Emigreren naar Zweden (Augustus 2022)

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Quir
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-22 18:58

Wat leuk, ook naar Zweden! Kom ook mee volgen. :D

Op dit moment (voor Zweedse begrippen dan toch) ook best dichtbij, ongeveer 2 uur.

Paarden transport naar Zweden echt alla dagar i veckan Potijk!

onpaard

Re: Emigreren naar Zweden (Augustus 2022)

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-22 19:11

Ik ga je ook volgen. We spelen al een tijd met de gedachten om te emigreren. En het gevoel om hier weg te gaan wordt steeds sterker.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-22 19:12

Ha!
Wat leuk. Ik heb dit huis denk ik nog op hemnet zien staan, toen ik afgelopen jaar ook Zweeds aan het leren was (na de eerste 4 op de uni opgegeven :') ) en het kriebelde om te emigreren omdat we hier geen leuk huis meer konden betalen.
Uiteindelijk toch een huis in Nederland gevonden, maar de kriebel is er nog steeds en des te leuker om iemand anders te volgen.

Lycka till med flytten :D

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-22 19:13

onpaard schreef:
Ik ga je ook volgen. We spelen al een tijd met de gedachten om te emigreren. En het gevoel om hier weg te gaan wordt steeds sterker.

Wil je naar Zweden? Of maakt het niet uit?

Kimddddd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-06-22 05:42

pien_2010 schreef:
Bijzonder dat de bankrekening zo'n gedoe is. Dat is in Frankrijk totaal niet. Wij hebben zowel in Nederland als in Frankrijk bankrekening en dat werkt goed.
Geniet van jullie laatste dagen. Klinkt allemaal heel goed.

Ja bankrekeningen zijn hier heel veel gedoe. De banken reageren niet, vragen overbodige informatie etc. Bij ons ging het uiteindelijk toch wel soepel zo te horen ondanks dat we 2x heen moesten. Wat wel is in Zweden je moet echt mazzel hebben met degene die je zaak gaat behandelen. Mocht die ziek worden of even op vakantie dan blijft de aanvraag gewoon liggen tot diegene terug is. Dit is bij alle instanties zo.

Maar goed! we hebben m! Gisteren zijn we naar de school van mijn dochter geweest en het was echt een goede en vriendelijke ontvangst met een rondleiding door de school. Het lijkt groter dan het is. In totaal zijn er 300 leerlingen maar de gebouwen zijn allemaal los van elkaar. Jaeda gaat naar groep 8 en alles gaat op geboortejaar. Toevallig zijn er ook 2 jongens uit Nederland in groep 8 die haar wellicht beetje kunnen helpen. Dus dat is superfijn. We hebben het gesprek in het Engels gedaan en dat ging goed. Ook voor Jaeda want die spreekt goed Engels.
Afbeelding

Na de school zijn we naar Malung gegaan en hebben we daar even gewandeld langs de rivier. Leuke stad lifeofmarit! Ook zijn we langs de manege gereden daar om even te kijken. Daarna richting Hagfors bij die vrienden en het was een leuk huis. Omdat het zo lang licht is totaal de tijd vergeten en we waren rond 12u weer thuis in de stuga op Camping Nas.

Voorlopig hebben we even alles gedaan wat we konden doen. We vertrekken vandaag richting het Zuiden naar Knallsberg. Daar hebben we een hotel geboekt en kunnen we even lekker slapen/douchen en alles. Zodat we ons klaar kunnen maken voor ons laatste ritje weer richting Nederland. We gaan overdag rijden dus dat is lekker.

onpaard schreef:
Ha!
Wat leuk. Ik heb dit huis denk ik nog op hemnet zien staan, toen ik afgelopen jaar ook Zweeds aan het leren was (na de eerste 4 op de uni opgegeven ) en het kriebelde om te emigreren omdat we hier geen leuk huis meer konden betalen.
Uiteindelijk toch een huis in Nederland gevonden, maar de kriebel is er nog steeds en des te leuker om iemand anders te volgen.

Lycka till med flytten

Wat grappig :) Dit huis heeft er ook wel heel lang op gestaan omdat er telkens mensen afhaakte op de buren. Ik ben echt superblij met de plek en de omgeving. Die is gewoon perfect zo lekker rustig en dichtbij het bos. Wel waren er in het bos flink gemene muggen. We hadden er spray voor maar daar trokken de beesten zich niks van aan.

Afbeelding

Oh ja.....we hebben gisteren nog een grote Eland gezien op de terugweg....die rende de weg op. Gelukkig niet voor de auto, maar we konden hem wel goed bekijken. Wat een grote en mooie dieren en wat gaan ze hard. Het is dat ik aan het rijden was anders had ik uiteraard een foto gemaakt. Schofthoogte van een Eland is 1.70/1.80 dus flinke jongens.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-22 06:19

Deed is vaak het enige dat muggen op een afstand houdt.
Fijn klinkt de school en goed dat je dochter Engels spreekt. Goede terugreis.

jeetje77

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-22 07:49

Beste tip voor antinuggenspray is lokaal kopen. In Zweden heb ik ooit op een camping iets gekocht, nooit meer last gehad van muggen daar.

Kimddddd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-06-22 21:05

Thanks :) Vandaag zijn we naar het Zuiden gereden naar Knallsberg. We vonden het wel leuk klinken maar was toch wel een opgave 6 uur rijden met het mooie weer. Morgen een iets kortere rit terug en een goed ontbijt en dan zondagavond weer thuis in Beverwijk.

Kimddddd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-06-22 18:17

Afbeelding
Sinds zondag weer terug in NL en alles is geregeld, nu de laatste lootjes op het werk en Nala heeft al mooie vorderingen bij Seaside en heeft vandaag voor het eerst iemand op haar rug gehad :) Trots op haar. Verder wilde ik nog een fotootje toevoegen van het kaartje van ons land. Even voor de beeldvorming. 47:4/12 (5773,8m2) en 47:4/11 (627,5 bos) hoort bij ons. Ik ben al een beetje aan het dromen wat het moet worden allemaal voor de paarden. Voor het huis komt een weide, Om de schuur een paddock en waar het witte ophoudt ga ik denk pas van de zomer iets bedenken. Ook wil ik de paarden een soort doorloopstal geven met in het midden schuilmogelijkheid. In de schuur komen dan 2 boxen naast elkaar voor als het echt rotweer is. Overdag kunnen de paarden een paar uurtjes voor het huis lopen en gras eten en in de avond weer op de paddock (Er zit namelijk een weg tussen schuur en huis). Mochten jullie nog meer creatieve ideeen hebben dan hoor ik het graag.

Mistie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-22 21:52

Afbeelding
Wij zijn momenteel in Zweden op kampeervakantie en in de bossen is het niet te doen met de muggen }> :7 zie hier de capuchon van mijn man tijdens een wandeling.

Kimddddd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-06-22 22:06

Ah ja die muggen zijn erg he...maar in juli zijn ze weg zegt men. Wel kun je er spulletjes voor kopen. Je merkt wel dat het op een open veld minder erg is als in het bos. Dat hadden wij tenminste. Ik had mazzel dat ze mij niet lekker vonden die dag. Mijn dochter en vriend zaten ook helemaal onder. Waar zitten jullie nu op vakantie?

DiantaM

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-22 23:03

Oh wat erg! Goed om te weten want mijn zoontje is flink allergisch en Scandinavië staat hoog op mijn verlanglijst.

Kimddddd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-06-22 07:39

Maar goed afgezien van de muggen...iemand nog leuke ideeën voor ons paddock paradise :) ? We zijn ook al aan het kijken naar mogelijkheden qua hekwerk waarbij we rekening moeten houden met sneeuw in de winter, mogelijk wilde dieren (wolven, beren, lynxen, vossen). Nu willen we aan de schuurkant houten palen met gaas doen en daarboven nog een schrikdraad en aan de weidekant t-poles met 6 draden. Als het echt sneeuwt staan ze daar niet en gaat de stroom eraf. Ook wil ik bij de doorloop gebruik maken van 2 grote plastic gordijnen. Het zal nog wel even werk worden. Verder hebben we afgelopen donderdag de erkenning van mijn dochter rond gemaakt en gaan we 11/8 trouwen. We hopen daarna richting Zweden te kunnen vertrekken aangezien 15/8 de school begint

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-22 09:36

Als je echt tegen wolven wil beschermen dan klein stukje voor de nacht afzetten waar alles bij elkaar kan komen, met 2,5 meter hoog hekwerk, diep ingegraven dat boven halve meter naar buiten gaat en een flinke klap stroom erop. Ik ga de foto zoeken of filmpje.
Ik ben in een wolvenpark geweest en daar werd verteld dat iets anders niets doet.

Afbeelding

Op de foto kun je zien dat het boven naar binnen gaat schiin omhoog. Die wolven moeten binnen blijven. Dus bij jou zou het dan naar buiten moeten.

Piekosjj

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-22 09:49

Haha die muggen gaan helaas nog niet weg in juli :+

Hebben jullie echt al deze wilde dieren in jullie omgeving? Beren en lynxen zijn erg schuw dus die zoeken de bewoning niet op. Vossen zullen je paarden niks aandoen, daar zul je hoogstens mee op moeten passen als je kipjes oid hebt. Je ziet hier vnl houten omheining met draad er langs, dus niet enkel prikpaaltjes zoals je veel in NL ziet. Ik zou volgende keer als je er bent even lekker een rondje doen en aan je buren vragen wat hun hebben qua hekwerk. Zweden blijven vaak op dezelfde plek wonen en hebben dus generaties ervaring met het houden van dieren in hun omgeving. En ervaring verteld dat op het platteland de zweden erg nieuwsgierig zijn naar buitenlanders :') Wij hoeven maar een dagje in de tuin te werken en al onze buren zullen langs komen om te kijken wat we dit keer aan het fixen zijn (we hebben een redelijk verwaarloosd huis gekocht) :D

Kimddddd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-06-22 10:21

Ja volgens mij valt het wel mee hoor met de aanvallen van wolven etc. in de buurt, want er is genoeg bos en daar is genoeg te vinden. Maar ze worden wel eens gespot in het dorp in als het donker is. Zo'n heel hoog hek is waarschijnlijk niet nodig maar wel iets met hout, gaas en bovenop een draad. Ik heb ook 2 ponies die schijt hebben aan prikpaaltjes met schrikdraad. De konik trekt ze er gewoon met haar mond uit als het haar niet zint en die andere loopt er gewoon doorheen of tussendoor als er even iets minder stroom op staat. Ik zit te denken aan metalen t-poles voor de weide. Wel gezellig al die buren die langs komen dan heb je snel contact :)

Piekosjj

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-22 10:28

Meer dus om je pony's binnen te houden dan om het wild buiten te houden :D

Ja ze vinden het allemaal wel interessant. We wonen in een klein dorpje en naast een Syrisch gezin in een straat verderop zijn wij de enige buitenlanders :j De Syriers spreken voor zover ik weet geen zweeds, en wij dus wel, dus dat trekt wel wat aandacht geloof ik :+ De buren zijn ook allemaal stuk voor stuk super aardig! Helaas zijn zweden verder zo rasistisch als de pest op het platteland en merken we dat allebei op ons werk best wel wat we anders worden behandeld dan onze collega's (mijn vriend is Pakistaans dus echt 'anders').

Soepblik

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-22 10:45

Wat ontzettend tof! Echt een droom. Mijn ouders hebben ook al 17 jaar een huis in Zweden, wonen daar echter niet permanent. Het is echt zo'n geweldige omgeving!

Eén tip: onderschat niet hoe "moeilijk" de zweedse autoriteiten kunnen zijn. Zonder persoonsnummer kan je nog geen wasmachine aanschaffen, laat staan een bankrekening openen. Hebben jullie dat persoonsnummer al?

Kimddddd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-06-22 10:54

Ja :) boefjes zijn het die ponies. Wel jammer dat ze zo racistisch zijn in Zweden. Lijkt me ook wel apart om in een ander land buitenlander te zijn. We gaan wel proberen het Zweeds zo snel mogelijk onder de knie te krijgen. Een kleurtje hebben zorgt inderdaad meestal voor nog meer vooroordelen of andere behandeling. Ik heb een tijd met Molukse en Surinaamse man een relatie gehad en dan merk je dat wel. Ook in Nederland maar ook in Duitsland of België. Maar goed niet te druk over maken is en bij de persoon laten anders word je ook mega ongelukkig als je telkens daar aan moet denken. Gelukkig zijn er ook altijd wel mensen bij die wel vriendelijk zijn en echt contact maken en niet dat onderscheid telkens maken.

Onze bankrekening is geregeld :) ons persoonsnummer kan pas als we echt in Zweden wonen. Wel hebben we nu een soort surrogaat persoonsnummer van de bank. Ik wil proberen of ik daar een UBN (maar dan de zweedse) op kan aanvragen ivm de paarden. Ga ik zo even proberen. Als dat niet lukt dan ga ik een papieren aanvraag sturen.

Waar wonen jouw ouders soepblik?

Soepblik

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-22 11:17

Ah, mooizo! :) duimen dat dat persoonsnummer ook snel geregeld is wanneer jullie er eenmaal wonen.

Het huis van mijn ouders is in Värmland, tussen Karlstad en Munkfors in een klein dorpje. Wanneer ze er zijn verhuren ze ook appartementen en b&b kamers. Want net zoals bij jou heeft het huis, wat erg groot is, echt geen ene reet gekost. :+ moest wel erg veel aan gebeuren, maar dan heb je ook wat.

Erg fijne plek, en ook getroffen met een heel open-minded dorp. En dan toch merk je uiteindelijk wat van dat Xenofobe. Wanneer het echt op van die tradities aankomen houden ze het echt bij zichzelf.

jeetje77

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-22 12:32

Oh dat is zo'n prachtige omgeving soepblik.

Volg het topic verder van onder mijn meeleessteen. Mijn partner en ik hebben een tijd overwogen om te emigreren. Maar het zou (ook vanwege de Zweden gaan voor mentaliteit) heel lastig worden voor hem ook aan werk te komen. Voor mij als verpleegkundige lag dat absoluut anders.

Kimddddd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-06-22 09:04

We hebben er zoveel zin in! Vandaag onze bankpassen binnen gehad en een bod gehad op het huis. We wachten echter nog op wat informatie van de verkopende makelaar op een verlate oplevering i.v.m. financiering dus nog een beetje spannend hier... Wel hebben we dan echt een datum en dat hing nu telkens in het onzeker. Ook is vandaag mijn laatste werkdag dus het loslaten van Nederland kan beginnen... Er is nog een financiële tegenvaller met belastinggeld wat maar niet komt van de aanslag 2021. Op tijd ingestuurd maar een brief gekregen dat ze computerproblemen hebben. Super irritant want je rekent er toch een beetje op...voor 1 juli bericht en ook het geld. Nou ja alles is voor ons nu een lesje in geduld en vertrouwen...

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-22 11:03

Komt goed Kimddddd. Je gaat een geweldig avontuur aan, je zult echte hoogtepunten mee gaan maken net als echte diepte punten want de ambtelijke molentjes draaien traag en niet alle landen zitten nu echt te wachten om emigranten. MAAR Zweden is een Europees land , goed georganiseerd dus komt allemaal goed.

Het avontuur kan bijna beginnen!

Kimddddd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-07-22 12:59

Ja ik vertrouw er ook wel op dat het allemaal goed komt :) We gaan straks even de jysk verkennen. We gaan compleet meubelloos naar Zweden dus zullen daar dingen moeten gaan aanschaffen. Ook wel fijn dat er nu even geen werk is en ik in alle rust kan gaan ontspullen en dingen verkopen op marktplaats. We zijn er bijna. Ook kunnen we deze week eindelijk samen verder met onze bedrijfsplannen en ervoor zorgen dat ons plan nu eindelijk van de grond gaat komen. Ik merk dat ik Nala momenteel ook onwijs mis en ook de mogelijkheid om nog niet heel vaak naar Otis te gaan. Wel zijn ze allebei in goede handen en worden ze goed verzorgd. Momenteel verzorg ik op woensdagochtend nog de ijslanders op de oude stal. Zij hebben slecht nieuws gekregen en moeten op zoek naar een ander plekje. Ik was dus net op tijd weg met Nala daar. Wat betreft paardenvervoer ben ik er ook nog niet helemaal uit, maar geeft ook niet want ik heb nog geen datum. Ik heb wel offertes opgevraagd en degene met de mooiste vrachtwagen en ook dat ze een stuk met de boot gaan i.p.v. alleen rijden gaan maar tot Stockholm en niet hoger. Dus dan zou ik daar weer iets moeten regelen. Schaap leek me ook wel interessant maar die was weer wat duurder vergeleken met de anderen (50% duurder) en World Horse Transport krijg ik slechte verhalen over. Ook nog aan het denken om zelf een klein vrachtwagentje te huren en dan samen met iemand de paarden erheen te rijden. Dat we dan een stuk boot ook pakken. Grenaa- Halmstadt was wat dat betreft wel goed bevallen al hadden we beter toch een hut kunnen nemen.

pipo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-22 14:21

Als ik goed meegelezen heb, kennen je paarden elkaar nog niet. Dan zou ik een klein vrachtwagentje niet proberen. Daar staan ze dicht naast elkaar en als het niet gaat heb je zelf een groot probleem. Vervoerders zijn daar op ingericht.
Succes met je beslissingen. Leuk om te volgen