Droogvallen op het wad

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

senna21

Re: Droogvallen op het wad

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-21 03:30

Hoe zit dat dan met droogvallen op het Groene strand of in Bretagne? Is dat gemakkelijker?

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-08-21 09:39

senna21 schreef:
Hoe zit dat dan met droogvallen op het Groene strand of in Bretagne? Is dat gemakkelijker?

Geen flauw idee, dit was voor mij de eerste keer :o.

jeetje77

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-21 10:09

Groene strand was ook altijd wel oké. Ook vlak. Vooral niet te hoog willen liggen als je weer makkelijk vrij wil komen.

En Bretagne, Frankrijk bedoel je? Of mis ik een plaat op t Wad met die naam? Ben er ook wel al een tijdje uit.

Vooral goed kijken in getijdenboekje/app. Meestal is hoogwater (hw) overdag meer dan snachts. Dat is iets om rekening mee te houden. En of het springtij is.

Ik liep nooit met hoogwater vast, altijd half tij oid. Maar goed met 25m schip is het niet erg om maar voor de helft droog te vallen. En daar had ik een diepgang van 80cm mee op de hak (achter bij het roer).
Met minder diepgang ben je ook weer eerder los.

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-21 11:50

Rondom Bretagne en Normandië komen boten in de buurt van de kust aan de grond te liggen door het grote verschil tussen eb en vloed. (Soms meer dan tien meter)
Een indrukwekkend gezicht.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-08-21 11:54

jeetje77 schreef:
Groene strand was ook altijd wel oké. Ook vlak. Vooral niet te hoog willen liggen als je weer makkelijk vrij wil komen.

En Bretagne, Frankrijk bedoel je? Of mis ik een plaat op t Wad met die naam? Ben er ook wel al een tijdje uit.

Vooral goed kijken in getijdenboekje/app. Meestal is hoogwater (hw) overdag meer dan snachts. Dat is iets om rekening mee te houden. En of het springtij is.

Ik liep nooit met hoogwater vast, altijd half tij oid. Maar goed met 25m schip is het niet erg om maar voor de helft droog te vallen. En daar had ik een diepgang van 80cm mee op de hak (achter bij het roer).
Met minder diepgang ben je ook weer eerder los.

Dat is netjes, slechts 80 cm +:)+. Wij zitten op 60 cm, diepste punt.

Wij zijn op Richel ook niet meteen te ver gegaan, ook ivm loskomen. Een eventuele volgende keer kunnen we makkelijk nog een meter of 15 a 20 doorvaren en nog zonder problemen weg. Gezien we nu al helemaal alleen vooraan lagen, is verder doorvaren ook weer niet hard nodig :P.