Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
Lithya schreef:Het is maar net wat je gewend bent en wat ouders vinden dat je moet weten. Wij waren best jong toen we naar de landingsstranden in Normandië gingen en daarna bij mijn oom en tante in Frankrijk De Langste Dag te zien kregen. We waren toen echt nog geen 12. Momenteel is er een groep aai aai ouders, maar de kinderen spelen wel het ene nat het andere moordspel op de PlayStation.
Vraag voor jou: zijn er ook rondleidingen waar je je als eenzame toerist bij kunt aansluiten?
haffiefreak schreef:Indrukwekkende foto's.
En fijn dat je wel veel groepen hebt die wel interesse tonen.
Ik ben ooit eens op fort Pampus geweest. Dat was zonder gids.
Dan heb je een hele andere "kijk" in zo'n fort. Met gids lijkt me indrukwekkender.
Jij bent toch ook van het topic dat je je opa 'volgt'?
Ken jij in Nederland nog meer forten met rondleiding?
LWDaisy schreef:haffiefreak schreef:Indrukwekkende foto's.
En fijn dat je wel veel groepen hebt die wel interesse tonen.
Ik ben ooit eens op fort Pampus geweest. Dat was zonder gids.
Dan heb je een hele andere "kijk" in zo'n fort. Met gids lijkt me indrukwekkender.
Jij bent toch ook van het topic dat je je opa 'volgt'?
Ken jij in Nederland nog meer forten met rondleiding?
Gelukkig hebben de meeste groepen wel interesse, of staan ze er in ieder geval wel voor open!![]()
Met of zonder gids - ik kan voor- en nadelen voor beide bedenkenAan een gids kan je vragen stellen, zonder gids kan je rustiger rondwandelen.
Ik ben idd degene die het spoor van haar overgrootvader volgt, ik ben best al ver gekomenIk heb wel heel veel hulp gehad hoor, in mijn eentje zou het me nooit gelukt zijn!
Zo uit mijn hoofd zou ik Kamp Amesfoort en Vught zeggen. Oh, en Westerbork! Ik geloof dat je ook de Hollandse Schouwburg kunt bezoeken, waar de mensen verzameld werden voor transport naar Westerbork. Het Anne Frank-huis is ook echt de moeite waard.
Het verscholen dorp is volgens mij ook wel de moeite. Is geen kamp, maar een onderduikplaatsIk heb er één en ander over gelezen, en ik ben wel van plan er eens een kijkje te gaan nemen
![]()
Ik ben vorig jaar heel toevallig op een stuk van de Atlantikwall gestuit ergens in NL, ik vond het wel indrukwekkendWas aan zee (of een super groot meer?), wij gingen daar uitwaaien met de hond toen we er op uit kwamen dat daar een deel van de Atlantikwall stond
![]()
Lithya je zou het ook kunnen combineren met de Mechelse Dossinkazerne, dat doen veel van de scholen die ik een rondleiding geef
LWDaisy schreef:Lithya je zou het ook kunnen combineren met de Mechelse Dossinkazerne, dat doen veel van de scholen die ik een rondleiding geef
Lithya schreef:LWDaisy schreef:Lithya je zou het ook kunnen combineren met de Mechelse Dossinkazerne, dat doen veel van de scholen die ik een rondleiding geef
TS. wauw wauw wauw. Wat een indrukwekkend fort!!
Ben vandaag naar Fort van Breendonk geweest. Er was wel een schoolreisje, maar beetje heen en weer lopen, mocht dat de pret niet drukken. De audiotour is al enorm compleet. Soms best jammer dat er tijdens de rondleiding meer info werd gegeven, dan de audiotour gaf. Ik ben echt zo iemand van juist de randzaken die nergens staan… denk dat ik er bijna 3 uur over heb gedaan om rond te komen. Iedere keer weer verbaasd ik mij erover…. Hoe kan iemand een ander zoiets willens en wetens aandoen. Als het jij of hij is… maar die bokser: ik vond het wel mooi om te mishandelen. Dan ben je toch gewoon echt ziek. Hoe alles gebouwd was vond ik wel echt heel knap. Ze hadden niet de middelen zoals wij die kennen en dan zoiets gigantische neerzetten.
Wat ik mij nog afvroeg. Aan de achterzijde zitten nog 2 uitbouwsel. Waren deze van binnenuit te bereiken? Als bijna alle nog zo mooi in takt? Zijn de cellen, waar de gevangen overdag in moesten staan hernummerd? Zag er meerdere nummers op staan. Het mortuarium, had die een eigen uitgang, of leek dat zo op een foto? Er komen vast nog wel meer vragen bij mij op, maar om de anderen niet te vervelen…. stuur ik die wel per pb als het mag?
Lithya schreef:LWDaisy schreef:Lithya je zou het ook kunnen combineren met de Mechelse Dossinkazerne, dat doen veel van de scholen die ik een rondleiding geef
Ben vandaag naar Fort van Breendonk geweest. Er was wel een schoolreisje, maar beetje heen en weer lopen, mocht dat de pret niet drukken. De audiotour is al enorm compleet. Soms best jammer dat er tijdens de rondleiding meer info werd gegeven, dan de audiotour gaf. Ik ben echt zo iemand van juist de randzaken die nergens staan… denk dat ik er bijna 3 uur over heb gedaan om rond te komen. Iedere keer weer verbaasd ik mij erover…. Hoe kan iemand een ander zoiets willens en wetens aandoen. Als het jij of hij is… maar die bokser: ik vond het wel mooi om te mishandelen. Dan ben je toch gewoon echt ziek. Hoe alles gebouwd was vond ik wel echt heel knap. Ze hadden niet de middelen zoals wij die kennen en dan zoiets gigantische neerzetten.
Wat ik mij nog afvroeg. Aan de achterzijde zitten nog 2 uitbouwsel. Waren deze van binnenuit te bereiken? Als bijna alle nog zo mooi in takt? Zijn de cellen, waar de gevangen overdag in moesten staan hernummerd? Zag er meerdere nummers op staan. Het mortuarium, had die een eigen uitgang, of leek dat zo op een foto? Er komen vast nog wel meer vragen bij mij op, maar om de anderen niet te vervelen…. stuur ik die wel per pb als het mag?
billy3105 schreef:Vanwaar eigenlijk dat een aantal ruimtes ook voor jullie als gids niet toegankelijk zijn/ niet precies weten wat er zit, staan deze ruimte gewoon leeg?
Het is vrij Lang geleden dat ik er geweest ben, en misschien haal ik nu div kampen door elkaar, maar er waren toch ook buiten barakken? Of vergis ik mij
Lithya schreef:Het is ook wel een plek waar je stil wordt.
Jullie wilden van mij nog horen hoe en wat toch?
Oke, helaas ging het Vlaams even wat snel en kreeg ik de audiotour niet gestart. Gelukkig was iemand even zo vriendelijk om mee te lopen naar het eerste punt en toen ging het simpel. De audiotour wijst voor zichzelf. Alle nummers staan duidelijk vermeld. Vooral de afwisseling tussen informatie en getuigenverklaringen vond ik erg fijn, dan wordt het niet zulke droge kost. Tussendoor wijken even wat nummers af, maar ook dat is geen probleem. Helaas kreeg zowel ik, als een ander gezin geen geluid uit de audio bij de televisies die onderweg hingen. Topicstarter had nog twee kamers genoemd die ik moest bekijken, maar die zaten volgens mij wel in de audiotour. Bekijk je de plattegrond, dan lijkt het een relatief klein fort, totdat je gaat lopen, dan voelt het een stuk groter. Achteraf denk ik dat ts heel blij was dat ze mij niet hoefde rond te leiden, met al mijn foto’s en vragen.
Met het mortuarium bedoelde ik inderdaad de doden kamer, maar een van de gidsen noemde het eerbiedig het mortuarium.
Ben met met de foto’s bezig en dan “loop” je weer door het fort.
Eerder heb ik voormalig kampen bezocht, Buchenwald, Esterwegen, Dachau, Theresien en Westerbork. Ook een paar andere forten, net als de landingsstranden. Vught heb ik de dag voor Front van Breendonk bezocht. Wat mij bij de voormalig kampen altijd opviel was de doodse stilte. Geen vogel kwam in het kamp. Dat was hier wat anders met allemaal ganzen en meerkoetjes. Net of er eindelijk weer wat leven mag terugkeren.
Maar nu alweer een vraag. Op “top”dagen zat er tot 650 man in het fort. Zaten die allemaal in de twee gangen? In de lange gang waar je begint en in de gang na het folterkamertje? Ik begreep dat er 48 man per zaal waren, dan zouden er 14 zalen moeten zijn geweest (of 13 want zullen altijd wel een paar in een cel of ziekenbarak hebben gezeten/gelegen). Waren de ramen voorheen helder, zodat de gevangenen werden geconfronteerd met hun gevangenschap?