Kilimanjaro trekking

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

germie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-07-22 18:05

Azmay schreef:
Misschien denk ik te simpel maar is het niet gewoon beter "te goed" getraind en voorbereid te zijn?

Of het anderen op een filmpje gemakkelijk af gaat is niet heel relevant, wie weet hebben die mensen maanden intensive training gehad.
Je kan beter "te veel" kunnen lopen dan er na een halve dag achter komen dat het enorm tegen valt en moeten stoppen..

Ik snap de drang naar het zo min mogelijk voorbereiden niet helemaal in deze situatie.

Dat klopt hoor. En zo min mogelijk? Dat schrijf ik nergens, maar het zijn wel dingen waar ik over nadenk hoe je het dan moet doen. 1 operator zegt gewoon dat ik fit zat ben. Kan wegens het ontvangen van centen gaan, of het is echt zo. Natuurlijk zal ik wel gaan oefenen, maar hele weekenden zit er gewoon niet in. Maar wat meer cardio kan bijvoorbeeld wel.

purny

Re: Kilimanjaro trekking

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-22 18:08

Ja die operator wil gewoon zijn centjes binnen halen

Nyaleti

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-22 18:08

Hey maar wat wil je nu graag horen eigenlijk?
Bereid je lekker niet verder voor, hou het bij je 8km op een dag wandelen en ga desnoods op sandalen als je dat zo graag wilt.
Maar dan niet boos worden als je het niet haalt of gruwelijk afziet waardoor je niet kan genieten van je trip.

Te veel voorbereiding bestaat niet. Misschien heb je nu wel een prima basisconditie, misschien niet. Maar ga er op uit, ga 2 volledige dagen wandelen met een zware tas op je rug. En de overnachting dan ook op een luchtbed in plaats van een heerlijk comfortabel matras.
Als je daar "geen tijd" voor kan maken, prima! Maar je hebt er alleen jezelf mee. Hoe meer je voorbereid bent, hoe minder je waarschijnlijk afziet en hoe meer je kan genieten van je dure reis.

Rytir

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-22 18:16

Een kennis van mij heeft het 2 keer gedaan. Eerste keer lukte het niet ondanks goede basisconditie en extra krachttraining. De tweede keer is hij van te voren een aantal keer naar de ardennen geweest om langdurig, met gewicht te klimmen en dalen. Hij is erg druk met werk dus hij ging in het weekend met 1 overnachting (dus 2 loopdagen). Hier vandaan is het ongeveer 4 uur rijden dus te doen. Daarbij heeft hij toen ook zijn cardio training opgevoerd. Nu weet ik niet waar jij woont maar is zoiets niet een optie?

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-22 18:34

1 dag 1000 hoogtemeter omhoog en omlaag vanaf normale basishoogte lukt een normaal enigszins sportief persoon tussen de 20-45 wel zonder daarvoor te trainen (mij wel in iedergeval en ik ben echt niet super sportief).
Ik zag wel dat het bij mijn ouders al met 300 meter snel te veel is, ookal wandelt mijn moeder iedere ochtend minimaal een uur, maar die zijn ook niet meer 40.
Het lijkt me andere koek om (met een hielspoor en japotte achillispees) dat meerdere dageb achter elkaar te doen, of vanaf 3000 meter nog even 1000 meter omhoog te wandelen.

Maar verder, het is ingericht op typisch file-toerisme dus ik zou zeggen: boeken, pijnstillers en blarenplijsters mee en gaan.
Hoogteziekte valt sowieso niet te trainen, dat is pech of geluk. Ik denk dat ik het niet kan. Op de Aiguille du Midi kreeg ik al hartkloppingen, al gaat dat natuurlijk heel snel omhoog zonder klimatiseren.

Mij persoonlijk trekken zulke snelwegen de berg op niet echt, helemaal niet met dragers en catering maar iedereen heeft zo zijn eigen doelen in het leven.

iirrssjjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-22 18:44

Je vraagt om ervaringen. Die krijg je, met daarbij de tip(s) om echt goed te trainen. Vervolgens vind je dat je echt wel ervaren geboeg bent omdat je het vroeger veel hebt gedaan... Dat is net als dat iedereen altijd roept dat ze 10 jaar wintersport ervarint hebben (wat in werkelijkheid maar 10 weken is, dus nog niet eens 3 maanden). Het is toch echt anders om 8 dagen achter elkaar berg op-berg af te lopen. Dan in 1 dag naar boven en beneden en dan op een heerlijk bed in een goed geïsoleerd huisje te slapen en de dag erna dit niet nog een keer te moeten....

Maar doe vooral waar jij je zelf het beste bij voelt! Maar je kan beter te goed voorbereid zijn lijkt me, dan net niet genoeg, omdat je denkt dat het wel lukt....

germie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-07-22 18:51

Rytir schreef:
Een kennis van mij heeft het 2 keer gedaan. Eerste keer lukte het niet ondanks goede basisconditie en extra krachttraining. De tweede keer is hij van te voren een aantal keer naar de ardennen geweest om langdurig, met gewicht te klimmen en dalen. Hij is erg druk met werk dus hij ging in het weekend met 1 overnachting (dus 2 loopdagen). Hier vandaan is het ongeveer 4 uur rijden dus te doen. Daarbij heeft hij toen ook zijn cardio training opgevoerd. Nu weet ik niet waar jij woont maar is zoiets niet een optie?

Ik woon in het noorden van het land. Maar was in december toevallig nog een dag wandelen in de Ardennen. Dat ging toen ook prima. Daar een duikje en combineren met wandelen is misschien wel haalbaar. Dat is dan ook nog leuk en niet te ver weg.

Aiguille du midi alleen als kind <10 op geweest, dus daar weet ik heel weinig meer van.

Ja, het is inderdaad file wandelen. Maar toch is het iets wat je een keer gedaan moet hebben. En dankzij dit topic is ook Nepal met het Everest base camp er bij gekomen als wensenlijst, maar minder hoog op m'n lijstje dan de kili. Dat komt ook omdat ik een safari wil doen na de wandeltocht.

En zoals gezegd, ik vraag juist dingen na. En omdat dus al een operator zegt dat je fit genoeg bent, maar zelf ergens nog wat twijfelt. Nou ja niet aan geen conditie in het algemeen, maar een zwemconditie is wat anders dan puur een wandelconditie.

mvdende

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-22 19:02

Waarom eigenlijk niet kamperen in Nederland?

Vanwege het weer?

Ik kampeer graag, maar NIET in de regen! Dan krijg je al snel last van alle nattigheid en is het niet leuk meer.

Maar met goed weer, is kamperen prima en leuk.

Daarnaast zou ik persoonlijk juist wat dagen proef kamperen en in ieder geval een eigen mat en eigen slaapzak aanschaffen. Is duur en ja, moet met het vliegtuig mee, maar dan weet je in ieder geval wél wat je hebt.

Want een volle dag wandelen en daarna in een lekker bed kruipen om de volgende dag weer een wandeling te maken, is héél wat anders dan dat je exact dezelfde wandeling zou doen en in een tent zou slapen. Omdat een matje en slaapzak nou eenmaal héél anders liggen en vaak stukken minder comfortabel zijn.

En goed uitgerust aan dag 2,3,4 enz beginnen is iets anders dan half brak aan dag 2,3,4 moeten beginnen.

Je zegt weinig tijd te hebben, maar als je wil, zijn er zat mogelijkheden om op "micro adventure" te gaan.

Zorgen dat je alle overnachting spullen in de auto gooit 's morgens, dan na het werk de auto ergens neerzetten en een vooraf uitgestippelde route gaan lopen. Overnachten in een tent of bijvoorbeeld een Vrienden op de Fiets (óók voor wandelaars) adres. De volgende ochtend loop je terug naar je auto. Ga je een beetje optijd weg, dan kan je vóór het middaguur alweer bij je auto zijn en heb je de rest van de dag vrij te besteden.

Het kost je op deze manier enkel een paar avonduurtjes en een ochtend, maar je kan zo wél goed trainen.

Combineer het bijvoorbeeld met duiken in Zeeland. Dan ga je gewoon in de namiddag/ avond na je werk richting Zeeland/zuid-west Brabant, auto parkeren, paar uurtjes wandelen, slapen en de volgende ochtend terug naar de auto. Dan heb je de hele middag om te duiken.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-22 19:06

germie schreef:
Rytir schreef:

Ik woon in het noorden van het land. Maar was in december toevallig nog een dag wandelen in de Ardennen. Dat ging toen ook prima. Daar een duikje en combineren met wandelen is misschien wel haalbaar. Dat is dan ook nog leuk en niet te ver weg.

Aiguille du midi alleen als kind <10 op geweest, dus daar weet ik heel weinig meer van.

Ja, het is inderdaad file wandelen. Maar toch is het iets wat je een keer gedaan moet hebben. En dankzij dit topic is ook Nepal met het Everest base camp er bij gekomen als wensenlijst, maar minder hoog op m'n lijstje dan de kili. Dat komt ook omdat ik een safari wil doen na de wandeltocht.

En zoals gezegd, ik vraag juist dingen na. En omdat dus al een operator zegt dat je fit genoeg bent, maar zelf ergens nog wat twijfelt. Nou ja niet aan geen conditie in het algemeen, maar een zwemconditie is wat anders dan puur een wandelconditie.

Ik zou de tips van Rytir zeker ter harte nemen.
Maar hou er wel rekening mee dat wandelen iets heel anders is als langdurig, meerdere keren en dagen achter elkaar, met flinke bepakking te klimmen en dalen.
Dat kun je echt niet vergelijken. Je hebt het nu steeds over wandelen, maar dat doe je niet op de Kilimanjaro.
Een enkele keer "wandelen en een duikje" gaat je totaal niet voorbereiden op wat je daar straks te wachten staat. Dan moet je een meerdere dagen achter elkaar zwaar aan de bak.
Ik heb een erg goede basisconditie en kan moeiteloos dagelijks 20+ kilometer lopen of flink wandelen in de Ardennen, maar dat is niet te vergelijken met klimmen met een volledige bepakking.
Laatst bijgewerkt door Cayenne op 26-07-22 19:15, in het totaal 2 keer bewerkt

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-22 19:07

Moderatoropmerking:
Dit bericht is verwijderd
Laatst bijgewerkt door Muiz op 26-07-22 19:13, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Bericht verwijderd.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-22 19:12

Echwel schreef:
Moderatoropmerking:
Dit bericht is verwijderd

Er gaan daar hordes onvoorbereidde mensen omhoog, daar zijn ze aan gewend.
Ik verbaas me ook iedere keer weer over aziaten die om 4 uur op hun slippers met een handtas en ern rokje een wandeltocht van 2 uur of langer starten op sneeuwhoogte terwijl de laatste kabelbaan om 6 uur gaat of zo.
Ik ga er vanuit dat ze zelf na een half uurtje wel weer omkeren, maar het verbaasd me toch iedere keer weer.

Muiz
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-22 19:17

Moderatoropmerking:
Er hoeven hier echt geen nare opmerkingen te worden gemaakt. Als je niks zinnigs te zeggen hebt kan je dit topic beter wegklikken.

J_Onne

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-22 20:26

Ik heb de Kili een paar jaar geleden beklommen. Volgens mij de Machame route in 6 dagen.
Ik heb van tevoren wel een aantal keer meegetraind met een vriendin die trainde voor de vierdaagse, maar verder geen heel bijzonder trainingsregime gedaan. Wel ben ik normaal al vrij sportief en heb ik een redelijke basisconditie. Ik vond de afdaling eerlijk gezegd zwaarder dan omhoog, buiten het laatste stuk naar de top, dat was zwaar. Ik heb wel wat last gehad van hoogteziekte, en van mijn knieën onderweg naar beneden.
Ik heb de meeste spullen gehuurd, maar zou willen adviseren om zelf een fatsoenlijke, donzen slaapzak mee te nemen. Ik heb het namelijk echt héél erg koud gehad 's nachts. Die slaapzakken die je kunt huren worden natuurlijk heel veel gebruikt, en die ik had was in ieder geval waarschijnlijk bij lange na niet meer zo warm als hij ooit was geweest.

Dee_Es

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-22 21:21

Ik ben de Kili nooit op geweest en ben het ook niet van plan maar mijn ervaring met meerdaagse bergtochten is dat het zwaar is voor je pezen en gewrichten en die train je niet met een rondje wandelen van 7km. Je pezen hebben echt veel meer tijd nodig om te wennen aan belasting dan spieren.

Spierpijn kan je wel doorheen wandelen en vermoeidheid kan je je ook overheen zetten maar als je kniebanden het begeven ben je snel klaar. Continu stijgen en continu afdalen is gewoon zwaar voor je lijf dus ik zou naast wandelingen voor de conditie gerichte krachttraining/stabilisatie training voor de gewrichten meenemen (youtube is your friend). Een weekendje veluwe, duinen, ardennen, zuid limburg lijkt me ook haalbaar en is in ieder geval beter dan niks.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-07-22 21:40

Hmmm, ik heb juist zoiets van een slaapzak huur ik liever, want die gebruik je verder toch niet en voor die 40 dollar kun je niet kopen en meenemen.

Afdalen is zwaarder dan stijgen is mijn ervaring. Met met een duikset is traplopen omhoog zwaarder dan naar beneden. :+

Ik heb nu een aanbod van een aanbieder wat me niet verkeerd klinkt. 1870 inclusief airport transfers en hotel voor en na de trip, en dan de 8 daagse lemosho. Aangesloten bij dat porter gebeuren.
Wel duur, want voor minder heb je 16-18 dagen inclusief alles op de Everest in Nepal. Maar daar heb je geen safari. Er zijn echter ook aanbieders die 2400 vragen voor hetzelfde.
Maar zonder wc pot lijkt niet mogelijk. :+

1 aanbieder biedt na afloop ook een 3 daagse safari aan die me wat lijkt. En regelt dan ook de transfers. Als ik dan door wil naar Zanzibar kunnen ze dat ook regelen, inclusief binnenlandse vlucht en ook exclusief. Ik kan zelf goedkoper die binnenlandse vlucht regelen als wat zij aanbieden. Maar ze doen niet moeilijk als ik het zelf regel.

De vraag is natuurlijk hoe betrouwbaar lokale aanbieders zijn, maar aan de andere kant, degenen waar ik nu contact mee heb hebben goede reviews op diverse websites.

Al met al zal het toch een trip van een week of 3 worden. En wel prijzig, dus dat wordt ook sparen. Ik schrik eigenlijk best wel hoe duur Tanzania is. -O-

Mijn reisverzekering is ook bijzonder:
klimsport en bergtochten. Het ongeval is wel verzekerd als u meedoet aan een
bergtocht of klimactiviteit die ook voor een ongeoefende persoon geschikt is. U
moet dit kunnen bewijzen;
Dan ligt het aan de operator of je getraind moet zijn of niet, want je krijgt verschillende antwoorden. Mara dat zal dan dus voor 5 van de 8 dagen evt. een extra verzekering afsluiten zijn.
Laatst bijgewerkt door germie op 26-07-22 21:52, in het totaal 1 keer bewerkt

maaikemuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-22 21:49

In Nepal kun je ook op Safari gaan :+ . In Chitwan National Park lopen neushoorns, olifanten, apen en weet ik wat niet rond.

Just saying O:)

(Overigens is met frostbite naar de tropen gaan enorm pijnlijk %) . Weet ik na bezoek aan dat park)

germie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-07-22 21:55

maaikemuis schreef:
In Nepal kun je ook op Safari gaan :+ . In Chitwan National Park lopen neushoorns, olifanten, apen en weet ik wat niet rond.

Just saying O:)

(Overigens is met frostbite naar de tropen gaan enorm pijnlijk %) . Weet ik na bezoek aan dat park)

Breng me niet op meer bucketlist ideeen. :P Ik had die hele Everest niet op de lijst staan, maar werd hier genoemd en is er nu ook op gekomen.
:Y)

Frostbite? DAt lijkt me wel vervelend ja.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-07-22 22:10

Overigens noem ik alles wat niet hardlopen is wandelen. Sorry, maar de tocht naar de Kili is dus voor mij ook een wandeling. Net als de Everest base camp. Anderen noemen het een hike of trekking, maar vroeger heette het gewoon wandelen. Ik lijk wel oud te worden, haha.

J_Onne

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-22 10:39

Bij mijn tocht ging er geen wc mee. Sterker nog, ik wist niet eens dat dat kon, dat hoorde ik pas achteraf. Zoveel waren er dus niet met een prive toilet denk ik...

germie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-07-22 10:44

J_Onne schreef:
Bij mijn tocht ging er geen wc mee. Sterker nog, ik wist niet eens dat dat kon, dat hoorde ik pas achteraf. Zoveel waren er dus niet met een prive toilet denk ik...

Hoe lang is dat geleden? Ik ben nog geen tocht zonder wc tegengekomen. :+

Ik heb nu contact met een familiebedrijfje wat het organiseren kan. Maar ook daar gaat een wc de berg mee op.

Verder begrijp ik dat een bedrijf zonder kpap licentie niet meteen slecht is, maar er moet ook betaald worden voor de kpap. Overigens hebben ook niet alle Nederlandse bedrijven die de trekking aanbieden hier een licentie. Het bedrijf wat op dit moment mijn voorkeur heeft, heeft geen kpap licentie, maar zeggen zelf dat ze het wel hadden, maar wegens covid in hun kosten hebben moeten snijden omdat ze bijna failliet waren/zijn.

Dus wat op het gebied van porters eerlijk betalen en kpap waar is, dat is heel lastig in te schatten.

Fly_high

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-22 12:07

germie schreef:
Verder begrijp ik dat een bedrijf zonder kpap licentie niet meteen slecht is, maar er moet ook betaald worden voor de kpap. Het bedrijf wat op dit moment mijn voorkeur heeft, heeft geen kpap licentie, maar zeggen zelf dat ze het wel hadden, maar wegens covid in hun kosten hebben moeten snijden omdat ze bijna failliet waren/zijn.

Dat is gewoon een leugen, KPAP lidmaatschap is gratis, zie website van KPAP zelf "Is there a cost to become a Partner for Responsible Travel?
No, the program is free to join." https://mountainexplorers.org/kilimanjaro-porters-assistance-project/

Sizzle schreef:
1 dag 1000 hoogtemeter omhoog en omlaag vanaf normale basishoogte lukt een normaal enigszins sportief persoon tussen de 20-45 wel zonder daarvoor te trainen (mij wel in iedergeval en ik ben echt niet super sportief).

1000 m omhoog en omlaag is geen uitdaging voor een redelijk sportieve persoon, klopt, maar als je al jaren geen bergtocht hebt gedaan geeft het wel enige indicatie hoe het met je basisconditie en belastbaarheid van beenspieren zit. Zo ken ik zat (jonge en gezonde) kantoormensen die af en toe prima een uurtje kunnen wandelen maar bij die kleine 1000m in de bergen met wat zwaardere rugtas al helemaal geen lol meer hebben, ook al overleven ze het wel ;)

germie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-07-22 13:02

Hmmm. De trustpilot en tripadvisor reviews zijn wel positief over de organisator die bij mij nu de voorkeur heeft, maar ze zitten niet in die kpap. Het is niet dat ik misbruik van mensen wil maken, maar er zijn ook operators die duidelijk misbruik van klanten maken door echt veel te veel te vragen.
De goedkoopste die ik gevonden heb vraagt 1550, en zou volgens de site de dragers eerlijk betalen (bookatrekking). De duurste vraagt meer dan 3000 voor echt EXACT hetzelfde. Waar ik nu contact mee heb is een middenmoter, net onder de 2000. 9 van de 10 aanbieders waar ik nu prijzen van heb zitten niet in kpap. En dat maakt niet uit of het om een Nederlandse aanbieder gaat of om lokale, en de prijs zegt ook niets over wel of niet in kpap. Ik vraag me wel af wat dan de waarde is van kpap als zo veel er niet in zitten en het niets zegt over de prijs die je als klant betaalt. Hoe ga je er achter komen of ze geen dragers uitbuiten? Dat is volgens mij niet te doen, je kunt alleen ter plekke ze dan de fooi daadwerkelijk zelf in handen drukken zodat ze dat geld in ieder geval krijgen. De maximale last van 20kg per drager worden ook door allen genoemd.
Allen zijn exclusief de fooi overigens.

Op facebook kom ik veel aanbieders tegen met veel tevreden klanten. En wel of geen kpap maakt niet uit in de beoordelingen lijkt het.

Boras

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-22 13:12

Laten we realistisch zijn, veel mensen boeit het lot van dragers en ander personeel geen moer.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-07-22 13:14

Boras schreef:
Laten we realistisch zijn, veel mensen boeit het lot van dragers en ander personeel geen moer.

Klopt. En dat is wel lastig om dat vanuit Nederland te bepalen. Ik denk er in ieder geval wel over na.

Nyaleti

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-22 13:27

In Tanzania is het bezoeken van nationale parken rete duur maar het dagelijks leven erg goedkoop.
Flesje cola is nog geen 20 cent.

Ondanks dat je je scheel betaald voor safari, krijg je er weinig voor terug. Kies je voor de kampeer optie? Neem toiletpapier en desinfectie mee. Het is héél basic dus ben daar wel op voor bereid.