Steefz schreef:Hierbij mijn tips.
BAGAGE
Rugtas
Mijn grootste tip is om zoveel mogelijk (indien dit lichamelijk lukt) je koffer thuis te laten en met rugzak te reizen. Een weekje naar de zon kan prima met enkel handbagage: scheelt geld en wachttijd en je hebt 2 handen vrij. Langere reizen kun je met een backpack doen met een ritssluiting vergelijkbaar met een koffer. Zo hoef je nooit alle spullen uit je tas te halen om bij het onderste kledingstuk te komen. Wel een slotje aan de rits bevestigen natuurlijk.
Paspoorttasje
Ik kocht ooit een paspoorttasje en het is nog altijd een goede aankoop. Paspoorten erin, portemonneetje met belangrijke pasjes erbij en eventueel de gele vaccinatieboekjes indien van toepassing. En natuurlijk een pen (voor als je weer eens een papiertje moet invullen voor je het land mag betreden). Past ook makkelijk in een rugtas of kun je als klein tasje dragen.
Kleding
Kies een kleurthema met kleuren die goed bij elkaar passen, zodat je al je onder- en bovenstukjes kan mixen en matchen.
Sluitclips
Neemt weinig ruimte in, maar zo handig om bij de hand te hebben om een aangebroken zak met wat voor etenswaar dan ook goed af te sluiten.
Spork
Altijd handig om bij je te hebben. Even een yoghurtje uit de supermarkt halen of een broodje smeren. Nooit meer gedoe met wegwerpbestek en makkelijk af te wassen.
Opvouwbare koffiebeker
Spreekt voor zich. Kan ook na gebruik weer in je rugtas, omdat er een deksel op zit.
Waspoeder
Bij een lange reis is het handig om waspoeder mee te nemen, zodat je in een wasbak je ondergoed en sokken kunt wassen. Ik neem dit zelf altijd mee in zo’n bruistablettenkoker.
ONDERWEG
Hamamdoek/reishanddoek
Echt een must als je met het vliegtuig reist. Je draagt hem als sjaal, dus het kost je geen extra bagageruimte. In bepaalde landen kun je het gebruiken om je schouders te bedekken, je kunt ‘m als rok omknopen, het is een sneldrogende handdoek, een dekentje, een kussen als je hem opvouwt en ideaal om als strandlaken te gebruiken.
Nekkussen
Neemt weinig ruimte in beslag en je kunt fijn wegdutten in het vliegtuig of in de auto. Comfortabeler dan zo’n opblaasbaar ding of eentje waar van die piepschuimen bolletjes in zitten.
Koptelefoon met noisecanceling
Onderdrukt de harde ruis tijdens een vlucht en bij intercontinentale vluchten kun je (als er een kabeltje bij zit) deze in het beeldscherm pluggen met als resultaat een veel betere geluidskwaliteit als je een film kijkt.
Snacks
Bij een vlucht waar je niet standaard te eten krijgt doordat de vluchtduur net te kort is vind ik minikomkommers de perfecte snack. Geeft wat te knagen en je krijgt direct wat meer vocht en voedingsstoffen binnen.
Waarmee je meteen weergeeft waarom ik een hekel aan vliegen heb