Olifantje rijden? Doe maar niet.

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-16 14:01

Morganlefay schreef:
Het houden van (huis)dieren is al tegen natuurlijk.

Domesticatie van ons vee en huisdieren is meer vanuit de dieren dan de mensen begonnen. Rest is groot deel coevolutie totdat de 2 soorten zo ver naar elkaar toe gegroeid waren dat er door de mens actief aan selectie en training begonnen werd. Het opzoeken van een gunstigere/veiligere leefomgeving is gewoon natuurlijk gedrag en sommige soorten vonden dat in de buurt van menselijke nederzettingen. Niks tegennatuurlijks aan, het is alleen een heel lang traject en lang niet alle diersoorten zijn er geschikt voor of al ver genoeg. Dat wij tegenwoordig andere diersoorten als huisdier/vee proberen te houden die niet van oudsher zich al bewezen hebben zo te kunnen functioneren is een heel ander verhaal.

Palmera

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-16 14:11

Morganlefay schreef:
_Dominique schreef:

Kan je anders je eigen topic openen? Met je eigen discussie die je bent gestart in mijn topic? -O-

Was/is niet de planning hoor.
Snap heel goed dat dit soort praktijken wordt aangekaart
Alleen zet m in de juiste context neer en dan bedoel ik alle dierenleed.

Dus omdat TS 'slechts' een topje van een héle grote berg laat zien is het niet goed genoeg? Wat een slappe redenatie.
We weten allemaal wel dat dierenmisbruik véél omvangrijker is dan dit alleen. En ongetwijfeld gebeuren er nog dingen in de wereld waar wij geen weet van hebben. Maar nú heeft TS een ,imo, goed en zeer leerzaam topic geopend m.b.t de olifanten dus geef dan de aandacht aan de olifanten of hou gewoon je kop!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-16 14:25

Sjongejonge Morganlefay wat ben jij een zeikerd zeg.. :n

Wat is je punt nou helemaal? IK heb dit gezien, IK heb dit meegemaakt. Daarom wil IK DIT met jullie delen, andere wat wijzer maken.

Maar jij komt met azijngezeik met de vergelijking van appels en peren. Niks beters de doen in je vakantie? :(:)

Wat had je van me verwacht? Dat ik even de hele wereld afreis om al het dierenleed op deze aardkloot te zien en bij anderen onder ogen te brengen? En vervolgens een heel boekwerk bestaand uit 26 delen hier te plaatsen?

IK heb een reis naar Thailand gemaakt waar het met de olifanten ernstig gesteld staat. Elke dag kwamen er wel mensen naar je toe met de vraag of je geïnteresseerd bent in een olifantenritje. Wat is dan jouw excuus en probleem dat ik het nu in het bijzonder over olifanten heb? Met mijn bloedeigen ogen heb ik gezien (toen we onderweg langs andere kampen reden) hoe er olifanten vastgeketend stonden, hoe er 6 mensen op een rug zaten..

Ik heb het leed van dolfijnen, beren, apen, katten en honden nooit in het echt gezien. Nooit. Enkel en alleen via de media. Dan kan ik uiteraard wel mijn mening uiten (wat ik ook graag doe) maar dan nog is het een wereld van verschil als je ook écht hebt gezien hoe het leed eruit ziet van dichtbij.

Denk daar maar eens over na voor je hier gal kom spuwen. Echter lijkt het nu net of je olifantenleed niet zo erg vind, heb je zelf een ritje gemaakt? En voel je je nu op je teentjes getrapt met de waarheid? Lijkt er wel op. :wave:

Murthul

Re: Olifantje rijden? Doe maar niet.

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-16 15:44

Moderatoropmerking:
Ik zou jullie willen vragen om ontopic te blijven. Als jullie een discussie willen voeren over deze situatie kan er een nieuw topic geopend worden op het subforum [BB] BeestenBoel. In dit topic is het dus niet de bedoeling deze discussie voort te zetten.

Mariett
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-16 15:57

Wauw wat een prachtige foto's van zulke imposante dieren! En hoe je daar ook met je slippertjes naast staat, dat getuigd wel van rust bij de olifanten!
De 8 olifanten die niet 'gebroken' waren, hoe gingen die om met mensen? Ik ben zo benieuwd wat zoiets afschuwelijks nou met een dier doet..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-16 16:10

Mariett schreef:
Wauw wat een prachtige foto's van zulke imposante dieren! En hoe je daar ook met je slippertjes naast staat, dat getuigd wel van rust bij de olifanten!
De 8 olifanten die niet 'gebroken' waren, hoe gingen die om met mensen? Ik ben zo benieuwd wat zoiets afschuwelijks nou met een dier doet..

De foto waarbij wij op afstand stonden van die kleine Navann met zijn familie bijvoorbeeld. Hij is hier geboren en heeft dus geen idee wat de Phajaan en het leed inhoud (gelukkig), hij is dus echt wel een wild dier maar alsnog opgegroeid tussen de vrijwilligers van het park. Hij zelf, zijn moeder en tantes konden we echt niet bij in de buurt komen. Een afstandje was prima.

De niet gebroken olifanten hebben wij ook niet gezien, die trekken zich vaak terug de bossen in met hun familie (die ze in het park hebben gevonden/gevormd).

De olifanten die we hebben aangeraakt, gewassen, geknuffeld etc. zijn de mens gewend door de Phajaan, maar het zijn echt onwijs slimme dieren die weten precies welk persoon hoe in elkaar zit. Alsof ze goed en slecht kunnen onderscheiden zeg maar. Het is echt heel bizar wat je krijgt aan liefde van een dier dat zoveel leed heeft moeten doorstaan. Je merkt ook erg duidelijk dat die dieren je niet zien als gevaar. :j

Sokje_6 schreef:
:j Zeker waar.

Het enige wat ik me wel afvraag - uit interesse, niet als aanval! - is hoe ze dit gaan doen als dit olifanten breken ooit stopt. Dan stopt dit park ook lijkt me, heb je daar iets over gehoord?
Ik heb zo'n verhaal eerder gehoord maar dat was gewoon een zustermaatschappij die het olifanten breken in stand hield. Ook om te aaien moet je ze 'temmen'.

Ik hoop dat dat in dit park niet zo is. Toffe ervaring wel, en super dat je het hier neerzet als eye opener! Echt super.

Vond jij ze ook zo harig? :D

Wat ik van de mensen in het park heb gehoord is dat er de afgelopen 30 jaar al een enorme afname is in de hoeveelheid olifanten die worden gebruikt voor zulke doeleinden, dat is fijn! Wat jammer is, is dat de regering het niet verbied waardoor dit soort zaken door blijven en kunnen gaan. Volgens mij is het inmiddels wél verboden om ze te gebruiken als werktuig. Het zijn minimale stappen in ieder geval.

Met het oog op de toekomst als het ooit écht helemaal voorbij is, denk ik dat alle opgevangen olifanten hun leven zullen slijten in het Elephant Nature Park. Tot er dus geen een olifant meer opgevangen hoeft te worden. En langzaamaan het bestaan van olifantenleed en dus alle goede (en slechte) parken tot een einde komt.

En ja zeker harig :)) , heel gek om dat eens in het echt aan te raken!

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-16 16:27

_Dominique schreef:
Kan je anders je eigen topic openen? Met je eigen discussie die je bent gestart in mijn topic? -O-

Mee eens!
Dit topic ging over misstanden bij olifanten, en niet over misstanden bij het temmen van cavia's, koeien, kiwi's en schoonmoeders. Gelieve daarvoor een apart topic te openen.

TS, goed dat je die "leuke" toeristische ritjes aan de kaak stelt. Velen weten niet wat er achter zit.
Een ex-collega van me zal om een andere reden nooit meer op een olifant durven: ze werd in Thailand op een niet-aangesingelde olifant gezet, de bak zakte bij iedere stap schever, ze zei er wat van, maar dat werd weggewuifd... totdat het niet meer te ontkennen was... ze vond het doodeng. In die tijd, meer dan 20 jaar geleden, was men al helemaal niet bekend met olifantenleed ten behoeve van het toerisme.

yvje86

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-16 16:41

Ts, prachtig verslag en het lijkt erop dat de olifanten het geweldig hebben na alle gruweldaden.

Alleen vraag ik me uit pure interesse af waarom jullie daar gingen helpen, heeft het park niet genoeg vrijwilligers uit die regio?
Of om welke reden worden vanuit daar buitenlandse vrijwilligers gevraagd?

Ook vraag ik me af waarom die 9 olifanten die geen Phajaan hebben meegemaakt niet uitgezet kunnen worden in het wild.

Sokje_6

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-16 16:48

yvje86 schreef:
Ts, prachtig verslag en het lijkt erop dat de olifanten het geweldig hebben na alle gruweldaden.

Alleen vraag ik me uit pure interesse af waarom jullie daar gingen helpen, heeft het park niet genoeg vrijwilligers uit die regio?

Ook vraag ik me af waarom die 9 olifanten die geen Phajaan hebben meegemaakt niet uitgezet kunnen worden in het wild.

Heel begrijpelijke vraag :j je kunt olifanten alleen niet zo maar verplaatsen of in een andere groep zetten. Ze hebben dat ooit geprobeerd in het Kruger park omdat er een overschot is, maar die olifanten gingen met z'n allen dwars door de hekken terug naar de rest van de groep honderden kilometers verderop.

Ik denk dat de vrijwilligers zoals TS veel extra geld opleveren waardoor ze de opvang beter kunnen financieren. :)

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-16 16:59

Vrijwilligers uit andere landen kunnen in hun eigen land bekendmaken wat er achter de toeristenindustrie in Thailand zit, vooral wanneer die vrijwilligers uit landen komen waar veel toeristen vandaan komen, die kunnen dan, zoals TS doet, het op een forum plaatsen en mensen die plannen hebben naar Thailand te gaan, waarschuwen.

JolisaJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-16 17:31

Wat een prachtige, slimme dieren zijn het toch. Bedankt voor het delen van je ervaring!

yvje86

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-16 21:03

Sokje_6 schreef:
yvje86 schreef:

Heel begrijpelijke vraag :j je kunt olifanten alleen niet zo maar verplaatsen of in een andere groep zetten. Ze hebben dat ooit geprobeerd in het Kruger park omdat er een overschot is, maar die olifanten gingen met z'n allen dwars door de hekken terug naar de rest van de groep honderden kilometers verderop.

Ik denk dat de vrijwilligers zoals TS veel extra geld opleveren waardoor ze de opvang beter kunnen financieren. :)

Oke, ik leer nog eens wat van olifanten hierzo.

Had nog opgezocht wat Phajaan was maar mensen, dat is echt verschrikkelijk.
Er gebeuren zoveel wrede dingen met dieren.

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-16 21:44

Ik volg hun via facebook maar wat ontzettend gaaf dat jij er echt geweest bent, wauw!

Het is triest dat zo'n opvang nodig is maar ze doen geweldig werk :j

Kan me voorstellen dat het een enorme ervaring was om daar te zijn en de olifanten te ontmoeten.