Wat zijn jouw lifehacks op vakantie?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-23 21:43

Steefz schreef:
Hierbij mijn tips. :D

BAGAGE
Rugtas
Mijn grootste tip is om zoveel mogelijk (indien dit lichamelijk lukt) je koffer thuis te laten en met rugzak te reizen. Een weekje naar de zon kan prima met enkel handbagage: scheelt geld en wachttijd en je hebt 2 handen vrij. Langere reizen kun je met een backpack doen met een ritssluiting vergelijkbaar met een koffer. Zo hoef je nooit alle spullen uit je tas te halen om bij het onderste kledingstuk te komen. Wel een slotje aan de rits bevestigen natuurlijk.

Paspoorttasje
Ik kocht ooit een paspoorttasje en het is nog altijd een goede aankoop. Paspoorten erin, portemonneetje met belangrijke pasjes erbij en eventueel de gele vaccinatieboekjes indien van toepassing. En natuurlijk een pen (voor als je weer eens een papiertje moet invullen voor je het land mag betreden). Past ook makkelijk in een rugtas of kun je als klein tasje dragen.

Kleding
Kies een kleurthema met kleuren die goed bij elkaar passen, zodat je al je onder- en bovenstukjes kan mixen en matchen.

Sluitclips
Neemt weinig ruimte in, maar zo handig om bij de hand te hebben om een aangebroken zak met wat voor etenswaar dan ook goed af te sluiten.

Spork
Altijd handig om bij je te hebben. Even een yoghurtje uit de supermarkt halen of een broodje smeren. Nooit meer gedoe met wegwerpbestek en makkelijk af te wassen.

Opvouwbare koffiebeker
Spreekt voor zich. Kan ook na gebruik weer in je rugtas, omdat er een deksel op zit.

Waspoeder
Bij een lange reis is het handig om waspoeder mee te nemen, zodat je in een wasbak je ondergoed en sokken kunt wassen. Ik neem dit zelf altijd mee in zo’n bruistablettenkoker.

ONDERWEG
Hamamdoek/reishanddoek
Echt een must als je met het vliegtuig reist. Je draagt hem als sjaal, dus het kost je geen extra bagageruimte. In bepaalde landen kun je het gebruiken om je schouders te bedekken, je kunt ‘m als rok omknopen, het is een sneldrogende handdoek, een dekentje, een kussen als je hem opvouwt en ideaal om als strandlaken te gebruiken.

Nekkussen
Neemt weinig ruimte in beslag en je kunt fijn wegdutten in het vliegtuig of in de auto. Comfortabeler dan zo’n opblaasbaar ding of eentje waar van die piepschuimen bolletjes in zitten.

Koptelefoon met noisecanceling
Onderdrukt de harde ruis tijdens een vlucht en bij intercontinentale vluchten kun je (als er een kabeltje bij zit) deze in het beeldscherm pluggen met als resultaat een veel betere geluidskwaliteit als je een film kijkt.

Snacks
Bij een vlucht waar je niet standaard te eten krijgt doordat de vluchtduur net te kort is vind ik minikomkommers de perfecte snack. Geeft wat te knagen en je krijgt direct wat meer vocht en voedingsstoffen binnen.

Waarmee je meteen weergeeft waarom ik een hekel aan vliegen heb :D

Taucha

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-23 22:36

Zowel bij vliegen als lang met de auto/camper/bus /…. onderweg is het fijn om ook wat niet-zoete snacks te hebben; in lengte gesneden stukjes kip met een beetje ketjap en kerriepoeder bakken. Zijn zowel koud als warm knabbelaar.
Gekookte eitjes, evt met een zakje zout van het plaatselijke restaurant erbij doen het ook goed.
Voor de vega’s; puntpaprika’s van te voren in reepjes snijden en ontdoen van de toch al nauwelijks aanwezige pitjes.
Worteltjes, bloemkool, snoeptomaatjes zijn op den duur ook erg lekker ter afwisseling van de haribo en lays.

Als we met surfspullen/mtb’s op weg gaan telt elke mm en mg. Dus geen doppers en cubes, maar ouderwetse linnen tassen en onze bidons die sowieso mee moeten. Je kunt je bidon na de douane nog vullen. De meeste vliegvelden hebben (wel vaak verstopt) ergens een kraantje met drinkbaar water.

Ik heb een heel klein opvouwbare rugzak die ik in de camper aan het haakje bij mijn benen hang. In het vliegtuig met een veter aan de armleuning van de stoel voor me hang (na opstijgen) en altijd in mijn kontzak heb als we ergens rondlopen in een dorpje. Die stelen ze dan maar en dan laten ze mijn telefoon die voor op mijn buik onder het t-shirt plakt met rust. En mochten we iets leuks vinden dan kan dat in de rugzak.

Alle pasjes, paspoort etc, heb ik een foto van gemaakt die ik thuis print en daar laat liggen. Foto staat dan wel op mijn telefoon, maar verstuur ik niet per mail/chat/oid. Briefje met belangrijke telefoonnummers gaat ergens onderin de koffer mee of ligt in het dashboardkastje hopelijk heel smoezelig te worden.

Handbagage bevat ook een klein flesje spf factor 50 en deet. Ook overdag aankomen op een Aziatisch vliegveld stikt het vaak van muggen en ander steekgespuis.

In de camper gaat een klein potje biotex blauw mee. Daar kun je een handwas mee doen, maar dit kan ook in de wasmachine gebruikt worden. Biotex groen is eigenlijk beter, maar kan niet in de wasmachine.
Laatst bijgewerkt door Taucha op 29-12-23 22:38, in het totaal 1 keer bewerkt

higginsJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-23 22:36

De beste tip van mij, die ik echt 1 keer niet heb gedaan en waarvoor ik meteen ook gestraft werd :')

Als je gaat vliegen, je bagage verdelen over 2 koffers
Mocht er 1 achterblijven dan heb je altijd iets om mee te beginnen

Ooit dus 1 keer niet gedaan, ivm weinig tijd, en toen was mijn koffer er op het verkeerde eiland eruit gehaald -O-

Nyaleti

Re: Wat zijn jouw lifehacks op vakantie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-23 22:45

Mijn tip is toch wel om een bodylotion en van die lekker dikke sokken mee te nemen als je gaat vliegen :+ en slippers (of je krijgt die van de maatschappij) om naar het toilet te gaan.
No way dat ik 9 uur met m'n schoenen aan ga zitten.

SumSum

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-23 22:48

Wanneer je met jonge kinderen reist. Een Deryan slaaptentje! Wij nemen ze overal mee naartoe en onze kids slapen er heel goed in!

Taucha

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-23 22:49

Oh ja bodylotion, da’s een goede tip Nyaleti. Ik heb ook altijd vette lippenpommade voor in ‘t gortdroge vliegtuig.

Warboel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-23 23:02

Oja, toen wij naar Schotland gingen had ik onze paspoorten en die van de honden samen met de tickets van de boot in een ziplock tasje gedaan en in de rugtas laten zitten. Zo wisten we altijd waar ze waren, en als de rugtas nat werd was het niet erg want het ziplock tasje hield de belangrijke documenten droog.

En ik had van die kleine reis flesjes gehaald en daar wasmiddel en wasverzachter in gedaan, zodat je geen grote verpakkingen mee hoeft te nemen. Happy Soaps heeft ook laundry sheets!

Travel_me

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-23 23:17

Nog 2 tips: Mocht je gaan backpacken en nachtbussen nemen. Een slaapzak is echt ideaal. Ik slaap daardoor echt een stuk beter.

Zelf neem ik altijd een soapbar mee als gewone zeep, beter voor het milieu, maar vooral ook handig om je was mee te doen. Hoef je ook geen wasmiddel mee en het ruikt ook nog top. (duct tape is hierbij top om wasbak even tijdelijk dicht te plakken om te wassen.

Earth

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-23 23:30

In het vliegtuig neem ik altijd een dunne fleecedeken mee. Dat is gewoon fijn voor extra comfort, ook als je bijv moet wachten op het vliegveld. Ik heb het nog wel eens koud.

Ik moet trouwens nog goede compressiesokken, die had ik maar de wasmachien heeft ze denk ik opgegeten. Iemand tips? Ik had de hele simpele van de action maar ik weet niet of dat wat is :P

Miran

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-23 23:30

Ik doe mijn camping handwasjes tegenwoordig met shampoo. Het gaat vooral om opfrissen en dat werkt prima, lijkt ook sneller te drogen. Ik probeer sowieso alleen kleren mee te nemen die snel drogen.

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-23 23:36

Ondergoed en sokken na een dag binnenste buiten dragen, kun je er een dag extra mee doen scheelt weer wassen of gewicht in de tas/ koffer :P

Fosco

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-23 23:37

Wanneer je een wereldstekker nodig hebt ook een kleine verlengdoos meenemen zodat je direct meerdere bruikbare stopcontacten hebt :D Ook als je naar een hotel gaat kan het handig zijn, net wat extra stopcontacten.

Verder vind ik Polarstaps altijd een heerlijke app om mijn reis mee bij te houden. En Maps.me een handige voor offline navigatie.

Vorig jaar waren ze bij onze vlucht de koffers van ons en 30 anderen uit het vliegtuig kwijt. Dan is een goede reisverzekering en wat noodspul in je handbagage echt heel erg fijn. Er was een medereiziger die een GPS tracker in zijn koffer had wat ik echt heel slim vond. Je hebt er je koffer niet mee terug, maar we hadden daardoor wel een weerwoord richting de luchthaven.

Verder heb ik altijd hooikoorts tabletjes bij. Heel fijn als je belaagd bent door de muggen of een allergische reactie op het een of ander krijgt.

Earth

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-23 23:38

Goeie Fosco, wij hebben vorig jaar ook een verlengsnoer meegenomen, dat was echt superhandig!

Fosco

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-23 23:44

Oja en een audiosplitter met ouderwetse aux oortjes (al heb je ook moderne varianten verwacht ik) is ook fijn als je films op de laptop of de iPad in het vliegtuig wilt kijken samen met je reisgenoot. Dan kun je allebei oortjes aansluiten om te luisteren.

Earth

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-23 14:46

Fosco schreef:
Oja en een audiosplitter met ouderwetse aux oortjes (al heb je ook moderne varianten verwacht ik) is ook fijn als je films op de laptop of de iPad in het vliegtuig wilt kijken samen met je reisgenoot. Dan kun je allebei oortjes aansluiten om te luisteren.

Die ouderwetse dingen heb ik inderdaad ook nog wel. Maar mijn man heeft vaak een andere smaak van films dan ik. Hij gaat de week van tevoren al kijken wat hij allemaal kan kijken en dan maakt hij een lijst van wat hij wil zien, afgaande van de reistijd :P

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-23 16:17

Taucha schreef:
Oh ja bodylotion, da’s een goede tip Nyaleti. Ik heb ook altijd vette lippenpommade voor in ‘t gortdroge vliegtuig.

Nog een vliegtuig-tip: doe een sjaaltje om dat je van tevoren even licht insprayed met een lekker luchtje. Zeker als je richting of over Azië vliegt. Of gewoon als er een vies zweetmens naast je zit ofzo.
Beste tip die ik ooit heb gehad en toegepast.