Vliegtuigstoelen en etiquette

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Palmera

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-19 15:50

vevina schreef:
Palmera schreef:
Ik lees er hier zat die 'gewoon die stoel omlaag doen want het kan en het is mijn recht'.
Euh ja, ik heb altijd de hele vlucht het tafeltje omlaag dus als iemand het zo aanpakt heb ik inderdaad last van loszittende voeten.

Als je normaal van postuur bent kan dat tafeltje gewoon nog omlaag hoor :D geen enkele reden dus om kinderachtig te lopen trappen...

Niet met je eens. En ik ben toch echt slank.

cursebreaker

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-19 15:50

DezeNaam schreef:
Imo als je je stoel naar achteren wilt zetten dan vraag je eerst aan de persoon achter je of dat oké is. Ja, je geeft geld uit voor door stoel maar toch. Een beetje vriendelijk zijn/rekening houden met je medemens is toch niet zo moeilijk?

Klopt helemaal wat jij zegt en daar ben ik ook voor; even overleggen met elkaar en met fatsoen omgaan met elkaar. Maar voor sommigen werkt het niet echt om voorover gebogen op een tafeltje te liggen slapen, voor mij niet in ieder geval. Dan is het toch ook niet vreemd om gebruik te willen maken van de rugleuning? En het is toch ook raar om aan de andere kant maar pertinent te zeggen dat iemand er geen gebruik van mag maken? Dat is toch net zo goed geen rekening houden met elkaar? Als je pertinent zegt dat de persoon voor je die rugleuning niet mag gebruiken. En dat lees ik hier vooral: dat er eigenlijk niet aan elkaar tegemoet gekomen wordt, maar dat er gezegd wordt 'waarom die rugleuning gebruiken ? daar ben ik pertinent op tegen'. Dat is imo net zo goed egoïstisch en niet elkaar tegemoet komen.

EDIT

Ik vind het fijn om die rugleuning een beetje te gebruiken. Ik kijk ook achter me of die persoon hetzelfde doet, klaar is met eten en vraag ook even of het goed is als ik 'm beetje verstel. Heb daar tot nu toe nooit een nee op gehoord. Het ligt er ook aan hoe je met elkaar in gesprek gaat denk ik. Daarentegen doe ik dan ook niet moeilijk als voor me gevraagd wordt of ze de rugleuning mogen gebruiken. Iemand die zonder pardon de stoel naar achter knalt terwijl je misschien nog eten en of drinken op het tafeltje hebt staan is ook gruwelijk irritant, net zo goed ja. Maar het moet imo gewoon kunnen om onderling toch even afspraken te maken zodat er wel gebruik gemaakt van kan worden als iemand dat graag wilt. Maar dat wordt door velen gewoon al vooraf afgeschoten. En in dat geval snap ik wel dat andersom dan ook gezegd wordt; maar dan blijft mijn stoel gewoon schuin staan en werk ik ook niet meer mee. Het werkt idd van 2 kanten.
Laatst bijgewerkt door cursebreaker op 13-09-19 15:55, in het totaal 3 keer bewerkt

vevina

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-19 15:51

Boras schreef:
Een knopje geeft geen rechten, mensen.

Excuses helemaal gelijk! Dat recht kreeg je namelijk al op het moment van het boeken van die stoel :j

ImkeTarek

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-19 15:52

vevina schreef:
Palmera schreef:
Ik lees er hier zat die 'gewoon die stoel omlaag doen want het kan en het is mijn recht'.
Euh ja, ik heb altijd de hele vlucht het tafeltje omlaag dus als iemand het zo aanpakt heb ik inderdaad last van loszittende voeten.

Als je normaal van postuur bent kan dat tafeltje gewoon nog omlaag hoor :D geen enkele reden dus om kinderachtig te lopen trappen...

En daarbij draait t systeem van t tafetje gewoon mee met de stoel. T tafeltje blijft dus gewoon netjes recht :D

Boras

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-19 15:54

vevina schreef:
Boras schreef:

Excuses helemaal gelijk! Dat recht kreeg je namelijk al op het moment van het boeken van die stoel :j

Dat is onzin.

Molfre

Re: Vliegtuigstoelen en etiquette

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-19 15:57

Moeilijke discussie hoor..

Ik zit standaard vast tussen mijn eigen stoel en de stoel voor me. Als men dan ook de stoel nog naar a hter doet krijg ik serieus kramp en zere knieën. Geld voor een upgrade heb ik niet, hoewel die optie zo makkelijk wordt aangedragen.

Ik zet dus zelf ook mijn stoel niet achterover.

Nog een reden dat het irritant is als mijn voorganger dat wel doet: dan kan ik nauwelijks m'n tvtje meer zien.

Ik snap het wel als het gedaan wordt, maar ik ga altijd in overleg of we een gulden middenweg kunnen vinden of misschien afwisselen.

Kobus17

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-19 15:59

DezeNaam schreef:
Toch wel handig blijkbaar dat de stoelen in goedkope Ryanair vliegtuigen niet naar achteren kunnen. :')

Ik snap niet waarom mensen hun stoel per se naar achteren moeten zetten. Als je wilt slapen dan leg je je hoofd toch neer op dat uitklaptafeltje. Of je neemt zo'n ding mee om achter/rond je nek te leggen.

Ooit wel eens 8uur voorover op het tafeltje geslapen :') ? Ik kom dan niet meer overeind van de rugpijn.

Op korte vluchten (onder de 4-5 u)doe ik de stoel niet naar achteren,maar zodra het vluchten langer zijn dan 9-10u, dan gaat die stoel toch echt een stukkie achteruit. Ook vanwege mijn rug die anders zodanig protesteert dat ik niet meer kan zitten van de rugpijn. Wel deel ik het mijn achterbuur wel even mee en pas na het eten.

vevina

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-19 15:59

Boras: waar staat dan dat het niet toegestaan is? Ben wel benieuwd welke maatschappij het is namelijk. Voor zover ik weet heb je als passagier het recht om de functies van je stoel te gebruiken op momenten wanneer het veilig is. Zoals met landen en opstijgen de stoelen vanwege veiligheidsredenen rechtop moeten staan.

__Sannne

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-19 16:00

Boras schreef:
vevina schreef:

Dat is onzin.

En waarom is dat onzin? Misschien je mening en uitspraken iets meer toelichten. Maakt discussiëren een stuk makkelijker. ;)

Qua ruimte zit er trouwens wel echt een groot verschil tussen lange afstand vliegtuigen of continentale vliegtuigen. Bij de vliegtuigen die voor langere afstand gebruikt worden merk je er echt geen drol van als degene voor je zijn/haar stoelleuning naar achteren zet.
Laatst bijgewerkt door __Sannne op 13-09-19 16:02, in het totaal 1 keer bewerkt

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-19 16:01

vevina schreef:
Boras schreef:

Echt hè.
Ik heb al zoveel lange vluchten gemaakt van meer dan 10 uur, daar gaan alle stoelen gewoon naar achteren hoor, ook die van mij. Zonder vragen. En dat is prima, nog nooit gedoe mee gehad.
In de zomer een nachtvlucht van 12 uur gemaakt naar Namibië, als iedereen uitgegeten is gaan de stoelen naar achteren. 'Lig' je net wat comfortabeler.
Bij een korte dagvlucht blijft mijn stoel rechtop.

Als je er niet tegen kunt dat die stoel naar achteren kan, ga dan lekker met de trein op vakantie of boek meer ruimte. Wat een gezeur zeg.

Mensen die gaan trappen? Bestaan die echt? Hoe asociaal ben je dan?

_Nancy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-19 16:03

Supervixen schreef:
vevina schreef:

Echt hè.
Ik heb al zoveel lange vluchten gemaakt van meer dan 10 uur, daar gaan alle stoelen gewoon naar achteren hoor, ook die van mij. Zonder vragen. En dat is prima, nog nooit gedoe mee gehad.
In de zomer een nachtvlucht van 12 uur gemaakt naar Namibië, als iedereen uitgegeten is gaan de stoelen naar achteren. 'Lig' je net wat comfortabeler.
Bij een korte dagvlucht blijft mijn stoel rechtop.

Als je er niet tegen kunt dat die stoel naar achteren kan, ga dan lekker met de trein op vakantie of boek meer ruimte. Wat een gezeur zeg.

Mensen die gaan trappen? Bestaan die echt? Hoe asociaal ben je dan?

Even een super kinderachtige vraag;
Waarom mag je wel je stoel naar achter gooien zonder overleg oid, maar mag je niet gaan wiebelen met je voeten?
Je hebt mensen die gaan wiebelen met de voeten om de ander te irriteren, maar je hebt ook mensen die gaan wiebelen omdat ze niet stil kunnen zitten/kramp krijgen als ze het niet doen of weet ik wat..

Gewoon interesse, geen aanval ;)

Het is in mijn beleving allebei niet netjes, maar goed..

Edit; even voor de duidelijkheid.. Met wiebelen bedoel ik dus tegen de stoel voor je aan schoppen.
Laatst bijgewerkt door _Nancy op 13-09-19 16:07, in het totaal 1 keer bewerkt

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-19 16:05

Thioro schreef:
Karretjesrijders letten best wel op. Slaapdronken passagiers niet :+ .

Al vaak zien botsen nochtans :D

vevina

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-19 16:08

Nancy: Geen enkel probleem met wiebelende voeten. Maar die wiebel voeten hoeven mijn stoel niet constant te raken.

Edit: ik heb geen idee hoe je last kan hebben van perongelijk trappende voeten }:0

Thioro

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-19 16:10

Wiebelen met de voeten is niet hetzelfde als tegen de leuning trappen.

Ik vraag me af of de mensen die zo tegen stoelen achteruit zijn wel eens (regelmatig) op lange nachtvluchten gevlogen hebben?
Ik heb namelijk dezelfde ervaring als Supervixen. Die vluchten hebben altijd dezelfde routine.
Boarden-safetyfilmpje-eten-lichten uit-alle stoelen gaan plat, zo ongeveer gelijk en niemand die het aan de persoon achter zich vraagt. En niemand die moppert over achteruitgeschoven leuningen.
Trouwens ook nog nooit iemand voorovergebogen op z'n tafeltje zien slapen. In alle mogelijke en onmogelijke houdingen, maar wel sort of 'liggend' tegen de leuning.

_Nancy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-19 16:14

vevina schreef:
Nancy: Geen enkel probleem met wiebelende voeten. Maar die wiebel voeten hoeven mijn stoel niet constant te raken.

Edit: ik heb geen idee hoe je last kan hebben van perongelijk trappende voeten }:0

Je ziet in het dagelijks leven ook wel eens mensen met hun benen over elkaar zitten en dan flink wiebelen met het hangende been? Als je snapt wat ik bedoel :+ Kan het niet goed uitleggen misschien.

Ik zou het uberhaupt al knap vinden als je met je benen over elkaar kunt zitten in een vliegtuig, maar sommigen kunnen dat is mijn ervaring. En dan hebben sommigen ook 'last' van dat ze hun benen niet stil kunnen houden en dus gaan trappen/wiebelen tegen de stoel ervoor. En ik bedoel het dan zo dat het misschien niet constant is, maar wel met enige regelmaat, wat ook al irritant kan zijn.

Patty14

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-19 16:19

Op sommige korten vluchten kunnen de stoelen niet eens meer naar achter, maar op een vlucht van 3/4 u vind ik dat ook niet erg.

Op lange vluchten doe ik mijn stoel wel naar achter, en op nacht vluchten helemaal.
Kijk altijd wel eerst of iemand geen hete koffie op het blad heeft staan voor ik de stoel naar achter knal :+

Boras

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-19 16:25

vevina schreef:
Boras: waar staat dan dat het niet toegestaan is? Ben wel benieuwd welke maatschappij het is namelijk. Voor zover ik weet heb je als passagier het recht om de functies van je stoel te gebruiken op momenten wanneer het veilig is. Zoals met landen en opstijgen de stoelen vanwege veiligheidsredenen rechtop moeten staan.

Nee, nee, jij legt mij woorden in de mond.

Ik beweer niet dat het niet is toegestaan.

Ik beweer dat het geen recht is.

Twee hele verschillende dingen toch?

Een mogelijkheid is niet automatisch een recht. Het is een mogelijkheid. Meer niet.

Poekkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-19 16:26

Boeiend... ik doe mijn stoel gewoon standaard naar achteren, dat zit beter voor mij. En vind ik ook gewoon mijn recht. Punt. Bij klachten doe je je eigen stoel ook maar naar achter, dan heb je toch terug exact even veel ruimte?

Tegen stoelen aan beginnen trappen is erg kinderachtig en hoef je bij mij ook niet te proberen of ik roep gewoon de stewards voor een klacht.

marlies85

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-19 16:31

Ik heb er geen problemen mee als de persoon voor mij zijn of haar stoel naar achter doet, als ze het maar even van te voren zeggen. Zelf doe ik hem eigenlijk nooit naar achter, die paar uurtjes zijn prima te doen.

_Nancy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-19 16:32

Poekkie schreef:
Boeiend... ik doe mijn stoel gewoon standaard naar achteren, dat zit beter voor mij. En vind ik ook gewoon mijn recht. Punt. Bij klachten doe je je eigen stoel ook maar naar achter, dan heb je toch terug exact even veel ruimte?

Tegen stoelen aan beginnen trappen is erg kinderachtig en hoef je bij mij ook niet te proberen of ik roep gewoon de stewards voor een klacht.

Ik denk dat er dan van de andere kant een klacht komt met dat je de stoel zo naar achter kiepert dat de ander geen ruimte meer heeft.

Tink89

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-19 16:41

Relaxed schreef:
Nou ja, bij mij kan het gewoon niet, mijn knieën zitten toch echt in de weg.. Ik zou zelf dus ook nooit de stoel zomaar naar achteren doen.
Ik vind het ronduit asociaal als mensen zonder blikken of blozen hun stoel platgooien en zeg er dan ook zeker iets van. Vorig jaar op een vlucht van 2,5 uur midden op de dag. Toen heb ik hem ff op zijn schouder getikt dat dit toch echt niet ging passen.. Mijn benen lagen op dat moment in het gangpad, maar kon ze met geen mogelijkheid terugkrijgen mocht er iemand langs moeten :+

Maar dan is het toch zeker jouw verantwoordelijkheid om extra beenruimte te boeken? Mijn stoel gaat plaat, als iemand met veel te lange benen een gewone stoel boekt is dat niet mijn schuld.

Maanlicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-19 16:43

_Nancy schreef:
vevina schreef:

Je ziet in het dagelijks leven ook wel eens mensen met hun benen over elkaar zitten en dan flink wiebelen met het hangende been? Als je snapt wat ik bedoel :+ Kan het niet goed uitleggen misschien.

Ik zou het uberhaupt al knap vinden als je met je benen over elkaar kunt zitten in een vliegtuig, maar sommigen kunnen dat is mijn ervaring. En dan hebben sommigen ook 'last' van dat ze hun benen niet stil kunnen houden en dus gaan trappen/wiebelen tegen de stoel ervoor. En ik bedoel het dan zo dat het misschien niet constant is, maar wel met enige regelmaat, wat ook al irritant kan zijn.

Dan kun je toch beter even een stukje lopen door het vliegtuig om de benen te strekken? Of zeg ik nu iets heel raars?

__Sannne

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-19 16:44

marlies85 schreef:
Ik heb er geen problemen mee als de persoon voor mij zijn of haar stoel naar achter doet, als ze het maar even van te voren zeggen. Zelf doe ik hem eigenlijk nooit naar achter, die paar uurtjes zijn prima te doen.

En wat als diegene het niet zegt?

Poekkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-19 16:45

_Nancy schreef:
Poekkie schreef:

Ik denk dat er dan van de andere kant een klacht komt met dat je de stoel zo naar achter kiepert dat de ander geen ruimte meer heeft.

Ja? Dan mogen ze mij toch eens uitleggen waarom dat niet zou mogen? (En kunnen ze daarna mijn middenvinger krijgen, maar soit). Ik heb al elk jaar gevlogen de afgelopen 15 jaar, zowel korte als vele (7-13u) lange vluchten en soms meerdere per jaar en heb werkelijk nog nooit anders geweten dan dat iedereen vrij is om zijn stoel aan te passen hoe hij/zij wil. Moet niet te gek worden seg...
Laatst bijgewerkt door Poekkie op 13-09-19 16:49, in het totaal 3 keer bewerkt

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-19 16:46

Thioro schreef:
Wiebelen met de voeten is niet hetzelfde als tegen de leuning trappen.

Ik vraag me af of de mensen die zo tegen stoelen achteruit zijn wel eens (regelmatig) op lange nachtvluchten gevlogen hebben?
Ik heb namelijk dezelfde ervaring als Supervixen. Die vluchten hebben altijd dezelfde routine.
Boarden-safetyfilmpje-eten-lichten uit-alle stoelen gaan plat, zo ongeveer gelijk en niemand die het aan de persoon achter zich vraagt. En niemand die moppert over achteruitgeschoven leuningen.
Trouwens ook nog nooit iemand voorovergebogen op z'n tafeltje zien slapen. In alle mogelijke en onmogelijke houdingen, maar wel sort of 'liggend' tegen de leuning.

Precies.

If you can't stand the heat, stay out of the kitchen.

Oftewel als je niet tegen wiebelende, snurkende, stinkende, huilende mensen/kinderen kunt of stoelen die naar achteren gaan, ga dan alsjeblieft met je auto op vakantie of blijf lekker thuis.

De laatste keer zat er achter mij bijna 12 uur lang tijdens de nachtvlucht een man enorm hard te snurken. Tja.. dan ga ik ook niet vragen of hij wakker kan blijven.
Gewoon even doorbijten en de volgende dag bijslapen.

Ik snap werkelijk niet waarom mensen zich zo druk maken over een stoel die naar achteren gaat. Typisch Nederlands klaaggedrag.