Daktent: wie, wat waar?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

PreHungaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-23 15:19

Wauw, dit topic heb ik helemaal gemist :D
Wat leuk om al die daktenten hier te zien en de verhalen en ervaringen te lezen.

Mijn vriend heeft me aangestoken met het daktent-virus... pas op... is zeer besmettelijk.
Het slaapt heerlijk en het gevoel dat je hoog en droog ligt werkt goed op je nachtrust :o
Wij gebruiken de ondertent niet en kleden om in de daktent zelf. Er is binnen genoeg ruimte om om te kleden en nog wat dingen kwijt te kunnen.

Onze auto (Nissan Patrol) is wat hoger dan gemiddeld waardoor het op- en afbouwen soms even creatief klimmen en klauteren is O:) vandaar dat het bij ons soms iets langer duurt.

Samen hebben we hem in 10 minuutjes staan en ook weer opgeruimd.
In de winter staat hij in de garagebox, het erop en aftillen is wel een work-out maar goed te doen.

Afgelopen jaar (offroad) door de Pyreneeën gereden.
Afbeelding

Afbeelding

Voorheen stond hij op de Jeep van mijn vriend, helaas rijd die niet zo zuinig (1/4 bezine) :o
Afbeelding

Vorige week een weekendje Ardennen en deze zomer gaan we richting Slovenië!
Heel leuk om hier alle verhalen en ervaringen te lezen.

Irene793

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-24 20:49

Hoi allemaal, wij gaan dit jaar voor het eerst op pad met een daktent. Wat doen jullie bij regen? Hebben jullie een luifel? En kan je de daktent weer inklappen zonder dat je bed nat wordt?

XxDiandraxX

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-24 20:58

Ik heb de tent naar de zijkant van de auto en dan zo een luifel. Kan ik onder de tent prima droog zitten. Savonds wil ik ook wel eens in de tent gaan zitten, lekker knus met een boek en de hondjes en ik heb een prima avond.

Afbeelding

Ik heb trouwens wel een peugeot partner. Die zijn wat hoger en dus ook makkelijker om pnder de tent te zitten (ik kan er met mijn 1.67m zelfs rechtop onder staan).
Laatst bijgewerkt door XxDiandraxX op 16-06-24 21:09, in het totaal 1 keer bewerkt

Qimm

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-24 21:00

Wij hadden gelukkig geen regen, en daar ook nog geen aanpassingen voor. We hadden wel een keer een kletsnatte tent van de dauw. Dat ging, voor zover ik me herinner, goed.

noordje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-24 21:06

Die hebben wij ook. Met mooi doen wij hem er niet aan,maar met regen of veel wind ,dan wel.
Afbeelding

Of ik span een zeil waar ik droog onder kan zitten.
Afbeelding

Lielle

Re: Daktent: wie, wat waar?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-24 21:22

Hier idd onder de uitgeklapte tent, als het niet al te hard regent, en anders in de auto en de dag erop een betere plek zoeken. Binnenkant blijft droog, als we tenminste even de ramen dicht ritsen

carika

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-24 22:32

Reist hier ook iemand met kind en daktent?
Ik ben benieuwd of dat bevalt :)

Schuur_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-24 22:54

Ik zie hier verschillende grote honden maar slapen die dan in de auto snachts? Ik heb ook een caddy en ben een daktent aan het overwegen om zo meer op avontuur te kunnen gaan.

noordje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-24 23:06

Onze hond slaapt op de achterbank waar ze ook tijdens het rijden zit.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-24 23:12

Schuur_ schreef:
Ik zie hier verschillende grote honden maar slapen die dan in de auto snachts? Ik heb ook een caddy en ben een daktent aan het overwegen om zo meer op avontuur te kunnen gaan.

Als je een lange caddy hebt, zijn er ook andere opties :j

XxDiandraxX

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-24 23:27

Schuur_ schreef:

Die van mij gaan mee de tent in. Even knutselen, trainen en ze hebben het zo door. Zal eens een filmpje zoeken.

Edit:

Dit was nog in de trainingsfase. Inmiddels rennen ze ongeveer in en uit de tent.. :')

Barramundi

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-24 03:35

Irene793 schreef:
Hoi allemaal, wij gaan dit jaar voor het eerst op pad met een daktent. Wat doen jullie bij regen? Hebben jullie een luifel? En kan je de daktent weer inklappen zonder dat je bed nat wordt?

Wij hebben er een annex (voortent?) bij die we er dan aan zetten. Die is groot genoeg om samen in te zitten.
Als we de tent echt kletsnat inklappen, halen we de slaapzakken etc eruit want het wordt wel wat vochtig dan. Matras is dan wel vochtig als je weer opzet, maar die gooien we dan (als het droog is) bij aankomst even in de zon te drogen. Of als dat niet kan, een paar handdoeken erop onder de slaapzak en dan lig je ook wel droog hoor. Het is niet zo dat het matras kletsnat is, meer een beetje klam.

Zo ziet het eruit op de auto. De luifel achterop de auto is meer voor schaduw.
Afbeelding

Tegenwoordig hebben wij de daktent op een (offroad) trailer zitten. Maar dit geeft een idee van het formaat van de annex.
Afbeelding

@Diandra: wat een leuk filmpje hoe je hond geleerd heeft het trapje op te gaan!

PineApple

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-25 08:18

Even weer leven blazen in dit topic:

Wij hebben een daktent, en dat is super fijn om te slapen. Maar, inmiddels is het een tijd geen dat we hem gebruikt hebben. Vorig jaar zijn we er nog een weekendje mee weg geweest met ons toen 4 maanden oude zoontje. Dat ging prima, alleen staat het elke dag verplaatsen me een beetje tegen met die kleine. Voor de zomervakantie zijn we met de gewone tent weg gegaan. En dat was toch met zo’n kleintje wel prettig.

Nu het dilemma.. we hebben de auto waar de daktent op stond ingeruild voor een Tesla.. daar kán de daktent op hebben we gezien, maar eerlijk vind ik het geen gezicht :+ en dan het verplaatsen.
Zijn er hier mensen die met hun kleine kinderen kamperen met de daktent? Hoe gaat dat? Ik heb vorig jaar gezien dat die kleine echt vriendjes maakte op de camping. En zijn er mensen die een daktent op een Tesla hebben? Of juist op een kar? De auto heeft een trekhaak en mag flink trekken, mijn man heeft e achter b, dus dat zou kunnen. Dan kan je ook wat langer op een plek blijven staan natuurlijk.

Bismarck

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-25 10:10

Wij hadden hetzelfde dilemma en vooral het probleem dat onze zoon samen slapen een groot feest vindt. Waardoor we geen nachtrust hadden. De daktent is verkocht en we hebben een gewone tent gekocht.
Als het slapen goed was gegaan hadden wij de daktent op een aanhanger gezet.

Manny

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-25 13:39

Wat leuk om alle verhalen te lezen!

Wij hebben afgelopen winter tweedehands een daktent aangeschaft. Een Jimba Jimba. En nu voor het eerst paar dagen weg. Want we willen van het zomer een maand richting Noorwegen.

Hoe doen andere dat met fiets/bagage. De racefiets van m'n vriend gaat mee. Die lag nu in de auto(in delen). Maar vonden dat toch wat onhandig icm de bagage. Nog iemand handige tips voor?

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-25 13:46

Fietsdrager op de trekhaak?

PreHungaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-25 23:12

Hier geen ervaring met kinderen.
En idd je ziet veel mensen met een fietsenrek op de trekhaak. Dat een idee?
Hier sinds vorig jaar een nieuwe daktent en luifel.
Voordeel: in 2 minuten staat alles! En het beddengoed kan onderweg in de tent blijven.
De luifel kan ik iedereen aanraden!

Afbeelding

Afbeelding

Barramundi

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-25 02:03

Nice PreHungaro! Als onze huidige daktent het begeeft, willen wij ook een hardtop ervoor in de plaats. En zon 270 graden luifel staat ook hoog op de verlanglijst.
Heeft die van jullie er ook stokken bij zodat je evt aan de grond kunt verankeren met wind?

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-25 09:28

hoe doen jullie dat met de toegestane daklast? We hebben een hardcover op het oog ter vervanging van de ikamper x-cover maar die zit met dakdragers al tegen de 80 kg aan, wat de maximale dynamische daklast is van onze auto. Ik weet dat de statische belasting veel hoger ligt maar veel gewicht op je dak maakt wel uit in de wegligging. Op termijn willen we een lange(re) reis maken met deze combi maar als er dan een roofrack, reservewiel, jerrycan brandstof, water, mss luifel op het dak ligt, zitten we al hard tegen de 80 kg en dan hebben we nog geen daktent.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-25 09:39

Lielle schreef:
hoe doen jullie dat met de toegestane daklast? We hebben een hardcover op het oog ter vervanging van de ikamper x-cover maar die zit met dakdragers al tegen de 80 kg aan, wat de maximale dynamische daklast is van onze auto. Ik weet dat de statische belasting veel hoger ligt maar veel gewicht op je dak maakt wel uit in de wegligging. Op termijn willen we een lange(re) reis maken met deze combi maar als er dan een roofrack, reservewiel, jerrycan brandstof, water, mss luifel op het dak ligt, zitten we al hard tegen de 80 kg en dan hebben we nog geen daktent.

Je toegestane daklast is een gegeven, daar heb je het mee te doen. Dat gewicht is ook berekend in combi met de stabiliteit van je auto.

Overigens is statisch en dynamisch precies andersom. Je statische last is het gegeven en de dynamische krachten zijn veel groter, maar je mag er vanuit gaan dat de constructie van de auto daarop berekend is.
Dat maakt deel uit van de typegoedkeuring.

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-25 10:13

Wat ik vooral niet begrijp is hoe mensen hun dakbelasting onder het toegestane gewicht houden. Ik wil die idd zeker niet overschrijden, maar als ik dan regelmatig auto's op de weg zie, kan dat nooit onder de 80 kg blijven IMO (en 80 kg toegestane daklast is al relatief hoog), of ze hebben iets heel slims gedaan met lichtgewicht dingen. Dus daar ben ik vooral benieuwd naar.

Wb statisch vs dynamisch, ik snap wat je zegt, wat ik bedoelde is dat je daadwerkelijke statische belasting veel groter kan zijn, zo lang de auto maar stil staat :-) Anders zou je er nooit in kunnen slapen.

XxDiandraxX

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-25 11:01

Het is ook wel heel auto afhankelijk. Mijn auto heeft maximale daklast van 100kg en ik heb alleen de daktent met dekbed erop liggen en daarmee blijf ik ruim onder de 100kg.

PreHungaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-25 11:23

Barramundi schreef:
Nice PreHungaro! Als onze huidige daktent het begeeft, willen wij ook een hardtop ervoor in de plaats. En zon 270 graden luifel staat ook hoog op de verlanglijst.
Heeft die van jullie er ook stokken bij zodat je evt aan de grond kunt verankeren met wind?

Yes deze heeft 1 stok, gewenst kun je hem ook met twee stokken leveren.
We gebruiken de stok zelden, de kwaliteit is echt heel goed. We hebben al flink wat wind gehad maar hij kan veel hebben. Met regen spannen we wat scheerlijnen om het water eraf te laten lopen. Voor deze luifel zijn ook zijwanden etc. te koop maar wij hebben voldoende aan de luifel. Vooral met warm weer heerlijk want hij is UV-werend.

Afbeelding

De daktent is wel zwaar (80) kilo en groot. Onze vorige tent tilde we met twee op de auto.
Voor deze tent hebben we echt een kraan of heftruck nodig. Je wil deze tent ook niet op een kleinere auto denk ik... Ik zie soms auto's rijden met een daktent waarvan ik hoop dat ze onderweg niet te veel wind krijgen of een scherpe bocht maken.

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-25 12:33

@Diandra, thx. 100 kg is veel, fijn!

@PreHungaro, mooie combi!
wat voor kraan gebruik je? Daar zijn we nl ook nog mee bezig, omdat de huidige oplossing (auto de garage in rijden)) wsl niet meer werkt.

PreHungaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-25 13:21

Eerder bij mijn vriend op het werk, nu via de overbuurman.
Maar we hebben besloten hem er voor de winter niet meer af te halen.