Auto vakantie, hoeveel km rij jij?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

daantjuhhh

Re: Auto vakantie, hoeveel km rij jij?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-24 20:46

Ja een kameraad van mijn vader is zijn kind van 6 maanden verloren door een klapband bij 190km per uur op de Duitse snelweg.
Nu kan dat met 120 ook.
Maar ik kan je vertellen dat hij enorm enorm veel spijt heeft, zich schuldig voelt en nooit meer oké is geworden.

Urona447

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-24 21:04

Persoonlijk zou ik niet meer dan 6 uur alleen rijden per dag, juist om relaxed aan te komen en het mij een veiliger gevoel zou geven.

Mijn ervaring is Duitsland is juist dat er steeds minder stukken zijn waar je onbeperkt mag , de meest gevaarlijk situaties ontstaan vaak door buitenlanders die op hun dode gemakje naar links gaan zonder fatsoenlijk te spiegelen.

Kaitlyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-24 21:07

Alja schreef:
Kaitlyn schreef:
Wij doen 1200 km in 1 rit, mijn vriend heeft vorig jaar zelfs alles alleen gereden. Maar zijn we met 2 volwassenen, geen aanhanger, en knallen we in Duitsland dik 200+ km per uur waar mogelijk.
Met kinderen op de achterbank (ook al tieners, het vraagt aandacht) en een karretje erachter, zou ik voor je eigen veiligheid gewoon ergens langs de snelweg een overnachtig doen.

Onverantwoord!

Niet alleen voor jullie maar ook de medeweggebruikers….

Maar nu vind ik alle Duitsers ook echt wel asociale rijders die denken dat alles kan en mag…

Ja dat mag je vinden. Nederlanders die de onbeschreven regels daar niet kennen zijn veel gevaarlijker op de weg. Die gooien met 140 km per uur de auto zonder een 2e x te kijken zo naar links, of blijven met die snelheid stug links rijden. Vervolgens zijn ze verbolgen als er naar ze geseind wordt met een linker knipperlicht aan, ter verduidelijking dat je er voorbij wil. :+

Deze snelheden rijden we -uiteraard- niet als het wat drukker is op de weg, dan is het gemiddeld zo’n 130-150. En waar een maximum snelheid is wordt daar ook keurig aan gehouden.

Cookies

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-24 21:11

Ik rijd zelf elk jaar in 1 dag, naar het noorden van Denemarken. Dat is ongeveer 950 km. Wel met pauzes hier en daar. En dan pak ik de boot naar Noorwegen.

Ik rijd niet meer dan 1000 km per dag. Ik merk ook wel dat, nu ik wat ouder wordt, er ook minder zin in heb om hele grote afstanden te rijden.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-24 21:14

Aangezien Duitsers ook enorm goed zijn in eindeloos 100 op de middenbaan rijden, vind ik het ook altijd mega irritant als iemand dan al vanaf ruim een halve km afstand gaat zitten seinen omdat je de 100km/h auto met 130 inhaalt wat ook makkelijk kan als de „raser“ niet zo gestoort komt aansuisen.
Rotop man, ik heb ook recht om geen 180 te willen rijden. Op 2-baans is al helemaal onfatsoenlijk.
De seiners zijn trouwens vaker Nederlanders dan Duitsers.
Als je snoeihart wil doe je dat maar snachts.

Femke_Tweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-24 21:35

Ik rij op diezelfde snelwegen 80 a 85 met een oude camper.
Gewoon legale snelheid dus, meestal pas ik me aan aan de vrachtautos en rijd in dat tempo.

Doodeng als ze zo hard voorbij vliegen.

Ik kan alleen maar intens hopen dat ze niet een keer een stuurfoutje of remfoutje maken in mijn buurt.

Mama3

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-07-24 19:15

Ik ben inmiddels weer thuis. De reis is heel goed gegaan. We zijn heen gereden op zaterdag rond 04.30u

Niet zo druk, geen files, wel veel regen ver in Duitsland. Dat vond ik vermoeiend. Gestopt bij McDonald's. Mijn moeder ging koffie drinken, kinderen eten en ik heb mijn ogen dicht gedaan. Na 3 kwartier ofzo werd ik fit wakker en zijn we verder gegaan.

Op een gegeven moment was het al 22.30u en waren we al in Slovenië. We waren in twijfel wat te doen. Overnachten of doorrijden tot de camping en dan kijken waar te overnachten. Uiteindelijk een appartement in Slovenië geboekt.

De volgende ochtend rond 09.00u vertrokken. Getankt, koffie, supermarkt en op naar Kroatië.

Ingecheckt om 12.30u en op zoek naar een plekje. Dat was een hele tocht. We zijn niet snel tevreden. Mijn moeder uiteindelijk achtergelaten bij de receptie zodat ze kon navragen of we 12 dagen op een bepaalde plek konden staan of dat het plekje al gereserveerd was. Dat scheelde teruglopen naar de receptie. Uiteindelijk om 15.30u een perfecte plek gevonden door mijn dochter.

Daar hebben we 12 dagen genoten.

Woe avond alvast de kastjes afgebroken en alles opgeruimd en ingepakt zodat we do ochtend enkel de slaapmatten, lattenbodems en tent hoefde te doen. Op donderdag om 7.15u opgestaan en de boel afgebroken. De uitcheck om 12.00u niet gehaald. We kwamen om 13.00u en hoorde dat we na 14u konden terugkomen om uit te checken.

We hadden afgebroken en ingepakt in bikini. Dus konden we mooi even douchen en wat eten, drinken.

Om 14.15u uitgecheckt en getankt in het dorp verderop. Uiteindelijk ook een goede reis gehad. We hebben niet overnacht omdat we vanwege de late uitcheck nog niet veel km hadden gemaakt. Dus afgesproken dat we zouden stoppen en overnachten als ik moe werd. Paar korte files gehad in Oostenrijk en Slovenië maar verder prima terugreis.

Omdat de afslag naar mijn ouders was afgesloten werd ik door maps binnendoor geleid de laatste 80 km over N wegen. Daar was ik wel echt klaar mee. Om 8.30u bij mijn ouders aangekomen. 2u relaxt en koffie gedronken en de laatste 150 km naar huis gereden.

Supertrots op mijn 17 jarige dochter. Zo goed geholpen met tent opbouwen, afbreken, inpakken auto, dakkoffer en bagagewagen.

De jongste van 14 heeft het ook goed gedaan. Heerlijk blijven zitten op een stoeltje met oma zodat ze niet in de weg lopen ;)

Punz

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-24 20:59

Oh, wat heerlijk dat het zo goed is gegaan!!
Hopelijk hebben jullie behalve een goede reis, ook een heel fijne vakantie gehad!

Cchanny

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-24 21:44

Ik heb laatst voor het eerst echt flinke stukken gereden. Helaas tot ver in Frankrijk alleen maar regen gehad vanuit bovenin Noordholland. Maar ik was echt gaar na 800 km. Dat is ook wel echt mijn max vind ik. We stopten wel met enige regelmaat vaak om de 2 uur.

Edit: zie dat het allemaal goed is gegaan. Lekker en fijn!

komone

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-24 22:13

Silenna schreef:
Ik zit toevallig al sinds vanmorgen 8 uur in de auto van Italië terug naar Nederland :D 1200 kilometer, ik wilde graag overnachten maar mijn vriend wilde in één keer doorrijden. We zijn iets voor middernacht thuis. Maar wij rijden het wisselen af en rijden maximaal 5 uur achter elkaar, ik zou dit voor een enkele bestuurder eerlijk gezegd wel onverantwoord vinden op één dag. :=

Ik gok dat je best moe bent als ik je tekst zo lees. Grapje hoor. Ik vind het goed dat je afwisselt.

Hutcherson

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-24 22:51

Nou mijn max is wel naar europapark hoor, 5,5 uur in de auto :')
Verder dan dat word ik niet blij van. Zeker overnachten in tentjes.
Maar bovendien heb ik het geluk dat mijn man hartstikke misselijk wordt als ie niet zelf rijdt :)

maessie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-24 16:18

Wij rijden wel 1100km in 1x, maar we plannen de heenreis altijd in 2 dagen. De terugreis doen we op de bonnefooi, als het verkeer tegenzit boeken we een hotelletje onderweg. 1x 6uur extra rijden gehad, dan ist wel véél te lang onderweg, maar dat kun je vantevoren niet plannen. (Snelwegafsluiting door gekantelde vrachtwagen) Een beetje fit aankomen is ons wel wat waard, nachtrijden is niks voor ons, dan zijn we helemaal uit ritme :+
Er zijn trouwens nog maar weinig plekken in Duitsland waar je volle bak kan gassen, dat was vroeger meer, maar mis t ook niet.

Punz

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-24 21:53

Voor ons wordt het over 2 weken weer 1918 km rijden, van Nederland naar Roemenie. Doen we dan zo'n 2 a 3 dagen over. 1 of 2 overnachtingen dus. Hangt een beetje af van het verkeer. Het is in principe zo'n 18 uur rijden, dus het zou in 2 dagen moeten kunnen. Doen we ook wel. Maar als het zo uitkomt plakken we er een tweede overnachting bij. Ook geen probleem. Gaat gewoon een beetje op gevoel steeds.

Ik zal zelf degene zijn die het rijden doet. Gelukkig geen kinderen op de achterbank. Dat scheelt denk ik heel veel qua belasting.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-24 16:43

Ik rij minstens 1 keer per jaar naar Gramat in de Lot in Frankrijk, dat is 1235km van mijn huis. Ik vertrek tussen 9 en 12 's avonds en rij dan in de nacht. De terugweg idem, meestal rond 11-12 uur vertrekken na een aantal uren slaap en ik doe dat inderdaad alleen. Als ik met iemand kan rijden doe ik dat natuurlijk liever. Maar als ik alleen in de auto moet zitten en de enige bestuurder ben ga ik ook.
Dus tot 1250km overnacht ik niet. Dat heb ik wel eens gedaan en dan kwam je op toch al een 1000km op 1 dag en tja, eigenlijk was dan direct doorrijden makkelijker. Ik heb vaak wel even een wat langere stop om alvast iets te bekijken qua condities op 1 uur van de bestemming. Dan kijk ik even hoe de rivier de Dordogne er bij ligt, kijk ik even bij 1-2 grotten en ga dan door. Soms maak ik dan een duik en rij daarna door.

Dorine92

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-24 12:40

senna21 schreef:
Als je besluit om in twee dagen te rijden, zou ik overdag rijden. In de nacht is de kans op oververmoeid toch groter. Met een tussenstop op een mooie plek, wordt de reis onderdeel van de vakantie.

Overdag rijden zou ik juist afraden ipv files. Dan doe je er alleen maar nog langer over. 's nachts rij je in 1 keer door

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-24 19:53

In de nacht rijdt heerlijk, maar in mijn eentje zou ik het nooit doen. Wil niet het risico lopen om dan met pech langs de weg te staan. Ik keek hem al toen ik om 2u in de nacht Frankrijk door moest rijden en een lampje knipperde :))

Alvaron

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-24 20:26

Ik ga ook alleen op vakantie. 1e dag rij ik zo'n 600 km. Eenmaal in Frankrijk kom ik niet meer op de snelweg, rij alleen nog maar de Routes Départementales. Dan rij ik zo’n 250 - 300 km per dag. Stop waar en wanneer ik zin heb, doe onderweg boodschappen en na een uur of 6 onderweg ben ik het zat en zoek ik een kampeerterrein. Niks gereserveerd, dus zit nergens aan vast. Zo is de reis onderdeel van m’n vakantie.