels allemaal wegge-automatiseerd. Je kunt alles on line doen, sterker nog sommige dingen móét je online doen, die ik liever face to face zou regelen.

En zoals Prairy zei, in NL en ook Frankrijk zeggen we ook dat de afdeling radiologie heet. Maar de bottenfoto's heten in het Nederlands röntgenfoto's en geen radio's. Radio's zijn van die ouderwetse dingen waar het nieuws en muziek uit kwam, hahahhaha, wie heeft er nu nog een echte radio.

CrazyCat

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-25 12:54

Monique1963 schreef:
En zoals Prairy zei, in NL en ook Frankrijk zeggen we ook dat de afdeling radiologie heet. Maar de bottenfoto's heten in het Nederlands röntgenfoto's en geen radio's. Radio's zijn van die ouderwetse dingen waar het nieuws en muziek uit kwam, hahahhaha, wie heeft er nu nog een echte radio.

Op werkplekken zie je nog veel radio's. Muziek streamen wordt door de meeste werkgevers geblokkeerd :+

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-01-25 12:58

CrazyCat schreef:
Monique1963 schreef:

Op werkplekken zie je nog veel radio's. Muziek streamen wordt door de meeste werkgevers geblokkeerd :+

O ja tuurlijk, daar nog wel ja.

Marilu

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-25 13:06

Ja, bij ons op kantoor staat er inderdaad ook nog een radio !
Werkt nét wat leuker, wat muziek erbij :) (overigens ben ik met ziekteverlof, moesten jullie denken dat ik een hele dag van op mijn werk op Bokt zit te posten ;) )

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-01-25 13:09

Marilu schreef:
Werkt nét wat leuker, wat muziek erbij :) (overigens ben ik met ziekteverlof, moesten jullie denken dat ik een hele dag van op mijn werk op Bokt zit te posten ;) )

O jee, beterschap dan maar! En je hoeft je naar ons toe niet te verantwoorden hoor, sterkte!

CrazyCat

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-25 16:40

Marilu schreef:

Ik wel op mijn werk, met de radio aan :')
(ik zit in de IT en moet veel wachten tijdens mijn werk met een half oog erop dus kan soms tegelijk bokken en aangezien ik IT ben heb ik wat vrijheden :D )

Marilu

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-25 17:01

Haha, geniet er dan maar van, CrazyCat ! Van je privileges :D
Jij woont in Oostenrijk, zie ik. Mooi land, vermoed ik. Ik ken het niet, het dichtste dat ik erbij geweest ben, is door er door te rijden richting Slovenië ;)

Ondertussen heb ik het hier ergens vernoemde topic over emigreren ook aangestipt.
Daar zal ik ook eens in proberen bijlezen. Misschien zitten in dat topic ook wel wat Bokkers die in Spanje wonen of ook plannen in die richting hebben.
Altijd interessant om informatie uit eerste hand te kunnen verzamelen :)

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-01-25 18:49

CrazyCat schreef:
Marilu schreef:

Ik wel op mijn werk, met de radio aan :')
(ik zit in de IT en moet veel wachten tijdens mijn werk met een half oog erop dus kan soms tegelijk bokken en aangezien ik IT ben heb ik wat vrijheden :D )

is dat dan Oostenrijkse radio en is dat een beetje bij de tijd? Ik heb al lang geen franse radio meer aangehad, maar een jaar of 10 geleden wel altijd en ik vond het erg frans allemaal, weinig Engelse songs.

Marilu schreef:
Jij woont in Oostenrijk, zie ik. Mooi land, vermoed ik. Ik ken het niet, het dichtste dat ik erbij geweest ben, is door er door te rijden richting Slovenië ;)

Ondertussen heb ik het hier ergens vernoemde topic over emigreren ook aangestipt.
Daar zal ik ook eens in proberen bijlezen. Misschien zitten in dat topic ook wel wat Bokkers die in Spanje wonen of ook plannen in die richting hebben.

Ja, Marilu, daar zitten div Spaanse bokkerts.

Vandaag mijn eerste groepstraining gehad bij een normale (in mijn ogen) hondentraining. De eerste 3 lessen bij een andere club vond ik zo vreselijk met slipkettingen om jonge honden, iemand die voor het eerst met een jonge hond kwam, hop moest meteen een slipketting om, schreeuwen tegen de honden, geruk aan die nek. En die trainster vond het normaal om respect te verkrijgen door angst.

Dus daar ben ik gestopt. Heb heel dichtbij een club gevonden, echt op maar 8 min rijden. Ze is een hondenpensionhoudster en doet spelletjes met honden erbij. Wat een verademing! Ik heb nu twee privélessen met Zozo bij haar gehad. Dat was al heel fijn. Hij was voor het eerst niet bang voor een vreemde, want in die andere club was hij zo bang voor de mensen én de honden.

En vandaag dan de eerste groepsles. Wauw. Zozo weet nog niet zo goed hoe hij met zoveel vriendjes kan spelen, maar zijn staart is maar een keer heel even naar beneden geweest. En hij deed het zoooo knap!

Enige bémol zoals ze dat hier zeggen, hij is gek op snoepjes. En 8 mensen die hun honden belonen met snoepjes ... Hij ging overal zitten bedelen, hahaha. Maar ik ben supertrots want hij kwam wel toen ik riep.

Ben erg blij dat ik weg ben bij die groep waar ze nog jaren 80 hondentraining doen. En het grappige van deze nieuwe groep was dat het allemaal buitenlanders, dus geen Fransen, waren. Een schot (man), 2 NL (incl ik) en de rest engels en amerikaans wat hier woont. Want áls de Fransen al met honden trainen, dan moet het op de manier van de eerste club en niet met spelletjes. Ze weten niet wat ze missen die Fransen.

Volgende week hebben we dan de maandelijkse wandeling bij een meer, mogen ze ook zwemmen. Hoop dat het een beetje goed weer is.

Aankomend weekend heb ik nog een uur privétraining bij een Nederlandse die hier een uur vandaan woont. Dat had ik al afgesproken als vlucht uit de slechte club, nog niet wetende dat er zo dichtbij iemand zat. Ik heb de afspraak laten staan want online heeft ze al heel waardevolle tips gegeven. En altijd fijn om meerdere inzichten over een dier te leren.

Nog wat foto's van Zozo het koekjesmonster:

Dit ben ik dus niet en Zozo is het 2e hondje van links:
Afbeelding

En ook hier zijn de koekjes van Jim veel lekkerder. Let niet op mij ik ben niet fotogeniek...
Afbeelding

Hier moesten we langs elkaar lopen en de aandacht van je hond vasthouden. Koekje...
Afbeelding

En dit was zitten blijven en weer terug naar je hond, zo braaf!
Afbeelding

Tinka

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-25 19:14

Klinkt als een hele verbetering die nieuwe hondenschool.
Wij luisteren altijd naar de Franse radio. Meestal 100 %, zo heet die zender, hebben jullie misschien ook wel. Draaien Franse en internationale muziek, beetje top 40 stijl. In de Lot et Garonne ARL, zelfde soort muziek, wel veel R&B. En onderweg nog Fun, draaien moderne muziek, veel house enzo.
Maar dus allemaal de nieuwste muziek, en er zijn nog meer goede zenders hoor.

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-01-25 19:24

ha leuk om te horen. Voorheen hadden we bleu limousin.

CrazyCat

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-25 16:10

Ja Oostenrijkse radio staat hier aan, maar wel een moderne zender hoor. Radio Osttirol (polka) dat hoeft voor mij niet zo. Ik kan gewoon de hele moderne top 100 meezingen hahaha.

Marilu schreef:

Prachtig als je van bergen houdt. Osttirol is dan ook nog het allermooiste stukje bergen in Oostenrijk vinden wij. Google maar eens op Lienz in Osttirol.

vopo914

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-25 20:19

Wacht even hoor....ik was je hele topic kwijt.
En nu kom ik dit tegen..wat heb ik gemist?? :?

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-01-25 20:59

vopo914 schreef:
Wacht even hoor....ik was je hele topic kwijt.
En nu kom ik dit tegen..wat heb ik gemist?? :?

LOL, ik was het zooooo zat daar. Nee, grapje, het zat vol! We zaten tegen de maximale 500 blz 12.500 reacties aan. We hadden nog 1 blz gemogen, maar ik had dit nieuwe topic al uit voorzorg gemaakt en toen heeft een mod er een slot op gedaan op die andere.

Maar we zijn al met circa 117 mensen over naar dit nieuwe topic, dus leuk dat je erbij bent! Ik moest laatst nog aan je denken, ik zag ergens een oud poster over porsches, maar het was niet te koop.