leerplicht vanwege reis onder schooltijd, wat kunnen we verwachten?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Kimmie235

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-24 12:29

HopeMyDay schreef:
Leerplicht is er natuurlijk ook niet voor niets. Je hebt als ouder de schoolvakanties om in te plannen en dat zijn er behoorlijk wat. Dat moet toch lukken?

Het signaal wat je afgeeft naar de andere ouders en kinderen van de basisschool is hiermee trouwens ook niet erg positief. Zeker omdat je zegt dat je zelf ook de pabo gedaan hebt.

Waar was dat ook alweer voor, analfabetisme en dwang arbeid enzo? Nou dat zal wel meevallen in die 9 dagen

Desireeeee

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-24 12:29

Zo, ben zelf enorm verrast door de reacties in het topic over het niet gaan. Ik heb er zelf geen ervaring mee, maar weet dat er bij ons ook ouders waren op de (middelbare school) die gewoon de boete betaalden :)

Heel eerlijk, wat mis je nou die laatste paar dagen voor de vakantie *op de basisschool*. Ja het is enorm belangrijk om naar school te gaan en te studeren, en het is belangrijk dat je daar niet laks mee om gaat. Maar ik kan me altijd alleen herinneren dat we de week voor de vakanties nog weinig deden, omdat het bijna vakantie was :+

Er zijn genoeg landen om ons heen waar er meer mogelijkheid tot reizen is zowel op jongere als latere leeftijd. En in mijn ervaring doen die reizen heel veel goeds voor de kinderen/jongvolwassenen. Ook al is het een vakantie ;) En kinderen nemen al van héél jongs af aan het gedrag over van hun ouders. Dat kun je in de kleine subtiele dingen zien, maar dat zul je later ook terugzien. Dus dat ze er helemaal niks van leren, dat lijkt me sterk. En misschien leren ze er over 10 jaar wel van. Dat papa en mama ervoor hebben gekozen om hun eigen batterij ook op te laden, dat het leven niet stopt als je kinderen hebt ( ;) ) en dat als je de kans hebt dat je die dan moet nemen. En dat er soms belangrijkere dingen in het leven zijn dan een paar dagen school misschien. En misschien leer je wel mooie levenslessen die je je kinderen kan meegeven. Of leer je meer van andere culturen. Dus dat ze er helemaal niks van leren, nu of later, dat zou ik niet willen zeggen. Ik vind dat zelf nogal beperkt gedacht. Ik vind mijn moeder een enorm goed voorbeeld van hoeveel je kan reizen als dat je geluk brengt! En daar haal ik heel veel uit.

Maar eerlijk Denice, als het nu kan er er zit behalve een boete geen consequenties aan dan zou ik het gewoon doen (mits je het geld er zelf voor over hebt). Zulke dingen moet je niet uitstellen tot later (mits het nu kan), want dan komt het er misschien niet van. Dat je eigen batterij volledig opgeladen is, daar wordt je ook alleen maar een betere ouder van.

Kimmie235

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-24 12:32

Dus DuoPenotti, jij zegt dat kinderen wel een trauma kunnen herinneren maar leuke dingen niet opgeslagen worden? Waar worden die trauma’s opgeslagen dan? En hoe weet je dat fijne ervaringen niet worden opgeslagen? Bijzonder, klinkt niet logisch en ik heb wat anders geleerd.

Vroeger werden babies zonder verdoving geopereerd, in het kader van kinderen herinneren zich niks
Laatst bijgewerkt door Kimmie235 op 21-06-24 12:38, in het totaal 1 keer bewerkt

laura1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-24 12:35

denice schreef:
Moonsparkle, gillian, zo denken wij er ook over, ik heb er zelf ook niet zo'n moeite mee, juist omdat ik in het onderwijs werk en weet dat er in die weken voor de kerstvakantie er echt geen levensveranderende onderwijsmomenten plaatsvinden.

Ik ga de leerplichtambtenaar bellen, dat is denk ik de enige bron met de juiste informatie.

Ik moet zeggen dat ik de hoeveelheid weerstand hier ook echt finaal had onderschat :o :+

Je weet toch hoe politiek correct bokt is?

Wel zou ik realistisch kijken hoe je kinderen er voor staan op school, als ze al een achterstand hebben zou dit geen verstandige zet zijn. Mochten ze een voorsprong hebben of goed meekomen dan zou ik die boete voor lief nemen en gaan.
4 weken zonder je kinderen gaan is natuurlijk ook geen optie.

Ben nu wel benieuwd naar wat de droomreis wordt?

_Nelleke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-24 12:36

Kan verder niks bijdragen aan de praktische zaken TS, maar ik verbaas me er ook over dat de opvatting: 'ze herinneren zich er niks van dus ze leren er ook niks' van zo stevig is.

Herinneren en leren zijn 2 aparte dingen.

Weinig mensen herinneren zich hun baby/dreumes/peutertijd, maar toch leren kinderen in die periode praten/eten/lopen/kruipen/zitten etc.

En als ze op die leeftijd van reizen nog niks meenemen of leren, wat leren ze dan wel op school? Waarom is die 9 dagen op school essentiëler dan de reis?

Verder even buiten beschouwing gelaten wat ik er van vind wat TS van plan is of wat ik van de leerplicht vind. De opvatting dat kinderen niets van zo'n reis leren en dat het alleen voor de ouders is, daar ben ik het gewoonweg niet mee eens. Unpopulair opinion misschien, maar ik denk dat die kinderen al reizend in hun eigen gezin meer leren dan op school.

Kana

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-24 12:37

Op zon grote reis had ik die 900,- er gewoon bij gerekend.

Balko

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-24 12:39

Overigens wel bijzonder, dat ik meermaals lees; de kinderen gaan er niks van onthouden dus hoef je het niet te doen. Wat is de meerwaarde van school dan? Als ze niks onthouden?
Ze nemen er altijd dingen van mee voor de rest van hun leven, net zoals ze niet elke les letterlijk zullen onthouden maar er in de toekomst gemak van gaan hebben.

Ik zou 100% de reis gaan maken en de eventuele boete voorlief nemen.
Ben zelf trouwens ook onder de indruk van de reacties hierop. We hebben het over jonge kids die drukker zouden moet zijn met zichzelf ontwikkelen dan met alle regeltjes hier in Nederland. We verwachten al zo veel van de kids.

Desireeeee

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-24 12:40

_Nelleke_ schreef:
En als ze op die leeftijd van reizen nog niks meenemen of leren, wat leren ze dan wel op school? Waarom is die 9 dagen op school essentiëler dan de reis?

_/-\o_ _/-\o_

Goed verwoord! :D

Balko

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-24 12:40

_Nelleke_ schreef:
Kan verder niks bijdragen aan de praktische zaken TS, maar ik verbaas me er ook over dat de opvatting: 'ze herinneren zich er niks van dus ze leren er ook niks' van zo stevig is.

Herinneren en leren zijn 2 aparte dingen.

Weinig mensen herinneren zich hun baby/dreumes/peutertijd, maar :') toch leren kinderen in die periode praten/eten/lopen/kruipen/zitten etc.

Verder even buiten beschouwing gelaten wat ik er van vind wat TS van plan is of wat ik van de leerplicht vind. De opvatting dat kinderen niets van zo'n reis leren en dat het alleen voor de ouders is, daar ben ik het gewoonweg niet mee eens. Unpopulair opinion misschien, maar ik denk dat die kinderen al reizend in hun eigen gezin meer leren dan op school.

Twee zielen één gedachte hier hahaha

Petpa

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-24 12:42

Balko schreef:
Overigens wel bijzonder, dat ik meermaals lees; de kinderen gaan er niks van onthouden dus hoef je het niet te doen. Wat is de meerwaarde van school dan? Als ze niks onthouden?
Ze nemen er altijd dingen van mee voor de rest van hun leven, net zoals ze niet elke les letterlijk zullen onthouden maar er in de toekomst gemak van gaan hebben.

Ben zelf trouwens ook onder de indruk van de reacties hierop. We hebben het over jonge kids die drukker zouden moet zijn met zichzelf ontwikkelen dan met alle regeltjes hier in Nederland. We verwachten al zo veel van de kids.

Wat de meerwaarde van school is?

Iets met de leerplichtwet?

Yessy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-24 12:43

Wat Balko zegt inderdaad, als ze op vakantie niets leren dan op school ook niet die 9 dagen. Als de kinderen geen leerachterstand hebben en je hebt het geld, dan zou ik idd gewoon een leerplichtambtenaar even contacten, dan is het allemaal maar duidelijk. 900 euro betalen is één ding maar je hebt geen zin in veilig thuis op je dak.

Cioccolato

Re: leerplicht vanwege reis onder schooltijd, wat kunnen we verwachten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-24 12:44

Je snapt natuurlijk wel als 1 iemand dit doet het niet perse zo'n ramp is. Maar je leeft niet alleen op de wereld.. en daarom worden er grenzen getrokken en regels gemaakt..

Mama3

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-24 12:48

denice schreef:
Moonsparkle, gillian, zo denken wij er ook over, ik heb er zelf ook niet zo'n moeite mee, juist omdat ik in het onderwijs werk en weet dat er in die weken voor de kerstvakantie er echt geen levensveranderende onderwijsmomenten plaatsvinden.

Ik ga de leerplichtambtenaar bellen, dat is denk ik de enige bron met de juiste informatie.

Ik moet zeggen dat ik de hoeveelheid weerstand hier ook echt finaal had onderschat :o :+

Ik hoop dat de leerplicht met je meedenkt omdat je jezelf bij hen meldt en je kinderen nog heel jong zijn. Hopelijk krijgen jullie toch een GO wanneer je de middelste en jongste helpt met schoolwerk.

Bij mijn dochter in de klas zat een jongen die in groep 6 op wereldreis ging. Hij had nog 2 jongere broertjes. Ze kregen opdrachten, huiswerk, boeken en schriften mee.

Ze hebben de reis van hun leven gemaakt en het schoolwerk heeft daar niet onder geleden. Ook de band met de klasgenoten niet en zeg nou zelf, je disonnect ook niet met je klas als je 2 weken ziek bent. Dus waarom zou dat anders zijn dan 2 weken vakantie.

Ik snap de meningen van anderen ook niet. Als je ziet hoe vaak leerlingen geen onderwijs hebben door gebrek aan leerkrachten.. En wat je zegt, de 2 weken voor de kerstvakantie zijn meer "feestweken"

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-24 12:50

Desireeeee schreef:
_Nelleke_ schreef:

_/-\o_ _/-\o_

Goed verwoord! :D

Ik vond juist de Kerstperiode leuk op school, daardoor had ik nog een leuke herinneringen aan school.

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-24 12:53

Cioccolato schreef:
Je snapt natuurlijk wel als 1 iemand dit doet het niet perse zo'n ramp is. Maar je leeft niet alleen op de wereld.. en daarom worden er grenzen getrokken en regels gemaakt..

Precies. Als de ene ouder het wel mag, dan mag de rest ook. Zie het maar eens rond te breien als school. Die hebben ook liever dat hun energie naar het onderwijs van een kind gaat hoor.

gillian

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-24 13:05

En zo zijn er ook nog ouders die het andere ouders van harte gunnen, maar zoiets zelf niet zouden willen ;)

Cambionn

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-24 13:06

laura1987 schreef:
Dit heeft toch niks met politiek correctheid te maken? Die regels zijn er met een reden. Maar TS vind dat die niet gelden, met als enige echte reden dat ze graag op reis wil. Ik kan duizenden redenen bedenken die sterker zijn dan dat waar je geen vrij voor krijgt. Gooit het eerst ook nog eens op de ervaring voor de kinder, terwijl de kinder te jong zijn om überhaupt te onthouden wat ze op vakantie allemaal gezien hebben. Ik weet nog maar kleine stukken van de vakanties die ik voor mijn 12e had, en echt helemaal niks van toen ik 1 was. Dat is gewoon excuses zoeken om je slechte gedrag goed te praten, en nu doen alsof die 1 jarige baby gevormd gaat worden door 1 vakantie is net zo goed goedpraten.

Daarbij, als iedereen nu ff overal en nergens paar dagen extra vakantie zou gaan oppakken, doe denk je dat dat voor de school z'n administratie gaat zijn? Terwijl basisscholen al overwerkt zijn. Dat is ook de reden dat er veel lessen uitvallen. Een te kort aan leraren, mede door de hoge werkdruk en ouders die niet normaal tegen ze kunnen doen. Laten we die vooral extra onzin geven omdat ouders vinden dat ze op vakantie kunnen wanneer ze maar willen. Dan zijn die paar daagjes opeens wel belangrijk. Want als TS het mag, dan mag de rest het ook. Daarom is er een harde grens gesteld die voor iedereen gelijk is. Maarja, zo ver wordt er niet gekeken door de meesten. Alleen naar TS en wat haar kinder missen.

Iedereen moet gewoon in de vakanties plannen. Veel mensen maken nooit zo'n grote reis, of plannen dat voor of na de kids hun leerplicht (of zelfs tot na ze uit huis zijn). Worden ze niet minder van. Wat maakt TS zo veel belangrijker dat het nu moet. Dat het haar droom is? Een droom die zo belangrijk is dat ze niet anders kon plannen zodat het wel normaal kan? Ik vind het allemaal vooral heel erg entitled. Niks meer en niks minder.

En ja, wij hebben het idd ook gehad dat het eigenlijk niet uitkwam om te reizen om het enige moment dat het wel kon. We waren liever een jaar later gegaan ofzo, maar dat kan niet met de leerplicht. Dus dan kies je of om je plannen aan te passen zodat je kan gaan op een moment dat het wel kan (zei een andere datum, zei een kortere vakantie) of je gaat niet. Dan ga je niet roepen "ja maar ik wil op vakantie dus moet de wet niet voor mij gelden".

Mensen hebben het hier over de lessen die je je kinder meegeeft hiermee. Als je het mij vraagt leer je je kind dat het wettelijke verplichtingen kan afkopen en dus niet gelden als je geld hebt (en daar zit helaas een kern van waarheid in, maar je versterkt dat enkel zo). En dat je geen geduld en planning nodig hebt maar de rest van de wereld zich maar gewoon aan jouw plan moet aanpassen zodat jij alles lekker nu nu nu kan doen. Zouden niet de lessen zijn die ik mijn kind zou willen meegeven...

En die batterij ontladen, dat kan ook op een kortere vakantie dan je droomwereldreis he? En dan kun je het gewoon in de normale vakanties plannen, zoals elk ander persoon.

Kimmie235

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-24 13:07

Petpa schreef:
Balko schreef:

Wat de meerwaarde van school is?

Iets met de leerplichtwet?

Waarom eigenlijk, Nederland (en Duitsland en Griekenland) zijn het meest streng met leerplichtwet. En toch hebben we hier niet meer beter geschoolde mensen. Schiet het z’n doel niet wat voorbij? Blijkbaar kan het ook anders

Kimmie235

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-24 13:08

Cambionn schreef:
laura1987 schreef:
Dit heeft toch niks met politiek correctheid te maken? Die regels zijn er met een reden. Maar TS vind dat die niet gelden, met als enige echte reden dat ze graag op reis wil. Ik kan duizenden redenen bedenken die sterker zijn dan dat waar je geen vrij voor krijgt. Gooit het eerst ook nog eens op de ervaring voor de kinder, terwijl de kinder te jong zijn om überhaupt te onthouden wat ze op vakantie allemaal gezien hebben. Ik weet nog maar kleine stukken van de vakanties die ik voor mijn 12e had, en echt helemaal niks van toen ik 1 was. Dat is gewoon excuses zoeken om je slechte gedrag goed te praten, en nu doen alsof die 1 jarige baby gevormd gaat worden door 1 vakantie is net zo goed goedpraten.

Daarbij, als iedereen nu ff overal en nergens paar dagen extra vakantie zou gaan oppakken, doe denk je dat dat voor de school z'n administratie gaat zijn? Terwijl basisscholen al overwerkt zijn. Dat is ook de reden dat er veel lessen uitvallen. Een te kort aan leraren, mede door de hoge werkdruk en ouders die niet normaal tegen ze kunnen doen. Laten we die vooral extra onzin geven omdat ouders vinden dat ze op vakantie kunnen wanneer ze maar willen. Dan zijn die paar daagjes opeens wel belangrijk. Want als TS het mag, dan mag de rest het ook. Daarom is er een harde grens gesteld die voor iedereen gelijk is. Maarja, zo ver wordt er niet gekeken door de meesten. Alleen naar TS en wat haar kinder missen.

Iedereen moet gewoon in de vakanties plannen. Veel mensen maken nooit zo'n grote reis, of plannen dat voor of na de kids hun leerplicht (of zelfs tot na ze uit huis zijn). Worden ze niet minder van. Wat maakt TS zo veel belangrijker dat het nu moet. Dat het haar droom is? Een droom die zo belangrijk is dat ze niet anders kon plannen zodat het wel normaal kan? Ik vind het allemaal vooral heel erg entitled. Niks meer en niks minder.

En ja, wij hebben het idd ook gehad dat het eigenlijk niet uitkwam om te reizen om het enige moment dat het wel kon. We waren liever een jaar later gegaan ofzo, maar dat kan niet met de leerplicht. Dus dan kies je of om je plannen aan te passen zodat je kan gaan op een moment dat het wel kan (zei een andere datum, zei een kortere vakantie) of je gaat niet. Dan ga je niet roepen "ja maar ik wil op vakantie dus moet de wet niet voor mij gelden".

Mensen hebben het hier over de lessen die je je kinder meegeeft hiermee. Als je het mij vraagt leer je je kind dat het wettelijke verplichtingen kan afkopen en dus niet gelden als je geld hebt (en daar zit helaas een kern van waarheid in, maar je versterkt dat enkel zo). En dat je geen geduld en planning nodig hebt maar de rest van de wereld zich maar gewoon aan jouw plan moet aanpassen zodat jij alles lekker nu nu nu kan doen. Zouden niet de lessen zijn die ik mijn kind zou willen meegeven...

En die batterij ontladen, dat kan ook op een kortere vakantie dan je droomwereldreis he? En dan kun je het gewoon in de normale vakanties plannen, zoals elk ander persoon.

Met welke reden dan? En waarom kan het in andere landen dan anders? In hoeverre schiet die wet z’n doel dan voorbij? Ik merk dat andere mensen uit andere landen er ook heel anders in staan. Het zegt wat over de mate van invloed en indoctrinatie die hier speelt.

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-24 13:11

Cambionn schreef:

Exact dit!

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-24 13:11

Ik vind het trouwens opvallend hoe er hier gedacht wordt dat zelfs 7-jarige kinderen zich er nauwelijks iets van zouden herinneren. Nee, allerlei details zullen verloren gaan, totdat ze daar opnieuw op bezoek gaan, maar ik heb toch echt mijn eerste herinneringen vanaf een jaar of 3, en met een jaar of 5 weet ik zelfs best een hoop te herinneren. Niet alles in de juiste volgorde uiteraard, en best wel wat gefragmenteerd. Maar wel degelijk een hoop herinneringen en vooral ook de emotie die met die herinneringen meekwamen (zowel goed als slecht).
Die 1-jarige zal er inderdaad niet echt iets van meekrijgen, maar die andere 2?

Ja, over een jaar of 2-3 geeft diepgaandere herinneringen, maar tegelijkertijd is school dan ook pittiger en heeft dus een grotere impact op dat vlak, in ieder geval voor de oudste.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-24 13:15

Cioccolato schreef:

Wat is daar dan zo vreselijk ingewikkeld aan?

Mijn dochter krijgt standaard 5 snipperdagen per jaar.
Gewoon even op de app zeggen dat ze er niet is en klaar. Nou poeh ingewikkeld.

Een langere reis? De directeur kijkt er even naar en als het duidelijk iets is wat de gemiddelde mens niet 3x per jaar doet en kind geen achterstands kind is, of in een toetsenperiode of zo, dan krijg je een ok.

Het is het opstellen van onnodig ingewikkelde regels dat het ingewikkeld maakt, niet de vraag.
Laatst bijgewerkt door Mungbean op 21-06-24 13:16, in het totaal 1 keer bewerkt

Qerty

Dat de kinderen van 5 en 7 hier amper herinneringen aan overhouden durf ik te betwisten.
Mijn zusje en ik waren 6 en 7 toen we voor het eerst onze familie in Curacao bezochten. Inmiddels zijn we beide de 30 ruim gepasseerd en halen we nog steeds wel eens anekdotes op van deze reis.

Janneke2

Citaat:

Heerlijk.
... school gaat ook over herhaling, telkens checken of het is blijven hangen.
Dat gebeurt niet op reis.
Zeer beslist niet bij een eenmalige reis...

Dus het is een prachtig voorbeeld van een verkeerde vraag.

Citaat:
Unpopulair opinion misschien, maar ik denk dat die kinderen al reizend in hun eigen gezin meer leren dan op school.

Dat kan
En zeer zeker andere dingen.
Maar dat kan op de Veluwe en dat kan in de reguliere vakanties.
Laatst bijgewerkt door Janneke2 op 21-06-24 13:30, in het totaal 1 keer bewerkt

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-24 13:16

Kimmie235 schreef:
Dus DuoPenotti, jij zegt dat kinderen wel een trauma kunnen herinneren maar leuke dingen niet opgeslagen worden? Waar worden die trauma’s opgeslagen dan? En hoe weet je dat fijne ervaringen niet worden opgeslagen? Bijzonder, klinkt niet logisch en ik heb wat anders geleerd.

Vroeger werden babies zonder verdoving geopereerd, in het kader van kinderen herinneren zich niks

Je kan dat gewoon niet vergelijken.

Trauma en iets leuks.
En bijzonder dat jij wat anders hebt geleerd...

https://www.pleegzorg.nl/bibliotheek/23 ... t-geheugen

Misschien niet helemaal de juiste site.
Maar geen zin om verder te Googlen omdat het hier niet over gaat in dit topic.