Op dit moment (voor Zweedse begrippen dan toch) ook best dichtbij, ongeveer 2 uur.
Paarden transport naar Zweden echt alla dagar i veckan Potijk!
Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly
) en het kriebelde om te emigreren omdat we hier geen leuk huis meer konden betalen.
pien_2010 schreef:Bijzonder dat de bankrekening zo'n gedoe is. Dat is in Frankrijk totaal niet. Wij hebben zowel in Nederland als in Frankrijk bankrekening en dat werkt goed.
Geniet van jullie laatste dagen. Klinkt allemaal heel goed.

onpaard schreef:Ha!
Wat leuk. Ik heb dit huis denk ik nog op hemnet zien staan, toen ik afgelopen jaar ook Zweeds aan het leren was (na de eerste 4 op de uni opgegeven ) en het kriebelde om te emigreren omdat we hier geen leuk huis meer konden betalen.
Uiteindelijk toch een huis in Nederland gevonden, maar de kriebel is er nog steeds en des te leuker om iemand anders te volgen.
Lycka till med flytten
Dit huis heeft er ook wel heel lang op gestaan omdat er telkens mensen afhaakte op de buren. Ik ben echt superblij met de plek en de omgeving. Die is gewoon perfect zo lekker rustig en dichtbij het bos. Wel waren er in het bos flink gemene muggen. We hadden er spray voor maar daar trokken de beesten zich niks van aan.
Vandaag zijn we naar het Zuiden gereden naar Knallsberg. We vonden het wel leuk klinken maar was toch wel een opgave 6 uur rijden met het mooie weer. Morgen een iets kortere rit terug en een goed ontbijt en dan zondagavond weer thuis in Beverwijk. 
Trots op haar. Verder wilde ik nog een fotootje toevoegen van het kaartje van ons land. Even voor de beeldvorming. 47:4/12 (5773,8m2) en 47:4/11 (627,5 bos) hoort bij ons. Ik ben al een beetje aan het dromen wat het moet worden allemaal voor de paarden. Voor het huis komt een weide, Om de schuur een paddock en waar het witte ophoudt ga ik denk pas van de zomer iets bedenken. Ook wil ik de paarden een soort doorloopstal geven met in het midden schuilmogelijkheid. In de schuur komen dan 2 boxen naast elkaar voor als het echt rotweer is. Overdag kunnen de paarden een paar uurtjes voor het huis lopen en gras eten en in de avond weer op de paddock (Er zit namelijk een weg tussen schuur en huis). Mochten jullie nog meer creatieve ideeen hebben dan hoor ik het graag.
? We zijn ook al aan het kijken naar mogelijkheden qua hekwerk waarbij we rekening moeten houden met sneeuw in de winter, mogelijk wilde dieren (wolven, beren, lynxen, vossen). Nu willen we aan de schuurkant houten palen met gaas doen en daarboven nog een schrikdraad en aan de weidekant t-poles met 6 draden. Als het echt sneeuwt staan ze daar niet en gaat de stroom eraf. Ook wil ik bij de doorloop gebruik maken van 2 grote plastic gordijnen. Het zal nog wel even werk worden. Verder hebben we afgelopen donderdag de erkenning van mijn dochter rond gemaakt en gaan we 11/8 trouwen. We hopen daarna richting Zweden te kunnen vertrekken aangezien 15/8 de school begint 
Wij hoeven maar een dagje in de tuin te werken en al onze buren zullen langs komen om te kijken wat we dit keer aan het fixen zijn (we hebben een redelijk verwaarloosd huis gekocht)
De Syriers spreken voor zover ik weet geen zweeds, en wij dus wel, dus dat trekt wel wat aandacht geloof ik
De buren zijn ook allemaal stuk voor stuk super aardig! Helaas zijn zweden verder zo rasistisch als de pest op het platteland en merken we dat allebei op ons werk best wel wat we anders worden behandeld dan onze collega's (mijn vriend is Pakistaans dus echt 'anders').
boefjes zijn het die ponies. Wel jammer dat ze zo racistisch zijn in Zweden. Lijkt me ook wel apart om in een ander land buitenlander te zijn. We gaan wel proberen het Zweeds zo snel mogelijk onder de knie te krijgen. Een kleurtje hebben zorgt inderdaad meestal voor nog meer vooroordelen of andere behandeling. Ik heb een tijd met Molukse en Surinaamse man een relatie gehad en dan merk je dat wel. Ook in Nederland maar ook in Duitsland of België. Maar goed niet te druk over maken is en bij de persoon laten anders word je ook mega ongelukkig als je telkens daar aan moet denken. Gelukkig zijn er ook altijd wel mensen bij die wel vriendelijk zijn en echt contact maken en niet dat onderscheid telkens maken.
ons persoonsnummer kan pas als we echt in Zweden wonen. Wel hebben we nu een soort surrogaat persoonsnummer van de bank. Ik wil proberen of ik daar een UBN (maar dan de zweedse) op kan aanvragen ivm de paarden. Ga ik zo even proberen. Als dat niet lukt dan ga ik een papieren aanvraag sturen.
duimen dat dat persoonsnummer ook snel geregeld is wanneer jullie er eenmaal wonen.
moest wel erg veel aan gebeuren, maar dan heb je ook wat.
We gaan straks even de jysk verkennen. We gaan compleet meubelloos naar Zweden dus zullen daar dingen moeten gaan aanschaffen. Ook wel fijn dat er nu even geen werk is en ik in alle rust kan gaan ontspullen en dingen verkopen op marktplaats. We zijn er bijna. Ook kunnen we deze week eindelijk samen verder met onze bedrijfsplannen en ervoor zorgen dat ons plan nu eindelijk van de grond gaat komen. Ik merk dat ik Nala momenteel ook onwijs mis en ook de mogelijkheid om nog niet heel vaak naar Otis te gaan. Wel zijn ze allebei in goede handen en worden ze goed verzorgd. Momenteel verzorg ik op woensdagochtend nog de ijslanders op de oude stal. Zij hebben slecht nieuws gekregen en moeten op zoek naar een ander plekje. Ik was dus net op tijd weg met Nala daar. Wat betreft paardenvervoer ben ik er ook nog niet helemaal uit, maar geeft ook niet want ik heb nog geen datum. Ik heb wel offertes opgevraagd en degene met de mooiste vrachtwagen en ook dat ze een stuk met de boot gaan i.p.v. alleen rijden gaan maar tot Stockholm en niet hoger. Dus dan zou ik daar weer iets moeten regelen. Schaap leek me ook wel interessant maar die was weer wat duurder vergeleken met de anderen (50% duurder) en World Horse Transport krijg ik slechte verhalen over. Ook nog aan het denken om zelf een klein vrachtwagentje te huren en dan samen met iemand de paarden erheen te rijden. Dat we dan een stuk boot ook pakken. Grenaa- Halmstadt was wat dat betreft wel goed bevallen al hadden we beter toch een hut kunnen nemen.